Jump to content

Innkjøp av lyddemper.


Guest graahund

Recommended Posts

Guest graahund

Skal invistere i en lyddemper nå, til ett 6,5 løp. Børsemakeren jeg bruker anbefalte Atec moduldemper. Jeg har ikke greie på dempere i det hele tatt. Hva mener dere ?

Edited by graahund
Link to comment
Share on other sites

Har vel gjentatt dette til det kjedsommelige, men jeg har selv både Hausken Standard og A-tec Maxim.

 

Fordel Hausken Standard: 100gram lettere, demper bedre, bedre kvalitet, lettere å rengjøre.

 

Fordel Maxim: 5mm mindre diameter, stål i innmaten, billigere.

 

Hvis mest mulig demping betyr alt, og pris, tyngde og størrelse ikke er noen hindring, er Hausken Whisper den beste demperen på markedet. Men, det koster å være kar :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Her er folk både fornøyd med Atec og Hauskens. Tror jeg velger Atec der jeg får et veldig fordelaktig kjøp. Blir kun brukt på bøen, skal ikke dra den med meg ut i marka. Takk for gode tips og forklaringer til disse. Mvh graahund

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg demper på noen løp.

A-tec. Bruker de på bø jakt og revejakt. A-tec er blitt min favoritt.

Masseskyting går altid uten demper.

Hvem som er best, smak og behag avgjør det. Lydmesigemålinger gir små og ikke hørbare avvik mellom Hausken og A-tec.

Link to comment
Share on other sites

Her er folk både fornøyd med Atec og Hauskens. Tror jeg velger Atec der jeg får et veldig fordelaktig kjøp. Blir kun brukt på bøen, skal ikke dra den med meg ut i marka. Takk for gode tips og forklaringer til disse. Mvh graahund

 

Ingen av delene blir feil, men du får bedre demping med Hausken, og når det kun blir bøjakt, bør du tafse på en Whisper før du bestemmer deg :wink:

Link to comment
Share on other sites

. Lydmesigemålinger gir små og ikke hørbare avvik mellom Hausken og A-tec.

 

Her må jeg bare korrigere.

 

Både jeg og en kompis har 243win med demper. Vi bruker samme kulene og ladningene, og ligger ofte side om side på skytebanen. Kompisen med A-tec, jeg med Hausken Standard. Og det er forbausende stor hørbar forskjell i smellen mellom Hausken og A-tec TMM 45. Tester i feks. bladet jeger bikkje & børse sier vell så mye som 3db forskjell på Hausken/A-tec, i Hauskens favør.

 

Nå har jeg ikke betaling hverken fra Hausken eller A-Tec, men alle tester som har vært i div bla, sier vell at Hausken demper best.

Link to comment
Share on other sites

Vapentidningen nr 7/11 har de 25 "nyeste" demperne på markedet testet i 308/308 NM.

 

Som flere har sagt før resultatet er nesten så enkelt som mer volum= mer demping.

Ikke helt korrekt da Sonic 45 i snitt dempet bedre og vesentlig bedre enn både A-Tec Maxim 4/Hardcore 45 og de andre 45mm demperne på tross av mindre volum foran munningen.

 

De beste 50mm diameter demperne demper i snitt ca 2db bedre enn den beste 45mm demperensom i denne testen var Sonic 45.

Link to comment
Share on other sites

Om jeg ikke husker feil, så var resultatene i denne testen målt med en annen Maxim enn den som leveres i Norge. Da er det vel mer rett å ta utgangspunkt i de modellene som er standardutgaver her på berget hvor bl.a. Maxim leveres med 6 og ikke 4 moduler. I så fall er vel resultatet noe annerledes. Sonic 45 skal ha for at den ikke bygger så langt foran munningen og derved gir et noe mer hendig våpen med demper montert. For posteringsjakt er det siste argumentet verdiløst.

 

Hva jeg ville valgt til bøjakt-grisvak etc blant de demperne jeg har pr dato, er jeg ikke i tvil om. Har ausken Standard, A-Tec MAxim og Sonic 35. A-tec Maxim med et par ekstra moduler evt Hausken standard med ekstra frontmodul. Da ser du normalt igjen mye kjappere, for munningsglimtet kan være like plagsomt som smellen i en slik jaktsituasjon, selv om den ikke gir varige skader.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Guest graahund

Da var demperen hentet. Ferdig montert på ett 202 løp i 6,5x55. Nå skal det bli artig og prøve. I mine over 50 år som skytter har jeg aldri prøvd demper på større enn 22. "Jonathan" gjorde akuret det samme som meg men på ett 3006 løp.

Da får vi håpe at Atec Maxim står til forventniingene :D . Hvis noen lurer på hvor jeg fikk ordnet det så var det hos børsemakeren i Gresvigbygget i Askim.

Link to comment
Share on other sites

Skal du ha maximal demping anbefaler jeg Hausken Whisper, med så langt bak-kammer du har løpslengde til. Dette er i hovedsak en posterings demper som er for tung å dra rundt på i marka.

 

Jeg bruker denne selv, og 338wm min, er ladet ekstremt hardt, med de tyngste kulene, men smellen minner om en 22lr uten demper.

 

 

Dette bør du filme!

Link to comment
Share on other sites

Ikke for å kuppe tråden, men i slike demperdiskusjoner er det ofte snakk om vekt, størrelse og andre viktige egenskaper.

Jeg skal sette demper på flere av mine våpen både jakt og konkurransevåpen.

Det er ikke så vanskelig å finne en demper til jakt børsa, men hva skal jeg sette på en Ar15 som gjerne går 100skudd på få minutter. Ønsker ikke å kjøpe noe som blir utbrent etter kort tid. En beskjent har B&T demper som fungerer fint, men koster skjorta :shock:

 

Føler kanskje ikke at Atec er rett demper for en Ar15.

Hvilken ville dere anbefalle?

Link to comment
Share on other sites

Ikke for å kuppe tråden, men i slike demperdiskusjoner er det ofte snakk om vekt, størrelse og andre viktige egenskaper.

Jeg skal sette demper på flere av mine våpen både jakt og konkurransevåpen.

Det er ikke så vanskelig å finne en demper til jakt børsa, men hva skal jeg sette på en Ar15 som gjerne går 100skudd på få minutter. Ønsker ikke å kjøpe noe som blir utbrent etter kort tid. En beskjent har B&T demper som fungerer fint, men koster skjorta :shock:

 

Føler kanskje ikke at Atec er rett demper for en Ar15.

Hvilken ville dere anbefalle?

 

Enten en CMM-6 som nevnt over, eller en Ase Utra Jet-z CQB. Jeg har en CMM-6 på min ar og den virker enda etter noen år med mishandling. O-ringene som sitter mellom modulene brenner opp når du skyter den varm, men det gjør ingenting. Men... min neste blir en Ase Utra. Ser mer solid ut og er litt mindre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...