Jump to content

langholds kule 30 kaliber


Bernt-H

Recommended Posts

har en 30-06 jeg tenkte jeg skulle prøve meg på ¨Langhold¨ med.(opp til 600m har ikke mer trenings plass)

først lurer jeg på om dette er et uegnet kaliber (ser ingen andre som bruker det)?

 

Hvordan tror dere(.308) 168gr HPBT Nosler Custom Competition klarer seg? BC-??

 

eller burde jeg gå for

Sierra 155gr HPBT Match King Palma Match BC-504

 

noen som har erfaringer med noen av disse kulene?

Link to comment
Share on other sites

Begge kulene fungerer brillefint ut til 600m.

 

168grs har (uten at jeg gidder sjekke, se Nosler sine sider) en typisk BC på 0.46,

mens Lapuas 155grs har en oppgitt BC på nærmere 0.5

 

30-06 ser en ikke ofte på banene, men får du den til å gå presist er det alt som teller.

Link to comment
Share on other sites

Som VeT|Us sier duger begge kulene.

Du kan også vurdere 155 Scenar, det er ei kule som ofte går godt. Har skutt en del på lengre hold med den, men da i en 308, presisjonen har vært glimrende. Får du god presisjon i din rifle flyr den glatt til 600m, og vesentlig lenger uten problem :wink:

 

Litt lettere å skyte med pga mindre rekyl en de tyngre 168 grains kulene.

Link to comment
Share on other sites

Palma kuler uansett merke er i samme gaten. Ingen av dem er er spesielt forskjellige hva BC angår .45-.46 på hele gjengen.

 

Lapua oppgav tidligere 155 Scenar til over .50, men har moderert seg kraftig både på denne og 6,5 kulene sine de siste årene - når BC har blitt kontrollert med Doppler.

 

Aktuelle kandidater i 30-06 ville i min verden verdt mer i gaten 185-190grs. Der finner du bra kuler med BC litt over .50 mens du i en -06 fortsatt har mulighet til hastigheter på opp imot 830-840m/s med de rette kruttene.

 

Men av erfaring er det liten tvil om at rekylmessig er 150/155grs kuler ekstremt behagelige å skyte sammenlignet med 168-200grs kuler.

 

Bergers nye OTM 230grs bør jo være i rette gaten. BC + .7 i 750-760m/s

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ut til 600m fungerer det meste. Og forbi også. 30-06 også.. http://www.6mmbr.com/gunweek098.html

 

Den ene kula jeg har noenlunde mye erfaring med i .30" er 155gr Scenar, skutt fra en Sauer 200STR i .7.62x51/.308Win. Den fungerer meget bra på alle hold. 155gr Berger VLD går faktisk litt bedre på 100 og 300m, men ikke nok til at jeg gidder. Men det er ei ekspanderende kule, så jeg har noen i skuffen til jakt.

155gr Scenar er forholdsvis rimelig i forhold til de mere dedikerte "langholds-kulene" på 175-190gr, og enklere å få tak i. Den har faktisk høyere BC enn mange av de tyngre kulene.

 

Om kuler i .308 så tror jeg at jeg mener omtrent dette, det er forenklet for at jeg skal forstå det:

- skal du bare skyte uansett hold innafor 7-800m, eller skyte seriøst, men på "kort" hold, så er Nosler CC et veldig bra alternativ

- skal du skyte .308 på langt hold i tillegg til kort, 155 Scenar

- skal du skyte noe annet enn 155gr Scenar på langt hold, så skal det stå Berger på det

 

30-06 er ikke SÅ forskjellig.. Men en skal en virkelig optimalisere, så bør en nok prøve noe 175-190gr.

 

Med 155gr Scenar har jeg mange ganger skutt 5 skuddsamlinger som kan dekkes av ei håndflate @ 5-600m og persen er 5sk i 27cm på 1100m. Så jeg mener jeg har dekning for å si at 155gr Scenar virker, og da ser jeg ingen grunn til å teste noe mer. Anstendig presisjon har den enda på 1300m, men der har jeg ikke skutt på papp, så det er litt mer "på feelingen".

 

Det er to kuler jeg vet om som IKKE virker (men de virker på 600m) på langt hold. Det er 168gr SMK og Normas Jaktmatch, i .308 - begge de kulene tumler ut av kontroll et sted mellom 700 og 1000m.

 

K

Link to comment
Share on other sites

I 30-06 så ville jeg vurdert 185-190 grs HPBT kuler, lapuas 170 grs lockbase eller 155 grs HPBT kuler om jeg skulle skyte langt.

185-190 grs kuler som speer, sierra, lapua scenar, nosler CC og sikkert fler har god BC (opp mot eller over .500 de fleste). 170 grs LB likeså.

 

155 grs HPBT kuler (sierra palma, nosler CC, lapua scenar, osv)har vanligvis like god(eller bedre) BC enn 168 grs HPBT kuler, noe som gjør at man får samme BC men mer fart. Altså ville jeg valgt 155 grs kuler foran 168 grs kuler hver gang. 155 grs kulene har ca .45-.50 i BC.

 

Den tyngste kula får kansje 50-70 msek lavere utgangshastighet enn den letteste.

 

Så, hva man velger av de kuletypene blir vel litt opp til den enkelte. Tommelfingerregelen er at man får "noen fler knepp i høyda men noen færre knepp i siden på vind" om man velger den tyngste kula med høyest BC om haastigheta er 50 sek lavere og BC er 0,05 høyere på den tyngste kula.

 

Kansje 170 grs lapua LB er løsninga? Hastighet ca midt i mellom 155 og 190 grs og BC som nesten er på 190 grs- nivå.

Link to comment
Share on other sites

Låner tråden litt, siden dette kan være relevant. Lapua justerte ned BCen på flere av kulene sine, blant annet .308 155grs Scenar, fra .508 til .460. Sist helg skjøt jeg på 533meters hold, knepptabellen var laget etter BC .460. Da traff jeg ca 35cm for høyt. Da jeg kom hjem prøvde jeg å lage en tabell med BC .508, og fant ut at med denne ville jeg vært midt i. Har lignende erfaring meg 8 grams Scenar i 6,5x55. Poenget mitt er at det virker som om de gamle BCene til Lapua stemte bedre.

Link to comment
Share on other sites

Låner tråden litt, siden dette kan være relevant. Lapua justerte ned BCen på flere av kulene sine, blant annet .308 155grs Scenar, fra .508 til .460. Sist helg skjøt jeg på 533meters hold, knepptabellen var laget etter BC .460. .

 

Dette høres (alt, alt)for mye ut. Om du endrer BC fra .46-.50 utgjør det så vidt jeg kan huske fra gamle silhuett dager kun 6-8 cm mindre kulefall på 500m....35cm er forskjellen mellom BC .50 og .3 og litt.

 

Høydespredning er altfor ofte ett resultat av ulikt rekyloptak. BC reduserer ikke kulefallet dramatisk på mellomlangt hold før forskjellene på ulike prosjektiler er betydelig.

 

Når det gjelder A-Max ville midt personlige førstevalg være 178 grs kule i lettere kalibere, i 300 Mag osv er jo 208grs kula selvskreven. I tillegg er den ganske så sexy - lang slank og glatt 8)

Link to comment
Share on other sites

Står kanskje noe fornuftig her: http://www.appliedballisticsllc.com/index_files/Lapua_Scenar.pdf

 

JEg bruker denne BCen (G7) og den stemmer. Jeg gikk langt for å måle den selv, og fikk 0.238, når Litz da rapporterer 0.234, så anser jeg oss enige og er fornøyd med meg selv..

Mine tabeller var forøvrig basert på en dags skyting i -10°C, hvor både lydhastighet og Reynoldstall er forskjellige fra STP eller ICAO std.

 

Eller bøyer jeg meg i støvet for Høggerns ekspertise,

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Litt lite konstruktivt innlegg muligens, men 308 og 3006 er etter min mening ikke egnet til skyting på lange hold.

Ikke i nærheten av å gi nok V0 og kuler med BC som en murstein i fritt fall.

 

Har begge kaliber selv og bruker de ikke på langhold. Begge stopper sånn ca mitt i Hengsvatn

 

Gå for kaliber som gir V0 på ca 900 m/sek og med kuler med anstendig BC dvs på over 0,5

 

Har vel nevnt det før, men 308 og 3006 slutter å virke på ca 550 meter, det er hvertfall min erfaring.

 

Ingen lovlig ervervede kaliber slår 338 LM sine hestekrefter på lange hold, dvs hold over 900 meter.

Ser at en del bruker 300 grs kuler i 338 LM...... Min mening er at LM'en puster lettere og er mer balansert med 250 grs kuler

 

Over nevnte var ikke det trådstarter vil ha svar på, men mitt svar sett ut fra mitt ståsted, er at det ikke finnes 30 kuler med anstendig BC til bruk på lange hold. Begynner det å nærme seg anstendig BC, så går det ut over V0........hvertfall i 308 og 3006

 

En bruker i et innlegg over, nevnte at han har skutt 27 cm på 1100 meter med 155 Scenar. Er dette produsert med 308 eller 3006 ja da er det outstanding Jeg har aldri sett en slik heftig samlig på det holdet og høres rett og slett naturstridig ut for meg.

Link to comment
Share on other sites

nevnte at han har skutt 27 cm på 1100 meter med 155 Scenar

:D

da er det outstanding

:D Nice!

 

Castor,

Ble du SÅ imponert? Jeg ble litt fornøyd nå :wink: Men, Folk i det store utlandet skyter da mye bedre enn dette? At mange har lempet 168grs SMK utover og at den ikke virker betyr ikke at andre kuler ikke virker. 308 gir 155gr Scenar 830-900m/s avhengig av løpslengde, og den har en BC(G1) rundt 0.45 om jeg husker rett. Blinkskyting i "High Power", og F-class skytes regelmessig med .308, i F-TR er det kun 308 og 223 som er tillatt, og i "Palma" Match er det kun 155gr kule i 308 som er tillatt. Alt på 1000yds. 10eren i F-class er en moa, dvs 10"/25cm, og i "High Power" er den vel 2moa, 50cm.

Se Scott Nix skyte 6mm Dasher @ 1k yards,

eller kortversjonen

nixdasher01.jpg

Dasheren skyter ei 105gr kule i 900m/s omtrent, og BC (G1) er 0.55 eller sådær, javel det er litt bedre BC, men samlina er 10 skudd og den er 10cm. Forskjellen på 0.45 og 0.55 er nok til å merke, men den er ikke natt og dag.

 

Mine samlinger fra den dagen det refereres til over var fra 60cm og nedover, dvs. den første var ca 60cm, så fikk jeg krympet de til 30-40, typisk med 3 som kunne dekkes av ei håndflate og ei skikkelig på bærtur.

 

Samling er nå en ting, men å plassere kulene der de skal er mye vanskeligere, Ei 308 kule henger lenge i lufta på vei til 1100m. Det var akkurat nok vind til å sende deg av skiva, men den gikk så og si opp i rotasjonsdriften så vi endte med ±2-3 klikk på siktene

 

860m

IMG_5676.jpg

 

1090m, våpen er Sauer 200STR, med 50cm pipe, 155grScenar, 50grs (Det var steinkaldt) N550. 3 skudd der det 3. er i snøen ca 1m før skiva, dvs 10-20cm under disse to

f63388b2.jpg

 

Flere fra 1090m, 28cm

IMG_5692.jpg

 

33cm

IMG_5678.jpg

 

Så ville 338en si sitt... Det er bedre (26cm :wink: ), men det er nok han bak rifla også

eed06b99.jpg

 

Det er ingen tvil om at det ikke er de mest egnede kaliberet, det har du rett i. Men den slutter ikke å virke, selv om noen typer kuler slutter å virke. Det ser slik ut:

2a820aa9.jpg

 

Denne tråden handler ikke om skyting, men om langholdskuler til .30 kaliber, av hvilke det fins mange - Høggern summer det opp greit, og jeg har ikke noe å tilføye hans innlegg om kuler.

Castor er jeg ikke enig med utover at .308 ikke er det mest egende langholdskaliberet, betraktingen om 300grs kuler er jeg nærmest enig i selv om jeg selv skyter 300grs kuler. Den er en avgjørelse man tar basert på hva en vil oppnå, hvor langt en vil skyte, og hvor mye en vil plage seg selv med rekyl :wink:

 

Om en ser på de skytingene vi har hatt i år, som er mot papp (der står hullene i skiva for alle å se) det er relativt regelmessig skyting på 500m, noen få sesjoner på 8-900m og de to dagene på 1090:

De som skyter best er de som skyter mye, de som har gode rifler som er presise og til å stole på, og de som er godt forberedt på de de skal gjøre. Å ha et kaliber som ser bra ut på papiret hjelper bare når de tre tingene er på plass.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Et par kuler/kulegrupper jeg ikke nevnte spesifikt som sikkert også kan brukes om man skal skyte et stykke er 150 grs lapua Lockbase og div 175-178 matchkuler som feks nosler CC,sierra MK, hornady amax, osv.

150 grs LB kommer omtrent i samme klasse som 155grs kulene både hastighetsmessig og med tanke på BC. (Vi her i landet bruker 150 grs lapua Lockbase i 7,62 Nato skarpskytterammo i dag.)

175-178 grs kulene kommer omtrent i samme klasse som 170 grs Lockbase både hastighetsmessig og med tanke på BC. (Amerikanernes skarpskytterpatron i 7,62 nato er ladet med 175 grs sierra MK og heter M118LR. )

 

Finnes enda fler egnede kuler jeg ikke har nevnt her. :)

Link to comment
Share on other sites

Vi her i landet bruker 150 grs lapua Lockbase i 7,62 Nato skarpskytterammo i dag.)

175-178 grs kulene kommer omtrent i samme klasse som 170 grs Lockbase både hastighetsmessig og med tanke på BC.

 

Brukes ikke 170 grs Lockbase i HK417 også? Mener å huske jeg leste det i en utdanningsmanual. Mulig jeg er ute på bærtur, men tror også jeg har skutt noe 170 Lockbase gjennom NM149. Selv om det gikk mest av NM60 og 150 LB.

 

Noen som har erfaring med 170 grs Lockbasen? Synes jeg leste et sted på forumet her at de skal være svært stabile transonisk/subsonisk, grunnet formen på kula elns.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...