Jump to content

A-max 140 gr. 6,5


45 Colt

Recommended Posts

700mm Sauerpipe, Sauer 200STR, CCI 200, Normahylser og Lapuahylser, får samme resultat

 

40gr N550, 78mm, 770m/s,

43grs N550, 78mm, 805m/s, presis

45grs N550, 78mm, 830m/s, max,

 

48grs N15, 78mm, 810m/s

50grs N15, 78mm, 850m/s, max, presis

 

55grs N570, 79mm, 885m/s, Fed 215 hetter, presis, her er det forskjell på hylsene, jeg får ikke 55grs ned i Lapuahylser uten MYE banning

 

K

 

*presis betyr 2 av 2 5skuddssamlinger under 10mm @ 100m

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Ingen flere som har ladedata med n160 krutt? Prøvde noen ladninger på 43gr med col på 78. Blei mye sot så var for lavt trykk.

Er vel ikke noen som kan si deg nøyaktig hva som går best, og nøyaktig hvor max ligger i bøsja de. Nå har du jo et utgangspungt, 43gr var slapt og sota hos deg. prøv med og lade opp feks 45 og 46gr og se hva som samler.

Jeg har lada med 46gr, men det var vel ikke helt max, men ga bra presisjon.

Link to comment
Share on other sites

OBS! Dette er en "nøye" utviklet max-ladning for MIN rifle.

 

Sauer 200 STR, Heym 6-bommers pipe, 73 cm

Norma hylser

Norma N-15 lot nr 95154

Federal 215 magnum hetter

Cartridge Overall Length = 76,5 mm

 

49,0 grs N-15 lotnr 95154 tilsvarer ca 50 grs MRP. 49 grs gav 919 m/s i snitt på 5 skudd. Bakket ned til 48,8 grs og fikk 912 m/s på 10 skudd, trykkring ekspanderte 0,03 mm (12.11 mm vs 12.14) på samtlige 10 hylser.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • 1 year later...
  • 2 months later...
6,5x55, Lapua hylse, CCI200, 78mm OAL, 140 AMAX

 

N15 1-2gr under publisert max på boks for 140gr

 

750 msek i 50cm Blaser pipe

820 msek i 26" Shilenpipe

 

 

Hei Roe. Du skriver 1-2 gr under publisert max på boks. Hva eksakt legger du i dette? Får du best ladning med dette, eller har det noe med a-max kulen å gjøre?

 

Jeg har kjøpt inn et parti med N-15 med max ladning på 47,8gr og min ladning på 42,9. Hvor bør jeg starte med eksprementeringen? Et sted midt på å jobbe meg oppover?

 

Nicolay :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Minimumslading er stedet å starte. At Roe legger seg 1-2gr under maksladning oppgitt for en annen kule kan forårsakes av flere årsaker:

Eks:

-Rifla til Roe gir et høyere trykk enn riflen dataene er utarbeidet med.

-A-max har lengre bæreflate og gir mer trykk enn kula ladedataene er trykktestet med.

-Roe er ikke på absolutt max trykk.

-Riflen til Roe gir best presisjon ved dette kruttnivået.

 

Lykke til med ladingen, første leksjon i ladeboka er vel noe sånt som "Start alltid på minimumsladning". :winke1:

 

Edit.

Link to comment
Share on other sites

I en sauer, med sauer-data, er det bare tull å starte på minimum. 42gr N15 er jo knapt krag ladning, og bortkasta tid. Jeg ville skutt 45 til 50grs i halve grains steg, og valgt den med minst høydespredning, gitt at det ikke inntreffer merkeligheter.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det er klart, fikk ikke med meg at det var Sauer 200 det var snakk om der alt er rimelig likt rifla det er trykkskutt med. Jeg lader en del ammo til en med Mauser G33/40 på jaktlaget, maks i rifla hans ligger 2-3gr under publiserte maksladninger. Det er mye rart ute å vandrer av 6,5 rifler, noen har ikke vært pusset siden sist jubelår f.eks. Derfor bør man anbefale folk å starte på minimum for så å jobbe seg oppover. De som innehar erfaringen til å vurdere dette selv trenger ikke spørre andre hvor man bør starte når det er oppgitte data til lignende kuler. :)

Link to comment
Share on other sites

Bare så alle er klar over det. Det er STOR forskjell på 6,5 løp. Å benytte maks ladninger utviklet i Romme SKAN løp i ei trang US pipe kan fort bli skikkelig hårete. 800m/s ladninger med normale løp er i området 45-46grs og er fornuftige ladninger som er trygge i de fleste normale våpen.

 

50 grs bak ei 9g kule er beinhardt ladd og er absolutt ikke å anbefale i normale 6,5 Mauser kammer og i andre piper enn de med høye bommer og romslig diameter. Det er kan fort vekk være type hetter ut ladning....

 

Krister lader med kun en tanke i hodet, maksimal ytelse til LH. For de aller aller fleste brukerne her er ATOM ladninger helt unødvendig da 99% av ammoen brukes på avstander under 300m.

 

Lad til bra presisjon i våpenet ditt. Pass på trykkringen og hylsehodet. Om du får 3-4/100 økning for hver ladning har du romme hetterlommer etter 3-5 omladninger. Ønsker en 900m/s + i 6,5 er det mange hylser som gjør det uten å lade langt over rødgrensa. 6,5x284 er en av dem og kan enkelt brosjes opp til fra ett vanlig 6,5x55 kammer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes jeg må få klargjøre et par ting her.

 

Det er STOR forskjell på 6,5 løp

NRB89 har et Sauerløp som er kjøpt mellom to av mine, de er laget og nummerert med få måneders mellomrom, ingen av dem har vært så mye som på vei til USA :wink:

Har en amerikanske løp, kamret trangt, med kort friflukt, osv, så vil ei ladning som er helt trygg i Saueren, bli rufsete. Sårlig i en Mauser eller lignende rifle med dårlig støtte for hylsa.

 

50 grs bak ei 9g kule er beinhardt ladd og er absolutt ikke å anbefale i normale 6,5 Mauser kammer og i andre piper enn de med høye bommer og romslig diameter. Det er kan fort vekk være type hetter ut ladning....

I en mauser, eller gud forby, en krag, er dette helt riktig. 2gr over i Mauseren vil lage krøll med hylsene.

 

Krister lader med kun en tanke i hodet, maksimal ytelse til LH

Tja, maksimal ytelse for meg er maksimal presisjon. Får jeg fart også så er det veldig bra - men presisjon over alt annet. Også ødelagte hylser dersom det er det som skal til. Det er det sjelden. om en har 870 eller 900m/s spiller null rolle, bar en har presisjon. Mine bruksladninger ikke (mye) over 3800 bar, mest sannsynlig er de under.

 

Ønsker en 900m/s + i 6,5 er det mange hylser som gjør det uten å lade langt over rødgrensa. 6,5x284 er en av dem og kan enkelt brosjes opp til fra ett vanlig 6,5x55 kammer.

Man får akkurat like mye hylsehodeutvidelse på akkurat samme trykk med 6.5-284. Hovedforskjellen på de to er at en har flyttet "rødstreken". 4150 er er OK i 6.5-284, selv om det er laaangt over maks i 6.5x55, i samme rifle, samme messing samme støtbunn. Det er store marginer i 6.5x55 (likevel ingen grunn til å bruke de opp), i 6.5-284 er de langt mindre - der bør en IKKE lade 2gr over maks...

 

For de aller aller fleste brukerne her er ATOM ladninger helt unødvendig da 99% av ammoen brukes på avstander under 300m.

Ja. Helt unødvendig, og jeg bruker ikke, iallefall kun sjelden, ladninger som er nevneverdig over 3800. Flest skudd skyter jeg nok med 40gr N550 bak 9g kula.

 

Jeg rådet NRB89 til å skyte seg fra 45 til 50. Ikke for at han skal bruke 50. Men fordi han er fersk hjemmelader som trenger erfaring. Det gjør ikke noe om han får se et utstøtermerke i morra, som han kan vise til meg eller Vet|us, eller noen andre på banen, det gjør ikke noe om han finner best presisjon på 48 (som er hårfint over maks), og må spekulere litt. Det gjør ikke noe om han bare prøver noen få ladninger istf latterlige stiger med 100vis av skudd heller. Men til langhold, som han skal - så er og blir det, tull - å begynne på 42. 42gr N15 er bortkasta tid om det ikke er krag en lader til. JEg gikk faktisk ut ifra at han ikke skyter 50 først - og han kan stoppe på 48 om der skjer skumle ting?

Vil en ha 750m/s så er en bedre tjent med å bruke N19 eller noe annet raskere krutt.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Proffen:

Hmmm..skal prøve å ordlegge meg litt bedre. Et kammer og en låskasse/bolt med veldige trange/riktige dimmensjoner for kaliberet, vil vel gjøre at hylsene ikke blir utsatt for like mye juligng som hvis det er litt "slarkete" toleranser? eller tenker jeg feil?

 

Proffen:

Skulle tro det ja..men det er allikevel sånn at låskassens/kammerets kvalitet/toleranser ikke har noen betydning for hvor stort trykk en rifle takler? Det er ingen forskjell på hvilket trykk ulike rifler opererer med? Jeg får ikke det helt til å henge sammen. MEN dette kan dere bedre enn meg..

 

Sauer150:

Du er nok ute på litt tynn is nå.
Link to comment
Share on other sites

Toleranser og konstruksjon er to forskjellige ting.

At det er dårligere støtte for hylsa på en mauser enn på en rifle som har helt omsluttet hylsehode (som feks en sauer 200 har) er på grunn av at konstruksjonen er forskjellig, det er i utgangspunktet ikke toleranser som gjør dette.

Link to comment
Share on other sites

6,5x55, Lapua hylse, CCI200, 78mm OAL, 140 AMAX

 

N15 1-2gr under publisert max på boks for 140gr

 

750 msek i 50cm Blaser pipe

820 msek i 26" Shilenpipe

 

 

Hei Roe. Du skriver 1-2 gr under publisert max på boks. Hva eksakt legger du i dette? Får du best ladning med dette, eller har det noe med a-max kulen å gjøre?

 

:

 

Det er ingen skjulte budskap i den teksten.

Jeg liker ikke lading og hater eksperimentering.

Lader 1-2gr under og bruker det resultatet jeg får.

Funker for meg.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

For match kuler i 6,5x55 er det like greit å holde seg til skytterlagskrutt.

Der er det ladedata for 140 grain sierra match king på boksen. Start lavt og prøv deg litt frem til du finner en presis ladning.

 

Ellers kan samme metode brukes på ladedata for 139grain scenar

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hei.

Har planar om å bruke 140 grs A-max i DFS samanheng framover.

Var og testa nokre ladningar her om dagen:

 

140grs amax

Cci tennhette

37 grs VV N150

COL 78mm

Pipe: 700mm

 

37grs var MAX ladning ihht Landrø/Vihtavouri sin Sauer 200 ladetabell, og gav 750 m/s i pipa mi.

 

Spørsmålet mitt er kva som er "anbefalt" utgangshastigheit. Bør eg prøve litt hardare ladning slik at eg nærmar meg 800m/s, eller er 750 m/s greitt nok? Skyt ikkje på lengre hald enn 300m.

Link to comment
Share on other sites

Mye fornuftig tidligere i denne tråden.

 

Har selv god erfaring med N550/N-19 og ca 800m/s ladninger i 74cm løp. De er i området 40-42grs i Lapua hylser.

 

Ladninger som er helt nede på kragnivå (750-770m/s) er sjelden noen fordel, da de ofte er hakket før soting grunnet lavt trykk. Men er 150 det eneste kruttet tilgjengelig vel da bruker man det. På tross av at ladningen er relativt langt unna ballistisk god.

 

Om det er det eneste kruttet tilgjengelig tjener man mye på å velge en av kulene i 123-130grs klassen

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Litt gammel tråd, drar den opp så jeg ikke trenger å lage en ny.

 

Skal lade samme kule (140gr A-Max) til min Tikka T3 Supervarmint.

Tenker å bruke VV N-150 krutt, da jeg har store mengder med det. Noen som har data?

 

Blir i hovedsak brukt til småvilt jakt (rev, gås osv) samt gøy på skytebanen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...