Jump to content

MacKenzie Kikkertsikte erfaringer?


Larseren

Recommended Posts

Ser at xxl har et merke kikkerter og kikkertsikter som de sleger rimelig nå, som vertfall er nytt for meg. MacKenzie. Noen som har vært borti disse sikten eller kikkertene? Har kikket og klådd på et på xxl varehuset og med første blikk virker dette som et solid sikte med grei opptikk til denne prisen. Er lar over at det nok ikke kan sammenlignes med dyre tyske eller østeriske sikter, men prisen sett i sammenheng er vel ikke en slik sammenlikning rettferdig heller. Tenker dette siktet først og fremst som et sikte til smygjakt og eventuelt reservekikkert. Noen som har meninger om disse kikkertene?

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte MacKenzie håndkikkert 8x42 i begynnelsen av jakta, slik at jeg slapp å drasse på 8x56'en. Denne har imponert veldig, til og med når det begynner å mørkne. Et par kompiser som har kjøpt siktene, de skryter veldig. Mye kikkert for pengene. Med lys til og med! :)

Link to comment
Share on other sites

De lager alt fra klær, våpenfutteral kikkerter osv osv.

For å være litt pirkete her, de lager vel egentlig ingenting. XXL kjøper inn produkter fra underleverandører (såkalte OEM-produkter) og får dem merket med dette varemerket. Slike produkter ligger på det kvalitetsnivået distributøren velger å kjøpe inn, de kan godt være av høy kvalitet. Prisnivået tilsier i hvert fall at disse siktene ikke er helt på jordet.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg har en MacKenzie 2,5-10 x 50 Det er en god kikkert til en billig peng.

 

Pluss sider: Billig

: God fokus på alle avstander

: Meget godt rødpungt som er helt klart og rundt

 

Minus sider:Det er et tungt kikkertsikte.

: i skumring så får en litt gjennskinn av rødpunkt inne i kikkert(dette har jeg hørt andre dyre modeller også har problemer )

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har vært med å skutt inn en kombi med et Mckenzie 1,5-6x40, kikkerten virka helt ok, skarp og fin.

Hvordan kvaliteten er finner en ut når en har drassa den rundt i skauen i dårlig vær en stund.

Personlig synes jeg prisen var stiv, får jo Leupolder til lignende pris og de er jevnt over svært bra.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Fikk med ett slikt sikte på pakkeløsning fra xxl til en bra pris. 2.5-10x50 utgaven med lys.

Så langt har det absolutt holdt mål.

God og klar optikk

Virker solid og bra skrudd sammen

Godt lys med klar rundt "dot"

 

Testen kommer når den er med ut i regn og andre forhold. Men enn så lenge holder den tritt med feks leupold i samme prisklasse.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Kjøpte MacKenzie håndkikkert 8x42 i begynnelsen av jakta, slik at jeg slapp å drasse på 8x56'en. Denne har imponert veldig, til og med når det begynner å mørkne. Et par kompiser som har kjøpt siktene, de skryter veldig. Mye kikkert for pengene. Med lys til og med! :)

 

Ikke for å kuppe tråden, men jeg har også en mackenzie 8x42, og er forsåvidt fornøyd med pris/kvalitet, men ble likevel litt nyskjerrig på hva som gjemmer seg bak.

Det er gjerne litt vanskelig å kjøpe optikk hvor man ikke lett kan lese reviews pga manglende navn, og dermed gjerne er avhengige av egne øyne mens man titter inne i en butikk, noe som ikke er spesielt gunstig.

 

Litt google-fu førte meg raskt til andre leverandører som selger eksakt samme kikkerten under andre navn, og det ser ikke ut som xxl er de grådigste i klassen når det kommer til prissetting av disse.

 

Først link til kikkerten hos xxl:

http://www.xxl.no/jakt-vaapen/optikk/kikkert/mackenzie-haandkikkert-8x42-1074129

MacKenzie%201074129%20Handkikkert8x42_2.jpg

 

Deretter samme kikkert under navnet Helios Mistral, til salgs i norge til en stivere pris enn hos xxl:

http://www.vertebrae.no/index.php?page=shop.product_details&product_id=531&flypage=flypage.tpl&pop=0&manufacturer_id=24&option=com_virtuemart&Itemid=111〈=en

Helios_8x42_Mist_4f53a7ee068f2.jpg

 

Og under navnet Avian Trekker:

http://www.avianoptics.co.uk/products/avian-trekker-dcf.php

package.gif

 

Mistenker sterkt at det er følgende kinesiske oem-fabrikant som står bak, selv om dette trolig er en litt nyere eller eldre modell:

http://www.tradekr.com/cbuy_1989164_8x42-waterproof-binoculars.htm

c60bbfa0209226153d7123b33da5.jpg

Spesifikasjonene er ihvertfall identiske, og designet er påfallende likt, selv om det er noen små forskjeller.

 

Så med mindre noen graver dypere og finner ut noe annet, vil jeg tippe at all mackenzie optikken på xxl er kinesisk vare, men det trenger såklart ikke bety at det er skrot, jeg er som nevnt fornøyd selv.

 

Jada, jeg kan selvsagt ta feil, kanskje den kinesiske egentlig er en kopi av oem-produsenten som leverer alle de som er nevnt over osv, men jeg tviler.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig, var ca det samme jeg ga på xxl under venners venner.

 

Såvidt jeg har forstått er vortex talon også produsert hos en kinesisk oem-fabrikant, så ting kan være god kvalitet selv om det er kinesisk designet/produsert. Men veldig interessant å grave litt likevel, for å minske sjansene for å bli lurt.

Link to comment
Share on other sites

Tja, får man det man betaler for? Som amatør var inne på tidligere, så er det lett å trikse med prisene på oem produkter slik at de passer inn i sortimentet, heller enn hva de faktisk er verdt, nettopp fordi det er vanskelig for forbruker å søke opp priser på merkenavn man er alene om. Når mannen i gata i tillegg ikke er spesielt oppegående på optikk, og det er nær sagt umulig å teste innendørs i et varehus, så blir nok fristelsen stor.

 

F.eks er det gjengs oppfatning av at mackenzie 8x42 er et ok kjøp til prisen som nå er på 1300,- I sverige på xxl.se selges samme kikkert til 800 sek, altså 710 norske kroner. Da ser man hvor fantastisk margin xxl faktisk har på denne kikkerten, uten at den nødvendigvis blir sett på som overprisa i Norge.

 

Eller på kikkertsikte, xxl norge selger mackenzie 2,5-10x50 til 3000, mens samme selges av xxl sverige til 2000 sek (1775 norske), hvor får man hva man betaler for?

 

Jeg er rimelig sikker på at xxl kjeden i norge og sverige deler varelager og import, så prisforskjellene her er kun satt utifra hva man tror man kan ta, ikke kvaliteten på produktene. Jada, jeg vet dette generelt sett gjelder all kapitalisme, men man har lett for å bli innprenta på at man får hva man betaler for innenfor optikk.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Samme sikte hos xxl.se.En god del dyrere. Har kjøpt sikte og skal prøve det på reveåta der jeg har Gytorp sin belysning fra Brunst.no. Grønt lys og åta ligger ca 100 m unna posteplass. Var å så på sikte på xxl lade i Trondheim. Der hadde de fått gode tilbakemeldinger fra dem som hadde kjøpt siktet til denne jaktform. Sikte kan selvfølgelig ikke sammenlignes med tyske i 3-4 ganger høyer pris. Bare så det er sagt.

http://www.xxl.se/jakt/optik/kikarsikte ... 34_1_style" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...