Jump to content

Våpengalninger i farta


Andis

Recommended Posts

Ja da blir det raskt noe annet, ja. Det går nok an å hevde at vedkommende burde blitt sett på av en sakkyndig eller fem. Men jeg mener dette på grunn av biten om detaljert voldsskildring, samt mangelen på kontakt med den virkelige verden (om venstreekstremister har for seg en storstilet opprustning nå så er de fryktelig dyktige til å holde tett).

 

Mitt forrige innlegg bommer på spikeren.

 

For øvrig: Det kan godt hende at den norske jeger- og skytterstanden kunne hatt godt av at flere gikk amok (på bane og under trygge og ordnede forhold) for å deretter få øynene opp for at det kanskje ikke er en så dum hobby.

Link to comment
Share on other sites

Hver gang noen her i landet går amok med lovlige skytevåpen med tragisk utfall er det på en eller annen måte, og i en eller annen grad, SKADELIG for lovlydige våpeneiere, skyttere og jegeres fremtidige mulighet til i framtiden å kunne utøve sin hobby. Om man tror noe annet så bør man kansje tenke seg litt om.

Link to comment
Share on other sites

Avfyring av kruttladede messinghylser med prosjektiler av kobbermantlet bly i sikker retning mot høvelige pappfigurer plassert foran dertil egnet kulefang av tilstrekkelig beskaffenhet med respekt for og i henhold til gjeldende regelverk og aksepterte normer for sikker behandling av redskap for slik avfyring kan i enkelte tilfeller medføre en oppfattet positiv følelse hos den som står for avfyringen, noe som kan lede denne til å ønske å gjenta aktiviteten.

 

Jeg synes like fullt at det virket som om du ønsket å misforstå. Man kan ikke gå amok i en folkemengde med maskingevær "under trygge og ordnede forhold".

 

Den "nye innlegg har blitt postet mens du skrev"-funksjonen er genial.

 

PST vil nok selv plukke ut disse etterhvert, og alle andre med avvikende meninger.

Avvikende fra hva? Selv synes jeg at "nye lover som skal stoppe personer med evne, vilje og materiell til å lage baluba" er et småskummelt område å begi seg ut på. Det er tross alt ikke PhD som kreves for å få til noe slikt, er man normalt oppegående trenger man ikke mer enn et halvår for å lage en smell som ville fått varebilen i regjeringskvartalet til å blekne.

 

Edit: skivene skal kanskje ikke bak kulefanget?

Link to comment
Share on other sites

sitat fra bokmålsordboka: http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=amok&bokmaal=+&ordbok=bokmaal

amok adv (utt amåk>k; gj eng., nederl fra malayisk) sykelig berserkgang gå, løpe a-

"sykelig berserkgang", jeg klarer ikke med min beste godvilje å få det til å bli "skyte litt" å få det til å høres helt bra ut.

 

Å nei, jeg misforstår ikke med vilje, jeg påpeker at jeg mener ordvalget er totalt feil.....

Link to comment
Share on other sites

Diskusjon handler om ett innlegg på VG-Nett. VG nett tog bort tråden etter en stund. Jeg hadde fortsatt diskusjonen åpen i browsern (heter vel browser?) og kunne da klippe og lime. Så hvis dere læser neden for her ser dere vad som ble skrevet o slipper da synse, tru og mene ting i uvitenhet.

 

OBS!!! Dette er ikke mine meninger uten jeg gjengir kun det som ble skrevet av en som følte seg truet av venstresosialister.

 

 

Sitat VG-Nett:

 

"Ser at det hardner til og venstresosialistene har begynt å rasle med sablene, dem hisser opp til voldelige handlinger.Vi ser det her på forumet, en gjeng fra venstresiden kommer med trusler og rakker ned på folk som stemmer Frp.

 

Slik jeg ser det er det på tide å være forberedt på angrep fra venstresosialistene, jeg har derfor sett over arsenalet mitt og skal nok bite fra meg om det blir nødvendig å forsvare hus og hjem.

 

Her er en smakebit på hva dere møter ved ett angrep

 

1.Winchester Warmint 22.250 med Burris nattsikte.

 

2.Tysk mauser ombygd til jaktrifle, kal 308 nato ammo.

 

3. Savage goosegun kaliber 10 med revehagl.

 

4. Winchester Defender marine kal 12.

 

5. Smith and Wesson mod 686 357 magnum.

 

6, Dolmar motorsag happystart med 13 tommers sverd.

 

Derfor venstresosialister på krigsstien, jekk dere ned og heis hvitt flagg."

 

slutt sitat.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

sitat fra bokmålsordboka: http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=amok&bokmaal=+&ordbok=bokmaal

amok adv (utt amåk>k; gj eng., nederl fra malayisk) sykelig berserkgang gå, løpe a-
"sykelig berserkgang", jeg klarer ikke med min beste godvilje å få det til å bli "skyte litt" å få det til å høres helt bra ut.

Å nei, jeg misforstår ikke med vilje, jeg påpeker at jeg mener ordvalget er totalt feil.....

 

Så du finner det bekymringsverdig at nordmenn går amok i utenlandske nettbutikker? Eller at kona di går amok på skosalget? Eller at ungene fra barnehagen går amok i ballbingen på McDonalds? (Ok, det siste der er grunn til å revurdere sin tilstedeværelse).

 

Det var et såkalt språklig virkemiddel. Vi har hatt om det i norsk.

 

 

For øvrig lo jeg litt når jeg kom til "Dolmar motorsag happystart ". Det passet bare ikke inn.

Link to comment
Share on other sites

[så du finner det bekymringsverdig at nordmenn går amok i utenlandske nettbutikker? Eller at kona di går amok på skosalget? Eller at ungene fra barnehagen går amok i ballbingen på McDonalds? (Ok, det siste der er grunn til å revurdere sin tilstedeværelse).

Nei ikke bekymringsverdig i det heletatt.

Men med en gang ordene amok og våpen kommer i samme setning mener jeg man skal tenke seg om.

Link to comment
Share on other sites

Så du finner det bekymringsverdig at nordmenn går amok i utenlandske nettbutikker? Det var et såkalt språklig virkemiddel. Vi har hatt om det i norsk.
Og når du går videre i norsk-studiene dine, vil du oppdage at språket har svært mange nyanser. Og at det som tilsynelatende er "klinkende klart" fra avsenderen, ikke trenger være det for mottakeren. De fleste vil nok oppfatte omtrent det samme ut fra utsagnet "- gikk amok med kjøpekortet i våpenavdelinga på XXL". Mens derimot " - gikk amok i våpenavdelinga på XXL" kan oppfattes svært forskjellig hos de forskjellige mottakerne, avhengig av hva de assosierer med de hvert av ordene.

 

Derfor er det ikke likegyldig hvordan vi, som vil skape et positivt bilde av våpen, våpenbruk og våpenbrukere, ordlegger oss i den offentlige debatten.

 

For øvrig lo jeg litt når jeg kom til "Dolmar motorsag happystart ". Det passet bare ikke inn.
Den motorsaga hadde 13'' sverd. Jeg har sett såpass mange skader av motorsag, at jeg vet at den passer inn i det øvre skiktet av vedkommendes påståtte remedier for å gjøre skade.
Link to comment
Share on other sites

Vi er vel kanskje på vei inn i OT-land, men det er seint og jeg kan ikke dy meg...

 

Enten rett til å ytre sine meninger i det offentlige rom, eller rett til å ha skytevåpen

Det er ingen som har "rett" til å ha skytevåpen i Norge. Man får lov til å ha dem hvis man viser at man har et behov som er definert av lovgiver som legitimt. Bruk av ytringsfriheten er ikke i seg selv til hinder for å få ha våpen. Men hvis jeg har oppfattet riktig (vg-tråden forsvant før jeg fikk lest den) så leter fyren nærmest etter et påskudd for å plaffe ned andre folk basert på hva han tror de tenker om hvordan samfunnet skal være innrettet.

 

Det er ikke urimelig at slike uttalelser kan føre med seg en viss interesse fra den delen av forvaltningen som nå er satt til å passe på at personer som har våpen er skikket til det.

 

På den andre siden er det gjerne sånn at tomme tønner romler mest. Hva er "happystart", forresten? Har bare elektrisk kjedesag, så jeg er ikke helt inne i terminologien.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tipper det er et system som får deg til å glise fra øre til øre hver gang du drar i snora (ja, snora, din grisegutt). Iallefall er det nok slik på reklamen =P

 

Som tidligere skrevet var det innlegget du siterte litt på siden av vg-tråden, så det er nok ikke helt relevant.

 

Hvorvidt innehav av skytevåpen er en "rett" eller ikke gidder jeg ikke kaste bort energi på å vegetere over, jeg får nok svar fra onkel Blå om det blir aktuelt å definere det for mitt vedkommende...

 

Edit:

For å svare seriøst: Happystart er trolig noe som gjør at det er enklere å få startsnora til å gjøre jobben sin.

Link to comment
Share on other sites

Sitat VG-Nett:

 

"Ser at det hardner til og venstresosialistene har begynt å rasle med sablene, dem hisser opp til voldelige handlinger.Vi ser det her på forumet, en gjeng fra venstresiden kommer med trusler og rakker ned på folk som stemmer Frp.

 

Slik jeg ser det er det på tide å være forberedt på angrep fra venstresosialistene, jeg har derfor sett over arsenalet mitt og skal nok bite fra meg om det blir nødvendig å forsvare hus og hjem.

 

Her er en smakebit på hva dere møter ved ett angrep

 

1.Winchester Warmint 22.250 med Burris nattsikte.

 

2.Tysk mauser ombygd til jaktrifle, kal 308 nato ammo.

 

3. Savage goosegun kaliber 10 med revehagl.

 

4. Winchester Defender marine kal 12.

 

5. Smith and Wesson mod 686 357 magnum.

 

6, Dolmar motorsag happystart med 13 tommers sverd.

 

Derfor venstresosialister på krigsstien, jekk dere ned og heis hvitt flagg."

 

slutt sitat.

 

Takk til Ken Adams for sitatet fra VG

 

Hvis en utalelse av denne sort skal gjøre at PST kommer bankene på døren, så frykter jeg for hvordan samfunnet vårt skal bli.

Er dette virkelig noe å henge seg opp i? Daglig hører jeg om voldtektsmenn som "skulle" blitt drept på de groveste måter, sosialklienter som "skulle" blitt brukt som grisemat osv.

Folk som blir redde eller provosert av slike uttaleser har tydligvis aldri satt sin fot på en byggeplass eller makanisk verksted o.l., der slike kommentarer florerer.

 

Personen i VG innlegget prater her om hvis han blir angrepet. Blir man angrepet i eget hjem så synes jeg man helt klart ha rett til å bruke hva man har til rådliget til å forsvare seg med.

 

Da det er sagt så kjenner jeg ikke denne personen. Kanskje han er gal i hodet sitt. ikke vet jeg. Jeg forsvarer ikke han, men jeg forsvarer retten hans til å uttale seg slik han gjorde.

Link to comment
Share on other sites

Burris nattsikte?

Sikker på at ikke det er en tenåringskommando som lister opp pappas inventar?

 

Uansett så er slike debattforum på internett gørrskumle og burde forbys sammen med hele faens internett, så hadde man faktisk økt produktiviteten her i røysa med mange prosent samt effektivt kuttet hodet av alle konspirasjons-og terror-ideers mor!

Litt annerledes før når alle fra IRA til ufo-konspiratister måtte sende sine "nyhetsbrev" i papirform til sine 2 abonnenter...

Enkelte "fremskritt" er mer negative enn positive, og sett som en helhet så er faktisk store deler av internett inklusive nettaviser med høy oppdateringsfrekvens og null korrekturlesning i høyeste grad demoraliserende og til dels samfunns-skadelig, og er i stor grad med på å skape slike situasjoner og uttalelser som over.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...