Jump to content

Hvilket fett anbefales for langtidslagring


Jodda

Recommended Posts

God kveld. Har en del håndvåpen som ikke blir brukt for tiden, og som nok heller ikke vil bli brukt på ennå en stund. Det dreier seg i hovedsak om våpen fra WW2 hvor blåneringen er noe slitt på enkelte. Pr. i dag oppbevares de i orginal lær hylster, men jeg har en formening om at dette kanskje ikke er beste plassen å oppbevare dem i på over tid. De har vært plukket sund og smurt opp hvert år og det ser ut til å fungere, men det blir en del arbeid av det. Har noen tips til egnet fett for langtidslagring, og eventuelt embalasje som verner de best mulig mot korrosjon og tidens tann. Salg er ikke et alternativ, da jeg håper å ta dem i bruk igjen når/hvis den ......golf albuen min gir seg :evil:

Link to comment
Share on other sites

Tror Biltemas Kjedefett for Mc kan være værdt å prøve ut, tyntflytende og brukbart penetrerendenår det sprayes på og blir tykt og seigt i kontakt med luft

minner mye om den oljen som brukes i antirustbehandling, den har også en brukbar mekanisk slitemotstand

 

Bruker det selv for å stoppe rustangrep på bildeler og det virker som det blokkerer for oksygentilgang til metallet

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke bruke noe som er beregnet til formålet.

 

http://www.midway.no/epages/MidwayNorge ... Norge/Prod

 

Hoppe's Gun Grease is formulated to provide long term protection for your firearm. Perfect for storage, or when cleaning is delayed for long periods of time. This grease inhibits rust and corrosion by displacing moisture and also lubricates as it protects. 1-3/4 oz Tubeucts/773343

Link to comment
Share on other sites

takk for kjappe svar :)

Nedsenket i olje vil de nok ikke ruste nei. Kan jo være et alternativ om enn litt ekstremt :D

Hvordan er kjede oljen å fjerne igjen? Noen erfaring? Tar white spirit den? har ikke så lyst å kjøre på med aceton....

Finnes det noe våpenrelatert lagrings fett?

Link to comment
Share on other sites

Altså.......trådstarter spør om hva fett han skal bruke, og får blandt annet svar på hva avfettingsmiddel

han skal bruke....???......hvordan henger det sammen.... ?

 

Har tro på det å ta av skjefteplatene og bare legge den i en boks med olje. Enkelt og funkjonelt.

 

Edit:

Ok, ser nå at trådstarter spør om å fjærne guffa igjen..........

Link to comment
Share on other sites

Greia med Kjede fett er at det er ett fett med store vedheftsegenskaper som også fungerer ved mekanisk belastning samtidig som det er syrefritt slik at det ikke skal angripe O-ringene i gummi som forsegler rullene i kjedeni (sikkert greit for å beholde blånering på våpen) det er på sprayboks og penetrerer bra i kroker og sprekker

 

Er faktisk brukbart å ha på metaldelene på hagla og rifla ved jakt på sjøen

Link to comment
Share on other sites

Gammla Svenska "Vapenfett 101" funker som snus dersom du er heldig nok å kommer over en boks.

Kom på 1kg bokser i gamle dager. Akkurat passe tregt for beskytte onder lengre tid.

 

Peter

 

Trudde jeg var alene om at like 101an :D

Vapenfett 101 funker fint til det nevnte formålet. Men er usikker på tilgangen på dette nå om dagen.

Noen fant ut at vapenfett 101 muligens var kreffremkallende for 5-6 år siden eller noe. Ble stort ståhei, ble inført regler om gummihandsker ved bruk av dette. Men i kjendt stil ble vi ikke tildelt noe nytt fett eller olje og ikke heller gummihandsker.. Försvarsmakten når den er som best :roll:

Ikke at vi gadd å bry oss så mye om dette, vi brukte det som tildigere uansett.

 

Men du kan ikke la en AG3 ligge urørt 10-12 år gjemt i en fiskebåt og tru den ikke ruster :roll:

Link to comment
Share on other sites

Er mange gode forslag her.

 

Vil bare opplyse om ett produkt alle burde ha i heimen.

 

 

CRC er kjent pga 5-56, glem den. (grei å løse opp faste ting med) dårlig smøring og lite rustbeskyttende. Like dårlig som WD-40 og mange luriumer på boks.

 

Kjøp CRC SP-350, Denne har smøreegenskaper på linje med det beste av de beste. Samtidig er den ekstremt god på korrosjonsbeskyttelse. Tørker ikke, men forblir fleksibel og holder luft og fuktighet borte.

 

 

Skal du ha en olje på sprayboks i hus, er det SP-350 du skal ha. Best til alt.

 

 

Håper importøren gir meg royalties etter dette.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er kjede oljen å fjerne igjen? Noen erfaring? Tar white spirit den?

 

White spirit fungerer, men eg brukar alltid lampeolje til å reingjere kjedet for gammalt fett.

 

Forøvrig er Biltema sitt kjedefett ikkje mykje å skryte av, i alle fall ikkje på motorsykkelkjeder. Er mulig det er betre egna til å preservere skytevåpen ;)

 

Sjølv har eg ein luftig garasje heilt i sjøkanten. Verktøy rustar i løpet av kort tid viss det ligg framme, eg oppbevarer lite brukt verktøy i lufttette plastboksar saman med ei oljete fille og litt silica gel. Dersom eg skulle ha lagra eit skytevåpen ville eg nok brukt samme metode.

Link to comment
Share on other sites

Puss rent, spray dugelig med Biltema Beskyttelsesolje, legg i zip-lockpose. For virkelig langtidslagring; vaccumpakking etter smøring.

 

http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Ovrig ... ay-364515/

 

I jobbsamenheng bruker vi endel Tectyl ML for å hindre rust på deler; rengjør, tørker, sprayer med ML. Ligger i skapene i åresvis uten noe problem og lett å vaske bort (diesel, white-spirite).

Link to comment
Share on other sites

Folk som kjører motorsykkel på saltede veier om vinteren sverger til et stoff som heter ACF-50 , skal visstnok funke veldig bra. Ikke fått testet det selv enda

 

En annen ting som hjelper godt på i fuktige kjellere/hus er luftavfukter, klarer man å holde relativ fuktighet under 60% så får stålmarken straks dårligere betingelser. (I likehet med mugg og andre uhumskheter)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...