Jump to content

Lading av .375 H&H


Lassewan

Recommended Posts

HELT fersk innenfor hjemmelading, lest ett par bøker for å danne meg ett grunnlag, men blir nesten litt skremt av en del som står der...

Har kjøpt meg dobbeltrifle i .375 H&H, og der er det ett par-tre ting som er veldig viktig forstår jeg for å unngå for høyt kammertrykk/kuler i venstre løp som løsner av rekylen fra høyrepipa etc...

- krymping av kule

- friflukt

 

Men null praktisk erfaring, så forstår jeg det nesten som at det er "farlig" og lade .375 H&H med homogen kule som Barnes TSX..jeg blir iallefall litt skremt av alle advarslene mot overtrykk/kuler som løsner etc...

 

Innspill?

Link to comment
Share on other sites

TSX er ikke den verste kula, rillene gjør at det ikke blir så gal trykkoppbygging. Men hvorfor risikere noe? Bruk ikke-homogene kuler! Det er da nok å velge mellom.

Vet du hvordan du måler friflukt? Friflukt vil si at kula ikke skal butte mot bommene i løpet, men det skal være et lite mellomrom mellom kula og bommene. Den enkleste måten (synes jeg) er "pussestangmetoden".

Det er enkelt å krympe kuler i 375 H&H. Jeg har aldri opplevd dårligere presisjon med krymp. Ladeboken beskriver prosedyre for kulekrymping.

 

Vet du hvilken kulevekt og kuletype din dobling er regulert for? Hva har du forresten? Sett inn bilder av børsa da!

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker stort sett N150-krutt når jeg lader 375H&H. Til 270grs. Barnes TSX lader jeg med 74,5grs @830m/sek. Jeg bruker også magnumhetter (Federal 215) for å være sikker på at jeg ikke får etterbrennere når det er kaldt (-15/-20). Ladder konsekvent med patronlengde 91mm, da passer krumperilla.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

For høyt kammertrykk er noe alle hjemmeladere bør unngå, når det har sagt har vel ei dobbeltrifle noe mindre sikkerhetsmargin mht overtrykk sammenlignet med en boltrifle. Det viktigste for en dobbeltrifle er vel å få til samskyting(ikke høyest mulig hastighet), der høyre og venstre løp gir "likt" treffpunkt. Vil tro det følger med denne type informasjon på rifla di. Hvis ikke må du bare prøve deg fram med ulike kulevekter og kruttyper(ville vel startet med forholdsvis tunge kuler og langsomt krutt).

 

Lader selv endel .375 H&H, da i boltrifle. Siden jeg har et langt løp og skyter tunge kuler(270-300) grain, velger jeg enten Norma 204 krutt eller Viht. N160 krutt. Det gir god hylsefylling, hastighet og presisjon i mitt Shilenløp. Alle kuler med krymperille får en moderat krymp med en Lee Factory Crimp Die. Enkel å bruke, rimelig å kjøpe.

 

De fleste .375 kuler er beregnet for akkurat .375H&H, derfor blir også totallengden rundt 91mm dersom du lager en krymp i krymperilla på kula. Denne lengden burde passe til alle våpen med et riktig .375H&H kammer, men du bør selv måle mht friflukt i ditt våpen og dette må gjøres for hver kuletype du skal bruke. Bruker du søkefunksjonen vel du sikkert få noen gode råd mht å måle friflukt, evt send meg en PM.

Jeg lager min egen jaktammo med friflukt på 1.5-2mm.

 

Vet ikke om homogene kuler er verre for løpene i en dobbeltrifle enn helmantelkuler med stålkappe. Noen produsenter av homogene kuler(solids) og helmantelkuler med stålinnlegg lager kulediameteren litt mindre for å kompensere for det de hardere kulene. Info om dette finnes på produsentenes hjemmeside. Var jeg deg, ville jeg startet med vanlige blyspisskuler som Hornady SP eller RN i 270 eller 300 grain. Disse kuler har krymperille og kan du bruke publiserte ladedata fra Norma og Vihtavuori uten store bekymringer.

Dobbeltrifler og kuler med blykjerne gir iallefall meg en god følelse, både Norma og Woodleigh lager gode loddede jaktkuler, men for all del vil du skyte/jakt med homogene solids eller ekspanderende kuler, gjerne for meg. For en nybegynner er vel kuler med blykjerne litt enklere å forholde seg til.

 

Les denne artikkelen(med en klype salt) fra Barnes:

 

http://www.barnesbullets.com/blog/2011/ ... m-the-lab/

 

Lykke til!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

forresten, jeg ville forsøkt Lapua Mega kule. Jeg brukte det da jeg hadde dobling i 9.3x74R.

Det er skrevet myyyyyyye om regulering av dobbeltrifler... Og om regulering av hjemmeladet ammo slik at den passer til dobbeltrifle som er regulert med fabrikkammo. Din oppgave er å finne en ladning der kulebanene fra de to løpene krysser hverandre på den avstanden du vil skyte inn. For eks 100 meter. Det gjør du ved å regulere hastigheten. Det beste utgangspunktet får det ved å sjekke hva din børse er regulert med fra fabrikken. Dersom den er regulert med 300 grains rundneset kule (tipper den er det) så lader du med 300 grains rundeset kule.

Link to comment
Share on other sites

Skrev svar, men gudene vet hva som skjedde med det, så får ta det en gang til..hehe

Kjøpte børsa fordi jeg hadde lyst på den, afrikajakt planlagt bare unga blir store nok til og bli med på tur... + at jeg skal bruke den i elgjakta + årlige turer på drivjakt i polen etc..

Jeg tar alle gode råd med meg, og begynner med ikke-homogene kuler - ingen tvil om det. Skal også alliere meg med en kompis som har ladet en del slik at jeg ikke begår noen fatale feil i starten.. Børsa er regulert fra Blaser fabrikk med 300 grs Oryx, så får vel begynne med den til jeg får litt mer erfaring... Er en Blaser S2 Safari lux forresten, bilde vedlagt!

 

21muvyt.jpg

Link to comment
Share on other sites

Homogene kuler i en dobbeltrifle eller en drilling med sameloddet løp er ikke å anbefale. Grunnen er så enkel at en risikerer at loddingen mellom løpene løsner. Løpene utvider seg litt merer med en homogen kule enn en konvensjonell kule med blykjerne, som igjen kan føre til at loddingene løsner.

Din S2 er vel av en annen konstruksjon en de klasiske dobbeltriflene og tåler nok det meste- både i løpspakken og låsen. Du trenger nok ikke å bekymre deg om du skyter noen pakker med homogene kuler i din S2. Gratuler med fin børse forresten :wink:

Link to comment
Share on other sites

Thanks, setter veldig stor pris på alle gode råd her, og jeg klinker til med 100 Oryxer i 300 grs som løpene er regulert for til og begynne med, så får vi lade opp noen ladninger og se hvilke som samler best på 100 meter. Jeg vet ikke helt hva jeg skal forvente av samskyting/presisjon men bør vel kunne forvente at den samler innenfor en snusboks på 100 meter med begge løp?

Planlegger uansett og skyte en del med børsa for å bli litt kompis med den, overgangen fra 30-06 er faktisk merkbar - så treningen og atter trening er nok resepten for å skyte godt og ikke minst få børsa til og gå godt...

Link to comment
Share on other sites

Hva mener du Skaubjønn? At de er dyre mener du? Prisen på kulene er jo faktisk delvis avskrekkende..ser at de koster i overkant av 650,00 for 50 kuler...

MEN - alt er relativt:) Jeg kunne kjøpt meg en bil jeg egentlig ikke har råd til, og brukt alle penga på den - eller jeg kan legge litt penger i psykisk og fysisk velvære i form av skyting og jakt... Jeg velger siste alternativ any given day:)

Jeg gjør nok som dere anbefaler og holder meg unna ikke-homogene til og begynne med, må nok prøve og finne et alternativ som blir rimeligere enn oryx ja.. ca 13,00 for kula + hylser etc så koster de vel fort godt inn på 20 tallet pr smell... men langt bedre enn 40,00 som er billigste ferdigrulla jeg har funnet så langt..

Når jeg anskaffet meg .375, så var jeg klar over at det ble dyr moro, ref samboeren min er jeg antakeligvis verdens største idiot uansett...hahahahaha

Ser ut som ett topp alternativ i 300 grs Skaubjønn - tusen takk for rettledning:)

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter også 375, harh att ulike 375 rifler de siste 15 årene. Morsomt kaliber! Men krever litt tilvenning ja. Et alternativ er å trene med lette kuler og snill ladning, for eksempel 200 grains kule beregnet på 375 winchester. Da må du nesten gi blaffen i samskyting, og kun skyte med en av pipene. Men det gjør vel ikke så mye, på banen? Hvis du finner en ladning som går bra med Oryx så blir jo den med på jakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil uansett skyte inn med 300 grs Oryx, som bør gå relativt bra da i begge piper, også får jeg heller trene ja med lettere ladninger...

Har fordelen at jeg kan skyte privat utenfor bane, så er ikke avhengig av åpne skytebaner etc.

Jeg synes nesten det viktigste er og bli vant med litt mer rekyl enn i 30-06, og eneste måten jeg kan se for meg og fixe det på er og skyte litt jevnt og trutt med den..

Jeg kjøpte den ikke for å samle støv i våpenskapet, så får lufte den så ofte jeg kan:) Nå skal jeg jakte mest på store mål som type elg og oppover med den, + vilt i fart under drivjakt, så det er mest praktisk og realistisk skytetrening jeg er ute etter...

Fått mye god info - takker alle for innspill!!!!!!!

Link to comment
Share on other sites

Har ladet .375 H & H i mange år , har holdt meg til 270gr Hornady kuler til trening da disse har hadt meget god presisjon både med N-150 ( 74gr ) og N-160 ( 80 gr ,komprimert) begge disse har en utg. hastighet på 800m / sek.

Billig krutt og billige kuler , prøv disse !! Ser ut som 270gr kuler passer til dette kaliberet. Har jakta med Barnes x og senere TSX med gode resultat , men kun med bolt rifle , men prøv Woodleigh , Swift eller noen andre lodda kuler !!

Lykke til !! GØY Å SKYTE 375. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 months later...

Tusen takk Hansen! Ser ut til at jeg trygt kan kjøpe Partizan kuler, men tenkte å kjøpe blyspiss slik at de i tillegg til trening også kan benyttes til storviltprøven.

Nei da, de skal ikke brukes til jakt. Hittil har jeg brukt 300 gr Nosler Partition med godt resultat, men har tenkt å gå over til 300 gr Swift A-Frame.

Link to comment
Share on other sites

Hadde samme kuletype med til Namibia i 375 Ruger, og den fungerte perfekt på alt fra nette små springbuck (tre stykker) til hardskutt og vilter mountain zebra, seigliva black wildebeest, oryx og stor kudu.

God presisjon og god effekt i viltet.

 

I år vil jeg imidlertid prøve 300 grs Woodleigh PP og håper å få testa denne kula på en elg eller to.

Presisjonen her er også fremragende.

 

Bruker Barnes TSX 270 GR på jakt. Meget bra kule, topp presisjon. Er vel den kula som ekspanderer best og mest(uten å gå i stykker).
Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Åssen ladning, krutt type og vekt har du i da?. Dette er kuler som skal gå meget bra. Jeg har brukt både den du refererer til og TSX i 270 grain, og begge har jeg hatt topp presisjon med. Men jeg har hatt litt spredning på blinken når jeg har ladet litt lett, og ikke hatt den hastigheten jeg begynnte med. Da hadde jeg omtrendt hull i hull med TSX`n.

Link to comment
Share on other sites

Jeg trener med Partizan 300grs med 66,0grs Norma-11 col på 91,0mm.

Rimlig og bra treningsammo, kan da brukes på jakt i et nødstilfelle....

Som jaktammo har jeg ladet opp med Woodleigh PP 270grs og noen Nort Fork 270 grs.

Kjøpte Rifla i fjor og har ikke skutt vilt med den enda, men i år skal storebøsen ramle :mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Åssen ladning, krutt type og vekt har du i da?. Dette er kuler som skal gå meget bra. Jeg har brukt både den du refererer til og TSX i 270 grain, og begge har jeg hatt topp presisjon med. Men jeg har hatt litt spredning på blinken når jeg har ladet litt lett, og ikke hatt den hastigheten jeg begynnte med. Da hadde jeg omtrendt hull i hull med TSX`n.

 

Bruker n150 og prøvd 72 og 74 grains... Noen forslag til COL med ttsx? og evt annen ladevekt?

Link to comment
Share on other sites

Åssen rifle er det du har da?. Jeg bruker også N150, og bruker stortsett å putte i 72 grains, og col på 92 MM. Det går veldig bra i min rifle. Da har jeg ca 815 ms. Dette er med TSX det da. Husker ikke helt hvor stor forskjell det er i lengde på disse kulene. Har prøvd både TTSX og TSX i riflen min, og TSX hadde jeg bitte litt finere samlinger en TTSX. Men hadde også 72 Grains i TTSX og col på 92 mm i den og.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke 375 HH lenger, men ladet til den i noen år. Lademessig var det som en større utgave av 30-06, og alle kuler jeg prøvde gikk enten bra eller veldig bra.

Jeg brukte 300 grain Nosler Partition, ellers ser jeg Nosler har kommet med en 260 grain Accubond siden dengang. Nosler har endel ladedata med "N" krutt, ellers brukte jeg Ladeboken.

 

Til treningsskyting brukte jeg 270 grain Hornady, den gikk fantastisk godt.

 

Som en annen skrev her brukte jeg også ganske kort totallengde, om det var 91 mm som han skrev, eller noe sånt. Jeg gidder ikke sjekke boka, men ikke noe problem å holde seg under maximumsmålet.

Link to comment
Share on other sites

Kan slenge meg litt på her, å spørre om råd jeg og. Barnesen går hull i hull i riflen min, så riflen er ikke noe galt med, men Hornady interlock RN 300 GR som jeg kjøpte og prøvde igår på banen går veldig dårlig, og sprer utover hele blinken. Har hørt mye skryt ang den kula, og dens presisjon, så jeg hadde lyst til å prøve den.

 

Nå har jeg bare kjørt en ladning i den, og tenkte å spørre om råd før jeg gir opp denne kula. Jeg ladet den med N150 70 GR, og COL på 92. Vet ikke om dette er en kule som liker litt mindre fart enn andre?. Nå fikk jeg ikke kronografert denne ladningen, men hvis jeg fikk tippe lå den vel på 750-800 M/S med den ladingen bak.

 

Hvilke lade data bruker dere som er fornøyd med denne Hornady kula?.

Link to comment
Share on other sites

Joggen.

70 grs N 150 er ifølge Ladeboken maks for en 300 grs Nosler PT.

Hornady RN har sannsynligvis litt større bæreflate enn Nosler PT, noe som tilsier at jeg ihvertfall ville bakke av et grain eller to.

Jeg har benyttet Hornady RN til trening i både 338 Winmag og 35 Whelen (250 grs), og har aldri hatt problemer med presisjon.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...