Jump to content

Rødpunktsiktene fra Jula (nei, jeg troller ikke)


SofaBamse

Recommended Posts

Jeg har gående en liten prosess der jeg lurer på å kjøpe mitt første våpen, noe som etter alt å dømme blir en salongrifle i nedre prissegment. Enten halvauto eller bolt.

 

I den forbindelse er det jo litt utgifter til selve våpenet, våpenskap etc., og siden kona er skeptisk til våpen i utgangspunktet ( og for tiden forsørger meg) så prøver jeg å holde strikken så slakk som mulig. Samtidig har jeg fundert en smule og kommet frem til at selv om det å lære seg å bruke ordinere sikter nok er positivt, så er det vel knappest noen som bruker det til jakt lengre? Derfor lurte jeg på å kjøpe noe lite og lysende til salongen om det nå blir slik at denne kommer i hus.

 

Dessverre er dette de eneste to jeg har funnet som ikke strekker strikken min lengre enn jeg vil (i denne omgang).

 

Er det noen som har prøvd de? Jeg har tafset på de selv, og de virker greie nok. Det er jo litt lystap, særlig i det runde, men ikke noe som er kritisk på bane der det vil bli brukt.

 

Har noen prøvd de? Virker det greit nok som en begynnelse?

Link to comment
Share on other sites

Rødtpunktsiktene har eg ikkje prøvd.

Men de andre kan eg hjelpe deg med.

Kjerringen min og var skeptiks til jakt og våpen. Og ville egentlig ikkje ha noe av det i hus.

Eg sa at den hobby'en kommer eg aldri til å legge fra meg. Da får du finne en annen sa eg.

Eg sa det går ikkje lang tid så er du vertfall hekta på skyting, og litt lenger så blir det jakt kvinne av deg.

Tok hon med på leirdue banen. Skulle ikkje mange skudd til før smilet kom.

Og som anti jeger hon var, så har hon jakt prøven. Vi har vert sammen i 3 år. 2 av de har vi vert samboere.

Så sier bare 1 ting, dra hon med deg.Går ikkje lang tid på banen før hon mener hun skyter bedre en deg.

 

Billig å bra salong finner du på finn.no Kjøp bolt.

Link to comment
Share on other sites

De rødpunktene de har på Dealextreme.com er søppel og er kun ment for air soft, kjøpte ett sikte derfra til 30$ og satt den på 9 mm min, etter 20 skudd så hadde den løsnet og etter 40 skudd til datt glasset ut, havna rett i søppla. Men kan tenkes at det kanskje kan gå siden det skal på en salongrifle og ikke noe kraftigere.

Link to comment
Share on other sites

De er vel ikke de beste nei. Som sagt HVIS han først skal ha et rødpunkt til 300 kroner, SÅ ville jeg kjøpt det derifra. Jeg ser at de nå har kommet med en del kopier av merkevarer som docter og aimpoint:

http://www.dealextreme.com/p/0-08mw-650 ... 032-105472

http://www.dealextreme.com/p/hd14-adjus ... g13-108768

 

Har mer troen på disse enn det en kineser har tenket fram på bakrommet og satt sammen av en dorull og en laserpenn...

 

Kjøpte en Leup. Mark 4 kopi derfra nettopp så får vi se hvordan denne funker (klikkjustering, paralakse, motlys etc.) Skal bli brukt på salongen...

Link to comment
Share on other sites

Hvis budsjettet kniper så er vel det tryggeste og beste man kan få til en salong BSA sweet i fra XXL. Har en BSA essencial på et luftgevær som er å regne for meget kikkert destruktiv, den har holdt mange tusen skudd nå. Et sikte lever et mye bedre liv på en salong så du klarer ikke skyte det i stykker. Optisk er BSA sine kikkerter meget gode, mye bedre enn prisen skulle tilsi.

Link to comment
Share on other sites

Er jo åpne sikter på salonggeværene vel. CZ/Brno sine åpne sikter er utmerkede, 300,- er 300,- som kunne vært spart, og jeg ser ike hva du kan treffe med med det oppå som du ikke kan treffe med åpne sikter.

 

Bortkasta penger. Må du bruke 300,- så kjøp ammo.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

De er vel ikke de beste nei. Som sagt HVIS han først skal ha et rødpunkt til 300 kroner, SÅ ville jeg kjøpt det derifra. Jeg ser at de nå har kommet med en del kopier av merkevarer som docter og aimpoint:

http://www.dealextreme.com/p/0-08mw-650 ... 032-105472" target="_blank

http://www.dealextreme.com/p/hd14-adjus ... g13-108768" target="_blank

 

Har mer troen på disse enn det en kineser har tenket fram på bakrommet og satt sammen av en dorull og en laserpenn...

 

Kjøpte en Leup. Mark 4 kopi derfra nettopp så får vi se hvordan denne funker (klikkjustering, paralakse, motlys etc.) Skal bli brukt på salongen...

 

Det er vel slik at når du kjøper en gjenstand for 300 kroner så må du forvente kvalitet til 300 kroner, du får ikke kvalitet til 3000 kr for 300 kr:)

Når det er sagt så er det mye på dealextreme.com som er av god kvalitet. Vi liker å tro at mye billigvarer er kopi av merkevarer, men faktisk er det ganske mange eksempler på det motsatte (har ikke grunnlag for å påstå dette innenfor opptikk og rødpunkt).

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et billig kikkertsikte 3-9x (kjøpt hos VÅPENhandler vel og merke, ikke VERKTØYhandler) til en 7-800kr. Bedre å kjøpe noe slikt enn et lyspunktsikte.

 

Imidlertid så HAR jeg faktisk også erfaring med jula sitt rødpunktsikte! De hadde restesalg-kasse stående på jula her i stavanger nå for et par uker siden. Jeg kjøpte rødpunktsikte for 10 kr! (!!) Makan til møkk... Det var 10kr som havnet i skuffen...

Link to comment
Share on other sites

De er vel ikke de beste nei. Som sagt HVIS han først skal ha et rødpunkt til 300 kroner, SÅ ville jeg kjøpt det derifra. Jeg ser at de nå har kommet med en del kopier av merkevarer som docter og aimpoint:

http://www.dealextreme.com/p/0-08mw-650 ... 032-105472" target="_blank" target="_blank

http://www.dealextreme.com/p/hd14-adjus ... g13-108768" target="_blank" target="_blank

 

Har mer troen på disse enn det en kineser har tenket fram på bakrommet og satt sammen av en dorull og en laserpenn...

 

Har prøvd ein del forskjellige sikter frå DealExtreme. Dei er utan unntak skrot. Har sjølv kjøpt både Tasco- og Walther-kopiar frå DX, og kan love at desse berre er kopiar eksteriørmessig. Sikta er rett og slett ikkje praktisk brukbare. Kikkerten ("Tasco") lot seg ikkje justere. Rødpunktsiktet ("Walther") lot seg justere, men trengte til gjengjeld justering etter kvart skot ;) Styr unna. Har også prøvd nokre no-name sikte frå DX som er i samme "kvalitet".

 

Ser andre har foreslått BSA. Eg har sjølv ein billeg BSA-kikkert på eit Gamo Shadow luftgevær, og til forskjell frå DX-sikta fungerer dette sjølv etter eit par tusen skot. Optikken er også heilt fin under normale lysforhold.

Link to comment
Share on other sites

Det har vel kommet til at jeg enten bruker siktene som følger med, eller kjøper en pakke. Ser på en med bsa sweet 22 hos xxl, men hva slags børse jeg skal kjøpe passer vel bedre i tråden i salongen.

 

Jeg har 2 av de og er veldig fornøyd. Skarpe og fine i optikken. De har linsebeskyttere i metall. Det er 2 lokk som skrues på plass i hver ende.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel slik at når du kjøper en gjenstand for 300 kroner så må du forvente kvalitet til 300 kroner, du får ikke kvalitet til 3000 kr for 300 kr:)
Når det gjelder optikk, får du det du betaler for, hvertfall oppover! Toppmodellene til Zeissvaro koster masse tusen mer enn de nestbeste - men gjør det mulig å jakte de 3 minuttene ekstra, når råbukken kommer fram.

 

Middelklassen er også OK i begge ender - man kan ikke vente at et sikte til 3.000 skal måle seg med et som er fem ganger så dyrt.

 

Når det gjelder de riktig billige, gjelder bare regelen til en viss grad. Når man tilbys et digert sikte til 599,-, med alle mulige tekniske dippedutter, eller et rødpunktsikte til 300 fra en verktøybutikk, får du IKKE det du betaler for. Du betaler noen hundrelapper, og får noe ræl som i beste fall er verdt kr. 0,00. I verste fall tar du søplet med på det som skulle vært en interessant jakttur, og får hele helga spolert. Men andre ord - styr unna!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...