Jump to content

Hjelp, jeg skvetter under skyting!!


anders123

Recommended Posts

Jeg er egentlig oppvokst med skyting men i det siste året har jeg lagt merke til at når jeg (eller andre rundt meg) skyter med kaliber som .308 og lignende skvetter jeg..

jeg skvetter også litt til når jeg skyter alene.. det trenger ikke være snakk om mye men bare ett lite nikk med hode og blunking selvfølgelig.. har vært på skytebanen og det er helt utrolig.. skvetter ved hvert skudd..

min plan er forsvaret til sommeren og kan ikke dra inn dit og skvette ved skyting.. det er jo helt håpløst.

 

hva skal jeg gjøre for å forbedre dette?

veldig takknemlig for svar! :

Link to comment
Share on other sites

Du kan jo prøve det gamle trikset å la en kammerat klargjøre rifla mens du lukker øynene, slik at du ikke vet om det er skudd i kammeret eller bare klikk. Tving deg til å ikke skvette uansett om det bare er klikk eller skudd. Det blir litt sånn rettet mental trening.

Link to comment
Share on other sites

Det med å la en kammerat lade for deg e en god ting.

Ekstra øreplugger samt elektronisk klokker. Vist du kvepper bra vist skyter aleine så vil eg anb demper. Det blir mye deilig å skyte rekylen blir kjempe behagelig, samt du kan skyte uten øreklokker uten problemer. Eg har demper på min 308.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel sansynligvis mest trykkbølgen som gjør at du skvetter, ikke selve lyden.

Grove kalibre kan gjøre at det rasler litt i hjøretanna til sidemannen.. Skvetter litt selv noen ganger, tror de aller fleste skyttere har det slik. Men over tid blir nok de fleste vant til det, slik at det ikke lengre er noe stort problem.

 

For å bli mer vant til det, kan du jo tilbringe litt tid på skytebanen bak standplass kanskje?

Link to comment
Share on other sites

For all del ikke ligg ved siden av noen som skyter med en rifle i .338 Lapua Magnum påmontert rekylbrems.. Nok til å skremme hvem som helst;)

 

Mengdeskyting, skyt så mye man orker og kan så venner man seg etterhvert til lyd og rekyl. Ikke no merkelig å skvette litt, så lenge kula lander der den skal:)

Link to comment
Share on other sites

Hveems forslag kan nok vare en bra måte.

Uansett om du leser en bok eller ikke, skyt mye eller i det minste var på skytebanen mye.

Er en vanesak. Hender jeg skvetter iblandt jeg også hvis jeg ikke har vart på skytebanen på en stund.

Litt flaut når skytledern hopper til av en pusslete AG avfyres noen meter unna :oops:

 

Men dette fikser du, en yngre dame/jente i 19-20 årene startet i pistolklubben sist vinter, hun var med typen sin. Første gangen hun stod intil han da han skjøt med 22lr var att hun faktsik hoppet høyt og da mener jeg hun lettet fra bakken. Men etter noen timer på banen var dette problemet løst og når hun vel begjynnte skyte var hun minst like god som typen :D

Link to comment
Share on other sites

Kan kjenne meg gjen i dette problemet, trykkbølgen frå sidemann som fyrer av har til tider ført til nokon kraftige bom :oops:

Men dette høyrer eg at eg ikkje er åleine om, då eg av og til høyrer to veldig tette skudd fra to forskjellige skyttere :)

 

Så eg lurer på om eg skal prøve meg på Hveem sitt forslag med boklesing :D

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor lese en bok når man har Kammeret.no på mobilen :wink: Fra spøk til Svolvær; dette skal jeg pinadø jobbe med. Normalt skyr jeg skytebanen som pesten når høstens jegerskyting begynner, men jeg skal jammen benytte anledningen til å drive egenterapi mot skuddfobi. Jeg skvetter nemlig også ganske plagsomt mye av andre skyttere. Dette kommer selvfølgelig av at jeg tilbringer for lite tid på banen mens det foregår mye skyting. Normalt er det ganske glissent når jeg er der, og alt går i et veldig bedagelig tempo. De fleste som er på banen utenfor rushtia har også lyddemper, slik at skvetteproblemet blir minimalt. Når det derimot kommer til jaktfelt utpå vinteren, skyter jeg dårligere enn jeg trenger å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Man kan fort bli midlertidig "skuddredd" om man ikke tilbringer mye tid på en skytebane. Merker selv at om jeg ikke har fått skutt minst en gang i uka, at jeg napper litt ekstra de første rundene når jeg endelig kommer meg ut på banen igjen.

 

Dette selv om jeg brenner av mellom 10 og 20.000 skudd i året.

Link to comment
Share on other sites

Gjør som følger:

 

Ta med deg hørselvern,en god stol og en bok som du syns er VELDIG god og spennende.

Anbring deg selv i nærheten av standplass med ryggen til så du ikke ser skytterne.

Les så boken mens skyting pågår.

Da trener du deg selv opp til å glemme at det kan komme til å smelle.

 

 

Tusen takk for godt svar!

Og mange andre gode svar her også av andre!

jeg lurer på om jeg skal følge dette rådet men er det slik at det er noen skytebaner med aktivitet på vintern?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...