Jump to content

DFS og feltskyting


høggern

Recommended Posts

Om eg ikkje hugsar feil så vart "elendigheita " med oppgjevne avstander starta for 10-15 år-sidan.Fyrste gangen eg høyrde om det så var det på austlandet.

Slik det er i dag så er det ikkje sikkert at den som vert feltmeister kan vurdere avstanden fram tilfigurane. Og det var vel noko av vitsen med feltskyting!

Link to comment
Share on other sites

Feltskyting i DFS har jeg noen synspunkter på ja.

Noen av momentene har jeg tatt opp i en annen tråd, men bidrar gjerne med noen her også.

Når det gjelder Ls og felt kom det vel tydelig frem hva jeg mener. Men kort oppsummert er jeg av den oppfatning at feltløypene vi blir presentert på Ls er kjedelige, og har lite med tradisjonell feltskyting å gjøre.

Oppgitte avstander(nå også i lang tid i forkant.), lite variasjon i avstand(i år 200-374 m) og ellers lite spennende oppleg.

Jeg var inne på at DFS sentralt ikke ønsker et eget felt NM. Dette kommer opp som forslag med jevne mellomrom. Og det er egentlig ikke så rart så lenge den løypa vi går på Ls er så "kjedelig" og lite utfordrende.

Her er mine forslag til hva som kan gjøres på ei feltløype under Ls. Kan forsåvidt ha oppgitte avstander(men ikke på forhånd), hold i spennet fra 150 - 500m, dobbelhold(3+3), skyting opp eller nedover( oppover fortrinnsvis på kne), innlagt magasinbytte (3+3) eller kanskje et dobbelhold uten mulighet til å skru på siktet. Tar man med flere av disse momentene tror jeg at man ikke trenger å ha kort skytetid på små figurer slik trenden er nå.

 

På feltskyting på generell basis er jeg imot max avstander. Husker at dette ble innført for en god del år siden, men klarer ikke huske momentene for dette. Hadde vi kuttet ut max avstandene og heller oppfordret arrangørene til å være litt realistiske i oppleggene hadde vi fått mer interessante feltstevner.

 

Anvisning av treffpunkt er jeg forsåvidt for. Men da under forutsetning at lag som kommer bak ikke ser dette. Og siste lag bør gå ut før første lag kommer inn

Link to comment
Share on other sites

jeg har mange momenter.

først LS feltskytinga. korte hold, relativt lite variert, oppgitte avstander ukevis i forvegen, gjør dette kjedelig. om du da kommer til finalen, skjer denne som oftest på 200m standplass på et par rekruttfigurer eller noen av de minste figurene vi har. dette gjør at jeg sitter me inntryykk av at NM i felt er et NM i innskyting.

 

så feltskyting generelt. treffpunktanvisning gjør at man forstår hva man gjore galt. men det gjør også at lagene etter kan få en pekepinn på hvordan vær og vind er om de får mulighet til å se treffpunktanvisninga til lagene før....

 

oppgitte avstander, tar bort et av de elementene jeg mener er feltskyting.

om man da kan se på anvisninga til lagene før, så er det bare skyteferdigheter som teller.

 

maxavstander, det er et tveegget sverd. på en måte er det bra, da risikerer man som oftest ikke få blinker satt usannsynlig langt over "max" (feks småen på 375 meter, eller 1/8 på 380m eller C15 på 230 meter) som jeg har opplevd. men på den andre siden får du da avstandsbedømmelse som en faktor som forsvinner. jeg kjenner mange gode feltskyttere som alltid skrur på max. om blinken ser unormalt stor ut, tar de et par knepp ned. å om blinken ser unrmalt liten ut, å hold kan være over max, tar de to knepp opp.

 

 

jeg tror at innen noen år med 5,56 vil maxhold ikke lengre være 600m men betydelig kortere. hvor kort? vet ikke. men tror 100-300m vil være det normale.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Skal felt skytingen bestå, så tror eg at vi må tenke litt nytt.

Eg personlig trur at det blir mer moro å fare på stevne der 2 skytterlag arrangerer dobbelstevne.

Tenkt: 10 hold 60 skudd og 5 standplasser der halvparten er ukjente avstander og der er dobbelhold.

Og avsander fra 120m til 550-600m.

Når to skytterlag arrangerer så burde det ikke være problem med å ha nok folk for å anvise.

 

Eg personlig trur at cal 6,5 X55 vil bestå.

Det er nå et supert kaliber!

 

5,56 kan bli brukenes til bane 200m 300m , Men eg forstår egentlig ikke vitsen?

Tenk for en fordel de har de som bruker 6,5x55 på de lengste holda på felt.

Kan aldri tru at avstandene på felt blir så kort at fordelen med 6,5x55 er borte.

 

 

Mvh

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Eg personlig trur at cal 6,5 X55 vil bestå.

Det er nå et supert kaliber!

 

5,56 kan bli brukenes til bane 200m 300m , Men eg forstår egentlig ikke vitsen?

Tenk for en fordel de har de som bruker 6,5x55 på de lengste holda på felt.

Kan aldri tru at avstandene på felt blir så kort at fordelen med 6,5x55 er borte.

akkurat der tror jeg du tar feil. for folk som bare har en sauer, å bruker 5,56 i den vil sannsynligvis ikke delta på feltstevner om holdene blir så lange at defår et stort drawback i forhold til de med 6,5. å da får man færre skyttere, så da kan egentlig arrangørene velge om de vil lage opplegg slik at alle kalibre har like muligheter, eller om de skal lage felt slik at man får lange hold og kan utnytte 6,5 sine egenskaper på lange hold.

 

derfor tror jeg det blir kortere hold og mindre blinker.

 

personlig synes jeg det er dumt, men det er iallefall det jeg tror vil skje.

Link to comment
Share on other sites

(høggern skrev:

derfor tror jeg det blir kortere hold og mindre blinker.

 

 

Håper at det ikke blir slik,

Da er eg redd feltskytingen er historie.

 

Hele vitsen med å mestre feltskyting er da borte ..

1. Man skal lære seg kulebanen...

2. Man skal lære seg å bedømme avstander.

3. Man skal lære seg hvordan vind påvirker kulebanen.

 

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

 

Håper at det ikke blir slik,

Da er eg redd feltskytingen er historie.

 

Hele vitsen med å mestre feltskyting er da borte ..

1. Man skal lære seg kulebanen...

2. Man skal lære seg å bedømme avstander.

3. Man skal lære seg hvordan vind påvirker kulebanen.

 

 

Mvh

1) greit nok, det lærer man en ettermiddag foran balistikkprogrammet ;)

2) ofte oppgitte avstander, eller avstander så nær max at om du skrur max og 2 knepp ned treffer du som oftest

3)man kan se på laget før sin treffpunktanvisning.

 

 

men jeg er helt enig med deg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter ikke DFS felt lenger, og har ikke skutt på mange år. Allikevel drister jeg meg til en kommentar. Jeg tror tiden med ukjente avstander er forbi. Hva er vitsen med å lære seg avstandsbedømming lenger? Selv i min tid ble de fleste hold bedømt etter hvor stor blinken var i hullkornet, man bedømte ikke selve avstanden i terrenget. Dagens priser på avstandsmåler har fjernet poenget med dette, både millitært og sivilt. Spesielt når man er avhengig av en viss størrelse på hullkornet for å bedømme rett......

 

Jeg er enig i at det blir kjedelig når hele runden har avstander 200-340 meter, og vanskelighetene består i små blinker og/eller korte skytetider. Jeg liker variasjon som er nevnt tidligere, med dobbelthold, større avvike i avstand på runden etc.

 

Synes selv at en feltløype ville vært morsom hvis:

Oppgitte avstander, men først når man ankommer standplass. Tidligst "på veggen" sammen med figurene.

Avstander 150-600 meter (har forståelse for at arrangører har problemer med 600 meter...)

Dele opp serien, 3 kne+3 ligg, 3stå+3kne, 3stå+3ligg.... etc.

Deling av serier kan være på samme hold, eller 3 skudd på forskjellige hold.

Gjerne anvisning av treffpunkt, men ikke nødvendig.

Noen hold med korte skytetider, men de fleste med "normale" skytetider.

 

Dette gir at man må være innskutt, og vite kulebanen på sitt våpen. Samt man må kunne "skru" riktig. Vindavdrift vil man måtte bedømme. Noen hold med korte skytetider lærer hurtig skyting. Man lærer stillings-bytte i felt.

 

Om jeg kommer til å begynne med DFS felt igjen om slike opplegg blir malen..... vet ikke.. Men, slik det er nå frister det ihvertfall ikke.!

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder LS og felt, so har eg forståelse for kvifor det er sånn. Det skal kårast ein Noregsmeister, og då bør alle stille med so like vilkår som mogeleg. Ingen bør, på eit NM med folk frå heile landet, kunne dra fordel av lokalkjennskap til løypa og terrenget den går i, eventuelle kjenningar i arrangementsapparatet, ei eventuell ruslerunde med avstandsmålar i påskot av å bere vannflaska til ein kjenning osv. Dei har gjort det enkelt, men ganske likt. Fair enough for min del, so kan dei heller lage ei beinvanskelg løype på andre stevner.

 

Når det gjelder årets LS og felten, so får vi heller krysse fingrane for litt skikkeleg vestlandsver. Får vi slikt ver som vi feks hadde i går føremiddag, kan det bli vanskeleg nok med 300m :D

Det skal fortsatt skytast 30 skot, det vert ikkje delt ut 30 treff på førehand, uansett kor enkelt det kan virke.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder LS og felt, so har eg forståelse for kvifor det er sånn. . .

 

Veit ikke eg.

Figur på kvart hold som er kjent, den er grei . Men eg mener den skal være innen for en minimum og max- avstand som er oppgitt.

Da får man lære seg om den er liten eller stor i siktet, og bedømme avstand ut fra dette,

Da vil vi oppleve at mange er ute i terenget med figurene, for å trene på max og minimum avstandene for å lære å mestre den faktoren.

 

Klart man kan si at arangør har en fordel som setter løypa,, men eg er sikker på at hvis man bruker fantasien så kan man klare å sette en løype som er stokket slik at arangør laget og må bedømme avstand

innen for min max på holda.

Får håpe at eg ikke trakker for mye i salaten no, dette er no min personlige mening.

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Ja, ideelt sett er eg einig med deg.

Men vinnaren kan like gjerne vere den som har flest og best prøvekaniner i kl 4 dagen før (kan finne ut av avstandane) som den som bedømmer avstand best der og då. Derfor vågar eg påstanden om at det blir jamnast forhold for alle på eit so viktig stemne, når alle veit avstandane på førehand.

 

Sjølv om det ikkje blir skikkeleg god gammaldags felt:D

Link to comment
Share on other sites

om tidligere sagt er jeg i prinsippet mot oppgitte avstander, også på Ls.

Men ser at det kan oppstå uheldige situasjoner hvis det skal være "ukjente" avstander i utgangspunktet.

Jeg har skutt såpass lenge at jeg har prøvd alle variantene:

Totalt ukjente, oppgitt rett i forkant av Ls og som nå oppgitt flere uker før.

I realiteten blir det umulig å få til et rettferdig Ls med "ukjente" avstander, da de ikke er særlig ukjente

lenge. Alternativ kan de jo sende ut 5 klassingene først i løypa. :-) Nå finnes det riktignok mange gode feltskyttere i de nedre klassene også, men det hadde vært moro å se hvilekt utslag det hadde fått.

På et Ls tror jeg derfor ikke man kommer utenom å oppgi avstandene. Me at det skulle være nødvendig å offentligjøre de flere uker i forveien synes jeg er feil. Det må være mulig å holde dette sånn noenlunde "hemmelig" til rett før Ls.

Uansett, dette unnskylder ikke de kjedelige løypene vi har sett de siste årene.

Man må klare å få til avstander med større spennvidde enn 175 m(i år).

Minmum må være 300 m i forskjell fra korteste til lengste hold. Da må skytteren ha gjort jobben sin med innskyting.

I tillegg kan man legge inn momenter som stillingssskifte, bytte av magasin, dobbelhold(gjerne uten å skru på siktet) ol.

 

Når det gjelder feltskyting genrelt i DFS er jeg redd for utviklingen fremover. Hos oss (sørvestlandet) daler deltakelsen jevnt og trutt. Selv om vi har ukjente avstander, dobbelhold og alle mann uti løypa før første mann inn og ingen får se treffpunkt på laget før.

Jeg tror også det ligger andre ting bak dette. Som f.eks at det er for mange 15m stevner. Disse må avsluttes før feltsesongen begynner. Selv om 15 trening er veldig god trening er jeg redd at den økte aktiviteten på dette området har tatt vekk en del fra feltskytingen.

 

Jeg frykter som sagt for feltskytingens fremtid, og jeg tror det blir mye verre med innføring av 5,56.

Link to comment
Share on other sites

Her er forslag til forandringer i DFFS sitt feltopplegg: http://www.dfs.no/?module=Articles;acti ... e=skmaster

 

er jo egentlig ikke forslag om endringer. det der er jo forslag om et stevne i tillegg. et vanlig feltstevne som får NM status. (dvs et ØM som kalles NM ;) )da jeg muligens vil være en av de som får delta på et slikt stevne pr i dag, så har jeg et litt splittet syn på det. vil et slikt steve noensinne bli arrangert nord for trondheim? neppe. det vil føre til at det blir et mesterskap for de som representerer samlag i sør norge. for alle andre blir reiseavstanden særdeles lang og dyr. på den andre siden, hvor mange ville reist til finnmark i slutten av april for å skyte et feltstevne? men på den andre siden, det kunne jo vært spennende å delta på noe slikt.

Link to comment
Share on other sites

Her er forslag til forandringer i DFFS sitt feltopplegg: http://www.dfs.no/?module=Articles;acti ... e=skmaster

 

er jo egentlig ikke forslag om endringer. det der er jo forslag om et stevne i tillegg. et vanlig feltstevne som får NM status. (dvs et ØM som kalles NM ;) )da jeg muligens vil være en av de som får delta på et slikt stevne pr i dag, så har jeg et litt splittet syn på det. vil et slikt steve noensinne bli arrangert nord for trondheim? neppe. det vil føre til at det blir et mesterskap for de som representerer samlag i sør norge. for alle andre blir reiseavstanden særdeles lang og dyr. på den andre siden, hvor mange ville reist til finnmark i slutten av april for å skyte et feltstevne? men på den andre siden, det kunne jo vært spennende å delta på noe slikt.

 

Er no ein vesentleg endring der! Forslaget om å begrense holda til 400m, p.g.a innføringen av .223 og tanken at alle skal klare seg med 1 våpen i DFS.

Link to comment
Share on other sites

Her er forslag til forandringer i DFFS sitt feltopplegg: http://www.dfs.no/?module=Articles;acti ... e=skmaster

 

er jo egentlig ikke forslag om endringer. det der er jo forslag om et stevne i tillegg. et vanlig feltstevne som får NM status. (dvs et ØM som kalles NM ;) )da jeg muligens vil være en av de som får delta på et slikt stevne pr i dag, så har jeg et litt splittet syn på det. vil et slikt steve noensinne bli arrangert nord for trondheim? neppe. det vil føre til at det blir et mesterskap for de som representerer samlag i sør norge. for alle andre blir reiseavstanden særdeles lang og dyr. på den andre siden, hvor mange ville reist til finnmark i slutten av april for å skyte et feltstevne? men på den andre siden, det kunne jo vært spennende å delta på noe slikt.

 

Er no ein vesentleg endring der! Forslaget om å begrense holda til 400m, p.g.a innføringen av .223 og tanken at alle skal klare seg med 1 våpen i DFS.

tanken har vel lenge vært at folk skal kunne kjlare seg med ett våpen i DFS. du bruker samme sauern til alt utedørs. at mange har 2 sauere eller mer, er vel bare et utslag av spesialisering.

det eneste er det med 400m, å det ligger jo i kortene på all feltskyting. desverre.

Link to comment
Share on other sites

tanken har vel lenge vært at folk skal kunne kjlare seg med ett våpen i DFS. du bruker samme sauern til alt utedørs. at mange har 2 sauere eller mer, er vel bare et utslag av spesialisering.

det eneste er det med 400m, å det ligger jo i kortene på all feltskyting. desverre.

 

Det det ender opp med er vel små figurer og korte skytetider for å kunne skille dei beste skytterane. Resultatet vert at middelmådige og dårlige skyttere vil få ferre treff. Folk som ikkje treffer blinken så ofte forsvinner bort fra feltskytinga før eller sidan.

Link to comment
Share on other sites

Er no ein vesentleg endring der! Forslaget om å begrense holda til 400m, p.g.a innføringen av .223 og tanken at alle skal klare seg med 1 våpen i DFS.

Det står da ingenting om max 400 meter i dette forslaget? Det som står om avstandar er "opp mot 650 meter". Max 400 er talet på deltakarar! Les nøyare, beagle...

Link to comment
Share on other sites

Er no ein vesentleg endring der! Forslaget om å begrense holda til 400m, p.g.a innføringen av .223 og tanken at alle skal klare seg med 1 våpen i DFS.

Det står da ingenting om max 400 meter i dette forslaget? Det som står om avstandar er "opp mot 650 meter". Max 400 er talet på deltakarar! Les nøyare, beagle...

 

 

Vis du tek deg tid til å lese meir enn dei 2-3 første avsnitta og går ned til det som heiter ANDRE FORHOLD.

 

Når du har lese det nokre ganger så kansje du klarer å lese det samme som meg.

Prøvde å lime inn berre det avsnittet men får det f..n ikkje til :roll:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

jeg er tidligere norgesmester i felt men har trappet ned de siste årene.

etter min mening så har felten på landsskyttersetvnet blitt mer og mer usmakelig.

det hele startet etter min mening når man gikk bort ifra kun 10 medaljer til de beste.

i tillegg til dette så har det blitt dårligere og dårligere kvalitet på finaleopplegget.

så skyte finale på 200 meters banen bærer mere preg av å kåre norgesmesteren i hjemmeladning en i feltskyting.

i år er det værste jeg har sett. tenk å arrangere finalen på elektronikk i tillegg. pfoy sier nå jeg.

kan være at jeg er litt gammeldags når det kommer til feltskyting men slik feltskytingen har utviklet seg så ser det ikke ut til at den fenger så veldig blandt de unge heller.

 

hvis det noen gang blir aktuellt å skyte felt kun med 223 og 400 meter som maks så selger jeg at jeg har av sauere og utstyr og bryter med DFS permanent og begynner med jaktfelt istedet.

Link to comment
Share on other sites

Dette er klippet fra drøftingen om et eget NM i Felt på årets skytterting

 

Andre forhold

Innføring av kaliber 5.56 i DFS er en sak som bør avklares før det tas stilling til et eget NM i feltskyting.Dette fordi nytt

kaliber kan få en innvirkning på feltskyting generelt.Dersom man ikke går bort i fra tanken om at man kan klare seg med

ett våpen/kaliber i DFS, så vil det være aktuelt å kutte ut hold med avstander over 400 meter i feltskyting.

Link to comment
Share on other sites

Dette er sakset fra årest Skytterting med forslag om eget NM i Felt.

 

Konklusjon

Administrasjonen har diskutert denne saken grundig internt.Til tross for at det er noe uenighet, går et klart flertall imot et

eget NM i feltskyting i april.Hovedbegrunnelsene er først og fremst at et begrenset antall deltakere får være med, noe

som strider klart mot DFS` mål om å være en breddeorganisasjon.Nettopp det at et stort antall skyttere, ikke minst de

som normalt ikke tilhører eliten, lever i håpet om å kunne hevde seg.Mange av disse vil nå aldri få muligheten til å delta.

Dessuten er oppfatningen at forslaget vil svekke statusen til Landsskytterstevnet, noe som ikke er ønskelig.Med elektroniske

skiver i finalen, storskjerm og flott sceneshow ala Kongelaget, tror vi denne fokuseringen på LS vil være mer positivt

for feltskyting generelt enn et eget NM felt på våren.

Administrasjonen anbefaler Norges Skytterstyre å fremme følgende forslag til vedtak for Skyttertinget 2008:

Dagens ordning med NM i feltskyting på Landsskytterstevnet opprettholdes.

Ferdinand Brovold fremmet følgende forslag:

Det gjennomføres en prøveordning med NM feltskyting i 2009 og 2010. Skyttertinget gir fullmakt til Norges Skytterstyre

til å utforme reglement for gjennomføring av prøveordningen.

Norges Skytterstyre innbyr Skyttertinget 2008 til å fatte følgende vedtak:

[b]Det gjennomføres en prøveordning med NM feltskyting i 2009 og 2010. Skyttertinget gir fullmakt til Norges Skytterstyre

til å utforme reglement for gjennomføring av prøveordningen.Norges Skytterstyres flertall med representantene Brovold, Tvinnereim, Kornbrekke, Hofstad og Aasen stemte for

forslaget fremsatt av Brovold.

Styrets mindretall med representantene Kveli, Undseth og Ivarrud stemte for administrasjonens forslag.

 

skal bli gøy og se hva som kommer ut av dette.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
"Med elektroniske

skiver i finalen, storskjerm og flott sceneshow ala Kongelaget, tror vi denne fokuseringen på LS vil være mer positivt."

 

Positivt?

 

Jeg blir bare oppgitt jeg, når felt skyting blir dratt inn under tak på en standplass.

og når det da også blir benyttet el skiver, da er siste rest av feltskytinga borte.

Forhånds oppgitte avstander kan jeg til nød leve med.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig med christer! Felt skyting skal foregå i felten og foregå etter de forhold som er der. ANvisere skal gå fram og anvise treff og treffpunkt.

i utgangspunktet klarer jeg ikke se hvorfor man må ha treffpunktanvisning.

pr i dag er det slik at lag 2 ofte ser treffpunktanvisninga på lag 1, å kan da få se tendenser på vind osv som man ikke trenger være mac gyver for å klare tolke, å vil da få en fordel.......

Link to comment
Share on other sites

maxavstander, det er et tveegget sverd. på en måte er det bra, da risikerer man som oftest ikke få blinker satt usannsynlig langt over "max" (feks småen på 375 meter, eller 1/8 på 380m eller C15 på 230 meter) som jeg har opplevd. men på den andre siden får du da avstandsbedømmelse som en faktor som forsvinner. jeg kjenner mange gode feltskyttere som alltid skrur på max. om blinken ser unormalt stor ut, tar de et par knepp ned. å om blinken ser unrmalt liten ut, å hold kan være over max, tar de to knepp opp.

 

Ja jeg skrur slik som høggern sier jeg. "Make it simple" og bruk mer tid på å vurdere vind. Praktisk talt alt står på maks hold eller like under og vis de er veldig store de figurene skrur jeg ned 4 knep fra maks (egentlig blir figurene så store da at det ikke har noe betydning for annet en innertreff men i alle fall). :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

jeg kjenner mange gode feltskyttere som alltid skrur på max. om blinken ser unormalt stor ut, tar de et par knepp ned. å om blinken ser unrmalt liten ut, å hold kan være over max, tar de to knepp opp.

 

Jeg jeg skrur slik som høggern sier jeg. "Make it simple" og bruk mer tid på å vurdere vind. Praktisk talt alt står på maks hold eller like under og vis de er veldig store de figurene skrur jeg ned 4 knep fra maks (egentlig blir figurene så store da at det ikke har noe betydning for annet en innertreff men i alle fall). :wink:

ikkesant, avstandsbedømming er ikke en faktor lengre, litt pga max avstandsregelen....

Link to comment
Share on other sites

jeg kjenner mange gode feltskyttere som alltid skrur på max. om blinken ser unormalt stor ut, tar de et par knepp ned. å om blinken ser unrmalt liten ut, å hold kan være over max, tar de to knepp opp.

 

Jeg jeg skrur slik som høggern sier jeg. "Make it simple" og bruk mer tid på å vurdere vind. Praktisk talt alt står på maks hold eller like under og vis de er veldig store de figurene skrur jeg ned 4 knep fra maks (egentlig blir figurene så store da at det ikke har noe betydning for annet en innertreff men i alle fall). :wink:

ikkesant, avstandsbedømming er ikke en faktor lengre, litt pga max avstandsregelen....

 

Baneksytinga/samlingsskytinga ute i skogen mener du med litt innlagte vindmomenter 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Som ny skytter, så har jeg bare et lite spm...

Som skytter i kl.1, så ser jeg at de fleste stevner ikke premierer denne klassa, er det noen grunn for det? Syns de har unlatt en liten motivasjonsfaktor da vertfal....

Om de tar innskudd må de premiere.

Aldri hørt om den praksisen jeg for min del......

 

i følge skytterbokas kap 10 (feks pkt 10.100 og 10.111) skal alle klasser premieres.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Som ny skytter, så har jeg bare et lite spm...

Som skytter i kl.1, så ser jeg at de fleste stevner ikke premierer denne klassa, er det noen grunn for det? Syns de har unlatt en liten motivasjonsfaktor da vertfal....

Om de tar innskudd må de premiere.

Aldri hørt om den praksisen jeg for min del......

 

i følge skytterbokas kap 10 (feks pkt 10.100 og 10.111) skal alle klasser premieres.

klassa blir premiert, men somregel ikke med medalje.

Kravet er vel 5 skyttere i klassa for å gi medalje til vinneren.

Premieinnskuddet blir delt ut etter gjeldende regler.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det ikke er nok (5?) deltagere i klassen til premiering med medalje, hva benyttes som premie da?

Hederlig omtale? Kan vel ikke være stort mer enn en deltaker om jeg skal få premie, så bekymrer meg minimalt må jeg si :lol:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Penger.

DFS har 50kr i premie innskudd og 50kr i arrangemangs avgift.

Den beste tredjedelen premieres.

Så er det 3 skyttere får nr 1 150kr

 

Er ikkje sikker på inskudd størrelsen men det er i hovedtrekka slik det fungerer.

Link to comment
Share on other sites

Rett at det er slik det fungerer.

Men er det 4 skyttere i en klasse skal 2 ha premie, å da får nr 1 mindre enn 150 og nr 2 får mindre en nr 1 (da blir det 50X4 som skal fordeles poå nr 1 og 2)

Er det 5 skyttere blir det 50X5 som skal fordeles på 1 og 2, osv.

 

1-3 skyttere, 1 premie

4-6 skyttere, 2 premier

7-9 skyttere, 3 premier

osv

 

Må legges til at enkelte steder er det enda gjenstandspremier. da får man en gjenstand i stedenfor kroner. Kan lønne seg for skytteren om det er gode gjenstands premier og få deltakere, men kan og være at man får noe man definitivt ikke har bruk for.....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...