Jump to content

Mannlicher Schønauer


Trym 40

Recommended Posts

Kom over ei flott rifle på Jagthuset i Århus i sommer, en såkalt Schønauer, ei helstokkrifle fra Mannlicher som ble produsert frem til utpå 60 tallet tror jeg? Blei veldig interresert og nysgjerrig på rifla. Har tengt å bruke den i forbindelse med storviltjakt, elg for det meste.(hundeførerrifle) Er det noen der ute som har erfaringer med denne rifla så er jeg veldig nysgjerrig!!

Link to comment
Share on other sites

Tja.. når er ung har man evner .. men ikke muligheter..

Når en blir gammel.. har man muligheter .. men ingen evner..

sånn satt på spissen..

Magnum utgavene ble produser fra 1962.. og et lite stykke fremover ... kun i halvstokk. (Se innfo i tråden)

Til norge ble disse hovedsakelig levert i 8 x 68S ... til reinsjakt.

Disse er produsert med magnum låskasser.. og lange piper.. lette og hendige..

Hvilket man kjenner etter noen skudd med 8 x 68S !!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Deres Mod 1961, blev levert med helstokk og bla i kal .358 Win.

Om denne utgaven blev levert til Norge vet jeg ikke, men de fantes på det Amerikanske marked.

På den tiden (tidl 60 tal), var .358 Win.et rel ukjent kaliber her i "steinrøysa", skulle jeg tro.

Salige Elmer Keit, omtalte denne patronen med respekt og foretrakk denne framfor .350 Rem Mag (som ligger i samme klasse).

Men begge disse er jo gode kaliber for ("timber hunting").- I praksis rekker de for alle "normale" hold.

 

bobby.

Link to comment
Share on other sites

Veldig flotte våpen etter tiden.

 

Kunne tenkt meg en klassisk 1/2 stokket utgave i 6,5x54MS for godværsdager på villreinsjakt.

 

Noen som kan gi meg et tips om modellnavn fra 50-60 tallet på rifler som har avtagbart rulllemagasin? Det må være markedets flotteste og mest elegante løsning noensinne!!

Link to comment
Share on other sites

Hei, ja ser der er mange utgaver av denne. Er interessert i en sen helstokkutgave med snellert, og mulighet for toppmontering av kikkert? Hadde tengt å bruke rifla på Elgjakt, og vil gjerne ha et litt argere kaliber enn 308. Ser de finnes i et kaliber 358?

Skjønner at disse våpnene var kvalitetsrifler i sin tid, og står seg vel godt enda. Hadde vært interessangt å finne ei av disse i god skikk!!

Link to comment
Share on other sites

For de av dere som ønsker lektyre..http://www.cornellpubs.com/index.php

For de som ønsker nyprodusert kopi..http://www.eschoder.com/english/english-index.htm

Selges noen i England i ny og ne... årsak .. 6,5 x 54MS holder ikke de engelske krav til anslagsenergi på hjort. http://www.gunstar.co.uk/Antique-Guns-F ... ert=7&pn=1

Hunters House.dk ... har en eldre utgave .http://www.huntershouse.dk/kat408-Rifle ... -1908.html

Våpenet ble jo utfaset grunnet pris... skulle vel ha kostet ca. 75.000 på utfasnings tidspunktet.. ref. VåpenJournalen/Svein Solli /artikkel

Link to comment
Share on other sites

Det er under planlegging i england en nyprodusert utgave , med helstokk og halvstokk i forskjellige kalibre, en utgave med vanlig stålkasse og titan kasse. Alle de vanlige kalibrene, 243 og oppover, 6.5x54 og 9,5x57 bla. 2 kg vekt og oppover avhenig av utførelse.

 

Hvis alt går som planlagt med tanke på andre produksjoner som er ute nå i køa før den så er oppstart av MSen sept-november ca.

Link to comment
Share on other sites

Mannlicher Schønauer er fine våpen... :D

 

Kiwi: Ja, 6,5x54MS er godkjent for norsk storviltjakt.....med 160 grains kule..

 

Jeg har 2 stk......en meget tidlig, bygget sent i 1906 av Charles Lancaster...helt original i original lærkoffert..i 6,5x54MS

 

Bestilt ny av en skotsk offiser ( Argyll and Sutherland Highlanders ), kaptein på vestfronten 1.VK.....militærattache til Polen.....oberst i 2. VK

 

Den andre er en mod. 1910 i 9,5x57MS, delbar, bygget på -20 tallet..

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har du prøvd "delvis sizing" ?

Nye hylser/førstegangs ladd - lager problemer hos meg... spretter opp. Normas hylser er antagelig nede mot minimums dimensjoner.. dette er påpekt bl.a. i testene av 6,5 x 54MS i Handloader.

Jeg bruker Norma hylser og Redding diesett + ei Lyman M die for halsen. Sverter ei hylse og justerer dien ned mot skuldra til jeg har funksjon.

Etter førstegangs avfyring er hylsa blåst ut bak, siza slik er funksjon perfekt.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Våpenet ble jo utfaset grunnet pris... skulle vel ha kostet ca. 75.000 på utfasnings tidspunktet.. ref. VåpenJournalen/Svein Solli /artikkel

 

Etter hva jeg husker så var det ikke SveinSolli som skrev nevnte artikkel, det ble rettet opp i et senere nr. Der stod navnet på en annen skribent i registeret fra i samme blad som artikkelen.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Jeg har jaktet med en helstokk - utgave av denne børsa i noen år. Dette er den klassiske utgaven dvs skjefte med kinnstykke uten MC. Børsa er i kaliber 270 win ( ! ) og kom i sin tid fra Sverige. Den var ubrukt når jeg kjøpte den!

Den har en 4x Zeiss i svingmontasje i dag, men montasjen er for klumpete og jeg er ikke fornøyd med utssendet. Jeg kjøpte en Kahles 4x stålkikkert med loddet hakemontasje i Wien i fjor - denne skal havne på børsa etterhvert.

Etter min mening er disse riflene kanskje de fineste som noen gang er produsert, når håndverket skal bedømmes. En kamerat sa at magasinet koster det samme å produsere en Blaser... kanskje ikke så lang unna.

De er bygget av stål og tre og er ikke superlette, men de er godt balanserte og fine å jakte med. Dette er ikke godværsbørser - de tåler å bli brukt.

Mange av våpnene jeg har sett opp gjennom tidene er ødelagt med borring i låskasse og andre ukyndige inngrep, men finner du en fin utgave selger du den aldri.

Det er solgt mange i England og du finner et stort utvalg hos samlere i USA.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

  • 11 years later...

Jeg har en Steyr Mannlicher Shoenauer 1908 NO mod .1962 el 1963 prod i 308w.

Dobble avtrekkere men uten kikkertbaser.har et justerbart baksikte på den som kan byttes ut med original sikte som sitter oppå løpet.denne skyter konsekvent 25 cm for høyt på 100 m med original siktet. Noen som har noen tips? Hva kan verdi være på denne.ser meget pen ut i stål og i treverk.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
PNzer skrev (På 9.3.2024 den 10.20):

Jeg har en Steyr Mannlicher Shoenauer 1908 NO mod .1962 el 1963 prod i 308w.

Dobble avtrekkere men uten kikkertbaser.har et justerbart baksikte på den som kan byttes ut med original sikte som sitter oppå løpet.denne skyter konsekvent 25 cm for høyt på 100 m med original siktet. Noen som har noen tips? Hva kan verdi være på denne.ser meget pen ut i stål og i treverk.

Modell 1908 ble vel kun produsert i 8 x 56MS? Modellene 1950, 1952, 1956 og MC kom i forskjellige ikke-proprietære patroner som .308Win.

Link to comment
Share on other sites

JohanP skrev (På 20.3.2012 den 7.44):

Jeg er også så heldig å ha en av disse helstokk Mannlicherene i 6,5x54 (mod 1904). Finnes det noen som kan mye om disse i Norge? Jeg sliter litt med mateproblemer på min. Ellers så absolutt et fantastisk våpen.

Rullemagasinet er tilpasset lange og tunge kuler. Jeg forsøkte å lade opp patroner med lettere og spissere prosjektiler, det fungerte svært dårlig ettersom patronene ikke lot seg mate inn i kammeret uten mye plunder og heft. Ny lott med 10,6 g kuler fungerer utmerket.

Link to comment
Share on other sites

Mulig det er en myte, men stemmer det at disse er så tilpasset, at en bolt av en modell, ikke nødvendigvis passer i en annen kasse av samme modell? Mener å ha lest at det ble brukt diamantpulver for å lappe inn. Hemingway hadde vel også en forkjærlighet for disse. 

Link to comment
Share on other sites

Hei Nimrod..jo stusser litt på.denne men det står mod 1908 NO oppå kassa.Så aner ikke hva det kan være med denne. Tror NO mod kun ble produsert for europeiske marked,vanskelig og finne noe om NO mod på nettet også

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...