Jump to content

Våpenkort, legitimasjon ved kjøpa ladeutstyr


RoarN

Recommended Posts

Hei.

 

Ser at enkelte firma, bla Hjemmelading krever våpenkort og legitimasjon hvis du skal kjøpe ladekomponenter.

Dette er vel unødvendig og ikke påkrevd i noe lovverk :?:

 

Det samme gjelder når enkelte butikker som krever våpenkort eller jegeravgift for å kjøpe hagle ammunisjon.

Det de vel er pålagt er å føre liste over hvem som handler ammo, så legitimasjon er vel greit. Men våpenkort og jegeravgift er bare tull.

 

Roar

Link to comment
Share on other sites

Kuler, krutt og tenhetter er underlagt samme regelverk som fabrikkladde patroner, m.a.o. våpenkort og legitimasjon påkrevd.

Hagleammunisjon krever våpenkort og legitimasjon, alternativt jegeravgiftskort og legitimasjon hvis kjøper er gammel nok til å eie en lovlig uregistrert hagle.

Link to comment
Share on other sites

Våpenforetningene er pålagt å føre logg på salg av ammo. Og da kreves våpenkort fremvist. Når det gjelder haglammo kan man alternativt vise jegeravgiftskort. Våpenkort eller jegeravgiftkornr. føres da inn i loggen sammen med fult navn, kaliber og antall.

I denne loggen skal foretningen også føre inn hvor mye ammo som er kjøpt inn, solgt og lagerbeholdning skal fremkomme.

I enkelte deler av landet kommer politiet en gang i måneden og sjekker at loggen stemmer. Det føres et slags regnskap som skal fremvises ved kontroll.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Javel, ikke alle firma som selger lade komponenter over internett følger norsk lov altså.

 

 

Hvis jeg da eier en hagle lovlig ervervet før, 1.okt 1991 (eller noe sånt), ikke går på jakt, men vil skyte leirduer for egen fornøyelse.

Eller at jeg ikke jakter, men skyter aktivt i en jeger og fiske forening.

Skal jeg da ikke få kjøpt hagle ammo på lovlig hvis :?:

 

Vet jeg setter dette litt på spissen, men...

 

 

Roar

Link to comment
Share on other sites

lovlige uregistrerte hagler ervervet før 1.10.1990 kan du få kjøpt ammo til ved å vise våpenkort for annet våpen, eller jegeravgiftskort og legitimasjon om jeg ikke husker feil.

Så som du satte det på spissen, så kan du ikke handle ammo til den lovlige uregistrerte hagla di uten enten et våpenkort, eller et jegeravgiftskort.

Link to comment
Share on other sites

[...]Så som du satte det på spissen, så kan du ikke handle ammo til den lovlige uregistrerte hagla di uten enten et våpenkort, eller et jegeravgiftskort.

Njooo. Vet ikke hvordan praksis er på å innvilge slikt, men man kan søke politimesteren om "kjøpstillatelse" for ammunisjon (om man har ett lovlig og aktverdig behov).

Link to comment
Share on other sites

Våpenforskriftens § 31:

 

Ved fremvisning av gyldig våpenkort og legitimasjon, kan innehaver erverve ammunisjon av forhandler til våpen oppført i våpenkortet. For å erverve ammunisjon til lovlig uregistrerte hagler ervervet før 1. oktober 1990 skal det fremvises våpenkort på andre våpen eller gyldig jegeravgiftskort. [...]

Person som ikke oppfyller vilkårene i første [til tredje] ledd, kan søke til politiet om tillatelse til å erverve ammunisjon.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Kuler, krutt og tenhetter er underlagt samme regelverk som fabrikkladde patroner, m.a.o. våpenkort og legitimasjon påkrevd.

 

Klarer ikke å finne regelverket som sier dette om kuler, krutt og tenhetter. Hvor finner du det?

 

Jeg har ikke noe problem med å dokumenter ervervelse av verken det ene eller det andre.

Lurer bare på hvor kravene til all denne dokumentasjonen kommer fra :forvirra:

 

Roar

Link to comment
Share on other sites

Det står i våpenloven, dvs. våpenloven definerer hva som er ammunisjon, forskriften hvordan erverv skal skje.

 

§ 3. Med ammunisjon forstås i denne lov:

a. patroner bestående av prosjektil, hylse, drivladning og tennmiddel.

b. prosjektiler av enhver art bestemt for utskyting eller utsending ved de i § 1 nevnte skytevåpen,

c. hylser når de er forsynt med ladning eller tennmiddel,

d. håndgranater, bomber, raketter, miner o.l.

e. lys-, brann-, gift- og tåregassbokser,

f. gift- og tåregasser til bruk i de § 1 nevnte skytevåpen eller i ammunisjon som nevnt i denne paragrafs bokstaver a, b, d og e.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil tippe at tenhetter og krutt er å regne som sprengstoff og ikke ammunisjon. Og det er vel egne lover for sprengstoff

 

edit

§ 8-2. Tillatelse til erverv av eksplosiv vare

Tillatelse til erverv av sprengstoff, krutt og tennmidler kan gis til virksomhet som har behov for slik vare for å utføre sprengningsarbeider. Tillatelse gis av DSB.

Tillatelsen gis for et tidsrom av inntil 5 år, og det kan stilles begrensninger for hvor store mengder som kan tas ut ved hvert uttak.

På tillatelsen skal det navngis hvem som på virksomhetens vegne kan rekvirere og motta eksplosiv vare. Navngitt person skal kunne fremlegge tilfredsstillende politiattest som ikke er eldre enn tre måneder.

Den som innehar våpenkort eller kan dokumentere medlemskap i en godkjent skytter- eller samlerorganisasjon, kan i den hensikt å skulle lade egen ammunisjon, få tillatelse til erverv av inntil 3 kg svartkrutt og inntil 5 kg røyksvakt krutt. Slik tillatelse gis av politiet i det distrikt hvor søker har sin bostedsadresse.

Tillatelse til erverv av fyrverkeri klasse IV, raketter klasse II og III og pyrotekniske sceneeffekter gis av leder av brannvesenet i den kommune hvor varen skal benyttes. Tillatelsen er begrenset til ett enkelt uttak. Den som vil erverve fyrverkeri klasse IV, raketter klasse II og III og pyrotekniske sceneeffekter skal fremlegge kompetansebevis utstedt av eksamensadministrator utpekt av DSB.

kilde: http://lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?do ... -0005.html

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Det var i den loven, ja.

Vel...

Takk for informasjon.

 

Synes fortsatt det er mye styr fot å kjøpe en eske med kuler, men, men.

Det har vel muligens blitt litt bedre. Mener å huske at når jeg skulle kjøpe min første pakke med rifle ammo. Måtte jeg på lensmannskontoret for å få løyve. Det var på slutten av 80-tallet

 

 

Roar

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Det var i den loven, ja.

Vel...

Takk for informasjon.

 

Synes fortsatt det er mye styr fot å kjøpe en eske med kuler, men, men.

Det har vel muligens blitt litt bedre. Mener å huske at når jeg skulle kjøpe min første pakke med rifle ammo. Måtte jeg på lensmannskontoret for å få løyve. Det var på slutten av 80-tallet

 

 

Roar

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

for min del så blir jeg gjerne stående å prate litt med di bak disken når jeg handler diverse komponeneter, så om jeg må stå i 5sek ekstra for å vise frem våpenkort så gjør ikke det meg stort. Er tiden så dyrebar så er det bare å la bladet ligge utenfor døra når man går på ramma, sparer nok mye mer tid på det... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Våpenforskriftens § 31:

 

For å erverve ammunisjon til lovlig uregistrerte hagler ervervet før 1. oktober 1990 skal det fremvises våpenkort på andre våpen eller gyldig jegeravgiftskort.

Har man en hagle ervervet før regplikten ved kjøp av hagler trådte inn, kan man altså likevel kjøpe f.eks. jakt-eller lerdueammunisjon av hjertens lyst, uten å ha betalt jegeravgit det året, mot å vise frem våpenkoirt på f.eks. en konkurranserifle.

Skulle bare mangle.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også lagt merke til enkelte (veldig få) ber om våpenkort for tomhylser og kuler (de fleste ber ikke om våpenkort), mens alle ber om våpenkort på tennhetter og krutt. Jeg fatter ikke hvorfor en må vise tillatelse for kuler og tomhylser, du kan kjøpe en kuletang og plukke tomhylser uten... Det er jo selvregulerende om det gjelder tennhetter og krutt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Han har ikke jegerkort. Han jakta litt med hagla før, men det er sikkert minst 10- 15 år siden.

Han har heller ikke våpenkort på noe annet våpen enn pistoler. Får jo selvsagt ikke brukt det på jakt.

 

Men, er vel ikke så farlig. Tenkte bare å prøve hagla, bare for moro skyld.

Link to comment
Share on other sites

Far min har ei lovlig uregistrert hagle kjøpt på 1980-tallet en gang.

Han har våpenkort på pistol, får han da kjøpt hagle ammunisjon da?

Ja. Våpenforskriften § 31: "... For å erverve ammunisjon til lovlig uregistrerte hagler ervervet før 1. oktober 1990 skal det fremvises våpenkort på andre våpen eller gyldig jegeravgiftskort. ..."
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Jeg ser Rausheim spm vanllig gjetter seg frem til de fakta han presenterer... :roll:

Våpenkort på annet våpen holder, som presisert her. Desuten så bør far til trådstarter være registrert i jegerregisteret om han har jaktet (lovlig) tidligere, og kan da betale jegeravgift på nytt. Jegerkortet gir da også mulighet til å kjøpe ammo til hagle, men ikke til andre jaktvåpen.

Link to comment
Share on other sites

Av "naturlige" årsaker (22/7) har de fleste som tidligere var "noe" slappe på å følge våpenloven vedrørende salg av ladekomponenter, nå skjerpet seg. Kontrollen av salgsstedene er nå til tider eksisterende, noe den mange steder før ikke var. Kort sagt, våpenlov og forskrift har fungert grimelig godt. Politiet derimot, har mye å svare for hva angår de oppgaver de i hovedsak ikke har fulgt opp.

 

Grunnet nevnte "naturlige" årsaker, har politet skjerpet seg noe (eller forhandlerne regner med at politet vill skjerpe seg). Derfor har mange i den senere tid møtt forhandlere som gjør det de skal på legimitasjons delen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...