Jump to content

kruttmål som kleber, triks?


Ole_Netland

Recommended Posts

jeg har ett lyman kruttmål som jo er nøyaktig som bare det, slår greit innenfor +/- 0,1 grs med de krutt typene jeg bruker, men det er mye krutt som henger fast rundt om nesten magnetisk, dette gjelder både på krutt tårnet som er i plast og nedover hvor det er i forskjellige metaller. Så det å få tømt kruttmålet er en kjempe jobb. Ser og at i kammeret som måler krutt så er veggene jevnt over alltid dekket med krutt.

 

Noe triks på hvordan løse dette?

Link to comment
Share on other sites

Beste måten å jorde på i et norsk hjem er å ta en enkel ledning og lodde på et øye som er stort nok til at du kan træ skruene som du monterer kruttmålet, eventuelt ladepressa hvis kruttmålet er pressemontert, gjennom og klemme fast øyet under braketten/ladepressa (hvis det er maling/eloksering/annen overflatebehandling, så slip bort nok til at øyet har god klemkontakt). Monter så et jordet støpsel i den andre enden ved å KUN KOBLE TIL JORD. Man bør også erstatte metallpluggene som går til de ledende kablene i veggen med ett eller annet ikkeledende materiale (antistatiske matter for elektronikkarbeid kommer ofte med et sånt støpsel):

 

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=17367140 (Denne var dyr)

 

40_-604843078.jpg

 

 

Man bruker da jorda i en jordet stikkontakt.

 

 

NB! Bør ha elektrisk anlegg med jordfeilbryter, ellers så er det en mulighet for at utstyret ditt kan gi deg elektrisk sjokk ved jordingsfeil. Hvis du har eksponerte vannrør i metall, så er de også en god kilde til jord vanligvis.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Med bakrunn i at kruttet er overflatebehandlet med grafitt og derfor bør lede strøm prøvde jeg følgende:

 

Borret et 2-3mm hull nederst i kruttbeholderen og stakk inn en kobberleder som jeg limte fast med smeltelim.

Koblet så med krokodilleklemmer mot "alt mulig" og et vannrør.

 

Syntes det ble mindre krutt som hang rundtom men ingen målbar endring på ladningenes jevnhet.

 

Har kommet til at det er godt nok som det er.

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
som jeg har nevnt tidligere i tråden så løser Dryer Sheets problemet.

 

 

Hvor får man kjøpt slike?

 

Har prøvd både zalo og tøymykner.

Zalo funket ikke, men tøymykner fuket det en liten stund.

 

Det som er rart er at det andre kruttmålet (lee) ikke kleber i det hele tatt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...