Jump to content

Cci standard og pussing


Hedmarkingen

Recommended Posts

Hei, jeg har en ruger mk2 halvautomat som har det med å begynne å få funksjonfeil ( stovepipe ) vis det ikke har blitt pusset på en stund. Jeg har hatt det hos klubbens materialforvalter som har doktorert litt på magasinene. Dette har hjulpet en god del, men jeg har nå hatt 3 forkilinger på 80 skudd,noe som er i mine øyne bare heft og plunder da en må ta ut magasinet, holde bolten bakover, riste våpenet til den patronen som har blitt feilmatet,samt tomhylsa som har blitt sittende i "vrangstrupa" faller ut. Inn med magasinet igjen,ladegrep og skyte opp de tre gjenværende patronene. Kula på den feilmata patronen er da så klart blitt så deformert at den patronen ikke vil kamre. Jeg vurderer å gå over til mantlet .22 pga at jeg tror at den ikke griser ned våpnet i den grad som cci gjør.

Jeg er ikke noe glad i å pusse ruger mk2 pga at en må snu å vende på det for å få noe i mekanismen til å falle på plass.

Jeg skal til matrialforvalter til uken for å se om han greier å få orden på det. Jeg skal snart bruke omtalte våpen til hurtigpistol,fin og kan ikke ha noe av feilfunksjon.

Hva mener dere, er det noen ide å bytte til mantlet ammunisjon?

Link to comment
Share on other sites

Har samme problemet på en av mine .22-pistoler. Nå har jeg modifisert dette våpenet på en del måter så den er ikke helt standard innvendig. Byttet til litt kraftigere .22LR istedenfor CCI Standard, problem fixed.

 

Men 3 forkilninger i en Ruger etter 80 skudd er ikke så mye. Av Ruger klubbvåpen jeg har fikset på, så er det noen ting som ser ut til å skje som gjør at de begynner å kile seg.

 

Magasinet er litt deformert i toppen (dårlig mating).

Tennåla er litt bøyd (mye tørrklikking, kan nok være med på å mate kula skjevt).

Fjæra kan nok være litt slapp.

 

Spesielt sistnevnte har jeg opplevd på mange av Rugerne.

Men forsøk å bytt til litt kraftigere ammo, gjerne helmantlet og se om det hjelper. Hjelper det ikke, ville jeg sett på de 3 nevnte problemene.

Link to comment
Share on other sites

Pussing er mye mindre slitsomt
Hmmmmm.. Jeg skyter flere kvelder i uka, og pusser derfor nesten aldri..

Jeg skyter med våpen som fungerer 100% uten slitsom puss og får dermed tid til å skyte så mye mere!

Forumkonglen har kanskje mye våpen-problemer? :lol:

Link to comment
Share on other sites

Min Ruger Mk1 som jeg har hatt i over 30 år har jeg prøvd å skyte så full av møkk at den skulle klikke. Ga opp etter over 2 år, da gikk pistolen som klubbvåpen.

Men, intet tre vokser inn i himmelen, til slutt fikk jeg feilfunksjoneringer, og det viste seg at magasinet var feilkilden. Egentlig litt rart, hadde jo bare matet opp ca 150.000 skudd?

Vurderte å sende en mail til Ruger om dette, men det ble til at litt målinger med skyvelær og forsiktig "overtalelse" med ei nebbtang løste problemet.

 

Dog, erfaringer tilsier at temperaturen kan ha noe å si, har en annen pang som klikker når det er kaldere enn 0 grader, så hold patronene i ei varm lomme når det er kaldt. En god .22 pistol vil virke, dersom det ikke blir for kaldt, da må du kanskje over på noe hvassere ammo.

 

It takes but one shot...

Link to comment
Share on other sites

Ruger Mk.II er jo et lite helsike å pusse. Om det er et eldre eksemplar som har fått passe juling sitter den hendelen bakpå som bare f...

 

Vi har et par av dem i samlingen vår av aldrende travere (klubbvåpen), og skyter stort sett CCI Standard i dem, men de går da noen tusen skudd i året. Blir stort sett bare pusset når man viser nyeste runde kursdeltakere hvordan man pusser et våpen.

 

CCI Standard kan være kranglete i enkelte våpentyper, men sender da noen tusen av dem gjennom Buckmark'en min mellom hver puss. Pusser når det går under 150 skudd mellom hver funksjonsfeil :P

Link to comment
Share on other sites

Har en Ruger MkII som begynner å fjuske etter noen hundre skudd CCI standard. Har begynt å ha en sprayflaske m WD40 i bagen. Når sluttstykket begynner å gå trått dusjer jeg det med WD40 og skuffler ut det grøvste av fett og kruttslam som samler seg rundt kammeret med en tannbørste og skyter videre. Jeg orker ikke plukke denne fra hverandre så ofte så derfor den litt lettvinte løsningen. Kan hende alt som løsner og blir med ned i avtrekksmekanisme gir økt slitasje etterhvert, men når jeg max kan få 2000,- for pistolen om jeg selger, den så sliter jeg den heller ut og skroter den.

WD40 hjelper ikke på slitte magasinlepper.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har akkurat kjøpt meg en Ruger 22/45 MK3. Det første jeg gjorde var å plukke den totalt fra hverandre. Alt unntatt bolten var tatt fra hverandre. Satt med sprengskisse og youtube forran meg og knota et par timer, men fikk den sammen til slutt.

Så tok jeg den fra hverandre igjen....

Har gjort det 4-5 ganger nå, og kan nå sette den sammen uten å se på noe og kun en liten flattrekker og plasthammer som verktøy og det er enkelt som barnemat.

Har fått 700 skudd med CCI minimag og har 300 til før den er ferdig "innskutt". Da skal jeg gå over til CCI standard.

Litt knotete å fjerne all drit fra området rett bak løpet, men med masse brakecleaner, skrutrekkeren og tannbørste går det fint.

 

Kan tenke meg den tåler 2-3tusen skudd før det blir trøbbel med mating, men det kommer aldri til å skje. Tenker jeg tar en total puss for hver tusen skudd, og før hvert stevne. Bruker litt Tetra Gun Grease på bolten og splintene, men helst så tørr som mulig. Da fester ikke fettet fra kulene seg så lett.

Ville aldri dynka den med WD40 eller lignende hvis det ikke var totalt krise rett før jeg skal gå en runde på et stevne.

Link to comment
Share on other sites

...................Ville aldri dynka den med WD40 eller lignende hvis det ikke var totalt krise rett før jeg skal gå en runde på et stevne......................

Bra at noen har skjønt det.

Men vist man ønsker trøbbel, så er det bare og tømme det fullt med olje så man er sikker på at man limer slagget godt fast.

Link to comment
Share on other sites

Hvis mitt våpen er møkkete dagen før et stevne, så pusser jeg det bare. Det tar ikke lang tid, og man er rimelig trygg på funksjoneringen neste dag. Etter min mening (og erfaring) er dette en mye bedre løsning enn å fylle mekanismen med WD-40 før man starter og deretter be til høyere makter om at ting skal funke.

Link to comment
Share on other sites

Det er nokså grei logikk at når noe er skittent, så bør det gjøres rent for at det skal virke

optimalt. Skjønner ikke dem som lurer på det.

 

Men så har man desverre dem som pusser rent, og så tar dem og kliner det fullt med olje

tilslutt når dem setter sammen igjen og toppen av kronidioti er jo å se dem drar sleiden frem

og tilbake så olja spruter bare for å høre og føle den 'godt smurte lyden'.

 

Da er man iallefall sikker på at man er i trøbbel etter noen hundre skudd igjen.

 

Skjønner egentlig ikke hva trådstarter er ute etter. Er det en ønskedrøm om å aldri pusse ?

Link to comment
Share on other sites

Er man litt lat (som meg) eller ikke tör/kan plukke våpnet i atomer eller har dårlig med tid er mitt resept fölgende:

Spraye på våpensolvetn for og löse opp kruttslagg og eventuell fett fra hylsene. La virke 5-10min eller mere.

På med startgas (funker like bra som bremserens men er billigere, Biltemas gamle flasker var suverene til dette da de sprayet med ganske höyt trykk, de nye er det dårlig futt i dessverre. Men det funker med den nye typen også.

Höytrykksluft kan også brukes for og få bort dritt som koser seg i startgassen eller våpensolventet.

 

Så olje inn der det trengs, men i små mengder. Har gjort så med Wahlter GSPn, da jeg ikke har giddet sette meg inn i hvordan den demonteres enda.

 

OBS! Bremserens og startgas tar som regel bort allt fett og olje, så tenk på dette og olje inn så du undgår rust.

Link to comment
Share on other sites

Å ikke gidde å pusse er vel litt som alt annet nå for dagen der alt skal være så forbannat enkelt og det dreier seg vel mest om å ikke ta vare på det man har og ikke gidde å sette seg in i hvordan våpenet demonteres er vel noe av det samme.

Dette er jo såre enkelt dette med pussing (for den som gidder) Demontere/ pusse, tilsette smøring på bevegelige deler og resten tørt også alt som berører patron tørt.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo litt avhengig av våpentype og konstruksjon hvor lang tid det tar før ting går i stå.

Noen er mere sensitive en andre. Noen er fremdeles på det nivået at dem måler jo kvalitet

på våpenet ut fra hvor lang tid man kan skyte før man må pusse eller hvor mye det kan

ligge i gjørma og likevel funke. Våpen for presisjon og konkuranse er lagd for å fungere

optimalt for skytteren og for å gi gode resultater og er et maskineri som er mye mere sensitivt

for dritt er våpen som er lagd for andre formål. Man er ikke uenig i at det er bekvent å ha noe

som er robust, men det bør ikke gå på kompromiss med det å holde ting rent.

 

Men sånn generelt så vil noen bokser med spray og en passe svart suppe med dritt som flere

ganger etterhvert trekker seg godt ned i alle kroker på avtreksmekansimen og ligger der som

slipepasta inntil at det er så fullt at det bare ikke vil mere høres jo ut som en god prosedyre

på å be om trøbbel. Og des mere man får av den gjørma, des mere tiltrekker det seg dritt.

 

Enda mere tragisk er det når man da spør hvorfor det feilfunksjonerer og pøser på med enda

mere spray !!!!

 

Men egentlig.............det er jo hver sin lyst hvordan dem vil stelle ting.

Link to comment
Share on other sites

Å ikke gidde å pusse er vel litt som alt annet nå for dagen der alt skal være så forbannat enkelt og det dreier seg vel mest om å ikke ta vare på det man har og ikke gidde å sette seg in i hvordan våpenet demonteres er vel noe av det samme.

Dette er jo såre enkelt dette med pussing (for den som gidder) Demontere/ pusse, tilsette smøring på bevegelige deler og resten tørt også alt som berører patron tørt.

 

Enig med deg. Jeg tilhörer dem som vill ha det enkelt og lettvindt. Jeg valgte GSPn bla med tanke på driftsikkerhet, det var faktisk en for meg viktig faktor. I mitt tilfelde demonters sleiden og avtrekket og jeg ser egentligen ikke noen grunn til og demontere mere på en GSP, i hvart fall ikke så veldig ofte. Med spray og höytrykk får du vekk dritten. Ja i tilegg dra rent pipa såklart. Jeg gjör dette 1gang/måneden sånn ca. Skyter vel 1000-1200skudd/måned. Det virker som om jeg er den som pusser mitt våpen oftest i klubben.

 

Men husk også att det finnes folk der ute som har 10 tommeltotter og som kansje gjör det best og ikke demonterer sine våpen..

Link to comment
Share on other sites

Nå har våpenet iallefall fått seg en grundig omgang med puss, samt at magasinet er doktorert litt.

Har kjørt i gjennom 2 bokser med CCI uten noe tull.

Kjøpte to bokser RWS high speed, til den nette pris av 79 kr per boks.

Jeg tenker å fore den med det under konkurransen.

Jeg tror at jeg ikke er den eneste som har lurt på hvorfor godeste Ruger har konstruert ett våpen som man må snu opp ned, sånn at en del faller i riktig stilling. Ellers må man jo dra ut den hendelen bak, og prøve på nytt.

 

Jeg vurderer sterkt å gå til innkjøp av ultralydrenser da jeg er lat.

Mye enklere å pusse en revolver, mindre leamikk rett å slett.

Link to comment
Share on other sites

Slike Rugere er veldig enkle å remontere hvis man vet hvordan:

 

Utgangspunktet: hanen er opphaket (spent, men ikke fjærbelastet) og hanestaget henger fritt ned i tomrommet hvor låsedingsen skal være.

 

Toppen, komplett med bolt, settes på. Pek pistolen mot gulvet.

 

Med løpet pekende nedover: ta avtrekk - du skal kunne høre at hanen faller fremover - stikk låsedingsens bolt opp gjennom toppen. Pek pistolen mot taket.

Med løpet pekende oppover: sving låsedingsen inn i skjeftet.

 

(Hvis alt er riktig skal låsedingsen kunne svinges lett på plass og bolten skal ikke kunne beveges bakover uten motstand.)

 

Vipp låsen på plass.

 

Voilà.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes en løsning som gjør at en ikke trenger å fikle med å få de delene til å dette på plass:

http://majesticarms.com/id10.html

 

Da bare gjør en følgende : med tomt og uladd våpen tar en ladegrep, sett sikringa på.

Så tar man fram en unbrakonøkkel, skrur ut den pinnen som stopper bolten. Bolten kan da trekkes ut og våpenet pusses. Når man har pusset våpenet, setter man i bolten, stopp pinnen skrus i igjen.

 

Se: http://majesticarms.com/sitebuildercont ... ctions.pdf

Link to comment
Share on other sites

Har ein Ruger mk2, og dei første par gangene eg demonterte den for pussing var litt vanskelige. Men når du først forstår korleis du skal gjør det så går det plutselig lekende lett.

 

Angående det opprinnelige spørsmålet, eg skyter CCI Standard uten problemer. Den soter ein del, men ikkje noko problemer med matingen. Eg tar vel og pusser den kvar 1000-1500 skudd.

 

Vist du bruker for mye olje så kan eg tenke meg at sotingen blir eit problem pga det blir ein bløt masse. Du bør kansje prøve å bruke litt mindre olje når du pusser/vedlikeholder den.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...