Jump to content

Docter, Zeiss eller Meopta?


ko-stens

Recommended Posts

Får nesten lyst å gå og gjemme meg under teppet her nå, men, for makan til vingling når det gjelder optikk... :oops:

 

Drømmer om Zeiss Varipont (jfr tidligere tråd av meg), men kjerring og kreditorer nekter meg å bruke femten høvdinger på det.

 

Med andre ord får jeg skaffe meg noe rimeligere, men likevel bra skumringssikte.

 

Har tidligere grublet på 1,5-6x42, bestemt meg for 2,5-10x50, men tror kanskje 3-12x56 kan være greia når det er som mørkest etter hjort og villsvin og alt ellers en kan jakte på når lyset svikter.

 

Ser at Docter VZF Classic og Zeiss Classic ser ut som om de er støpt i samme forma. De er vel "slekt", men er de like inni? Har selv Zeiss Classic 2,5-10x50 og er veldig fornøyd (men prikken over i'en er kanskje med 56 mm objektiv i stedet).

 

Er det i det hele tatt merkbar forskjell mellom disse to? Hvordan er det med "dorulleffekten" i en Docter? Zeissen min får litt dorulleffekt fra 3x - til 2,5x slik at jeg ikke føler det som noe poeng å gå ned til laveste forstørrelse. Aner ikke hvordan 3x er på disse to 56 mm'erne. Liker ikke å se tykke vegger i siktet, men det blir vel litt av det så lenge man ikke får kjøpt seg topputgavene...

 

Hva med Meopta Meostar? Her får man jo med lysprikk og. Er det mer for penga, eller er de to andre bedre i utgangspunktet?

 

Har hørt at Meoptaen har Zeisslinser. Stemmer det? Da bør de da vel være like gode som de to andre?

 

Få gjerne et par andre alternativer i 3-12x56 til en pris på maks ca 8 000,-!

 

Ser også etter brukte, men er litt usikker her. Fikk tilbud på en Zeiss Diavari Z, noe eldre utgave det?, hos J&F Gjøvik til seks lapper. Fin pris, og knakende fin kikkert. Den så jo ikke brukt ut. Var utrolig fristet til å handle, men den var da så tung. Lot være, men kan jo hende jeg reiser en tur til og glaner enda mer. Syntes imidlertid det var litt mye dorull der og. Er det bedre på de nyere utgavene?

 

Jaja... Det vingles i alle retninger, men får vel bestemme meg snart. Salongrifla gråter stille i våpenskapet sitt i savnet etter Sightronen sin. Den sitter på .222'en som mistet siktet sitt til en tromsøværing i høst. .222'en skal arve Classic 2,5'en fra Sako .308'en. Må snart få orden på dette nå, selv om det ikke akkurat haster veldig.

 

Kan hende det er verdt å vente til det dukker opp en eldre, brukt Victory til ca samme pris som de andre, nye? Står for øvrig et par interessante S&B Zenith til salgs her og da. Kongedesign synes jeg. Bra er de vel og...

 

Lys trenger jeg vel strengt tatt ikke, bare det er medforstørrende retikkel.

 

Ting koker vel egentlig ned til om jeg bør lete etter en Zeiss Victory (er liksom favoritten det) som er kanskje seks, sju, ti år gammel til rundt åtte lapper, fremfor å kjøpe en Zeiss Classic i samme størrelse, ny/inntil et år eller så (eller en av de to andre feks).

 

Får jeg omsider ræva i gir og får kjøpt meg et høvelig rør til børsa, lover jeg å ikke plage "optikerne" her på forumet med flere ulne tråder! :oops:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har/ har hatt alle disse du nevner untatt Meopta. Jeg har ikke intrykk av at variopointen min er noe mer lyssterk enn doctoren eller classicen, kanskje snarere tvert imot. Det er litt dorulleffekt på minste forstørrlesen i doctor ja.

Til nattjakt er jeg blitt totalt avhengig av lysprikk. ( man går skjelden tilbake til tysk 4 om man først har forsøkt å jakte med lysprikk)

 

Jeg hadde valgt Meopta av den grunn, uten at jeg har annet enn teoretisk kunnskap om siktet. Det som trekker ned det siktet er vel vekta, men det gjør ikke noe på en postrifle etter mitt syn. Jeg synes også Duralyt med lys er veldig bra.

Brukte kikkerter med lys holder seg bra i pris og er lett omsettelige.

Link to comment
Share on other sites

De alternativene jeg har testet på nattjakt i Tyskland var nettopp Docter, Zeiss og Meopta.

Akkurat hvilke spesifikke modeller de to Zeiss'ene og den ene Docter'n var kan jeg ikke huske, men alle kikkertsiktene var jevnt over vanskelig å avgjøre noen store forskjeller på når det gjaldt lysstyrke.

Da skal det innrømmes at det kun var to av dem som ble brukt samme natt, og selv da kan skyer eller lett slør av dis utgjøre forskjeller i lysforholdene, men er det tåke eller bekmørkt så er samtlige siktene ubrukelige.

Som sagt, jeg så villsvin, rev, katt, rådyr, mårhund og mais like klart i alle kikkertene på 8x forstørrelse, hovedforskjellen lå vel for min del mest i hvor stort synsfelt man fikk på de forskjellige kikkertene.

En annen faktor var at Docter'n hadde retikkel nr. 1 mens den ene Zeiss'n kun hadde et lyspunkt, de to siste hadde retikkel nr. 4 som er min favoritt og dermed blir jeg jo forutinntatt. :roll:

 

Andre faktorer....Zeiss'n jeg satt lengst med hadde noe som minnet om trinnløs regulering av lysstyrken på lyspunktet, fra nærmest ingenting til fullt brukbart på dagtid.

Meopta'n hadde klikkjustering av lyspunktet med "av-funksjon" mellom hvert klikk, så da satt jeg som oftest med lyspunktet avskrudd for å spare batteriet.....batteriskepsis er et annet negativt trekk med min personlighet....og lyspunktet på Meopta'n er ikke lyst nok på dagtid for de som er vant med rødpunktsikter.

Som resultat av dette skjøt jeg to villsvin med Meopta'n uten å skru på lyspunktet (glemte det i farten) og da savnet jeg det heller ikke.

Siden har jeg nesten ikke brukt lyspunktet, men det er jo kjekt å ha.

 

Min personlige magefølelse påstår selvsagt at jeg har fått mer for pengene med Meopta'n, men jeg syns også at den har en viss dassrulleffekt på lavere forstørrelse (3-4X) som ikke plager meg da jeg sjelden har det justert så langt ned.

Og selv om det er mer eksklusivt med en "Z" på siden av kikkertsiktet enn den stusselige McDonalds-logoen til Meopta så er jeg godt fornøyd og bytter heller gevær enn kikkertsikte om Lotto-gevinsten skulle komme ramlende. :)

Link to comment
Share on other sites

Ser også etter brukte, men er litt usikker her. Fikk tilbud på en Zeiss Diavari Z, noe eldre utgave det?, hos J&F Gjøvik til seks lapper. Fin pris, og knakende fin kikkert. Den så jo ikke brukt ut. Var utrolig fristet til å handle, men den var da så tung. Lot være, men kan jo hende jeg reiser en tur til og glaner enda mer. Syntes imidlertid det var litt mye dorull der og. Er det bedre på de nyere utgavene?

Dette er vel forløperen til Zeiss Classic? I så fall er vel ikke 6K et voldsomt godt tilbud?

 

Kan hende det er verdt å vente til det dukker opp en eldre, brukt Victory til ca samme pris som de andre, nye? Står for øvrig et par interessante S&B Zenith til salgs her og da. Kongedesign synes jeg. Bra er de vel og...

Jeg har i løpet av det siste året kjøpt to brukte, strøkne Victoryer og en strøken Swaro PV til priser som ligger godt under hva f.eks. XXL selger tilsvarende Zeiss Classic'er for. Det er veldig mye interessant på bruktmarkedet om man ikke har så veldig travelt.

 

Lys trenger jeg vel strengt tatt ikke, bare det er medforstørrende retikkel.

Min erfaring er at man ikke trenger lys, og at det er veldig smart å prioritere optisk kvalitet før lys. Men samtidig overveier jeg selv å bytte en Victory 3-12x56 mot en tilsvarende MED lys. Mao mener jeg at lys er kjekt å ha OM man allerede har en god kikkert, men jeg ville ikke overveid lys før man er oppe i klassen rundt Zeiss Classic, Docter (eller muligens Meopta, har ikke så mye erfaring med de)

Link to comment
Share on other sites

Er også ute etter kikkertsikte i denne prisklassen og har sett på Meopta Meostar R1 3-12x56, men......

 

Retiklene 4c/k som kommer med opplyst retikkel har så tykke stolper i siktet. De er altfor grove! Skjønner ikke vitsen med å ha så tykke stolper. Hadde de hatt noe lignende som Zeiss sitt retikkel 60 så hadde jeg handlet med en gang!

Link to comment
Share on other sites

Har meopta Meostar 3-12*56 med lys. Konge sikte. Var ute for 2 uker siden å prøvde litt, når eg hadde tenkt å gå hjem for det var ganske mørkt, la eg opp rifla, og ble overrasket kor lyst det ble, eg angrer ikkje for å si det sånn. Vist du holder til i nærheten så kan du få komme å plukke. (På sikte) :lol:

Link to comment
Share on other sites

Er også ute etter kikkertsikte i denne prisklassen og har sett på Meopta Meostar R1 3-12x56, men......

 

Retiklene 4c/k som kommer med opplyst retikkel har så tykke stolper i siktet. De er altfor grove! Skjønner ikke vitsen med å ha så tykke stolper. Hadde de hatt noe lignende som Zeiss sitt retikkel 60 så hadde jeg handlet med en gang!

 

Er retikkelet i denne kikkerten medforstørrende? Meopta fåes med både medforstørrende og ikke medforstørrende retikkel. Jeg har også opplevd retikkel i en meopta som alt for grovt, dette var da i en kikkert med medforstørrende retikkel. Jeg ville nok valgt ikke medforstørrende retikkel hvis jeg skulle hatt en meopta til.

 

Til emnet: Jeg har ikke stor erfaring på kikkerter, men generelt kan jeg si at hvis man virkelig ønsker seg noe, så blir man ikke fornøyd med halvveis. Hvis jeg hadde 8000 øremerket kikkertsikte, hadde jeg ventet til det sikte jeg ville ha kom på tilbud / pent brukt til salgs. Det er som en annen nevnte over, mye å komme over brukt, hvis man bare har litt god tid. Da vet man at man har det beste til sitt bruk, og slipper å irritere seg over at man skulle kjøpt det beste. Som man uansett ender opp med å gjøre etter et par år... :D

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er dere Meoptafolk fornøyd med øyeavstand? Innbiller meg at den er ganske liten. Nå står det at det er nesten ni cm på hjemmesiden med en 3-12x56, men jeg har opplevd den litt i korteste laget.

 

En kamerat har en Slik en på en Tikka T3 Lite i .30-06, og med den fikk han noen karameller over nesa, noe jeg også fikk etter et skudd, så han ble rett og slett skuddredd. Demper på børsa løste heldigvis problemet. Mulig den var montert litt langt bak, men han følte det var riktig for han i hvert fall. Jeg fikk for øvrig juling av kikkerten selv, og jeg lurer på om ikke en på jaktlaget hans også fikk det.

 

Uansett. Det med øyeavstand blir vel kanskje vel så mye en subjektiv ting til slutt.

Link to comment
Share on other sites

Hmm. Ja 3-12x56 "R1r" med retikkel i andre plan er visst ikke medforstørrende. Kanskje ett alternativ likevel da.

 

Men skulle likt å vite hvor mye stolpene dekker på 100 meter. Zeiss retikkel 60 dekker 7,5 cm på 100 meter.

 

Noen som vet spesifikasjonene på 4C/K i R1r?

Link to comment
Share on other sites

Uansett. Det med øyeavstand blir vel kanskje vel så mye en subjektiv ting til slutt.
Nei, øyeavstanden er ikke subjektiv. Øyet skal være der du finner et bilde av objektivet. Bare hold siktet mot lyset og hold et delvis transparent papir bak siktet. Matpapir fungerer bra. Når du får et skarpt bilde av fontlinsa (utgangspupillen) ser du hvor øyets pupille ideelt skal være.
Link to comment
Share on other sites

Hvordan er dere Meoptafolk fornøyd med øyeavstand? Innbiller meg at den er ganske liten. Nå står det at det er nesten ni cm på hjemmesiden med en 3-12x56, men jeg har opplevd den litt i korteste laget.

 

Jeg har ikke noe problem med øyeavstanden. Vet mange synes den er litt kort på meopta, men som sagt har ikke jeg merket noe til dette.

Link to comment
Share on other sites

Grove stolper i retikkelet på Meopta har stort sett bare plaget meg under observasjon, og da skal man jo helst bruke håndkikkert uansett. :wink:

Øyeavstanden på Meopta er muligens ikke av de lengste, men jeg kjøpte en enkel "måneskinnsblender" til nattjakta, en gummibelg man trer inn på okularet, og etter at den kom på plass har jeg aldri opplevd å få kikkerten i trynet.

Altså har gummibelgen til kr. 70,- to funksjoner. :)

Link to comment
Share on other sites

Se der ja. Den 3-12x56'en med lys var interessant. 8 990,- med lys var ikke ille. Noe å vurdere. :) Unipoint har jeg også tittet litt på, men den drar seg noe over smertegrensa. Classicen er midt på den grensa. (Altså smertegrense definert som hardheten i kjevleslaget fra fruen. Hun slår hardere jo høyere prisen er! :lol: )

 

Artig. "Større bilde", står det under bildet. Jeg trykker, og bildet blir halvparten så stort... Og lysdot'en er i senter og. Slettes ikke verst! Hadde i grunn ikke forventet at den lå litt oppe til venstre liksom... :lol:

 

Ellers høres jo Meopta ut som mye kikkert for kronene. Tror jeg må bort og glane litt gjennom kompisen sin. Litt usikker på det om det er en Artemis eller Meostar.

 

Grublegruble...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jeg og en kompis prøvde i vintermørket i februar å sammeligne Zeiss Classic 3-12*56, S&B Classic 3-12*50 og Meopta Meostar 3-12*56 m/lys.

Vi satt over 1 time i stummende mørke og vekslet på å titte i disse tre modellene.

 

Vi er begge 36 år og begge har - 0,5/-0,75 i syn.

Ingen av oss bruker linser eller briller.

 

I og med at Meopta hadde lys, så "vant" den testen.

Når vi vurderte Meoptaen uten lys mot de andre fikk S&B en fordel pga retikkelet.

 

Hadde jeg fått valget i dag hadde jeg valgt den som var billigst....

 

 

 

Mvh

Mr Drilling

Link to comment
Share on other sites

Ser det faktisk var jeg som startet tråden, så får kanskje si hva valget ble!

 

Det ble ingen av delene...

 

Kom plutselig over en Zeiss Diatal 7x50 med ret 66 (opplyst kors) her på Kammeret ikke så lenge etter tråden ble startet og kjøpte den lynkjapt. Den har endt opp på .222'en som reve- og fuglesikte, og jeg må si det er et fantastisk godt sikte. Trenger ikke mer forstørring når det er så skarpt bilde. Fulgte en tiur over drøyt 200 meter i flukt med rifla en kveld i fjor og kunne skutt hele veien. Men man bør vel unngå å skyte med rifle på fugl i flukt... Skremmende bra i skumring og, og opplyst kors liker jeg bedre enn rund prikk.

 

Den ene ulempen med siktet er liten synsvidde. Det merker man på nært hold. Skjøt en bever i slutten av april, på ca 40 meters hold. Måtte jammen titte opp og grovsikte meg inn på beveren da den plutselig ble borte fra siktet. Ikke noe stort problem på postjakt og rolige bevegelser fra dyret, men om man regner med raske skudd, er det ikke det beste.

 

.308'en har fremdeles den "gamle" Classic 2,5-10x50'en på toppen, og der skal den få sitte. På hjortejakt i fjor høst ga jeg meg før siktet (hadde faktisk tenkt å sitte hele natta da det var månelys, bare for å se om jeg kunne skyte døgnet rundt i oktober, noe jeg sannsynligvis kunne gjort den natta, med fullmåne og snø). Ble litt for trøtt... :oops: I tillegg tror jeg uansett jeg ville latt være å skyte, i frykt for ettersøk midt på natta om jeg skulle vært så uheldig og skadeskutt. Derfor tror jeg nok Classicen får bo i heimen en stund til.

 

3-12x56-behovet forsvant i grunn med dette. Men bytter jeg noensinne sikte igjen, blir det en Zeiss Classic/Victory, siden jeg er så fornøyd med merket. Ferdig tenkt, rett og slett...

 

Men akkurat nå har jeg mistet interessen totalt for alt som har med jakt, våpen og optikk å gjøre, og har mest lyst å selge alt jeg har og begynne med noe helt annet, men venter nå litt til... Har jo liksom bundet meg til elgjakt til høsten, så MÅ jo faktisk skyte litt, så får en heller se hva det blir til neste år! :roll: Men uten denne jakta, hadde jeg sannsynligvis latt børser stå i skapet. Føler faktisk det er artigere å bare rusle en tur i skogen med bikkja uten våpen. Syntes faktisk det heller ikke var noe artig å skyte den beveren etterpå feks. Ikke noe godt tegn... Ikke så smart å bytte noe sikte på nåværende tidspunkt da i hvert fall, men håper interessen kommer tilbake. :)

 

Noen flere tråder om hva slags sikte man kan titte på, kommer ikke fra meg. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Meopta 3-12x56 R1 4c medforstørrende m/lys. Har ingen samenligning med andre, jeg er veldig fornøyd og lysprikken er jeg helt avhengig av og er for meg helt suveren da jeg bare jakter kveld, ja faktisk hele natta på hjort og rev. Resultat: 12 fall, med perfekt skudd plasering. Eneste minus er medforstørrende når jeg jakter rev på litt langt hold og kjører oppforstørrelsen mot max da dekker korset nesten hele reven slik at det blir vanskelig å følge den i siktet. Men her er der ingen tvil, lever jeg og får råd så blir det nok Zeiss eller Swaro, m/lys og ikke medforst. Nett nå er prioriteten et rimelig sikte til en kombi m/11mm. spor. PM.?

Link to comment
Share on other sites

Jeg heller sterkt mot Zeiss Classic her (Winge har denne til god pris-9990kr); tanken er å bytte litt rundt på ting slik at jaktmauseren ender opp med en god skumringskikkert med lys; noe jeg savner på 25-10 Classicen som står der i dag.

Så var det dette med visse firmas omdømme da, Docteren kan jeg bare tussle inn på butikken i Kristiansund og bestille og vite at den kommer og at det ikke blir noe krøll.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...