Jump to content

Enda en tråd om kalibervalg. Hundeførerbørse


Chim

Recommended Posts

Har lest igjennom en haug med tråder om valg av kaliber, men har ikke funnet en tråd som tar opp mine spesialønsker. Derfor drister jeg meg til å prøve på en ny tråd…

 

Jeg har nå en 30-06 som er presis i massevis, og som jeg har vært veldig fornøyd med. Denne er imidlertid noe stor og tung, og dermed ikke så brukelig som hundeførerbørse. (Har fått kona til å akseptere dette premisset…) Planen er å beholde denne til bruk ved lengre avstander, oversiktelige poster dårlige lysforhold osv

 

Nå ønsker jeg meg en børse som er egnet til å gå med hund i bratt, kronglete og tettvokst terreng. Forutsetningene er som følger:

-Jeg skal montere demper for å spare egen og bikkjas hørsel

-For å gjøre børsa lett håndterbar vil jeg kappe løpet betydelig

-Lader foreløpig ikke selv, men tenker tanken å begynne med det etter hvert og vil da få mulighet til å tilpasse ladningene

-Skal hovedsakelig jakte elg, hjort og rådyr med denne børsa

-30-06 er lettvint siden jeg har det fra før, men jeg er åpen for forslag fra .308 og oppover

-Skyter med 30-06 uten demper nå, og oppfatter ikke rekyl som noe problem overhodet

-Kaliberet skal ikke være for uvanlig

 

Hvilket kaliber vil folket anbefale?

Link to comment
Share on other sites

Når du sier tunge langsomme kuler, så tenker jeg umiddelbart på .45-70 Government. Om du ikke ønsker deg en bøylerifle (jeg kan ikke fatte hvorfor noen ikke vil ha en slik :wink: ), så er det jo mulig å bygge seg en boltrifle i samme kaliber, eller i .450 Marlin. Det er selvfølgelig mulig å få montert en lydemper på en Marlin 1895 med kort magasin, men i min verden er dette på linje med en hvilken som helst form for blasfemi :wink: .

 

Ellers burde vel en børse i 9,3X62, .35 Whelen eller tilsvarende fylle de kriteriene du skisserer.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Som ren hundeførerrifle og kalibervalg hadde jeg valgt 9,3*62 alle dager i uken. Jeg har kaliberet selv og er veldig fornøyd med funksjonen og "tryggheten"om en kan si det? det gir meg når jeg går i skogen.Jeg bryr meg ikke om dyret står bak småbusker og lignende, jeg klemmer på om forholdene er der(mulig noen blir tråkka på tærne når jeg skrev dette,ønsker ingen diskusjon). Har en Blaser R93 proff som er kappet fra fabrikk. Lengde med demper er 109cm demeren er en Hausken titan standard, uten demper 95,5cm.Greit å ta med seg denne på tur, bruker den både på drivjakt og når det blir masse gåing, vekta er 4,2kg målt på badevekt så den er sikkert litt lettere.Unskyld avsporinga ble litt revet med her, men iallefall 9,3*62 er kaliberet du er på utkikk etter MENER JEG :D

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

så er det jo mulig å bygge seg en boltrifle i samme kaliber, eller i .450 Marlin. Det er selvfølgelig mulig å få montert en lydemper på en Marlin 1895 med kort magasin, men i min verden er dette på linje med en hvilken som helst form for blasfemi :wink: .

 

Støtter den.

.450 med kort tynn pipe. (I den grad 450 piper blir særlig tynne). Kort kasse, lite vekt, hendig karabin. 450 ammo kan kjøpes, men med fordel lades selv. Enorme klabber av noen kuler som legger det den passerer dødt. Skal du virkelig holde vekten nede, setter du på en Leupold 2-7x ultralightweight. My kind of gun 8)

 

Ja, demper på bøylerifle ER blasfemi.

Link to comment
Share on other sites

Takk for innspill!

 

Vurderte lenge bøylerifle med 45-70, men slo det fra meg når jeg bestemte at jeg ville ha demper. Jeg kan gjøre mye rart, men demper på en slik sak blir feil. Trodde også inntil nylig at jeg hadde lyst på 30-06, men etter hva jeg skjønner er ikke den så egnet til å kappe for mye.

Ellers er jeg vel der at jeg kommer til å velge en variant jeg kan gå å kjøpe i butikken, så de store ombyggingsprosjektene tror jeg at jeg skal drøye.

 

Når det gjelder kikkert har jeg snoket på en Leupold VX-R 1.5-4X20. Nett liten sak med grove stolper i retikkelet (tysk 4) og lysende prikk i senter. Se den her! Den så veldig bra ut når jeg kikket på den hos Jakt og Friluft i hvert fall.

Link to comment
Share on other sites

Hva med lettvektsverjon i 338 Federal, eller en vanlig kjedelig 308W.

- trinn 1: Kjøp f.eks. en brukt Browning A-Bolt i 308W. (ferdig herpa) Den har en vekt på 2,9kg, med 51cm løp.

- trinn 2: Kjøp en demper A-Tec eller Hausken og få løpet kappet til ønsket lengde.

- trinn 3: Bytt til en High Teck (HT) kevlarstokk. Våpnet blir ca. 350-400g lettere.

- trinn 4: Bytt løp til 338 Federal.

- trinn X: Kjøp et kikkelig kikkertsikte f.eks. Swarovski Z3 3-9x36.

 

Du har innenfor dette flere alternativer.

1. Behold våpnet i kal. 308W og avslutt etter trinn 2.

2. Om du ønsker et enda lettere våpen ta trinn 3.

3. Og ønsker du et grovere kaliber går du for trinn 4.

4. Om du er fornøyd med vekta på våpnet og ønsker et grovere kaliber. Hopp over trinn 3 og gå rett på trinn 4, og ta evt. trinn 3 senere.

5. Man kan selvfølgelig stoppe etter trinn 3 der man beholder 308 i en lettere versjon enn trinn 1. Det er fritt valg.

6. Kikkertsiktet (trinn X) kan settes som trinn 2 om ønskelig.

 

Om man vil kan man bruke flere år på dette. Tar man alle trinnene samtidig blir det jævlig dyrt. Grovt beregnet 30000,-. Hvilke trinn man går for eller rekkefølgen på disse spiller ingen rolle. Man kan få våpnet akkurat slik man ønsker det. Alle komponenter kan byttes også magasinet. Men det er viktig at man tar utgangspunkt i den låskassa man liker best (fortrinnsvis en lett en, evt. lettmetall eller titan) og tar det derfra.

Men dette vil bli et favoritt våpen som blir mye brukt.

 

Lykke til med valget.

Link to comment
Share on other sites

Slå ikke fra deg tanken på .30-06

Ladet med 220grain Woodligh er dette "grymme" greier.- Med denne kulen blir 06en som en liten 9,3.- Denne kulen åpner fort, men dens høye SD sikrer

sgs alltid gjenomskott med pen kjøttbehandling.

Hvorfor skulle ikke 06en egne seg for kapping av løpet, du får jo mere å "gå på".- Skulle tro at selv om du kapper løpet til ca 50cm, så klarer du å krabbe over 700 m/s med 220 grains kule.

Mvh

Link to comment
Share on other sites

MYTEADVARSEL!

 

og da sies det at 30-06 blir litt for kort

Jadajadajada

Det er mulig at "virkningsgraden", energi i kula for energi tilgjengelig i kruttladningen blir mindre i en kort 30-06 enn ien kort .308 - men 30-06en gir likevel mest hastighet.

En 40cm 30-06 uten demper smeller nok noe for jævlig, men det gjør jaggu en .308 også :roll:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hvis dempingen er veldig viktig, så gå for så lite kaliber som mulig. Jeg har prøvd demper på .22-250, 6BR, 6,5x55 og 9,3x62. Sistnevnte har jeg brukt på jakt i 8 år. Og selv om demper hjelper veldig, så smeller det betydelig høyere enn finkaliber. Jeg kommer derfor til å gå tilbake til 6,5x55.

Når det gjelder .308W/.30-06: Selv om .30-06 KAN skyte tunge kuler med masse tregt krutt bak, så betyr ikke det at en MÅ gjøre det. Det er fullt mulig å bruke litt lettere ladning og lettere kule. Ihvertfall om en lader selv. Jeg vil tro det går helt fint å bruke .308W-ladninger i .30-06. Evt. kan en ha i littegrann mer krutt for å holde trykket oppe. Hvis en velger å gjøre det slik, så er det ikke noe poeng med .30-06 framfor .308W. Men det er heller ingen stor ulempe.

Link to comment
Share on other sites

Resultat er faktisk ganske lite smell med Tmm-4 demperen

 

Smell....??? Hørte bare et "klunk" jeg, når du skøt oksen i høst.... :D

 

Den gamle "Slarkepurka" til jegern79, er jo generelt litt spesiell....

Samler hull i hull, med det meste har jeg inntrykk av....

Mye bedre enn Blaser'n min i allefall..... 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Har glemt denne tråden litt :oops: , men jeg må jo takke for mange gode innspill!

 

Mitt valg ble en Remington Seven i .308 med plaststokk, "rustfritt" løp, Maximdemper og Leupold VX-R 1.25-4 x 20. Da har jeg en kort lett børse med god tilgang på ammunisjon til jeg evt. begynner å lade selv. Formatet på denne børsa gjør at min nevø på 10 år ikke hadde problemer med å skyte med den. Det er jo et pluss når mine egne sønner skal oppdras etterhvert.

 

Etterhvert kommer det nok til å friste å prøve på noe av det bl.a. Redfox har forespeilet, med å bytte litt komponenter. Ved å tilpasse et løp i f.eks .358 win (evt .338 fed) kan jeg få en grov storviltpatron til bruk på høsten, og så bruke .308-løpet til moroskyting resten av året og som opplæringsbørse for "smågutter". En annen litt stivere stokk er også på ønskelisten. Så får vi se hvor fort jeg får gjennomført dette. Den gamle børsa har også begynt å mase om at den vil pyntes litt...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...