Jump to content

Minkfangst 2012


robert

Recommended Posts

  • Replies 174
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Eg fekk eit tips i dag om å gni inn alle trefiber plater på kassane med tor/maurtue, friskt granbar og tran !

 

Dette ville vist fjerne ein del sponlukt og dessutan gje kassane ein meir "naturtro" utsjånad. Han eg prata med gjorde dette ved kvar fellesjekk.

Link to comment
Share on other sites

Bestilte et knippe belisle 120 feller igår til å spe på antall feller å sette ut iår. Har fra før noen victor connibear. Startet såvidt med fangst av mink i fjor, men bortsett fra endel rotter ble reultatet magert. Satser på mer utbytte iår. Tenkte å prøve noen nye kasser iår. Vurderer å lage kasser som akkurat gir fella plass til å jobbe, og så et rør inn til felle. Da blir kassen mindre, lettere å transportere og skjule i terrenget samtidig som det pålagt avstand fra åpning til felle blir overholdt. Fikk dette tipset i en annen tråd her på forumet. Andre som har erfaring med denne typen kasser?

 

Bestillte også noe hawbakers luktestoff til mink, noen som har erfaring i bruken av dette stoffet?

Link to comment
Share on other sites

Endelig satt årets første mink. Det var en unge som lot seg lokke av litt Makrell. Erfaringen viser at Makrell er mer efektivt en Lyr.

normal_A_mink.jpg

Så en mink et annet sted på vei ut til fellene. Skal hive ut to feller der i morgen. Det så ut til å være et voksent dyr.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med fangst alle sammen. Gøy å se at aktiviteten i denne tråden våkner litt til liv igjen. Selv har jeg tatt sommerferie fra minkfangsten, da jeg først og fremst fangster for pelsen sin del. Kommer til å sette ut fellene igjen i slutten av oktober.

Link to comment
Share on other sites

Legger ut bildene av kassene jeg lager til CB-feller igjen, dersom noen lurer på konstruksjon av disse. Kassene er 50 cm lange, jeg bruker 200mm bord til topp og bunn og 150mm bord til sidene. OBS!! Dersom du bygger kasser til Belislefeller må du bruke 170mm bord i sidene.

 

34qpz87.jpg

2cxvm2a.jpg

11m9t1y.jpg

ip16at.jpg

16lx54.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hvordan beskytter kammerfolket luktestoff mot vær og vind slik at det bevarer effekten lenger? Lurte litt på diss beholderene som er i kinderegg. Tenkte å borre noen hull i slike beholdere, fylle dem med bomull eller vatt og dryppe luktestoff oppi dem og deretter henge dem opp i nærheten av fellene. Kan dette være en grei måte å gjøre det på? Hvordan gjør dere andre fangstfolk dette med luktestoff?

Link to comment
Share on other sites

Legger ved ein link kor 2 unge jegere er flinke og ivrige etter og fange mink :D

Men grunnen til at eg legger dette ut er felletypen disse 2 unge guttene bruker?? er ikkje det den gode gamle museumsfella som blei ulovlig og bruke for mange år siden?? No må det ikkje skapes noe forferdelig debatt om dette og ødlegge denne fine tråden, men hadde vert best for alle om noen kunne skaffe noen lovlige feller til disse 2 ivrige guttene :)

viss eg tar feil angående felletypen beklager eg på det sterkeste!!

http://www.hblad.no/bildeserier/article6010237.ece

Link to comment
Share on other sites

Var ute for å agne opp mine 4 feller i dag ( har stått tomme en stund da jeg har vært ute og reist) da jeg fikk en litt morro opplevelse. Fellene står langs med sjøkanten med ca 100 meter mellom hver felle.Etter å ha agnet den andre fella så smalt det i fella da jeg hadde gått ca 30 meter, faen å tenkte jeg der gikk fella av. Overaskelsen var stor da jeg kom tilbake og fikk se at det var gått en mink i fella, en liten hannmink på 400 gram. Fangst etter 30 sekunder må vel være en rekord det blir vanskelig å slå. :lol:

 

 

 

a0jhc1.jpg

Link to comment
Share on other sites

prøver heller å forklare :)

eg har fått 2 mink på 2 dager.. nåken av mine første! så har ikkje så masse kunnskap enda....

både hannminken og hunnminken har kritthvite tenner... hunnen er rundt 45cm fra snute til haletupp, å hannen er 50cm fra snute til haletupp..

kan det være unger?

 

 

1344368232824.jpg

 

La inn bildet ditt. G.Larson :wink:

Link to comment
Share on other sites

Regner med dette teller for to lodd? ;)

 

6b04d7dc.jpg

 

Tok nr 2 i dag, så statistikken så langt er 1 pr dag, noe som ikke er så værst med kun ei felle :)

 

utrolig trist å reise fra Lofoten i morgen da jeg føler jeg har "oppdaget" hvor gøy fellefangst kunne være.. Kommer sterkere tilbake utpå høsten med flere feller!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei godfolk!

Tenkte eg skulle prøva meg på minkfangst med cb fellene mine. Planen er å setta på ei fjøl frampå fellekassane å bora et inngangshull så ikkje katta å diverse ant rask komme til. Så da eg lure på e kor stor diameter da min/max ska vera på opningen.

Å e da nåken så har personlige erfaringa med bruk av tørrfor til hund i fella ?

Link to comment
Share on other sites

Heisann!

 

Er ny her på dette forumet. Har alt lært endel nye ting om minkfangst, men vil so absolutt lære meir..

Prøvde litt med fellefangst etter mink tidlegare, for 10-12 år sida. Og fanga da da 7-8 mink i elv på eit par sesonga.

No denne veka har eg satt ut 3 syningsfeller for mink langs same elva. Håpa sjølvsagt på fangst her!! Har i tillegg bestillt 4 Belisle 120 feller, og får desse over helga. Tenkte å bygge desse inn i kasser og lurer derfor kva er minste innvendige mål i kassa, for desse Belisle 120 fellene? Tenkte også å prøve langs sjøen, men grunna storforskjell på flo/fjøre vil eg gjerne ha tilps om felleplassering. Fleire små elvar rund omkring som renn ut i sjøen, kvar er da beste plassering av felle? Vil sette stor pris på alle tips eg kan få :)

 

Foglen

Link to comment
Share on other sites

Uten at eg er noe ekspert så ville eg satt de der du ser de går, Langs et naust, under noe matrial/busker.

Du ser ofte sporene i lyngen/gresset der de går, se etter stier. Sitt litt med sjøen å se etter de, gjerne hiv ut noe fisk, de e ute å vandrer stort sett hele dagen, vertfall ungene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...