Jump to content

"ulovlig" våpenimport


Ørjan

Recommended Posts

Importerte en Morini Cm22m-RF fra hunters house i Danmark i desember på en innvilget søknad på "pistol 22lr til konkurranse". Fikk i dag telefon fra våpenkontoret om at det jeg hadde gjort var ulovlig, og at det ved import måtte oppgis merke og modell, samt nevnes at våpenet skulle importeres. Fikk beskjed om at våpenet måtte jeg ikke ta i bruk før kripos hadde vurdert om våpenet var lovlig i Norge og hva som skulle gjøres. Forklarte til dama i telefonen at jeg hadde spurt på politikontoret der jeg leverte søknad, samt pratet med tollvesenet og fikk generelt svar at så lenge jeg hadde innvilget søknad, og våpenet var lovlig i Norge, så var det ikke noe problem.

 

Dama på telefon presenterte seg ikke med navn, bare at det var fra våpenkontoret. Søknaden er godkjent i Ålesund, og gule sider viser at nummeret er fra Namsmannen i Volda.

 

Noen som har vert borti lignende, eller har anbefaling om hva jeg bør gjøre?

Link to comment
Share on other sites

Når jeg skulle importere en revolver fra Sverige skrev jeg 2ex av våpensöknaden og det ble merket/stemplet import på dem. Når de så ble godkjendte fikk jeg kun den ene tilbake. Våpenkortet fikk jeg etter en dröy måned.

 

Når jeg så importerte en 22lr med vekselsett i .32 hadde jeg kun vanlig ervervslisens. Var ikke noe problem så langt, men jeg har fortsatt etter 3 måneder ikke fått våpenkortet på dette.

Link to comment
Share on other sites

Du har ikke gjort noe ulovelig. Har imp, fra HH selv, et våpen via posten og et som jeg hentet selv.

Fint om du forklarer fremgangsmåten ved bestilling og hentingen her hjemme, virker som det glapp et sted....

 

Kripos har da ikke noe med våpentyper å gjøre, det er POD. Kjærringa på ditt kontor har vel heller ikke stålkontroll på slike saker :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har desverre ingenting skriftlig fra tollvesenet eller politiet fra når jeg kontaktet dem. Politiet har aldri svart på mine eposter, og alle henvendelser pr epost til tollvesenet som inneholder noe med import av våpen eller våpenrelatert, så har jeg blitt henvist til å ta kontakt med mitt lokale politikontor. Og politikontoret har henvist meg til tollvesenet. Etter å ha prøvd dette mange ganger, så ringte jeg til tollvesenet, og etter litt krangling fikk jeg prate med noen som hadde med våpen å gjøre. Fikk da beskjed om at dersom våpenet var lovlig i Norge, og jeg skulle få det sendt, så holdt det med vanlig kjøpetilatelse. Dersom jeg selv skulle bringe våpenet over grensen, så måtte jeg kontakte politiet for importtilatelse i tilegg til kjøpetilatelsen.

 

Fremgangsmåten var slik:

Fikk godkjent våpensøknad merket "Pistol 22LR til øvelse og konkurranse"

Sendte kopi til selger i Danmark så dem kunne søke export tilatelse(har kopi av denne innvilget)

Sendte orginal søknad til selger slik at dem kunne legge den med forsendelsen, i håp om at fortollingen skulle gå fortere.

Pakken sendt med posten, stoppet og fortollet av dem, kom så rett til meg i vanlig oppkrav på mva og tollgebyr.

Posten hadde ikke sendt med blå kopi av søknad med våpenet, så kontaktet dem og fikk det ettersendt.

Mottok da i posten blå,gul og rosa versjon av våpensøknaden, samt diverse papirer på mva, alt er utfyllt riktig, men løpslengde er ikke påført.

 

Det ble ikke nevnt på telefon i dag noe om løpslengden.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tipper det dreier seg om en misforståelse, og mitt absolutt sterkeste råd er å behandle det som sådan.

Pistoler er jo ikke underlagt noen form for godkjenning, men det er mulig at den som har sett på saken har misforstått eller fått noen opplysninger som ikke stemmer.

 

Ta kontakt selv og spør hvordan det går med saken og hva ditt våpenkontor mener er feil. Meld deg eventulet inn I NOJS - så kan det hende vi kan hjelpe

Link to comment
Share on other sites

Du må ha importtilatelse skal du kjøpe våpen fra utlandet. Så da vet ikke din lokale sherriff hva han prater om.

 

 

Og ifølge våpenkontoret i Oslo, våpen kontor i vest agder, Oslo Tolldistrikt, Tollen på Gardermoen og til og med US State dept., så gjaldt en innvilget erverstillatelse også som en importlisens for ett våpen.

men de tar altså alle feil?

Link to comment
Share on other sites

Vanligvis godtas et normalt godkjent ervervskjema som importtillatelse.

 

Jeg har hatt litt utfordringer i forhold til import av ammo (Heldigvis har man et sammarbeidsvillig våpenkontor som kan fikse skjema og fakse på meget kort varsel...)

 

Dette er kanskje noe å legge til, i et høringssvar til våpenloven?

 

Men tilbake til saken. Jeg tror det viktigste er å holde tunga rett i munnen og kontakte våpenkontoret på en vennlig og grei måte og høre hva de har å si om saken. Ikke legg skyld på ennoen, men si at man har handlet i god tro, og ikek helt kan se hva problemet er. (det er mulig, uten at jeg kjenner til pistolen, at våpen kontoret mener det er ulovlig i forhold til bestemmelesen om en pistols egenskaper, siden den vel har magasin foran skjeftet.)

Link to comment
Share on other sites

de tar altså alle feil?

Jag trur at en her snakker masse eple kontra pærer.

 

Fyll i en ordinær våpensøknad med selgers navn og adresse i utlandet.

 

Skriv og at det gjelder import for eget bruk under opplysninger.

 

Merk søknaden oppe i venstre hjørne "IMPORT".

 

Denne fremgangs måten har vist seg å fungere hver gang jag har importert våpen, våpendeler og kuler.

 

Ikke noe snikk snakk med vare seg toll eller politi.

 

At det har vært problemer med transporten er en annen ting.

Link to comment
Share on other sites

Det skal ikke være noen problemer med import av våpen fra HH, jeg hadde litt krøll med en av mine importer for det er ett våpen som ingen i norge har, de fant det ikke i sine registere så jeg måtte ned og forevise det, det var ingen problem for min del. men om det skulle dukke opp noe, så ta bilder av våpenet, og finn eventuelt en importør i norge av våpenet eller gjerne andre som har det, så når de vill ha "dokumentert" våpenet kan du sende en mail med hele sullamitten... men jeg tipper at de oppdager at de har vært litt raske denne gangen, og lar saken ligge i skuffen "glemte" saker.....

Link to comment
Share on other sites

Det med at den har magasin evnt. foran skjefte er jo en "moro" formulering.

Da er vel de fleste match pisoler i 22/32 ulovlige....

 

Se side 36-37 i Rundskrivet:

 

3.6.3.1 Generell godkjenning for erverv av halvautomatiske skytevåpen

Politidirektoratet vil i medhold av våpenforskriften § 7 annet ledd i forskrift gi en generell

godkjenning for halvautomatiske pistoler som kan erverves av personer som fyller vilkårene,

både med hensyn til vandel og dokumentert behov. Den generelle dispensasjonen gjelder

likevel ikke dersom våpenet har to eller flere av følgende egenskaper:

Magasin som monteres utenfor pistolens grep

Gjenget pipe hvor det kan monteres pipeforlenger, flammedemper, fremre

pistolgrep eller lyddemper

Hylse montert til pipen som helt eller delvis dekker denne og gjør det mulig å holde

våpenet med dårligste hånd uten å bli brent

 

Vekt fra fabrikk på mer enn 1 400 gram

Muligheter for å sette på folde, teleskop eller lang stokk

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte for masse år siden en Winchester leveraction i 44-40 fra Sverige. Betalte håndpenning i butikken, 200 SEK. Søkte kjøpetillatelse på vanlig måte og sendte papirene til butikken. De søkte eksporttillatelse hos "Krigsmateriell nemden" i Stockholm. Svaret derfra tok drøye 3 måneder!! Da dette var ordnet dro broderen innom butikken, betalte de resterende 1800SEK fikk geværet og tok det med til Norge. Stoppet i tollen fikk stempel og signatur på papirene mot å betale moms. Og det var vel i grunnen det hele!

Link to comment
Share on other sites

Importerte en Morini Cm22m-RF fra hunters house i Danmark i desember på en innvilget søknad på "pistol 22lr til konkurranse". Fikk i dag telefon fra våpenkontoret om at det jeg hadde gjort var ulovlig, og at det ved import måtte oppgis merke og modell, samt nevnes at våpenet skulle importeres. Fikk beskjed om at våpenet måtte jeg ikke ta i bruk før kripos hadde vurdert om våpenet var lovlig i Norge og hva som skulle gjøres. Forklarte til dama i telefonen at jeg hadde spurt på politikontoret der jeg leverte søknad, samt pratet med tollvesenet og fikk generelt svar at så lenge jeg hadde innvilget søknad, og våpenet var lovlig i Norge, så var det ikke noe problem.

 

Dama på telefon presenterte seg ikke med navn, bare at det var fra våpenkontoret. Søknaden er godkjent i Ålesund, og gule sider viser at nummeret er fra Namsmannen i Volda.

 

Noen som har vert borti lignende, eller har anbefaling om hva jeg bør gjøre?

Sør for Romsdalsfjorden er det kun ett våpenkontor (og det er hos politimesteren i sunnmøre i Ålesund), der jobber en dame (populært kalt tante Alice) under en politiadvokat uten peiling. Om noe er endret i det siste vet jeg ikke, men tanta A var i hvertfall på jobb her om dagen (og var i godt humør :D ).

 

Det kan være at Tollvesenet har rotet det litt til, og det kan være at noen andre har tatt løs i redsel for at noe skal være galt.

 

Du bør skrive ett brev med henvisning til hva som oppfattes som normal praksis, og

hva du har fått opplyst rundt om på de forskjellige kontorene (i værste fall er det en liten påskrift på søknaden som mangler i forhold til den strengeste av dagens praksis). I tillegg kan du legge ved en beskrivelse av våpenet, og at samme våpen selges av norsk importør (Børselars).

 

Uansett er det viktig at du vet hvem du har med å gjøre, og at du skriver ned tidspunkt, dato, og person du har med å gjøre. Er det Tante A, kan du slite litt, da hun foretrekker å la den enkelte rydde opp selv. Fremfor å hjelpe til. Er det ikke henne, burde dette være en kurrant sak å få orden på. Men det er viktig å ha en åpen dialog, med god tone med vedkommende som har saken.

Link to comment
Share on other sites

Importerte en Morini Cm22m-RF fra hunters house i Danmark i desember -
(Resten av innlegget er i sitatet over her. Jegeremeistern.)

 

Noen har lest Runskriv 2009/009, kapittel 3.6.5, Retningslinjer for søknad om Generell godkjenning av Våpentyper.

Det er jo ikke relevant i dette tilfelle, da det ikke er en ny våpentype som skal inn på det norske markedet.

 

Det som jeg oppfatter som gjeldene er Våpenforskriften, kapittel 12, Paragraf 64 & 65. Der står det rimeligt greit hva som er reglene, og

det er en godkjent søknad. Det sies at det skal vere i 2 eksemplarer, men her vil jeg tro praksis vil variere. Det er jo ikke sikkert man vet hvor man kjøper ting den dagen man søker, og ergo har man ikke 2 eksemplarer.

 

Edit: korrigert henvisning som ble skrevet feil i farta.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Utdrag av/fra Våpenforskriften;

 

Kapittel 12. Ikke-ervervsmessig innførsel av skytevåpen, våpendeler og ammunisjon

 

§ 64. Krav til søknad om ikke-ervervsmessig innførsel til eget bruk

 

Ved søknad om innførsel av skytevåpen til eget bruk, fyller søkeren ut to eksemplarer av det skjema som gjelder for søknad om tillatelse til å erverve og inneha skytevåpen. Det skal av søknaden fremgå at ervervet skal skje i form av innførsel.

 

Gjelder søknaden innførsel av ammunisjon som ikke går inn under lov 14. juni 1974 nr. 39 om eksplosive varer (gjelder bare for Svalbard) eller brann- og eksplosjonsvernloven til eget bruk, skal søkeren gi de opplysninger som nevnt i § 56 annet ledd.

 

Tillatelse til innførsel av skytevåpen til eget bruk gis ved datert påtegning på de to innsendte eksemplarer av skjema for søknad om tillatelse til å erverve og inneha skytevåpen.

 

Løse hagl kan innføres uten tillatelse.

 

§ 65. Tollvesenets behandling av tillatelse til innførsel til eget bruk

 

Tollvesenet skal gi de to eksemplarer av søknadsskjemaet datert påtegning om hva som er innført (art, kaliber, fabrikkmerke, modellbetegnelse og våpennummer).

 

Tollvesenet skal levere et eksemplar av skjemaet tilbake til søkeren og sende et eksemplar av skjemaet til den politimester som har gitt tillatelsen.

 

Bestemmelsene i § 55 tredje til femte ledd, § 59, § 60 og § 62 gjelder tilsvarende så langt de passer.

 

Mvh

Roy I.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg har (nesten) gitt opp å kjøpe børse i utlandet. Som det er påpekt flere steder i tråden; Tollvesenet henviser til politi som henviser til tollvesenet som henviser til pol.. osv, det er umulig å få et konkret svar på hvilke regler/praksis som gjelder. :twisted:

 

I forskriften står det at man skal bruke to stk. skjemaer ? Hva i allverden skal være hensikten med det ? Og den regelen er det faktisk ingen som har kommet inn på i det hele tatt av de kontaktene jeg har hatt med politi og tollvesen ang. saken - kjenner de ikke regelverket for sin egen virksomhet ? Den gjennomgående men uforpliktende tonen er at det er sikkert nok med en vanlig innvilget tillatelse...

 

Er det noen som har kjøpt våpen i utlandet og tatt det med som reisegods uten 2 eksemplarer av kjøptetillatelse med stempel for import ?

Link to comment
Share on other sites

Hassel, kan du bli litt mer spesifikk please? Jeg har bestilt en Heckler & Koch modell 4 hos Hunters House, og avtalt at jeg kommer ned og henter den så snart jeg får godkjent søknad (i to eks) tilbake fra "tante". "Problemet" er at denne modell 4 leveres med alle 4 løpssettene, så jeg har fylt ut 2 x 4 søknadsskjemaer, 1 stk for pistol , og 3 stk for "våpendel". Ole på Hunters House skrev noe om at de måtte søke eksporttillatelse når jeg fikk søknaden innvilget, det betyr vel at de må ha søknaden eller en kopi av den sendt ned?

 

Når alt er klart tenker jeg å forurense miljøet litt og sette meg i bilen og kjøre ned. Hvordan fungerer det når jeg skal gjennom Sverige tilbake? Jeg antar bare at jeg må kjøre på rød sone i Helsingborg, og få et tollpass for turen til Svinesund. Hva Tollen skal gjøre der fremgår jo greit av innlegget til Wikingen, men jeg er ikke helt på det rene med Sverige. Jeg har våpenpass, og har dratt med meg våpen til Sverige før så jeg vet hvordan det funker, men ikke når våpenet ikke står i våpenpasset.

 

Jeg er litt usikker fordi jeg en gang fikk besøk av en tysk venn som skulle være med på reinsjakt, og han måtte pent sette igjen sin rifle hos tollen i Sverige, fikk ikke ta den på tollpass en gang til Norge!

 

Kankje jeg kan be "tante" om å føre det på før jeg drar ned og henter?

Link to comment
Share on other sites

Når jeg skulle importere en revolver fra Sverige skrev jeg 2ex av våpensöknaden og det ble merket/stemplet import på dem. Når de så ble godkjendte fikk jeg kun den ene tilbake. Våpenkortet fikk jeg etter en dröy måned.

 

Når jeg så importerte en 22lr med vekselsett i .32 hadde jeg kun vanlig ervervslisens. Var ikke noe problem så langt, men jeg har fortsatt etter 3 måneder ikke fått våpenkortet på dette.

 

Har nå fått våpenkortet på den siste pistolen, så ikke noe problem med import med kun ett eksemplar av ervervstilatelsen.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke helt den der §65.

 

To eksemplarer finnes jo på en stk vanlig søknad (Rosa til tollvesenet, Hvit tar man med seg til tante? Eller man tar den blå delen selv, og tolvesenet sender resten til tante?).

 

Man fyller jo i prinsipp ut 4 eksemplarer hver gang man søker på våpen (Hvit, Gul, Blå, Rosa), så hva er problemet?

 

Er ikke så sikker på om at det dere med to eksemplarer stemmer helt med hvordan dagens skjema er utformet, da dagens skjema alt har to eksemplarer til øvrigheten innebygget.

 

Er det ikke mulig å få dette avklart?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vel tidliger nevnt dette at import og eksport faktisk er noe en burde få med i en høring om ny våpenlov. Det er noen gamle regler som henger igjen enkelte steder.

Jeg har altså importert anslagsvis et dusin våpe. aldir søkt om import spesifikt og kun på et skjema.

Jeg har flydd inn våpen fra USA, jeg har hentet våpen fra Sverige med bil og hentet pistol på posten (og tollen) i Oslo, fra nederland.

Link to comment
Share on other sites

Det var jo en grei klargjøring fra Hassel her :) Bare et siste spørsmål fra min side i denne "Våpenimport for nybegynnere" - tråden: Jeg regner med at man må ta turen innom tollstedet i utførselslandet og få stemplet eksportlisensen ? Ev. andre papirer ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg slenger meg på:

 

Jeg fant en nydelig S&W mod 52 hos Hunters House. Fikk et tilbud på 1000kr under prisen som lå ute på nettet.

 

Søkte på vanlig vis, men anførte IMPORT, og Hunters House med adresse på søknaden (1 eks). Jeg ringte våpenkontoret for å verifisere at dette var i henhold, og fikk bekreftet dette. Her vil jeg også gi skryt til våpenkontoret på Romerrike for rask behandlingstid og positive og hyggelige ansatte.

 

Fikk akkurat bekreftet at "pakken" er sendt fra HH. Så nå får vi se hvor knirkefritt resten av prosessen går.

 

Frank

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bare stoppet på toll inn i landet.

 

Det var en av de tingene jeg lurte på, men har du bragt med deg våpen f.eks. gjennom Sverige, slik at du kan informere om hvordan det skjer da?

 

Er litt nysgjerrig fordi jeg en gang hentet en bil i Tyskland og kjørte hjem. Da skulle papirene stemples ut av Tyskland, men det var jo ingen tollbehandling før jeg kom til Svinesund, der ble papirene stemplet utført fra Tyskland og innført i Norge. Det er jo litt striktere regler med våpen, så jeg vet ikke om det er samme rutine der, eller om det må flere stempler til.

 

Nå skal jeg jo hente våpen i Danmark og kjøre hjem gjennom Sverige. Dersom det blir for mange skjær i sjøen der er alternativet DFDS til Kjøbenhavn og hjem igjen.

Link to comment
Share on other sites

Fint PerP, nå har jeg fått den siste biten også. For transit gjennom Sverige går man inn på Web'en til Tullverket, på Skutvapen-deklarationen, og oppgir under Transit (Gjennomfart) det våpen du har tenkt å ta fra Danmark til Norge. Når dette er gjort får du en kvittering fra Tullen, og trenger ikke å stoppe i tullen, ev. kjøre på rød sone når du kommer til Sverige.

 

De som har våpenpass og har tatt våpen til Sverige før kjenner til denne prosedyren.

 

Hele prosessen for å hente våpen i Danmark blir da:

 

Du avtaler med selger i Danmark.

Søker kjøpetillatelse i Norge (egentlig i 2 ex, men det ser ut til ikke å bli strengt praktisert) som oppgir at det gjelder import.

Sender et ex, eventuelt kopi, av kjøptetillatelsen til selger i Danmark

Selger søker eksporttillatelse

Alternativ 1: Selger sender våpenet til deg, du henter på Tollen/Posten og betaler moms og fortollingsgebyr.

Alternativ 2: Du tar en liten koselig weekend-tur til Danmark og henter selv. Da skal norsk innførelsetillatelse (= kjøpetillatelsen) og dansk utførselstillatelse forevises til dansk toll når du forlater Danmark

Du har på forhånd meldt fra om transit til svensk Tull

Du stopper i norsk toll og foreviser norsk innførseltillatelse og dansk utførseltillatelse og får den norske behøring stemplet. Dersom kjøpesum er under NOK 6000 går den som reisegods og du betaler ikke moms.

 

Videre er jeg ikke helt på det rene med hvordan det gjøres, om tollen selv melder fra til "tante" eller om du må gjøre det selv. I alle fall, den blå kopien av kjøpetillatelsen gjelder som våpenkort frem til du får det tilsendt.

Link to comment
Share on other sites

Litt usikker på hva du lurte på Istmus, men det er altså tollvesnet som utfyl,er den hvite forsiden som "selger" når man importerer selv, over grense. et samme npr ting komemr i posten. Da møter man ved et tolldeklarerings sted, som .feks alnabru og henter pakken og får den tollet ut (Betale moms og slikt)

Link to comment
Share on other sites

Norske Tollen gir din lokalevåpenkontordame beskjed om att du har fört inn ett eller flere våpen. Meeeen ikke alle på Tollen har god peiling på dette og da kan ting da litt tid (for meg 6 måneder) men det spiller jo ikke noen rolle siden jeg har blålappen og allt jeg har gjort er lovlig og ihht instruksene.

De gir også selger beskjed om att våpnet nå er tatt ut av Sverige så han kan gi de svenske myndighetene beskjed om att våpnet skal ut av svenskeregisteret.

(siste settnignen er sånn jeg har fått forklart det for meg)

Link to comment
Share on other sites

Videre er jeg ikke helt på det rene med hvordan det gjøres, om tollen selv melder fra til "tante" eller om du må gjøre det selv. I alle fall, den blå kopien av kjøpetillatelsen gjelder som våpenkort frem til du får det tilsendt.

 

Jeg har samme tolkning. Men selger skal sende inn original utførselstillatelse igjen til politiet slik jeg forstår det, så man må huske på å få med en kopi av denne (ferdig utfylt) fra butikken, attestert av selger ("rett kopi"). Det må jo være slik det er tenkt ? Og på norsk side mener jeg prosedyren er at tollvesenet skal sende inn hvit del til politiet, men jeg ville faktisk foretrukket at jeg fikk love til å sende den inn selv - så kunne jeg være sikker på at det ble gjort.

 

Forøvrig kan man glemme svensk tull hvis man tar Superspeed-en fra Hirtshals....det er det enkleste. :D

Link to comment
Share on other sites

Det er kanskje derfor reglene sier to søknader om kjøpetillatelse. Den ene går til selger som fyller ut og som stemples av dansk toll ved utførsel, siden presenterer man disse for tollen i Norge som fyller ut den "ubrukte" og jomfruelige. Om de eller du sender papirene til "tante" kan vel gå ut på et, som Ken Adams skriver så må du bare passe på å få den blå kopien med, den gjelder som våpenkort til du får det originale tilsendt.

 

Slik jeg har fått det forklart er det jo ikke noe problem å gå via Sverige, du skal bare en tur innom www.tullverket.se først.

 

Jeg drar via Sverige fordi jeg bor i Østfold, og vi har hytte nede i Sverige så vi skal innom der, både oppover og nedover. Larvik eller Kristiansand til Hirtshals er upraktisk, spesielt også i Danmark hvis du handler hos Hunters House i Kjøbenhavn. Et hyggelig alternativ hadde vært DSDF Oslo - Kjøbenhavn, og det hadde vært alternativet dersom svensk tull hadde vært problematisk.

 

God tur, og god påske til alle :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det er som Hassel skriver, at §-ene om privatimport i forskriften er noe som henger igjen fra en svunnen tid. Som dansk politi forklarer i linken jeg la ut tidligere, er det kommunikasjon over landegrensene der det sjekkes om kjøper faktisk har erhverstillaltelse osv. før eksporttillatelse blir innvilget, så gitt at tollvesenet har tilgang til de samme datasystemene som politiet, burde det være nok å vise våpen og pass i tollen, både ved inn- og utreise.

Link to comment
Share on other sites

Da ser det ut til å flaske seg ! :D Våpenet er bestilt hos http://www.huntinglife.net/ , kopi av min kjøpetillatelse er sendt, og søknad om "Udførselstilladelse" er allerede sendt, i følge min kontakt der. For sikkerhetsskyld vil jeg ta med kjøpetillatelsen til tante Blå, og få påtegnet og stemplet at den er gyldig for import, i tilfelle man skulle påtreffe en premenstruell paragrafrytterske i den danske tollen. Det vet man jo aldri.

 

Da blir det Fjordline ned fra Risavika på kvelden, 2 timer på herlig dansk motorvei til butikken på morgenen, samme vei tilbake til Hirtshals - og da er det tid til det rituelle besøket hos slagter Winter også, før jeg kjører ombord på Superspeed og er hjemme igjen på null komma svisj. Alt inkludert vil det komme på omtrent samme prisen som å kjøpe børsa hos Jakt & Friluft - men da måtte jeg vente til august... Jeg har bare fine ting å si om J&F, fikk til og med O-ringer til min 11-87 helt gratis (!) , men alt tar lang tid der, og det er kanskje enkelte andre våpenpushere her i landet som også bør revurdere prissetting ? Vi lever i en global verden...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...