Jump to content

laushunder i lofoten (vestvågøy)


v-max

Recommended Posts

det er oppservert en blå varebil som driver å slepper ut 2 store shæfer hunder i leitebakken området.dette er ikke akseptabelt,da det er både dyr,fugler og barn i området.på min eiendom er det båndtvang hele året.

hva kan gjøres hvis disse prøver seg på noe sprell?kan jeg skyte dem på min egen eiendom? :evil:

Link to comment
Share on other sites

holdningen til dem som bare slipper slike hunder i et område der barn leker er bare helt uakseptabelt!vet ikke hvem eieren er,men vet at den ene hunden ikke kom tilbake til bilen,men dro av sted inn i skogen.

latskap,og slike personer skulle ikke hadd lov til å ha hund.

Link to comment
Share on other sites

Siden du ikke kjenner personen(e) så kan det være mye her du ikke vet!

Jeg kan gjerne si det samme om deg, at ønske du fremhever om å skyte noe som gjerne er familiens og små barns kjæledegger, fordi de kan komme til å gjøre eventuelle "sprell" (forklar gjerne hva du legger i ordet sprell), gjør deg uskikket til å ha våpen.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor er det båndtvang hele tiden hos deg, er det noe du sier, eller er det komunen som har fastsatt det? er det i utmarksområde så får du nok ikke gjort så mye med det, er fri ferdsel i utmark.

 

det er ikke utmark....inngjerdet området med utgangere,og lekeplass for barn....dessuten mener jeg at beitelaget her har satt bandtvang her hele året i utmarka.

Link to comment
Share on other sites

fordi de kan komme til å gjøre eventuelle "sprell" (forklar gjerne hva du legger i ordet sprell), gjør deg uskikket til å ha våpen.

 

snakker om en nødvergerett,der hunden gjør skade i form av å hoppe ned 2 års barn,eller bite i hjel småfe.....den siste settningen din kunne du ha spart deg for.

Link to comment
Share on other sites

dessuten mener jeg at beitelaget her har satt bandtvang her hele året i utmarka.

For ordens skyld; hverken grunneiere, grunneierlag, ei heller kommuner, kan bestemme båndtvang. Det gjøres visstnok bare hos fylkeskommunen.

Forøvrig er det ikke bra at hunder bevisst bare sendes ut av en bil for å løpe fra seg i et sånt område som du beskriver.

Link to comment
Share on other sites

En smule overreaksjon, kanskje? Snodig hvor oppbragte folk i kystområder blir av løse hunder.

 

å det synes du er rart?

med en av nordlans største landbrukskomune,og utgangersau????? :roll:

 

eieren bør kjappe seg,og ta kontakt med sauebonden.da hunden sikkert begynner å bli sulten.

Link to comment
Share on other sites

Tja, hadde jeg fått bestemme. Skulle det ikke ha vært mye ikkearbeidende frittgående hund i Norge (da tenker jeg på at det burde ha vært innført heftige reaksjonsmåter mot hund og hundeeiere på linje med de man som bilist får av straffer for lignende lovbrudd).

 

Etter mitt syn skal en hundeeier følge loven (når så man sist en hundeeier gjøre det?), da ville man ikke ha hatt konflikter mellom hund og vilt/folk utover i svært sjeldne tilfeller.

 

Jeg våger påstanden om at de aller fleste tilfellene som det blir problemer av, skyldes grove brudd på hundeloven (vilkårene for i det hele å ha hunden løs). Det er alt for mange som tydeligvis ikke skjønner at oppheving av båndtvang, ikke betyr at de av den grunn har lov til å slippe hunden sin løs. For de aller fleste hundeeiere i Norge, gjelder faktisk en mer eller mindre absolutt båndtvang hele året (ser da bort i fra arbeidende hunder). Da man etter lovens bokstav, ikke har anledning til å slippe hunden løs om ikke innkallingen er bortimot absolutt effektiv.

Link to comment
Share on other sites

ja dere må ikke under noen omstendigheter mate bikkja !

Det er jo bikkja sin skyld at eieren slepper den løs slik at andre kan ta den til fange og la være og mate den.

Tror de fleste har aksept for at dere torturerer den litt forsiktig feks. med ett bilbatteri og noen startkabler iom at dere først har fått en hund så hvorfor ikke nytte sjangsen.

 

Jeg sitter bare og verker etter at noen sauer skal forville seg inn på eiendommen min.

Link to comment
Share on other sites

v-max@

Jepp, eller å reise til onkel blå med hunden (sån er det bare).

 

Politiet kan ikke nekte å ta i mot hunden, men de kan nok nekte å hente den. Da loven vel sier at man kan bringe hunden inn til politiet, eller levere den til politiet eller noe slikt (har det ikke forran meg akkurat nå).

 

Yhaug, husk at ullballene mine har en rettsbeskyttelse som bikkja bare kan drømme om. Og at kommer de inn på din eiendom, så er det som oftest du som har ansvaret for det (i tilfelle du har gjerde plikt). :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det virkelige spørsmålet er om en kan skyte hundene med 6,5x55.....

 

Ikke rart folk er skeptiske til bygdiser når løsningen på det meste er selvtekt type "Skyt!"....

 

Og om trådstarter hadde giddet taste litt på PCen hadde han fått svaret sitt; ja-han kan avlive hund som angriper folk eller tamdyr om angrepet ikke lar seg stoppe på annet vis. Nei, du kan ikke skyte hunden fordi den går på marka di uansett hvor mange sauer du har.

Link to comment
Share on other sites

Du må sjekke med kommunen om det er innført/vedtatt utvidet båndtvang eller ekstraordinær båndtvang uansett før du gjør noe. Å sitte parat å vente med børsa i fanget vil nok bli oppfattet som merkelig oppførsel.

 

Her på østlandet har vi sjelden problemer med hunder, sau derimot som idiotisk nok helt lovlig kan oppholde seg akkurat hvor de vil, gjerne midt i veien eller kryssende over veien i ei 80 sone med møtende trafikk skaper garantert mer problemer.

Kan nevnes at på nevnte sted kan sauebonden bare glemme erstatning for dyret dersom en bil lager farse av det. Har selv omplassert sau og regningen for framskjerm og lykt er sendt sauebonden.

 

Å snakke med en sauebonde her er vel som å føre en fornuftig samtale med en fremtidig tallerken fårikål. Å sette opp et skilt med opplysninger om båndtvang og eventuelle følger for eieren av hund(ene) dersom h*n bryter dette burde være ett mer riktig skritt på veien.

Å plaffe ned andres gulvdyr er en drastisk problemløser...

Link to comment
Share on other sites

Bare for å fyre opp litt, så er det kanskje ikke helt på trynet å minne landets saueeiere om at det blant landets befolkning trolig er en ganske bred oppfatning om at saueeierne hatt en del privilegier som ikke nødvendigvis bør tas som en selvfølge i fremtiden. De har lenge vært begunstiget med å kunne ta seg til rette som om de er landets adel. De slipper sauen på utmarksbeite og forlanger at storsamfunnet skal stå på pinne for dem og erstatte dyrene deres om de blir tatt av rovvilt eller kjørt ned når de svimer rundt på europaveiene til livsfare for trafikantene. Og ikke nok med det, saueeierne har lenge hatt rett til å skyte ned andre menneskers hunder hvis de mener at den har truet sauen.

Link to comment
Share on other sites

dessuten mener jeg at beitelaget her har satt bandtvang her hele året i utmarka.

For ordens skyld; hverken grunneiere, grunneierlag, ei heller kommuner, kan bestemme båndtvang. Det gjøres visstnok bare hos fylkeskommunen.

 

Jo, kommunen kan vedta båndtvang i lokal forskrift (hundeloven §6), normalt sett i politivedtektene. Men i nevnte kommunes politivedtekter er ikke dette nevnt.

http://www.lovdata.no/for/lf/pv/xv-20050118-0028.html

 

Forøvrig er det ikke bra at hunder bevisst bare sendes ut av en bil for å løpe fra seg i et sånt område som du beskriver.

Fra hundeloven:

Hunder kan være løse bare når de

a) blir fulgt og kontrollert på aktsom måte, eller

b) er forsvarlig inngjerdet på et sted som ikke er åpent for allmenn ferdsel

http://www.lovdata.no/all/hl-20030704-074.html#4

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke absolutt båndtvang i romjula?

Trodde alle komuner hadde en type kennel enten det er politiet eller private som ordner det :roll: .

Hunden kan jo ikke noe for dette så den som har tatt den inn får jo enten slippe den igjen eller gi den mat og vann.

Link to comment
Share on other sites

@ vingemutteren.

 

Dersom disse fæle ullballene kommer inn på plenen så kan man vel torturere de litt ?

 

@

 

@ Chiefen.v-2

 

Hund større enn en middels tettvokst puddel kan du bare glemme med 6,5x55. For lette kuler,for lite sjokkeffekt og alt for liten stoppeffekt !

Link to comment
Share on other sites

Grunneiere eller stedsfortreder,den som jakter disponerer eiendommen kan oppta løse hunder,eier skal varsles hvis ikke man vet om eier skal politi varsles.Å skyte en hund fordi en tror den kansje kan finne på noe er vel litt drøyt.men å kjøre å slippe hundene ut av bilenpå annenmans eiendom sier jo litt om hundeeierene her :shock:er ikke båntvang i romjula bare ikke lov å jakte eller fangste jullan.

Link to comment
Share on other sites

@ vingemutteren.

 

Dersom disse fæle ullballene kommer inn på plenen så kan man vel torturere de litt ?

 

@

 

@ Chiefen.v-2

 

Hund større enn en middels tettvokst puddel kan du bare glemme med 6,5x55. For lette kuler,for lite sjokkeffekt og alt for liten stoppeffekt !

 

hvis du ikke har noe mer voksent å komme med,skal du bare trekke deg ut av diskusjonen!

Link to comment
Share on other sites

Tja jarex men å skyte er vel siste utvei, iallefall det normale mennesker syntes :shock: man klarer jo som regel stoppe hunden.Men er jo mange som er løse på avtrekkeren som kansje ikke burde hatt våpen,men snakker ikke om hunder som har tatt sau eller andre dyr,og her var det vel ikke snakk om båndtvang der det skjedde.

Link to comment
Share on other sites

@ v-max

 

Basert på dine uttalelser i denne tråden så lurer jeg litt på om du i det hele tatt burde hatt våpen. Bare det at du lurer på om en helt uten videre kan skyte en løshund før den faktisk har gjort noe galt blir for dumt !

 

Ettersom at dere har fanget inn en annens hund burde det ikke være tvil om hvordan den skal behandles.

Uttalelser om at eier bør komme og hente hunden da den begynner å bli sulten får meg til å lure på om du i det hele tatt burde hatt dyr.

Link to comment
Share on other sites

holdningen til dem som bare slipper slike hunder i et område der barn leker er bare helt uakseptabelt!

 

Åja... Hvilke hunder er det aksepabelt å slippe da? Er det spesielt schæferhunder du har noe i mot eller blir du like forbannet om noen slipper løs en dachs også?

 

editert skirveleif

Link to comment
Share on other sites

hunden er nå hentet,og det påstås at den var blitt stjelt,og sluppet ut her....uten at jeg tror nevneverdig på det....

og til dem som vrir å vender i hytt og pine,LES hva som er skrevet.....

nå som hunden er hentet kan godt moderator stenge tråden,slik at disse to siste barna som har skrevet, slipper å tenke noe mer på det. (er tross alt leggetid for små barn)

Link to comment
Share on other sites

Som man roper i skogen får man svar heter det visstnok i et gammelt ordtak..

Jeg tror nok svarene hadde vært mer fornuftige om du hadde lagt frem saken på en litt mer moderat måte, som f.eks. å spørre hva man skal gjøre når noe slikt skjer.

Ikke vinkle det slik at det virker som om du helst vil skyte hundene, og vil vite hva som må til for at du skal kunne gjøre det...

(Sånn oppfattet jeg deg ihvertfall, men jeg er av og til litt treg ;-) )

Jeg lurer fremdeles på det jeg spurte om jeg, ville du vært like ivrig på å skyte en dachs som en schæfer? Eller en puddel for den saks skyld?

Alle hunder vil vel kunne jage sauer, men man bør vel prøve å få fatt i hunden først før man tyr til nødvergeretten?

Som sagt så leste jeg det litt sånn at du ville bruke nødvergeretten som en unnskyldning for å skyte, og om det var flere som oppfattet det sånn så er det vel ikke så rart at du fikk de reaksjonene du fikk vel?

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...