Jump to content

Minkfangst 2012


robert

Recommended Posts

  • Replies 174
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Kjøpte syningfella for min (levende fangst) etter å ha sett att det er mange i området. Den første satt allerede på dag 1:

1281838.jpeg

 

Problemet nå er att det ser ut som de andre minkene har forstått att de ikkje skal gå inn i fella. De pirker ut agnet gjennom gitteret i fella... Forslag? Skal eg kle den inn på ein eller anna måte?

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde 8 feller ute i høstferien. Fikk da kun en mink i ei syningfelle. I to andre kasser med CB120 feller kom minken seg inn og ut med åte. I en av de var alt borte g i en anen hang åtet igjen i fella som var utløst.

Dette skjedde faktisk også i sommer.

Nå har jeg bestillt to Fenn MK6 feller for å se om de er bedre.

 

Minken jeg tok gikk i syning, med sik som åte. så var det dette med å legge ut bilde da...

 

Mikkel

 

2je1a49.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det er faktisk ett stort problem med små mink og conibearfeller. Etter min mening egner de seg bare bra til to ting, trafikkfelle og undervannsett. Dette er også de eneste settene som er effektive på voksen mink.

 

Som trafikkfelle i minkgangene er fenn ett bedre alternativ. En conibearfelle satt i ett nettingbur eller metallboks på 0.5-1 meters dyp på rett plass er utrolig effektivt, men det tar hardt på fellene om det er i sjøen, så endel mer vedlikehold må påberegnes.

 

En ting du kan gjøre er å bore to hull i to små kvister og tre disse inn på utløserene slik at det blir ett gitter. Men test den før du setter den ut da det kan føre til at avtrekkeren kiler seg mellom slagbøylene.

Link to comment
Share on other sites

Reiser 1,5 uke på jakt nå, men skal komme tilbake med bilder.

 

Settet er enkelt, bygg en boks til å sette fellen i av stiv netting, eller enda bedre alminium, event annet materiale som ikke ruster og er lett synlig under vann. Fellen plassseres i åpningen (ingen inngangstunell) åtet legges bak i fellen. Selve boksen trenger ikke være mer enn ca 40 cm lang.

 

I ferskvann er bekker rette plassen. Åtet bør da være en hel ørret som du stikker en ståltråd gjennom øynene på, hodet skal innerst i fellen. Plasser den så på 0,5 til 2 meters dyp slik at ørreten står og svømmer mot strømmen.

 

I saltvann er det egentlig ikke fisken som skal være åtet, men strandkrabbene som spiser på fisken. Bruk rikelig med fisk, gjerne pakket inn i netting el. Grunne bukter i nærheten av steinrøyser eller små basseng som dannes av høy og lavvann er rette plassen. Minken elsker strandkrabber og klarer ikke å dy seg for enn felle full av dem :)

 

Plasseringen er utrolig viktig, det må være en plass minken passerer naturlig. Det kan med fordel brukes litt luktestoff på land i nærheten, event. innflagging med en fuglevinge.

Dette er etter min mening det eneste åtesettet som fungerer bra på voksne mink :D

Link to comment
Share on other sites

@Sauer 6,5x55: Var det noe slikt du mente?

 

2d0gl89.jpg

ndmz6e.jpg

 

Her står den ute på ca 30 cm dyp i ei bakevje like ved et sted jeg har sett spor av mink som har gått i land.

sauuth.jpg

 

Artig patent forresten. Den kan like godt settes på oppgangsstokk eller rett på treet etter mår.

Link to comment
Share on other sites

Fikk 2 Fenn MK6 i posten i dag. De må nå prøves som erstatning for CB120.. Nets epunkt blir å skaffe seg noen trampeplater til de.. Da håper jeg å få tatt ut noen fler dyr

 

Conibear 60 er også et bra alternativ. Disse er like høye og like kraftige som 120, men smalere. Dermed klarer ikke småminken å smette forbi.

 

http://www.nwtrappers.com/catalog/proddetail.asp?prod=VT60C

Link to comment
Share on other sites

Artig med en hvit en, bommet på en grå en i los for dachsen tidligere i år. Da den brune/sorte pelsfargen er dominant vil alle mink i teorien bli brune/sorte etter 3 generasjoner i det fri.

 

Er det Klepp som har flest farmer?

 

Her er ett bilde av en typisk plass hvor jeg bruker undervannsett, bassenget bak ligger litt høyere enn havoverflaten men lavt nok til at vannet blir skiftet ut med bølger, noe som er viktig for at det skal leve fisk og krabber der.

 

288mpuc.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Spm ang de netting "kassene" dere har laget Robert og Sauer 6,5x55:

 

Hvor får man tak i lignende materiale? Og er det kostbart?

 

Driver selv å funderer på en løsning lignende dette først og fremst til mår, men også til mink.

Har Belisle 120SX feller, har noen erfaring med invendige mål som fungerer til denne fellen? Ser for meg noe i nærheten av 16x16cm fungerer som invendige mål..

Link to comment
Share on other sites

Ny mink i same felle som sist! Funka vist å bytte fangstplass :winke1:

 

normal_20121125_171912-001.jpg

 

Temperaturen viser no ned mot 10 kuldegrader her i området. Har brukt ørret som åte hittil, men brukte en liten tørrfisk bit i tillegg ved siste åte bytte. Noken som har nokon erfaring med fangst med tørrfisk? Bør det byttast ofte, sjølv om tørt vèr? Tar gjerne imot tips om åte i kaldt vèr :)

 

Foglen

Link to comment
Share on other sites

Nr 3:

 

2m83ar7.jpg

 

Elva har gått stor i høst og felleboksen hadde stått under vann siden oktober. Var under da jeg sjekka sist helg og. Heldigvis godt forankret. Nå som vinteren har kommet har elva gått ned og det var mulig for meg å komme ut til boksen. Veldig overraska over å finne en mink i. Tror ikke det kan ha vært mye lukt igjen i åta. Kan ikke se for meg at denne har vært en drøy måned under vann så den må nesten ha gått i en av de siste dagene.

Link to comment
Share on other sites

@Robert og @Sauer 6,5x55 bruker dere de samme nettingfellene både til mår og undervannssett for mink? Det er jo genialt. Hadde det vært mulig å si litt mer om hvordan? Hva man fester sammen nettingen med og hvordan slissene til fjørene er formet slik at det ble mulig for oss med minst seks tommeltotter å lage noe lignende.

 

En annen ting: Trekker minken langs bekkene også når de fryser eller bør jeg prøve å flytte fellene mine i nærheten av åpent vann?

Link to comment
Share on other sites

Først klipper jeg ut et stort nok stykke netting. Det bøyer jeg til med en enkel "jigg" laget av to panelingsbord på 60cm og to tvinger. Da blir nettingen klemt og holdt godt fast så jeg får en rett og fin bøy. Når alle bøyingene er gjort "syr" jeg de to endene sammen med stumpene av netting på den ene siden:

 

5p1n2h.jpg

 

Bakstykket blir festet på samme måten.

 

For å få plass til fjærene klipper jeg bare ut et lite stykke på hver side der fjærene skal stå.

 

j7yfyg.jpg

1zq5vlh.jpg

 

De eneste verktøyene du trenger er den nevnte jiggen (det går kanskje ute, jeg har bare prøvd med) en god avbitertang og et par solide hansker.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan finner jeg ut om det er mink i området her jeg bor? Det har vært sett her for noen år siden, men nå har jeg ikke snakket med noen som har sett på veldig lenge. Jeg har heller ikke sett noe selv.

 

Vil minken holde seg helt i fjæren, eller vil den gå litt inn på land og sette spor i snøen som er nå?

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Den vil sette spor etter seg, der det er steinrøyser eller annet spennede å undersøke tar den seg turer innover land. Utover vinteren nå vil mer og mer av næringsøket foregå på land.

Har vært ute på sporsnøen i dag og lokalisert 4 nye mink som går en utrygg framtid i møte :) Hadde los på 2 av dem med dachsen, men fikk ikke presset dem ikke ut av ura. Bruker både hund, lokking og feller for å redusere bestanden, det er en effektiv kombinasjon for å fjerne dem helt fra områder.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...