Jump to content

Vinterjakt etter rypa!


Shaug

Recommended Posts

Har letet rundt på forumet og fant ingen gode tråder om dette emnet. Så lager en ny.

 

Jeg tenker å prøve meg litt på vinterjakt etter fjellryper til vintern. Jeg har aldri gjort dette før, og når jeg tenker meg om så tror jeg aldri at jeg har sett en rype på vintern før. Så her trengs det veiledning.

Jeg vet rypen er kvit :lol: , men hvor den oppholder seg, hva som er hot spots, hvordan det oppfører seg (trykker, ikke trykker) vet jeg ingenting om.

 

Jeg planlegger å møte godt forberedt. Ski med truger på sekken i tilfelle. Kikkert. Og hagle og 22.cal. Da burde vel det mest basice utstyret være på plass?

 

Områdene jeg planlegger å jakte er stort sett dominert av fjellryper. Området er grått og trist om sommeren med lite vegetasjon. Så om vinteren er det bare et stort kvitt fjell med snø på. Dette kan da ikke være noe blivende sted for rypen? Dersom jeg skal tenke logisk så er det jo ingen tilgang på mat dersom snøen blir dypere enn 50cm. Så hva skjer da? Forflytter rypen seg til lavere områder og ned til tregrensen? Er det bortkastet tid å gå på toppene? Hvilke områder skal jeg søke mot? Hva skal jeg se etter?

 

Mye spørsmål. Men jeg er helt blank på området, så tar imot alt av svar og tips med stor takk! :)

Link to comment
Share on other sites

Hei vinterjeger,

 

min erfaring med hvit fjellfugl er at den kan sitte helt synlig midt på snøen (i fjellsida f.eks.) eller på litt forblåste rabber (der den kan beite). Med god kikkert kan du se rypa på lang avstand dersom værforholdene er gode. Da er det lurt å gå nesten rett på dersom du har hagle (slik at rypa tror du akkurat går forbi). Å smyge seg inn gjør fuglen langt mer urolig.

 

Lirypa kan være vanskeligere å spotte og den er også mer skjær; de beste sjansene mine på hvit vinterrype er der det er litt bjørkeris eller noe ur. Da kan det bli en fin støkk og skuddsjanse.

 

Å få seg en - 1 - vinterrype er en prestasjon i seg selv, gitt mye vanskeligere skyteforhold (hvitt mot hvitt). Men når man lykkes, føler man seg som en million - 1 000 000 - kroner.

 

Lykke til og beste hilsener,

Link to comment
Share on other sites

Har de siste årene hatt en årlig ekspedisjon etter fjellrype i fjelltraktene ved Gjende i slutten av februar. Mitt råd er å bruke kikkerten mye! Fjellrypa sitter ofte på rabber der den kan beite. Er det mye snø kan en også finne de som "snøballer" i toppen på bjørketrær. I slutten av februar så sitter de ofte i små flokker og er vanskelige å få på 22 LR hold. Har du en rifle i et kraftigere kaliber som du klarer å holder MOR (Minute of Rype) ut til 150 meter eller lengre så hadde jeg tatt denne.

Vi har vært en gjeng med 22LR, 223, 6.5x55 og 308win + hagler som har vært på denne turen noen år. Og statistikken antyder at riflene feller klart mest fugl, 22 lr har for dårlig rekkevidde, lyddemper ofte gir fler skuddsjangser på samme flokk (selv med storviltkaliber), og at den som trener mest med rifla har høyest treffprosent selv om han bruker 308win :)

 

Lirypa har nesten utelukkende blitt skutt med hagle når en tilfeldigvis støkker de opp på kort hold.

 

Der vi jakter så går vi oppe i dalsidene over bjørkevegetasjonen. Alle rabber blir nøue saumfart på avstand med kikkerten før vi går videre. Rypespor ser en ganske lett med kikkert, og ser en de så bør en være på vakt!

Link to comment
Share on other sites

Har en kikkert fra krigen. Hoya tror jeg den heter, 8x40??. Kanskje jeg skal ønske meg en god kikkert i julegave, for det høres ut som kikkert er et must!

 

Takker for mye fine svar. Så rabber, dalføre, kratt, kjerrskog, bjørketrær, er fine plasser? Gleder meg litt! Tviler på det blir så veldig stort utbytte. Men spennende blir det nok.

Link to comment
Share on other sites

Mine erfaringer:

 

LI/FJELL: Det er stor forskjell på lirype og fjellrype på vinteren! Lirypa er ofte veldig skjær, kan lette på laaaaaangt hold. Fjellrypa kan også være skjær, men noen ganger er den så tam at man kan gå helt innpå haglehold. Og noen ganger kan man se flokken vandre foran seg uten at de letter. Spennende! Altså, fjellrypeterreng er best om vinteren etter min erfaring, dersom man jakter uten hund. Hør etter rypas raaaaaaping.

 

VÆR: Mye avhenger av været. Dersom det er snøvær og blåst så får du en frisk tur og ingen rype... stort sett. Det er grenser for hvor mye man klarer å se. Ved vind finner du rypa i le. På baksiden av kammer, nede i slukter osv. Det beste er når det er solskinn og ike whiteout. Morgen og kveldssol er genialt. Rypa kan formelig lyse mot deg! Den har en anderledes hvitfarge enn snøen. Når det er whiteout (beklager, aner ikke om det finnes et Norsk ord for dette? Altså når lyset er slik at du ikke ser om du kjører i dumper, alt flyter i ett) er det vanskelitg å jakte. Det eneste man ser av rypa er øyet og nebbet... Skareføre er bæsj. Rypa hører deg... Jeg har sett fugl lette på mange hundre meters hold når jeg har trampet gjennom skaren... Da gjelder det å komme seg opp der det er avblåst. Noen ganger funker det best å gå på topp og ta av skiene.

 

STEDER: Jeg har sjelden funnet fugl på blanke flater og dalsider. Det bør være litt ruskete. Elvedaler, blokkmark og skarpe kanter er bra, også om vinteren. Avblåste rabber der rypa kommer til mat er bra. Dersom det er rein i området bør du kikke innom reinens sparkegroper.

 

VÅPEN: Kombi ruler. Jeg har skutt flest ryper med helmantel i 6.5, og det blir et fint hull rett igjennom. Har dog skutt flest ryper med hagleløpene.

Link to comment
Share on other sites

Da burde vel det mest basice utstyret være på plass?

 

 

Nei du mangler det aller viktigste, en god håndkikkert.

 

Denne bør ikke være for stor, 8x30 er fin. Selv har jeg brukt 7x25 og 8x26. Husk at det er dagslysjakt og det at kikkerten er liten og lett er viktigere enn stor lysstyrke. Jeg går med kikkerten klar hele tiden, og bruker den hele tiden. Alt nytt terreng forran meg blir raskt avsøkt i kikkerten. Alle kantsoner er interessante, skogkanter, berg, avblåste rabber, lyngkanter osv..

 

Det er her du lettest oppdager rypene.

 

Ski, truger, våpen ammo osv er en smaksak mener jeg og her er det mye som gjør nytta. Men en god lett kikkert er viktigste utstyret for meg på denne type jakt.

 

 

edit: ser etter at jeg har lest en gang til at du ikke mangler kikkert :) Men likevel.. god kikkert er hele jakta!

Link to comment
Share on other sites

Takker for mye fine svar.

 

En god kikkert er noe som jeg skal få kjøpt inn. Har dog ikke lommen full av penger for tiden, så jeg må finne meg en grei kikkert i 1-2000kr klassen. Det må da vel være greit til å begynne med før jeg tar steget opp på swarovski om en 10-15år med sparing :) Avstandsmåler har jeg også vurdert, men har hørt mye rart om billige avstandsmålere, så sitter litt på gjerdet fortsatt. Jeg har en søknad inne nå for 6,5x55. Så dersom økonomien tilsier det og jeg får søknaden i retur innen rimelig tid så blir det innkjøp av rifle i januar.

 

Hva mener folk om vintercamo til rypejakt? Er dette mer aktuellt mtp storfugljakt, eller kan det være lurt til rypejakten også?

Link to comment
Share on other sites

Litt mer :D

Du skriver at du vil bruke ski med truger på ryggen. Jeg har forsøkt å jakte med truger, men jeg synes det går ulidelig sent, og er veldig slitsomt. Mye heller ski! Men du må ha feller på skiene. Og herregud så befriende det er å kunne ta dem av når dagslyset faller og suse nedover lia hjem til hytta eller teltet, fremfor å måtta labbe nedover på trugene.

 

22lr. Det er mer en nok kraft i salonegn til å knerte ryper, det er kulebanen som er hovedproblemet. Deretter at salongen er så følsom for vind. Dersom du skal bruke salongen så bør du skyte inn på 60 - 65 meters hold omtrent. (Jeg vet at JMonsen som er moderator her på forumet har forsket på optimal innskytingsavstand). Da har du en effektiv rekkevidde på omtrent 75 meter. For all del, ta med deg salongen ut og prøv. Sett opp blink på ulike avstander og se hvordan det går. Jeg synes det er sinnsykt vanskelig å beregne hvordan vind påvirker salongen... men det gjør den! Den eneste måten å få dreis på dette på er å prøve deg frem. Ta med blink og se hva som skjer.

 

En siste ting: Det kan bli ordentlig kaldt i fjellet på vinteren. Det vil si at du er nødt til å tenke sikkerhet. Tenk at sporet og sikten kan forsvinne på 5 minutter, og det kan gå fra stille og pent til full storm på den tiden. Du må ha med deg sikkerhetsutstyr. Selv er jeg glad i fjellduken thermo. Du må ha med kart og kompass og vite hvordan du bruker det. GPS er godt tilleggsutstyr, men batterier holder lite i kulda. Kart og kompass må med! Du må også ha med deg nødproviant. Fort å miste hodet når det er kaldt, og du har lite næring i kroppen... Tenk på skredfare og forhold deg deretter.

Våpeneolje fryser når det blir kaldt nok. Best å tørrpusse både hagla og salongen før du drar. Også inni. Kjedelig å ha rypa foran deg og være bevæpnet med to stålrør..

Link to comment
Share on other sites

Takker omtanken du har mtp min sikkerhet skaubjønn :) det er notert. Selv om jeg er en fersk jeger, så har jeg vært "jeger" i forsvaret i 5år :) så vinterkrig er jeg ikke ukjent med. GPS og kartet er alltid med. Det med innskytningsavstand er notert. Skal få skutt inn børsa på 75.

 

Sitter og vindusshopper litt på div nettbutikker etter en kikkert nå. Og spørsmålet er enkelt:

 

Hvilken kikkert til rypejakt (litt skogsfugl) høst og vinter.

 

8x42?

10x50 ?

12x50?

Link to comment
Share on other sites

Hadde en liten episode på hardangervidda tidligere i høst. Da hadde jeg klart å rotet stokkolje inn i avtrekkermekanismen som frøs fast og gjorde slik at avtrekkeren ikke ville returnere. Så klok av skade så vil ikke den feilen skje igjen :)

Link to comment
Share on other sites

Vinterjakt på rypa er fantastisk fin jakt :)

 

Jeg har hatt god nytte av en Nikon Monarch 8x36 til vinterjakta, det er mye optikk for pengene og jeg tror du får den akkurat innenfor den prisen du nevner. Etter at jeg mistet Monarchen gikk jeg for en større kikkert, men det er nesten så jeg angrer på det. 8x36 er utrolig hendig, i alle fall til denne jakta. Jeg tror snøcamo er en fordel, ikke nødvendigvis bare fordi det hindrer rypa i å se deg når du sniker innpå før skuddet, men like mye for å unngå å bli sett på laaangt hold, før du har mulighet til å oppdage rypene. Dette er forøvrig veldig dagsavhengig, så det er ikke krise om du mangler camo. Vanligvis er vinterrypene svært sky uansett, innimellom kommer man på haglehold nesten uansett.

 

Som flere andre her inne vil jeg definitivt anbefale 6,5 framfor salongen, da har du et voldsomt fortrinn med tanke på kulebane og vindavdrift. Selv bruker jeg 308, siden det er det jeg har, og synes ikke det er så verst heller. Kalibertynt kulehull og ganske kjekt i de varierende vindforholdene fjellet byr på.

 

Jeg støtter også Skaubjønns tanker omkring ski og truger. Stødige fjellski med feller både bærer og sitter godt, og når du skal hjem forvandles de til leketøy bare ved å ta av fellene. Telermarksvinger i pudderet nede i fjellbjørkeskogen, stjerner som så smått blir synlige mot kveldshimmelen, et par fine fjellryper i sekken og og tanken på en varm vedovn - det er blant de flotteste øyeblikkene jeg opplever :D ...om man ser bort fra de gangene det ender under ei bjørk med snø både i løpet og diverse andre steder...

Link to comment
Share on other sites

Sitter og vindusshopper litt på div nettbutikker etter en kikkert nå. Og spørsmålet er enkelt:

 

Hvilken kikkert til rypejakt (litt skogsfugl) høst og vinter.

8x42?

10x50 ?

12x50?

 

Jeg har en Leica Ultravid 8x20 BL http://www.dinkikkert.no/kikkert/leica/leica-ultravid-8x20-bl-bulk

 

For 3500,- er dette mye kikkert for pengene. Tvillingbroren 8x20 BR (samme innmat, men litt annerledes utvendig) koster 5890,- i samme butikken.

 

Fordelen med denne er at den er veldig lett slik at det ikke blir noen belastning å ha den rundt nakken hele dagen. I tillegg så er den rimelig skarp i optikken slik at det er lettere å skille rypa fra bakgrunnen når det er vanskelige lysforhold. (f.eks. overskya)

 

Haddde en Nikon Monarch 8x32 før, men selv denne ble litt slitsom å ha rundt nakken hele dagen. Hadde den i brystsele et år, men det var noe skikkelig drit når en skal til å smyge seg i posisjon på rypa. Den kunne heller ikke måle seg med leicaen optisk.

Link to comment
Share on other sites

Ser du tenker å ha både hagle og salong med deg. Dette vil jeg unngå fordi jeg har prøvd det selv å for min del ble det bare vås. Når jeg så rypa begynte jeg å tenke " skal jeg ta den med salongen eller hagla?" hva om rypene letter imot meg da er hagla lurt å ha tilgjengelig.

Mitt råd er å satse. Enten er dagen perfekt for salong eller så passer det best med hagle. Tar du med salongen så vil du komme deg på skuddhold like mye som med hagle. Eneste minuset er at du ikke kan skyte fluktskudd på rypa med salong.

Dette er da min erfaring.

 

Det enkle er ofte det beste. Ta med et våpen!;)

Link to comment
Share on other sites

 

 

Hvilken kikkert til rypejakt (litt skogsfugl) høst og vinter.

 

8x42?

10x50 ?

12x50?

 

Poenget med en kikkert til det bruket er at den skal være så lett at du kan bruke den hele tiden. Hele tiden! En kikkert som du plukker fram nu og da er ikke noe vits i. Da vil du gå glipp av mye vilt.

 

Optisk kvalitet er bra, men å velge en kikkert på 12x50 betyr at den veier så mye at du ikke orker å bruke den hele tiden. Og da kan du like godt jakte uten kikkert. Skal du derimot sitte å speide etter rein eller hjort eller rev for den del så er en stor kikkert med god optisk kvalitet å foretrekk, mest fordi man ikke blir så sliten i øynene. På fuglejakt sitter man ikke å glaner i kikkerten i en halvtime før man går videre. Det er korte sveip med kikkerten før man beveger seg noen meter og bruker kikkerten igjen.

 

Rimelige kikkerter som er lette og små er for eksempel optikron.. se kikkertspesialisten eller naturogfritid.

 

Og når det gjelder våpen, så er ei rifle å foretrekk på vinterstid over tregrensa. Hagla er ofte bare unødvendig vekt, ei godt innskutt rifle gjør jobben. Hvis du oppdager rypa før den forsvinner.

 

Ser at også ski kontra truger diskuteres, jeg bruker begge deler. Men ikke på samme tur. I ulent terreng med mye bratte fjellsider og kløfter så er truger med gode klør å foretrekke. Hvis jakte foregår litt lenger opp i fjellet der man kan følge dalsider og oppe på flatene så er ski med feller mest energibesparende.

Link to comment
Share on other sites

Må bare skrive det her men jeg skal på jakt nå snart i de nordlandske fjell. Begynnter først lavt i terrenget å jobber meg oppover. Denne tiden tror jeg rypa et kanskje midt i terrenget. Ikke høyt å ikke lavt.

 

Tur 1.

Utstyr:

Cz 455 American 22lr med Leupold 3-9x40 med wide duplex slik at man ser rypa bak korse + hausken mini med subsonic hulspiss ammo. Innskutt på 70m.

Leupold avstandsmåler

opticron 10x40

hvit camo

truger

 

2. tur

Bytter løp til 17.hmr med gamepoint hvis det viser seg at 22lr ikke funker som forventet.

Link to comment
Share on other sites

Fjellrypa flytter etter hvordan mattilgangen er,og er i stor grad avhengig av avblåste områder. Disse områdene er i konstant endring i vinterfjellet,og der det en dag var mye ryper,kan det neste dag være tomt pga.at området er oversnødd/overføyket. Dette er det etter min mening det viktigste å huske på. Selvfølgelig kan man finne fjellrypa akkurat i skog/viergrensen,men den foretrekker snaufjell.

Min erfaring fra Indre Helgeland og her finner man alltid avblåste områder hvis man bare er villig til å bevege seg litt.

 

I området på bildene var det veldig mye fjellryper noen dager før været endret seg og alt ble bare hvitt.

58789bf4b639c384f2aba1cafa8540e1.jpg?w=500&h=425

8b883b4e1b47598e70461b8e89858028.jpg?w=500&h=325

Link to comment
Share on other sites

hehe, så du har erfaring som jeger fra forsvaret ja... Da kan du dette med sikkerhet ja!

 

Kikkert: 8x42 er mer enn stort nok til skogsfugl og rype. Det er mange som bruker 8x20. Det går nok fint det, men jeg synes det blir litt vinglete. Vanskelig å holde en så liten kikkert stille. Det er kanskje meg. Jeg trives veldig br med 8x42.

 

Snøkamo: Jeg har brukt snøkamo, og ikke, og kan ikke se noen forskjell på rypene.

Link to comment
Share on other sites

En annen ting som er viktig å tenke på er når du har lokalisert rypene. Ikke gå rett mot dem,men velg en rute på skrå som bringer deg på skuddhold.Rypene skal få inntrykk av at de er uoppdaget og at du er på tur forbi dem. Ikke stopp,ikke vri hodet mot dem før du er på skuddhold. Hiv deg så ned og start kanonaden tvert :). Går du rett mot dem blir de urolige,det samme hvis du stopper opp.

Link to comment
Share on other sites

En annen ting som er viktig å tenke på er når du har lokalisert rypene. Ikke gå rett mot dem,men velg en rute på skrå som bringer deg på skuddhold.Rypene skal få inntrykk av at de er uoppdaget og at du er på tur forbi dem. Ikke stopp,ikke vri hodet mot dem før du er på skuddhold. Hiv deg så ned og start kanonaden tvert :). Går du rett mot dem blir de urolige,det samme hvis du stopper opp.

 

Ahh. Konkrete tips! Slikt liker jeg :) takker

Link to comment
Share on other sites

Ett par til med det samme vi er i gang. Det er spennende å kikke over kanter og nabber, kan fly ut fugl under deg. Men rypa er stort sett mye mer skjær for ting som kommer ovenfra enn nedenfra, ofte flyr de på langt hold når de hører at det nærmer seg noe over. De er jo bytte til rovfugl og rev og vet at fugl kan slå ovenfra. Ting som kommer snikende under signaliserer nok ikke like mye fare.

 

Du kan også gå etter flokker som du har jaget opp. Det kan være svært vanskelig å finne igjen lirypa, men det kan gå. Noen ganger flyr de imidlertid så langt, eller rett ned/opp, så det kan være umulig å finne dem igjen. Ofte er det også veldig begrenset sikt i bjørkeskauen. Fjellrypa flyr ofte ikke så langt. Se hvor de flyr og gå etter dem. Dersom du har god sikt og du tar opp en stor flokk så følg dem i kikkerten. Ofte vil du kunne se at det går ned noen få fugler dann og vann. Så tar du deg en kopp kaffe og tenker på noe fint, og lar fuglene roe seg. Ofte er en-to-tre ryper sammen mye mindre skjær enn store flokker. Dersom du ser at flokken runder en fjellnabb er det min erfaring at de ofte svinger opp et stykke før de setter seg. Bruk kikkerten nøye!

 

Og, ta masse bilder og lag en fin tråd her på kammeret når du kommer tilbake da! Jeg har ikke tid til dette i år, men lengter ut i ville fjell. Vil gjerne få delta i din jakt i ettertid. :D

Bent

Link to comment
Share on other sites

Shaug: Du må la oss få høre over helga hvordan det har gått.

Selv tenkte jeg metg en tur på søndag. Det er meldt klarvær og 10 minusgrader. Er ikke mange timer igjen med dagslys her nord for polarsirkelen, men med klarvær så blir det noen timer likevel. Tar med både hagle og rifle så får vi se hvordan det går. En måned siden sist jeg gikk etter rypa, gleder meg, :D

Link to comment
Share on other sites

Den gjennomsnittelige norske vinterrypejegern som starter i januar vil gå på en smell før h*n ser så mye som et rypespor.Været er ustabilt, dagene er korte og snøforholdene er håpløse. Vent til langt ut i februar å få sol som varmer, mye mer dagslys og snø som bærer en skiløper.

 

Du sier noe der.. Men vinterjaktsesongen blir jo kort dersom en skal vente til de siste dagene i februar :) jeg har jo ikke bedre å ta meg til i helgene i januar, så det er jo bare å komme seg ut i snøen :) det blir ikke rype av å sitte i sofaen.

Link to comment
Share on other sites

Hadde en fin tur på onsdag. Første tur på snø i år. Rypa har vært helt tullete uten snø, så det var fint å få fjellet kledd i hvitt.

 

Fin fangst på tur opp

DSC01189.JPG

 

Ryper i trærne i skogkanten

DSC01190.JPG

 

Det ble tre til før dagen gikk mot slutten. To på marka i ett skudd, og ei i lufta. Den landet i snøen etter 30 meter. Bloddråper hele veien.

DSC01191.JPG

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker denne tråden siden den omhandler noe av det samme. Jeg og en kompis har tenkt oss på vinterjakt på rype i jan/feb, vi bor begge i Osloområdet og må ha overnatting og sted som ikke er for langt unna da vi sikkert må dra avgåre fredag ettermiddag. Har lest litt om kalibervalg og det ser ut som .223 helmantel skal gå greit, det er i alle fall den rifla og kaliberet jeg er mest fortrolig med og kjenner kulebane forholdsvis godt. Noen anbefalinger til destinasjon?

Link to comment
Share on other sites

Haha, stemmer det ja. På opptur gikk det trått. 20-30cm snø med skare jeg tråkket gjennom. Ønsket meg inderlig trugene eller skiene. Lenger opp var det fokkskavlene som var problemet, gikk stadig til ræva i snø. På rabbene var det fint å gå, så alt i alt var det egentlig ikke noe problem.

Nå skal det sies at dette er heimefjellet. Så an værmeldingen, og anså vindretningen som helt perfekt. Denne plassen er veldig variabel og utsatt med hensyn på vind. Alle andre vindretninger, og rypa er rundt det ene eller andre fjellet.

 

Var veldig kjørt da jeg nærmet meg skoggrensen, men tydelig kørring blåste etterhvert bort melkesyra. Så i kikkerten ei, to, tre og flere, og begynte å nærme meg fra undersiden. Så etterhvert at det var en storflokk, og det var umulig å snike innpå. Nærmet med da bare rolig på skrå opp i terrenget, og da jeg var på hold gikk det ei på marka og ei i lufta. Flokken fløy over kanten og ut av syne. Gikk videre i kanten og så ei, som lettet utenfor hold. 100 meter lenger opp satt to enkle, der det var mulig å komme innpå bak en stein. Fikk begge på marka. Storfornøyd som man var da, måtte det tas et bilde da.

Allerede nå begynte dagen å helle, og den vanlige runden måtte kortes ned. Over kanten kom jeg over flere fra storflokken, men de trakk unna etterhvert som jeg kom nærmere. Heldigvis trakk dem i retning hjem. Mange satt seg i trærne, og gjorde det vanskelig å komme innpå. Etter flere mislykkede forsøk på å komme innpå, og en som fløy da holdet var i lengste laget, kom jeg på en fin situasjon. Gode muligheter for å komme opp bak en rabb, på fint hold. Rabben var så slak, at jeg måtte av med kikkert og sekk for å åle meg nærmest mulig. Her ble det to på bakken på førsteskuddet, og ei til i lufta.

En fantastisk dag, og det å komme heim med sju i sekken har ikke skjedd siden 90-tallet en gang.

Link to comment
Share on other sites

Var en tur på søndag (11/12). Det var meldt klarvær og kaldt. Kaldt var det, ca minus 12 da jeg begynte å gå. Var 20-30 cm snø med skare på. Jeg datt gjennom skaren for hvert annet skritt jeg tok. Etter å ha gått ca 100m så la jeg sekken fra meg og gikk tilbake til bilen og hentet trugene. Disse hadde jeg lagt i bilen før jeg dro bare for å være på den sikre siden, og glad var jeg for det. Etter det gikk det greit å gå. Et annet problem med skare var at det bråkte noe jævlig. Noe jeg fikk erfare etter hvert. Jeg gikk opp ei li der jeg har sett orrfugl tidligere i høst. Det var tydelige spor i snøen etter orrfugl, men fugl var det ikke å se. Den hadde sikkert gjemt seg for lengst da den hørt jeg kom nede i lia. Litt lenger opp hørte jeg en stegg som lettet og kaklet så flott der den fløy av sted. Litt senere begynte det også å snø og sikten ble dårligere. På tur opp mot noen rabber fri for snø hørte jeg vingeslag fra mange fugl. Jeg kikket febrilsk rundt meg, men så ikke snurten av en eneste rype. Jeg antok at de satt på andre siden av haugen og lettet da de hørte at jeg kom. Etter hvert som det begynte å snø tettere så bestemte jeg meg for å gå ned. Jeg hadde ikke sett noe fugl heller om de hadde lettet i snødrevet. Det fikk jeg bekreftet etter en liten stund. Jeg høre en stegg som lettet en plass rett forran meg. Hagla lå avsikret i skuldra og igjen flakket blikket ut i snøen. Så ikke en dritt. Så da ble det med det. Hørte fugl på tre steder og så en del spor etter rype og orrfugl.

 

Har planer om en skitur i romjula for å speide etter fugl (uten våpen :smile: ). Så får vi se etter nyttår om det ikke blir en jakttur på ski.

 

fac4g1.jpg

Da var det lettere å være vinterjeger før snøen kom :D

Link to comment
Share on other sites

Et annet tips er når du har oppdaget rypene er å ikke bruke skistavene når du går mot rypene. De knirlelydene stavene lager mot snøen gjør rypene mer oppmerksomme og urolige. Selvfølgelig litt vanskelig hvis det er skikkelig bratt og underlaget er hardt. Kjøp deg likegodt skifeller med en gang og du går lettere i bratt terreng.

Link to comment
Share on other sites

Jippi! fikk testet 17.HMR idag på rypa.

Fikk tre ryper + en bom.

Etter jeg hentet siste rypa jeg skøt kom det plutselig en rev 15 meter unna. Ble vill skyting med scooterhansker men ble bare bom:(

 

Gamepoint kula gjorde susen å det ble fine skuddhull.

 

Flott med juleryper i denne mørke tiden!

Bilde kommer senere!:D

Link to comment
Share on other sites

Hva sier folk til fjellrypejakt på vinteren i sterk vind? Skal en tur på torsdag og fredag og det er meldt stiv kuling 12m/s fra sør-sørvest begge dagene.. Men jakten slutter 23.des her så jeg nekter å holde meg hjemme :)

 

Det blir vel å jakte i nordsiden og i dalsøkk og der hvor rypa kan finne le.. Noen andre tips på hvor rypa sitter i vinden, sett bort ifra det helt åpenbare at hun sitter der det er le :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Og husk at en liten rype finner le på plasser der mennesker ikke gjør det. Store steiner, små bekkehull osv. Når man blir kjent i et område så "vet" man hvor rypene har trekt etter en natt med feks sønnavindskuling. Med litt erfaring så gjør man det samme i et område man ikke er like kjent. Man lærer seg å lese terrenget. En perfekt dag etter vinterrypa er etter min mening den første godværsdagen etter en periode med uvær.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

kommer vel ann på snødybda osv, fort at den synker ned i snøen..

Funker bra med sekk som anlegg, eller versapod som klikkes av/på på notime.

Montere på "truger" på tofoten (bunn av fjellskistav er vel ett triks.

En annen ting er at stavene du går med egentlig er en skytestokk i seg sjøl 8)

Improviser er tingen (ta en test før du står på vidda) :smile:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Låner denne tråden litt.

 

Har kanskje tenkt meg en tur på jakt etter rype ett par dager før jul i år. Har aldri jaktet rype og lurer derfor på hvor høyt opp man må for å finne rype på Vestlandet? Det var en som sa til meg at man måtte opp på minst 1400moh ca. Stemmer det, eller kan man finne rype på 6-700 moh også?

 

Rekker kun en dagstur så den eneste plassen eg kan komme meg til er 750-800 moh på det høyeste.

Link to comment
Share on other sites

Hhahahahh, for en klovn! 1400 meter over havet??

 

Fra 400 meter og oppover kan du helt fint treffe på ryper om vinteren (og høsten). Hvor på Vestlandet er man på over 1400 meter egentlig? Har skutt hundrevis av ryper om vinteren - har aldri vært på slike høyder.

Link to comment
Share on other sites

Klovn og klovn... Du må hugse på at det fort skil 500-600 meter i kvar skoggrensa går, avhengig av kor langt frå kysten du bur. Her eg bur no ute i havgapet i Sogn og Fjordane, går tregrensa på kanskje 300-400 meter i det som til nød kan kallast rypefjell. I heimefjella mine i Indre Sogn, i verkeleg godt rypeland, ligg tregrensa på godt over 1000 meter. I tillegg har du nord-sør-variasjonane på eit langstrakt Vestland. I heimfjella mine jaktar eg vinterryper frå 1000-1100 meter og i alle fall opp mot 1250-1300 meter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...