Jump to content

Foldekniv - forslag


EarthBridge

Recommended Posts

Hei

Vurderer å kjøpe en foldekniv til å ha i lomma.

Noen som har tips til hvilken type matcher disse kriteriene:

- Skarp, og må være victorinoxlett å skjerpe:)

- Solid konstruksjon, men likevel lett å vippe opp.

- Brukes i skog og mark, både til jakt og fritid.

- Lengde på knivblad 11-13 cm

 

Joro

 

Edit: Glemte å legge inn ønsket lengde på knivbladet

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Her kommer det nok mange forslag... Jeg har ett par

Wenger Clip 51 Er en bra sak. Men ikke så god å åpne med en hand pga det avlange hullet i kniv bladet.

Viktorinox har også egene modeller med kun kniv. Disse er meget gode å åpne.

Spyderco er meget lett å sette opp, men jeg har opplevd å knekke ett par spisser på middels rimelige modellet(under 600kr)

Link to comment
Share on other sites

Vi vil gjerne at trådstarter kommenterer om noen av forslagene faller i smak !

Jeg mener at mange av de amerikanske knivene er dårlig til allmen bruk pga ganske tykt blad enme :D . Har hatt noen. Og de har ofte godt stål. Siden de har tykt/kraftig blad er de veldig lett å "riste" dem opp. Eller åpne dem kjapt. Selv om mange modeller ikke har ett slikt hull å vippe dem opp med.

 

Jeg er veldig glad i viktorinox sine foldere med ett par ekstra lommekniv verktøy. Disse er rimelig. Har topp stål og har en enkel bladlås på kniven.

Minus med disse modellene som har vært på markede i mange år(har en grå plast låsebryter på siden) er når de blir slipt opp noen ganger. Da blir bladet litt kortere og spissen kommer ut av den beskyttede utsparingen i front av lommekniven.

Dette finner en ikke på de amerikanske modellene, da de faktisk er ment for å brukes og slipes noen ganger. Det hele er ett design problem i viktorinox/wenger sine modeller.

Link to comment
Share on other sites

ontario rat 1 kjempe god kniv. eg har en blank med saratering. men skal kjøpe denne i linken. så eg har den før den forsviner fra markede siden ronald som har laga den ikke jobber for ontario lengre. håpe ikke alle kjøper før eg har fått med 1 av dei :winke1:

http://topsecret.no/ds_product_info.php ... ts_id=2458" target="_blank

 

Ontario slutter ikke å produsere RAT knivene fordi om samarbeidet med Randalls Adventure and Training er over.

Link to comment
Share on other sites

Vurder også en folder fra Buck.

Fantastiskt godt stål, som holder seg skarpe nesten "uendelig".

Har 2stk Buck-kniver som jeg har hatt mye glede av og som jeg verdesetter høgt.- En "Skinner"(fast blad), og en Cross-Lock som har blitt nesten u-unværlig.

Blir i allefall ALDRIG mere brukt en foldekniv uten bladlås av meg.

Fikk smertelig erfare dette en kald vinterdag på rypejakt i Salten (Beiarn). for noen år siden.

Kaffebålet skulle gjøres og kniven(en viktorinox uten lås), klappet igjen over fingrene. - Slikt lærer man av.

Link to comment
Share on other sites

Spyderco har mye fint, men 11-13 cm er veldig stort for en foldekniv. Ser selv ikke helt poenget med blad over 10 cm på foldekniver, men hvis du søker på Spyderco tenacious eller resilience på e-bay så finner du endel.

 

Ellers så har de en rimligere serie som kalles Byrd som også er mye kniv for pengene: http://www.ebay.com/itm/Spyderco-Byrd-Cara-Cara-2-Folding-Pocket-Knife-G-10-Plain-Edge-8Cr13MoV-/150718909520?pt=Collectible_Knives&hash=item23178c0c50#ht_2784wt_1396

 

Evt. http://www.ebay.com/itm/Byrd-Knives-Raven-G-10-Linerlock-Pocket-Knife-New-08GP-/250884736742?pt=Collectible_Knives&hash=item3a69e546e6#ht_2229wt_1396

Link to comment
Share on other sites

...det er gitt mange gode råd i denne tråden. Vil bare nevne at Cold Steel har mye tøft. Litt vel tøft innimellom, men CS Recon 1 er stor, kvass og den tåler mye tøff bruk. Har brukt den til å kløyve ved og slakte reinsbukk. Er etter min mening for diger og brutal å ha i lomma til daglig bruk, men grei nok i lårlomma på turbuksa. Til ”hårdags” ligg det en SpyderCo Persistence i lomma. Den er liten, nett og hendig.

Ser ellers at sønnen min på 12 fortrekker Spyderco Tenacious, framfor Gerber Bear Grylls FoldingSheath Knife når vi skal på tur.

Link to comment
Share on other sites

eg anbefale deg og gå på nutnfancy sin side på youtube. han samenlikner div kniver og snakker om hva bruksområder. er kniven dårlig slakter han di, er dei bra så sier han hva som er bra. spuderco endura skal være ein kjempe bra kniv :P som apemannen så.

 

Nutnfancy sier mye rart, men Endura er en bra kniv :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hvis bruken omfatter kløyving av mindre vedkubber, så trenger du ikke å se lengre enn Cold Steel Recon serien. Litt tung å åpne, men det skyldes nok stort blad og meget solid låsing. Ligger godt i hånda og er rene kosen å kvesse. Bladlengde 11 cm.

 

Trekk fra vedkløyving, blir det lettere. Allerede nevnt er Spyderco og Ontario RAT 1. Ellers har Cold Steel nettopp fornyet Voyager-serien. Og om du tenker å bruke saken med hansker o.l., så ville jeg byttet ut Endura med Military - større håndtak, men oppsann, bare 9 cm...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 3 months later...

Noen som vet hvem som har bra utvalg på Buck foldekniver? Hadde en sånn http://www.buckknives.com/index.cfm?event=product.detail&productID=3093 som jeg klarte å miste. Da forsvant til min store sorg og fortvilelse også fiskelykka. Tar gjerne i mot forslag på en tilsvarende kniv. Må være enkel uten serratert blad. Ikke noe tacticool greier. Ikke stål eller tregrep så man ikke mister grepet når kniven er full av slog eller slakteavfall. 6-8 cm blad. Hvis jeg finner en ny kniv så trenger jeg bare å finne en y fiskecaps som fungerer. Da er jeg nok tilbake på laksesporet igjen. Hva med Eka Swede? Noen som har testa den. Den ser jo ut som midt i blinken for mitt bruk.

Link to comment
Share on other sites

http://www.knifecenter.com/knifecenter/buck/" target="_blank

 

amerikansk knivbutikk, her har de masse snacks.

har ikke testet eka, hadde en swede 8 på ønskelista mi, men ble så skuffet da jeg fant ut at de ikke ble laget i sverige lengre.

dessuten er det vanskelig å gå fra enhånds tilbake til tohåndsåpning.

 

hvis du er glad i buck, så synes jeg vantage virker til å være fornuftig, kommer i forskjellige størrelser og stålkvaliteter.

 

BU340BKS.jpg&w=295&h=295&bg=ffffff&far=0

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker enkle greie og billige folde kniver fra Buck. Den jeg bruker mest tror jeg heter mod 110 hunter. Grunnen er at de er veldig lette å kvesse og blir nazi skarpe, å holder seg skarpe lenge. Eneste av knivene mine disse billige buckene jeg kan barbere hår på under armen min. Bruker den Rudolf stroppen på dem.

 

Nå er ikke jeg noen kniv ekspert, men hvorfor er disse Buck knivene så lette å kvesse og blir så kvasse etterpå?. Har andre kniver også, men greier ikke å få dem så kvasse.

Link to comment
Share on other sites

Det er utrolig mye bra å velge mellom i foldekniver, som har under 10 cm blad. Store foldekniver med over 10 cm blad er det imidlertid langt ferre av. Cold Steel er vel den produsenten som er mest kjent for store foldekniver. Nå er imidlertid akuratt den størrelsen du er ute etter litt vanskelig. Cold Steel har mange foldekniver med 10 cm blad, men de store er ofte endel større. Om 10 cm blad blir for lite for deg, vil jeg anbefale Cold Steel Voyager X lg. med Clip Point flat grind 13,5 cm AUS 8A blad. Det er en stor og solid foldekniv som samtidig har en forholdvis lav vekt og kan åpnes med en hånd. I de fleste nettbutikker som selger kniver i USA er den å få kjøpt for ca. 50 $, men husk at du må regne med å plusse på ca 30% i utgifter for frakt,toll og moms. Jeg ser forøvrig at de selger den for 740 kr. på Top Secret. :)http://www.topsecret.no/ds_product_info ... ts_id=2765" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...