Jump to content

A-Tec og erosjon


Makkieboy

Recommended Posts

Først vil jeg nevne at denne tråd ikke er ment for å slenge dritt eller rakke ned på et produkt eller liknende, men heller og sammenlikne erfaringer :D

 

Var borte på lokalsjappa i arendal nylig, og hentet ut en A-Tec TMM5 demper i cal 6,5. Denne er ment og stå på en S&L i 6,5X55 med 47 cm pipe. Børsa har tidligere vært påmontert en Hausken demper i alu, men denne er nå flyttet over på en T3 Varmint, og avtjener der.

 

Så til observasjonen:

 

Til innskyting med ny demper, og kikkert, ble denne ammoen benyttet, gammel og erverdig

normal_A-Tec_002_%5B800x600%5D.jpg

 

Det ble kun skutt 15 skudd, fordelt på 3 skudds serier, med derpåfølgende gåtur for lapping og observasjon.

Så ingen ting gikk seg veldig varmt.

 

Når jeg kom hjem, ville jeg plukke fra hverandre demperen, av ren nysjerrighet, samt og se hvordan den trivdes. Det var da jeg ble litt bekymret :? Demperen viser tegn til erosjon, selv etter bare 15 slappe krag ladninger.

 

normal_A-Tec_008_%5B800x600%5D.jpg

Bilde av 1ste baffel.

 

normal_A-Tec_009_%5B800x600%5D.jpg

2dre baffel.

 

normal_A-Tec_010_%5B800x600%5D.jpg

3dje baffel.

 

normal_A-Tec_011_%5B800x600%5D.jpg

Og 4de baffel.

 

Som man kan se, avtar erosjonen etterhvert utover i demperen, men spørsmålet jeg sitter igjen med, er hvordan denne demperen ser ut etter 1000-5000 skudd med Jaktladninger? Det er sikkert flere her på kammeret som har samme demper, gidder noen og åpne for og se, om deres demper er like slitt, og kanskje oppgi ca antall skudd?

 

Har samtidig synset litt, om hva årsaken kan være.

Det første jeg tenkte på var førstebaffelen i stål.

normal_A-Tec_007_%5B800x600%5D.jpg

Hullet i denne, er på 9,5mm, er dette så stort at urimlig mye kruttgass blir blåst frem, og eroderer bort alu baffelen som sitter fremst???

 

Dessverre har jeg ikke Hausken demperen min her nå (ca 3000km unna i finnmark), men sist jeg demonterte denne, var denne gått ca 1000 skudd på S&Len, ca 450 skudd i en mauser 6,5X06 med 70cm pipe, og ca 500 harde ladninger i en T3 varmint med 60cm pipe. Og den viste ikke slike tegn på erosjon på alu delene, visst var det tegn til erosjon, men ikke på samme måte, og da etter ca 2000 skudd, og ikke 15.

 

Er dette ammoen sin feil, eller er det feil hull i stålbaffel, eller???

Dere som eventuellt har samme demper/kaliber kombinasjon, gidder dere og åpne for og se, eventuelt ta mål av stålbaffel for meg?

 

Men ikke la dette bli noen sladder tråd, la oss komme med konkrete fakta, og være seriøse.

Kanskje avtar erosjonen av seg selv, eller det er en naturlig årsak til ting, og i tilleg tar jeg en tur til J&F i morra for og spørre dem også.

 

Hilsen Inge M

Link to comment
Share on other sites

Hei. Slik er det på min a-tech også.

 

Det eg merka med min demper er at den var unøyaktig i starten. Men nå har eg skutt ett par hundre skudd og det føles som om demperen er blitt meir presis nå. Har ikkje sett på baflane korleis dei ser ut nå. Men trur ikkje det er noko stort problem.

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Skal en ungå dette må en over på stål - hausken lider samme skjebne. Jo kraftigere kaliber jo mer erosjon. Men dem holder en del 1000 skudd alikevell - og jeg har ikke merket noe til treffpunkt forandringer o.l. etterhvert som de slites.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar så langt, og vil også meddele at det meste som er sakt, er jeg klar over.

Det som bekymret meg, er de tydelige erosjonsmerkene etter "bare" 15 skudd, avfyrt over en periode på ca 1,5 timer. Er meeget klar over at Alu dempere ikke varer evig.

Til dere som har slike dempere selv, og sier at erosjonen avtar etter hvert, gjør meg glad. Regnet egentlig med dette, men ville spørre for sikkerhets skyld.

 

Takk enn så lenge.

Link to comment
Share on other sites

har samme demperen og har skutt ca 100 skudd 6,5X55 140 grs fmjbt med ca 760 m/s 72 cm banepipe

demperen ser ny ut viss ein ser vekk ifrå kruttslammet

demperen har vert skutt godt varm to ganger

ellers har det berre vert koseskyting

og eg må berre sei att eg e storlig imponert over dempinga

Link to comment
Share on other sites

Tipper dette ikkje har noko med varme og gjere, men heller tvert i mot mangel på varme/trykk.

Da du skriver dette er slappe krag ladninger, så tenker eg med ein gong at det er muligens ei ladning som gir mykje uforbrente kruttkorn og dermed vil dei uforbrente kruttkorna virke som om ein sandblåser lyddemperen innenfra.

Kruttkornene vil komme i svært stor hastigheit og treffer kanten på blaffene og lager slik overflate.

Så eg tipper at hadde du brukt patroner som gir betre forbrenning så vil det tak lengre tid for og få slik "slitasje" på lyddemperen.

Link to comment
Share on other sites

som Leon har påpekt, denne erosjonen roer seg etter at de skarpe kantene er erodert.

har selv opplevd det med demperer med aluminiums-innmat, som eroderes mye raskere av kruttgass/kruttkorn enn stål. etter at skarpe kanter er erodert, roer fenomenet seg.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

litt OT (beklager trådstarter)

 

Sitter og vurderer CMM6 mot TMM5

 

Skal ha den på ei jakt/jaktfelt børse. På banen plukker jeg mest sannsynlig av demper.

 

Har hatt hausken standard før, men denne virket å bli fort sliten, tror neppe den hadde holdt mange tusen skudd som håpet. Hvordan er det egentlig med TMM5, stopper førstebaffel mye av trøkket (stålbaffelen)?? Om TMM5 ikke holder til 700-1000 skudd i året, er jeg ikke interessert. Om holdbarheten er 5-6000 skudd totalt er jeg mer enn happy.

 

Burde jeg gå for CMM6 som er tilnærmet uslitelig? skal brukes på 308 og den mer hissige 25-06. Ulempen med CMM6 er at den bygger på nesten 20cm på pipa, og flytter balansepunkt lengre frem enn TMM5. I tillegg demper visstnok ikke CMM6 like bra som TMM5 heller.

 

Hva ville kammeratene gjort?? TMM5 eller CMM6????

Link to comment
Share on other sites

Dette er en interessant diskusjon. Alu/stål/titan. Alle har sine fordeler og ulemper.

For å komme med mine erfaringer først. Jeg har flesteparten av A-Tec demperene ennå sammen med ASE Utra, SAI osv for å se hvordan slitasjen er over tid. Det er mest 308 win med 50cm pipe som har blitt brukt, men også 6,5/284og 6,5-06 har vert i bruk med demper (som egentlig er for .30”). Erosjonen som du viser på bildet kommer relativt raskt men er også mer eller mindre uforandret etter flere 100 skudd. Jeg skyter ofte demperne varme for å se om jeg kan finne på noe lurt for å bli kvitt bla mirage. Hensikten min er at når første baffel blir slitt en gang skal jeg flytte den til enden og ta en ny måling for å sjekke om den demper mindre. J&F har forsket litt på samme tema og opplevd det samme.

 

Det er mulighet for å sette inn en hel baffel i stål, men vekten vi gå opp. Noen fabrikanter setter inn en foring av stål i alu baffelen, denne kan løsne. Det går an å lage en førstebaffel i titan. Prisen vil øke og du vil få gnister. Så langt ser alu ut til å være bra nok i en moduldemper og du kan bytte ut med en ny baffel om den skulle bli for slitt. Det er mine erfaringer så langt.

Link to comment
Share on other sites

Man kan faktisk se en liknende erosjon i min 22lr CMM6 demper. Den er selvsagt ikke like stor som på bildene til trådstarter, men den er der.

 

Min har vært i hard bruk på pistolen den siste tiden. Grunnet ryggproblemer måtte jeg slutte og bruke Ase Utra`n da så mye vekt på strak arm over lang tid resulterte i ispose-behandling etter hver banetur. Atec`n demper hakket dårligere enn Ase`n, men det er veldig lite forskjell. Vil nesten kalle det en forandring i tone fremfor forandring i Db

 

Vil tro man ikke ser det helt store erosjonsproblemet på en demper brukt på en 22 rifle.

 

BB John

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

OBS OBS

 

Gikk ute en hel dag i regnvær med Atec tmm5 alu demper. Den var skutt 20 - 30 skudd tidligere.

 

På enden av dagen var hullene i bafflene nesten tettet av aluminium korrosjon, seigt kvitt stoff med gele aktig konsistens. Hadde helt sikkert hatt negativ effekt om jeg hadde fyrt av et skudd.

 

Må prøve å finne fram til noe som kan smøres på for å holde fukten borte, skal prøve Alu-grease.

 

Noen som har lignende erfaringer??

Link to comment
Share on other sites

Har liten til ingen tro på at det var aluminium som var i den blandningen der. Aluminium oksiderer med en tynn hard/flakete hinne (ikke seig), for så å stoppe siden oksygenet ikke kommer til lenger. Høres ut som en blanding av kruttslam, vann og olje den gugga der.

 

Men den var ny så jeg skal ikke si det mere enn at jeg tviler på at det var aluminium i gugga.

Har du tatt demperen i stykker og vasket den? Og så kjent på gugga om den er klissete (oljeaktig)?

Link to comment
Share on other sites

Aluminium oksiderer med en tynn hard/flakete hinne (ikke seig), for så å stoppe siden oksygenet ikke kommer til lenger.

 

Det gjelder under tørre forhold, i kontakt med vann blir ting langt mer komplisert. Syrer, baser og en del metall/metallsalter kan gi svært kraftig korrosjon på aluminium.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...