Jump to content

Har jeg for slapp ladning? A-frame 30 kal.


persik

Recommended Posts

Hallo godtfolk.

jeg satt her forleden og forsket meg frem til en veldig presis ladning i den korte 308w.pipa mi: swift A-frame 165gr. 46,5g N-150 col.70mm.

Denne samler ca 30mm/110meter. V0= 770 m/s. ( ved dette nivå begynner tennhettene å bli flatere,og høgere ladning sprer kulene mer)

Mitt spørsmål er : er dette for liten fart til og ha tilstrekkelig ekspansjon og dybdevirkning ut til 200 meter på i verste fall en grov elg.?

Backup planen er og lade med federal fusion 150gr. viss holdet blir drygt.( men den griser noe jævligt på 100m. knyttnevehull på inngangsiden) :shock:

Link to comment
Share on other sites

Om den er for slapp - tja hastigheten din er 50-80m/s under det som er vanlig med 165 grs kuler i 308.

 

SAF er ikke en kule som fungerer spesielt bra med lav hastighet og med relativt butt nese og dårlig BC har du ikke mye hastighet igjen på 200m. Du vil ikke ha høyere anslagshastighet på ca 620m/s på 200m så for å få ekspansjon må du nok treffe deler av elgen som gir mye motstand for å ikke i praksis skyte med en butt helmantel.

 

Med så lav hastighet som du har ville jeg mye heller valgt en av de bløteste loddede kulene. Av de kjente loddede kulene som er bløtest i min erfaring er Hornady Interbond. I tillegg vil du ha en spiss kule med mye bedre BC og følgelig høyere anslagshastighet som ytterligere fremmer ekspansjonen.

Link to comment
Share on other sites

- en veldig presis ladning i den korte 308w.pipa mi: swift A-frame 165gr. 46,5g N-150 col.70mm

Dessverre, i virkelighetens verden er det relativt sjelden man får både i pose og sekk - !

 

Når man kapper pipa, får man i praksis et annet kaliber/våpen. De fleste ladetabeller er (til nå) basert på (tidligere) standard pipelengde, 60 cm for normalkalibre, minst 65 for magnum.

 

N-150 er sikkert et bra krutt for 308 W, i normale piper. I ei kort (du sier ikke hvor kort) pipe, og med kulevekt 165 grs, ville jeg prøvd et hurtigere krutt. Men vær obs på at A-frame er ei stiv kule, og at (som du allerede har erfart) det er kort vei fra "slapp" ladning til overtrykk.

Link to comment
Share on other sites

Om den er for slapp - tja hastigheten din er 50-80m/s under det som er vanlig med 165 grs kuler i 308.

 

SAF er ikke en kule som fungerer spesielt bra med lav hastighet og med relativt butt nese og dårlig BC har du ikke mye hastighet igjen på 200m. Du vil ikke ha høyere anslagshastighet på ca 620m/s på 200m så for å få ekspansjon må du nok treffe deler av elgen som gir mye motstand for å ikke i praksis skyte med en butt helmantel.

 

Med så lav hastighet som du har ville jeg mye heller valgt en av de bløteste loddede kulene. Av de kjente loddede kulene som er bløtest i min erfaring er Hornady Interbond. I tillegg vil du ha en spiss kule med mye bedre BC og følgelig høyere anslagshastighet som ytterligere fremmer ekspansjonen.

 

Alltid hørt og erfart at A-Frame skal være ei hard kule med vanvittig god BC, og den er ikke spesielt butt. Mye spissere enn Oryx...

Link to comment
Share on other sites

Etter litt finsøkning her inne finner jeg ut at et av medlemmene har ladet denne ned til V0=650 m/s og har skutt på 100m med god ekspansjon(i tlf.kataloger) V 100= 580m/s. Med min ladning og løp,kan jeg i teorien i hvertfall strekke holdet til ca 250 meter ifølge denne testen.Eller er jeg ute og sykler??

Link to comment
Share on other sites

For noen år siden leste jeg en artikkel av Alf Martin Bråten i "Jeger, hund og våpen". Han ladet en del (9,3 mm?) kuler ned i spaser-hastigheter, og skjøt dem i is, for å illudere skyting på lange avstander. Jeg mener huske han var ned i 460 m/s. Resultatet var, etter hva jeg husker, omtrent som en kunne vente - en fikk ikke i pose og sekk der heller. Gode "magnumkuler" var ikke særlig ekspansjonsvillige i lave hastigheter (unntatt et par homogene kuler?). "Dårlige" kuler (i normale/store hastigheter) oppførte seg som oftest bedre.

 

Skal du operere på avstander som vi helst ikke bør nevne, vil du nok ha utbytte av et våpen med tilnærmet normal pipelengde. "Kort-lett-hendig" demper-rifle krever en del kompromisser. I de hastighetene du bruker, kan jeg anbefale "gamle-kula" mi - Hornady Interlock 3040, 165 grs.

Link to comment
Share on other sites

I ei kort (du sier ikke hvor kort) pipe, og med kulevekt 165 grs, ville jeg prøvd et hurtigere krutt

Vi vet at du ikke liker korte løp... Uansett så får en mest fart i korte løp med det kruttet som gir mest fart i lange løp, det kruttet som nok vil gi mest fart er er vel N550, men N150 ligger neppe langt etter.

Verden er jo full av kuler som er ekspansjonsvillige, og skulle jeg anbefale ei så ble det Berger 155gr Hunting VLD

 

A-frame er jeg halvskeptisk til etter at jeg sende et helt magasin gjennom en elg som IKKE ville legge seg, utgangshullene var små, og elgen sprek til det siste.

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

A-Frame har jeg kun benyttet i magnumkaliber (338 Winmag, 375 H&H, 375 Ruger) og med ypperlig resultat.

Til normalkaliber har jeg endt opp med Woodleigh som et suverent førstevalg både i 308 Win (150 grs PP) , og 35 Whelen (250 grs RN).

Min erfaring med A-Frame er at de liker litt hastighet for å ekspandere, og ved lav hastighet eller gjennomskyting uten å treffe nevneverdig bein, "tror" jeg nok at ekspansjonen er heller liten.

Men dette blir noe subjektiv synsing.

 

Woodleigh er ekspansjonsvillig uten å spytte bly veggimellom, men holder likevel godt på restvekt.

Presisjonen i mine våpen er også mer enn tilfredstillende til jaktbruk med Woodleigh.

Anbefalt "Impact velocity" står på esken og feks 150 grs .308 har anbefalt hastighet mellom 1900 - 2900 fps ( ca 580 - 885 mps)

 

Men som Jegermeistern har jeg også brukt Hornady Interlock i mange år både i 30-06, 308 Win og 270 Win med godt resultat.

Nå for tida er Hornady pensjonert til treningskule i flere kaliber, og en meget presis sådan :D

Link to comment
Share on other sites

Du er vel nær 2grs over VV data for Barnes 165grs TSX, men 54m/s under i hastighet. Kula de holder 620m/s på 200m og har 2056J energi sier PCB, så elgen står neppe for den.

En 150grs B TSX ville nok også virke bra, en kortløpa Tikka hundefører børse jeg ladet 150grs X til for lenge siden virket da upåklagelig.

Link to comment
Share on other sites

53cm er jo ikke spesielt kort i 308. Jeg har et Sauerløp som er 50, og det er iallefall ingen problem å få 830m/s på 168grs matchkuler. 50grs N550 fikser den biffen. Normalt lader jeg dog ikke mer enn 48.5, men det er mest fordi det tar litt ekstra tid å få plass til de siste 1.5gr.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Du er vel nær 2grs over VV data for Barnes 165grs TSX, men 54m/s under i hastighet.

 

Jeg også stussa litt på mengden krutt i en .308 og plotta inn dette i Quickload. Den viser 10% komprimert ladning, og overtrykk litt innpå det røde. Hastigheten Quickload gir meg er 813 m/s, gitt dine data med COL, krutt, pipelengde etc.

 

Du har tydeligvis fått kula til å henge fast i hylsa di, og siden du skriver her inne, har du heller ikke fått ansiktet fullt av sluttstykke.

 

Jeg har prøvd med komprimerte ladninger med Norma ladedata på 130 grs kule med MRP og 6,5x55 ladda i karusellpresse (ikke sildra nedi noen få kruttkorn om gangen) og deretter dytta på plass ei kule, så får jeg rett og slett ikke kula til henge, da halsen utvider seg når jeg presser på plass kula.

 

Etter å ha testa litt forskjellige krutttyper, ser jeg at det skal vanskelig la seg gjøre å få denne kula over 810 m/s uten å gå over maks kammertrykk. Du kan nok skvise 10-15 m/s mer ut av dette hvis du justerer litt på settedybde, krutt-type etc.

 

Jeg ville nok også valgt å gå over til ei anna kule hvis du er ute etter mer hastighet. Eventuelt et anna kaliber... ;)

Link to comment
Share on other sites

Backup planen er og lade med federal fusion 150gr. viss holdet blir drygt.( men den griser noe jævligt på 100m. knyttnevehull på inngangsiden)
En i jaktlaget skjøy en stor Hjortekolle i går med denne kulen og jeg bekrefter det du sier - Make til griseri er det lenge siden jeg har sett. Skuddet satt rett bak bogen på inngang, tre ribbein er borte og inngangshullet er ca 10 cm i diameter. Restene av kulen eller fragmenter av disse satt i bogen på motsatt side - ser ut som noen har skutt med hagle på kloss hold. Restvekt på kula er mindre en 10%. Bogen er bare boss!
Etter litt finsøkning her inne finner jeg ut at et av medlemmene har ladet denne ned til V0=650 m/s og har skutt på 100m med god ekspansjon(i tlf.kataloger) V 100= 580m/s. Med min ladning og løp,kan jeg i teorien i hvertfall strekke holdet til ca 250 meter ifølge denne testen.Eller er jeg ute og sykler??
Swift oppgir vel nedre hastighet for å oppnå god ekspansjon til ca 1550 fps.
Link to comment
Share on other sites

takk for alle svar, jeg resonerer meg frem til at viss fabrikanten garanterer god ekspansjon ved ca 450m/s vil det i mitt tilfelle si ved hold på 400+, men for fremtiden vil denne ladningen kun bli kamret ved trange posteringer... okke som er det dumt og utfordre skjebnen , Jeg tror jeg skal laborere frem en godladning med utgangspunkt i Hornady interbond 165gr. for middels til lengre hold. Viss jeg har forstått alt riktig er dette en kule som er mer hurtigekspanderende enn A-frame men stivere og griser mindre enn oryx?

 

RIB:

 

Loten med Federal fusion 150gr. kalles: V21X 546.

Link to comment
Share on other sites

Skjøt en 1,5 års okse i år med 165 grs interbond i 308w. Ca 800 m/s. Skuddhold var ca 60 meter. Jeg traff litt høyt, men oksen gikk ned i smellen, som truffet av lynet. Kula traff litt høyt, men midt i bogen, gikk på skrå framover og sto i skinnet foran bogen på andre siden. Ingen kjøttødeleggelse annet et kaliberhull inn og dobbelt kaliber ut :D Bilde av kula ligger i kuler fra elg-tråden

Link to comment
Share on other sites

Fusion med 10% restvekt?Og skudd bak bog!Det nekter jeg å tro,må være ei anna kule som er brukt..

Hva man tror og fakta kan være ganske forskjellig...

Legger ved bilder av Fusion kula ( stort sett bare mantel ) sammen med en Swift A frame 165 grs. Sistnevnte skjøt jeg i V0 813 m/s på en stor 12 tagger hjort. Kulen gikk inn høyt i halsen ( meget tykk hud her og myyye fett ) klippet av 3 og 4 nakkehvirvel og stod i skinnet på motsatt side. Avstand 28 m...

23m7q53.jpg

 

Sistnevnte bilder viser hvordan Fusion kula har herjet med dyret, Inngang bak bog

 

281vw53.jpg

2hzjpf.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skal du absolutt ha A-frame?

Anbefaler som seawolf Woodleigh PP.

Jeg bruker 165 grs. og de går ut i 800-820 m/s (avhengig av rifle/løpslengde) . Har hatt kjempefine slakt.

Kula henger godt sammen. Presisjonen er meget god. Har ikke prøvd selv, men de finnes jo i 150 grs.

Da burde du jo få litt fart i 53 cm-pipa di.

Link to comment
Share on other sites

Hva man tror og fakta kan være ganske forskjellig...

Legger ved bilder av Fusion kula ( stort sett bare mantel ) sammen med en Swift A frame 165 grs. Sistnevnte skjøt jeg i V0 813 m/s på en stor 12 tagger hjort. Kulen gikk inn høyt i halsen ( meget tykk hud her og myyye fett ) klippet av 3 og 4 nakkehvirvel og stod i skinnet på motsatt side. Avstand 28 m...

 

 

 

Eg syns begge desse skudda dine er merkelege å lese om. At du ikkje skal få gjennomskyting på eit halsskot på 28 (!) meter med den kula og den utgangshastigheita, syns eg nesten er rarare enn at ei billeg fusionkule tidvis kollapsar...

Link to comment
Share on other sites

Eg syns begge desse skudda dine er merkelege å lese om. At du ikkje skal få gjennomskyting på eit halsskot på 28 (!) meter med den kula og den utgangshastigheita, syns eg nesten er rarare enn at ei billeg fusionkule tidvis kollapsar...

Som jeg skrev tidligere, ble Fusion kula skutt av en i jaktlaget, altså ikke mitt skudd :wink:

 

Jeg har skutt et 30 talls hjortedyr med denne SAF og bare funnet igjen 2 kuler, så jeg kan kanskje forstå at du synes det er rart at det ikke ble gjennomskyting. Men store bukker tidlig i brunsten har et kraftig skinn som er tøft å komme igjennom, spes i nakkeregionen. Kulen vinklet i tillegg litt etter å ha knust nakken. Poenget med å vise til dette var for å forklare hva denne kula tåler av juling uten å gå i filler.

Legger ved bilde som viser bukken, ingen utgang på høyre side.

jl42g0.jpg

Her kan man se hvor feit den var:

ilzxqu.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...