Jump to content

"ulovlig" våpenimport


Ørjan

Recommended Posts

  • 3 months later...

ved import. må jeg søke på/bestemme meg for en spesifikk pistol/revolver. eller kan jeg søke på et kaliber, f.eks 9mm og så reise ned å titte på flere og bestemme meg der og da i butikken?.

 

må tillatelsen sendes i forkant så eksport tillatelsen kan ordnes, eller kan dette fikses kjapt der og da? i danmark f.eks..

Link to comment
Share on other sites

Har ikke fått svar fra det lokale våpenkontoret enda, de har hatt ferie, men har søkt om kjøp av revolver fra Sverige. Forhandler med navn og adresse samt våpennummer står i søknaden. Da jeg leverte inn søknaden sa de ingenting om at det måtte søkes i to eksemplarer? Papirene blir sendt til butikken og de sender våpenet til en adresse i Sverige der jeg henter våpenet. Kjører så inn i Norge og stopper i tollen og får stemlet en eller annen plass at våpenet er innført til Norge. Den blå kopien er da mitt "våpenkort" videre. i og med at prisen er under 6000,- skal det ikke betales norsk moms.

 

Er litt usikker på om jeg da kan få tilbake den svenske momsen fra butikken? Noen som vet?

 

Grunnen til at butikken fortrekker å gjøre det på denne måten er at de har en viss erfaring for at Posten Norge tar et urimelig høyt tollbehandlingsgebyr.

Link to comment
Share on other sites

 

Som Varj skriver, du kan ikke få tilbake den svenske momsen hvis du kke har papirer på at du har betalt norsk moms.

 

Det er vel et hull her; når du stempler i tollen at vare som det er betalt moms for i Sverige er utført fra landet, og innført i Norge skal du ved å sende dokumentasjonen til den svenske forhandleren få tilbakebetalt momsen. Når du tar med varen selv som reisegods, og har vært ute av Norge i mer enn 24 timer er varer du har med deg fritatt for moms når verdien ikke overstiger 6000 norske kroner. Har du vært ute mindre enn 24 timer er "frikvoten" 1200 kroner. Parallellen er den ordningen med "Momsfri for turister" der selger utsteder en "sjekk" på momsbeløpet til deg, som du så kan innløse på flyplassen når du forlater landet.

 

Det kan være noen begrensninger på dette, i Tyskland f.eks. er moms på brukte pistoler "nicht ausweissbar", dvs at den ikke refunderes, (heller ikke for tyske næringsdrivende som er momspliktige).

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at en selger i utlandet vil ha sikkerhet for at varen faktisk blir ført ut av landet, ellers blir han sittende med ansvaret for momsen selv.

 

De tilfellene jeg har vært borte i der selger ikke har en slik "taxfree for tourists"-avtale og gir det en "sjekk" du løser inn på flyplassen er at du betaler den lokale momsen, men når du sender en tollstemplet utførselerklæring tilbake til selger vil han refundere momsen til deg. Du kan altså ikke påregne å få kjøpt en vare uten momsberegning når du handler selv i utlandet.

 

Dersom selger sender varen (pistolen) til deg er det en annen sak, da er det export og han skal fakturere uten å beregne moms. Du må betale norsk moms + et fortollingsgebyr + eventuell toll når du mottar varen i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Når det først er snakk om lovleg/ulovleg og kva regelverket seier, kan kanskje dette nemnast også:

 

Ut frå lova er det ikkje lenger høve å postsende våpen frå Norge til Danmark. Posten Danmark har skjerpa inn og seier konsekvent nei til all utanlandsforsending av våpen frå Danmark. Dette fekk eg sjølv erfare då eg importerte frå Danmark i vår; våpenforretninga eg handla med hadde bestemt seg for å følgje opp dei nye krava (tydelegvis i motsetning til HH), og eg måtte pent bruke anna transport for å få skytejernet heim til Norge. Resultatet blei selskapet Bluewater, og det kosta meg den nette sum av 2000 kroner.

 

Eg har fått stadfesta både muntleg og skriftleg frå Posten Danmark at dette er gjeldande regelverk, og at innskjerpingane blei iverksett i april i år.

 

Om det er sendar eller mottakar som har eit problem dersom Posten Danmark veljer akkurat di pakke til å statuere eit eksempel på, anar eg ikkje, men det veit kanskje andre?

Link to comment
Share on other sites

Ut frå lova er det ikkje lenger høve å postsende våpen frå Norge til Danmark. Posten Danmark har skjerpa inn og seier konsekvent nei til all utanlandsforsending av våpen frå Danmark.

Hvilken lov? Det er vel heller at de ikke gidder, markedet er for lite og det blir for mye styr og lite penger?

Link to comment
Share on other sites

For egen del får jeg våpenet tilsendt til en adresse i Sverige og frakter det ut av Sverige/inn i Norge selv.

 

Det som så langt har hatt en viss underholdningseffekt er hvor dårlig enkelte offententlige organer kjenner til regler for import av våpen.

 

For å være helt sikker på at jeg har alle nødvendige papirer når jeg står der på tollstasjonen tok jeg kontakt med Tollvesenets informasjonstjeneste. Der får jeg beskjed om at jeg i tillegg til godkjent kjøpetillatelse må ha en importtillatelse. Den må jeg søke om hos Politiet sier Tollvesenet. Jeg ringer mitt lokale våpenkontor og får beskjed, slik jeg nå egentlig vet, at dette er bare tull! Jeg ringer tilbake til Tolldamen jeg snakket med og forteller at Politiet ikke har noen slik blankett. Hun står steilt på sitt, men skal sjekke og ringe tilbake. Hun ringer tilbake og sier at det er slutt på dette, men hun er helt sikker på at slik var det tidligere for noen få år siden. Sist jeg importerte våpen, for engod del år siden, var det nå ikke slik! Men vår tollvenninde gir seg ikke av den grunn. Hun sier at det KREVES to eksemplarer av kjøpetillatelsen, begge stemplet og godkjennt av Politiet. Ja der er jo flere gjennomslg på den sier jeg. Men NEI 2 stk komplette skjema må fylles ut for samme våpen!! Damen på våpenkontoret har aldri vært borti en slik praksis, men enden på visa er at jeg stikker innom og fyller inn et skjema til. Dette merkes behørig med "Duplikat til Tollvesenets bruk" og blir til våpenkontordamens hoderysting lagt ved den orginale søknaden. Vel en av disse damene må jo ta feil......?! Jeg tror jeg satser på "min" våpenkontordame, for hun var absolutt triveligst å ha med å gjøre! :P

Link to comment
Share on other sites

Det er riktig at du skal fylle ut to søknader ved import. Det synes som om praksis har vært litt tilfeldig om dette rundt omkring, men altså to søknader, stemplet og i orden. Jeg har en pistol i bestilling hos Hunters House, når søknaden er godkjent sendes ett eksemplar til Danmark, de bruker den for å søke eksporttillatelse. Jeg kan deretter dra ned og hente pistolen, og melder meg i tollen på grensen. Der skal de fylle ut "selger-delen" med Tollen som "selger" og de skal sørge for at nødvendige ark havner på Våpenkontoret. Jeg får den blå delen som midlertidig våpenkort og drar glad og fornøyd hjem, pusser på nyervervelsen og avventer endelig våpenkort. Det er greit for meg og andre som bor laglig til å gjøre det på denne måten (jeg bor jo i Østfold), det er nok ikke så greit for de som bor i Nord.

 

Det er ikke bare i Danmark det er blitt vanskelig med forsendelse av våpen, i Tyskland er det også slutt på de greie ordningene de hadde før (Posten og DHL (som forøvring eies av tyske posten). Det er noen som sørger for forsendelse av våpen ennå, men det jeg har sett er svinedyrt, jeg sendte en forespørsel og fikk et tilbud på ca 450 euro, nesten 3500 kroner, for et våpen som ble solgt på en auksjon for under 400 kroner!. Heldigvis er det fremdeles greit å dra ned, søke en eksporttillatelse (noen få hundrelapper norske) og ta hjem selv, men igjen, du skal bo laglig til, og så er det en fordel å kunne din "an, auf, hinter" selv om tyskerne etterhvert er blitt flinkere til å snakke engelsk.

Link to comment
Share on other sites

Dette blir bare mer og mer interessant. :roll:

 

Fikk telefon fra våpenkontoret i dag. Hun hadde snakket med tollen og det med to søknader var "gammel praksis" fikk jeg vite. Så nå gjelder et eksemplar av søknaden. Butikken skal beholde den gule, hvis de ønsker det, mulig de ønsker at den skal til tollen og stemples der for så å sendes tilbake til butikken???? Ja så sa damen. :?

 

Det er så hyggelig når man får fem ulike svar fra fem forskjellige offentlige tjenestemenn! Gjør livet spennende på en måte! :lol: Går det bra eller blir jeg arrestert på grensen?? :(

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...