Jump to content

Familie/jakthund


kim_a

Recommended Posts

Hei, eg skal til annskaffelse av hund over vinteren, og begynner så smått og lete etter noen som skal ha et kull med valper rundt den tiden.

Men eg trenger en hund som er like god i familien som på jakt. Eg har planer om og dressere hunden til og kunne gå sammen med meg på jakt, uten at den skal være så hyper at den stikker opp i trena etter ekkorna, eller synest det er kult å bjeffe konstant å heile tiden..... Skal godkjennest til ettersøk.

Og er viktig den er rolig nok til og ha i heimen, har unge på snart 4 år, og enda en påvei...

Hunden eg hadde var snill som bare det, men totalt ubrukleg i jaktsammenheng... Seriøst det værste eg har sett :lol: (flatcoat mener eg rasen var)

 

Så eg trenger litt erfaringer fra dere som har hund som funker i begge desse samenhengene. gjerne anbefallinger på rase. Det er Hjorte-jakten som er aktuell her. ikkje å forakte vist dere har valpekull på vei heller... :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har ikke veldig mye erfaring å bidra med, men valgte hund ut fra samme kriterier selv for drøyt to år siden. Mitt valg falt på shiba. Den er ikke større/tyngre enn at junior har kunnet ta seg av å gå turer med den alene (han var 10 år da hunden kom i hus), den har veldig bra jaktinstinkt - oppfører seg svært likt svart elghund, og rasen er naturlig stille.

Som familiehund kan de ha varierende egenskaper, oppdretteren vi fikk vår fra hjalp oss å finne en valp som var spesielt sosial. Disse egenskapene har vi også jobbet bevisst med å opprettholde.

Som spisshunder flest kan den være sta og egenrådig, og er ikke noen favoritt til å vinne lydighetskonkurranser, men den er ekstremt lojal og familiekjærlig.

 

Slik ser den ut (bildet er av min hund og linket inn fra Norsk Shibaregister):

MatsujirouGoAvE.jpg

 

Du finner endel info om rasen på disse websitene:

http://www.shibaliv.com/ - Portal til Norsk Shibaregister og infoside om rasen

http://www.norskshibaklubb.net/ - Raseklubben, her finner du bl.a. oversikt over oppdrettere

http://enerhaugen.net/index.html - Oppdretteren vi brukte, har mye god info om rasen på sidene

 

Jeg skal ikke påstå at dette er noe fasitsvar, men absolutt en rase som er verdt å se nærmere på.

Link to comment
Share on other sites

Hei der.

Vi fekk våres valp i januar iår. En Basset Artesien Normand hanhund

 

 

2dj70vd.jpg

 

http://www.norskbassetklubb.no/page5325525.aspx

 

 

Ble anbefalt denne både pga. jakt- og familehund. Den er virkelig en god jakthund.Trener for tiden den på blodspor.

Og skal senere ta den på hjort/rådyr-spor. Får den kombinasjonen famile-jakt er den helt topp.

 

Du kan jo lese litt om den her. Vi har ikke angret et sekund :D:D

 

http://www.njff.no/portal/page/portal/m ... d=60449804

 

 

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

takker svar... Jakten med bikkje blir bandhund. Ha med som ekstra sett øyne, nese og ører. Så skal lære den å ligge i ro selv om det kommer hjort frem, (ønsketenkning vertfall). Så vist uhelle er ute så kan den brukest som ettersøk på stedet.

Som familiehund mener eg en rase med godt gemytt, rolig og kan ha fremmede på besøk uten at den skal bjeffe ut huset for folk.. Så trenger ikkje være den mest aktive rasen, :roll:

Link to comment
Share on other sites

Veldig relevant tråd for meg dette:) har i flere år lurt på å få tak i meg en hund. Har tidligere vært inne på shiba, men har nå i det siste mer eller mindre bestemt meg for tysk jaktterrier. Tror en tysker er bedre til min type jakt, rev, grevling, rådyr, hjort og elg. Også en fordel at den driver forholdsvis korte loser 10-45(?)min.

Fin størrelse på de er det også:)

 

men til bruken du beskriver tror jeg shiba hadde vært et bra valg. Det er iallefall veldig fine hunder, kanskje den rasen jeg synes et penest:)

Link to comment
Share on other sites

Basert på din beskrivelse er riktig trening viktigere enn rasevalg.

 

Dere skal leve med hunden i opptil 15 år.

Sørg for at det er en rase som også øvrige familiemedlemer godkjenner.

 

Vurder størrelse, hårlag, farge osv. - så får dere sikkert tips om hvilke raser som fortsatt passer inn.

Kanskje det er lettere å snu det på hodet, og velge bort raser ?

 

Med din beskrivelse av din forrige hund, som du ikke vet rasenavnet på en gang,

tror jeg du er mest tjent med å finne en oppdretter i ditt nærmiljø, som kan hjelpe deg å trene hunden riktig.

Link to comment
Share on other sites

Tok testen som var postet tidlegere og havnet på Shiba. Så trur kansje eg skal ta og lese litt mere og gjøre meg kjendt med denne rasen, siden eg ikkje har hørt noe om denne :)

Litt mere info om det vi er ute etter, nå som eg fekk sette meg ned litt. Er mellomstor, korthåret/strihåret rase vi hadde som noen kriterier. Så skulle vi bare prøve ta det derifra og sjekke litt...

Sort elghund: Er ikkje det en veldig "bråkete" rase? Hørt at de er ikkje helt av den mest lydløse rasen. Personleg synest eg det er en pen rase på alle måter.. Bare masse bjeffing.

 

dachs: Dette er en rase eg har veldig sansen for. Men har på samme tid lite kunnskap om denne rasen, Vet den er veldig rolig av seg. trudde ikkje den var den som ga mest lyd fra seg...?

 

Labrador: Eg synest egentlig denne kansje er litt stor, Men samtidig godt og ha litt bærehjelp av utstyr :)

Link to comment
Share on other sites

Sort elghund virker som det absolutt beste alternativet. Skal man legge mye tid i ettersøksdelen så kan man jo også vurdere en Bayersk viltsporhund. Også ypperlig som bandhund. Videre så finnes jo laika,jaktlabradorer,endel spaniels,terriere + basset og dachser.

Som ett klokt hode nevnte tidligere så er det mange raser som er egnet til det bruket du skal ha. Preginga teller nok mer enn folk tror hvis hunden har en viss porsjon med jaktlyst :)

Link to comment
Share on other sites

Har et kull med 8 tysk jaktterrier valper som er 4 uker nå. Har selv en gutt på 5 år og en jente på 8år, og hundene er utruligt snille med ungene.

Vet ikke om dette er hunden for deg, men ikke hør på de som sier at disse hundene er helt umulige og ikke familie hunder.

Kan godt vere at noen er slik, men vill tru at de er de hundene som står ute hele tiden utenom jakta og ikke er sosialiserte.

 

Tispa mi var godkjent som ettersøkshund som 9mnd gammel.

Gikk nettopp opp til sporprøven med en av avkommet hennes fra forige kullet, uten å ha trenet med han i det hele, bare fordi eigeren ikke hadde tru på hunden og ettersøk. Gikk faktisk til første premie, så det var morro.

 

Om du er interisert, så har eg 5 tisper og 3 hanner, utruligt fine hunder.

Sender bilder om du er interisert.

 

Espen

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

...Sort elghund: Er ikkje det en veldig "bråkete" rase? Hørt at de er ikkje helt av den mest lydløse rasen. Personleg synest eg det er en pen rase på alle måter.. Bare masse bjeffing.

Sort elghund er stille :) Det er den GRÅ elghunden som lager masse lyd.

 

Jeg har flere venner som bruker sort elghund på hjortejakt/ettersøk/familiehund samt at jeg har dømt en god del av dem på prøver. Jeg liker rasen mer og mer :P:P

 

Så utfra det du skriver så synes jeg du skal ta en nærmere kikk på den rasen også.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en jamt og en kleiner munsterlander som begge brukes på jakt. Kleineren er en stående fuglehund som brukes til håret vilt i tyskland. Rasen er en rolig familie hund. Min brukes som band hund på smygjakt og er ettersøkshund. Det er en meget allsidig hund som jeg gjerne kan annbefale. Må også si at rasen er lett å lese, har tydelige signal og er stille.

Link to comment
Share on other sites

Det har vært noen tråder her inne hvor folk spør om tips til rase. Hver gang kommer det inn et drøss med svar fra folk som stort sett brenner for sin rase.

Men det som overasker meg hver eneste gang er at folk anbefaler ting etter hva de selv får til med sin hund og ikke etter hva som er rase standard.

Klart noen kan få elgbikkja til å stå i stand for ryper og man kan skyte elger i standlos med en labrador. Men det er ikke i henhold til rasestandarden og det er ikke gitt att alle får det til. Det som er fantastisk er at det finnes en rase for en hver anledning og behov. Og vi har alle et ansvar for å holde de tilnærmet så lik rase normen som mulig. Slik at det til slutt ikke bare blir utseende som skiller hundene fra hverandre, men faktisk måten og jobbe på i skogen.

 

Når det er snakk om bandhunder til bruk på hjortevilt. Så er det en vesentlig stor forskjell på bandhund og sporhund.

En bandhund leder FØRER fram til skudd situasjoner. En sporhund sporer/dytter dyra fram til postene.

Veldig mange av de som har en bandhund har i realiteten en sporhund hvor det er mer flaks enn ferdigheter som gjør at det er FØRER som skyter.

 

Hvis trådstarter er på jakt etter en bandhund til hjortejakt er det Sort eller Grå elghund som gjelder i henhold til rasestandarden.

Hvis du velger grå elghund burde du gå for linjer som er jaktpremiert som bandhunder. Men etter din beskrivelse tror jeg du blir mest fornøyd med en sort elghund.

 

- Mindre i str=letter å føre i skogen.

- Avlet opp til å være bandhund og har ikke løshund egenskapene i seg= Lettere å få til som bandhund selv om man gjør noen feil under preging.

- Stort sett tyst i hjemmet og hundegården.

 

Hvis man skal sammenligne hvor mye jobb det er med elghunder uten om jakta så ser det sånn ut etter min erfaring.

 

Med samme innsatsen kan man ha 1 laika eller 2 gråhunder eller 3 sorte elghunder.

 

Lykke til med valget.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er vel kanskje litt partisk her...ettersom jeg har to Sorte Elghunder :mrgreen:

En på 10år og en på 4mnd.

De NES som er rundt om i "furet værbitt" brukes vel stort sett på jakt, så i denne rasen er min teori at det avles på gode jaktgener. Jeg er ikke så sikker på at det stemmer for Shibaen? De jeg har snakket med som har den er ikke jegere.

En annen ting som taler for NES er at den vanligvis brukes som ledhund, hvor man trenger hunder som er stille og derfor blir dette også noe som jeg tror vil bli gjeldene i avl, ettersom de fleste avlshundene er jaktpremiert. Mine hunder er ikke bjeffete, men det hender jo det kommer boff.... Den grå derimot, skal jo bjeffe.

Link to comment
Share on other sites

@aqua: Tror du kanskje forveksler med grå elghund her...

De svarthundene jeg ahr vært borti bjeffer lite.

 

vi har hatt 2 slike og de sliter med å holde kjeft, eineste unntaket er når du er på jakt med hunden i band da er det ikkje ein lyd i den resten av tida er det rikelig med bjeffing på alt og alle

Link to comment
Share on other sites

...Sort elghund: Er ikkje det en veldig "bråkete" rase? Hørt at de er ikkje helt av den mest lydløse rasen. Personleg synest eg det er en pen rase på alle måter.. Bare masse bjeffing.

Sort elghund er stille :) Det er den GRÅ elghunden som lager masse lyd.

 

Jeg har flere venner som bruker sort elghund på hjortejakt/ettersøk/familiehund samt at jeg har dømt en god del av dem på prøver. Jeg liker rasen mer og mer :P:P

 

Så utfra det du skriver så synes jeg du skal ta en nærmere kikk på den rasen også.

 

Enig!

Sort elghund er tingen for deg.

Familiekjær, stille og nett bandhund/ lurhund.

Det er vel den eneste rasen som er rendyrket bannhund.

 

Ellers finnes det også gråhunder som er svært stille ved nærkontakt med dyr, men da må man velge rene bandhundlinjer.

Link to comment
Share on other sites

Spisshunder og bjeffing kommer til å være en evig gjenganger så lenge vi lever.

Men det finnes tiltak mot sånt også:

- Positiv forsterking, for de som mestrer det opp mot bjeffing. Jeg er dessverre ikke en av de.

- 10 liters vann bøtte/hageslange.

- bjeffehalsbånd med strøm eller sitronsprut.

Link to comment
Share on other sites

De NES som er rundt om i "furet værbitt" brukes vel stort sett på jakt, så i denne rasen er min teori at det avles på gode jaktgener. Jeg er ikke så sikker på at det stemmer for Shibaen? De jeg har snakket med som har den er ikke jegere.

Observasjonen din i forhold til hva det avles på er nok korrekt - shibaen regnes i altfor stor grad som selskapshund, noe som er synd. Rasen er en urspisshund og har naturlig i seg et ekstremt jaktinstinkt. Jeg snakket senest i går kveld med en shibaoppdretter som formulerte seg slik at med de instinktene hunden har er det omtrent umulig å ikke få den til å bli en god jakthund. Som nevnt tidligere, den oppfører seg svært likt svart elghund, og sporer og markerer vilt på samme måte.

Link to comment
Share on other sites

Mtp at det skal både være en familiehund og jakthund så er det vel lurt å finne frem bilder av de rasene man har mest lyst på,kikke igjennom disse med hele familien og så ta en tur på en utstilling og se de der. Veldig få som ikke lar en hilse på hundene der og man får sett endel individer som regel. Invisterer man i en katalog så får man jo også mye info individene man ser (om de er jaktpremierte,utstillingspremie mm.)

Har man flaks så møter man en oppdretter eller 4 på utstillingene også og kan få mye bra informasjon om rasen og linjene disse sitter med.

Og etter det så kan man jo ta ett familieråd rundt kjøkkenbordet og prate om hvilken rase familen likte best og etter det begynne å leite etter oppdretter :)

(Er det NES som det da heller mot så meld deg inn i raseklubben. Da får man medlemsblad med info om kontaktpersoner for distriktene og info om valpekull + jakt og utstillingsresultater)

Link to comment
Share on other sites

Slik leser jeg trådstarters innlegg :

 

Skal først og fremst ha en trivelig familiehund.

Når han går ut for å jakte, skal hunden sitte stille sammen med ham.

Først etter skuddet har han tenkt å benytte hunden hvis det blir behov for dette.

Han har derfor planer om å trene denne til godkjent ettersøkshund.

 

Jeg tenker at de fleste hunder kan trenes til dette.

De rasene jeg først tenker på i slik sammenheng, er springer spanieler.

Om jeg ikke tar feil, er det vel et relativt aktivt miljø av disse i trådstarters nærområde ??

 

Av tipsene som har kommet så langt i denne tråden, er kanskje kleiner münsterländer den rasen som er nærmest.

Men dette er i hovedsak en allsidig fuglehund som kan brukes til det meste.

Om man skal bruke hunden til flere ting, krever dette ikke bare mere trening,

men kanskje også litt planlegging, slik at ting gjøres i riktig rekkefølge.

 

Om mine antakelser om at trådstarter er fersk i denne forbindelse, bør han kanskje legge relativt stor vekt på oppdretter og mulig oppfølging / hjelp fra denne.

Link to comment
Share on other sites

Slik leser jeg trådstarters innlegg :

 

Skal først og fremst ha en trivelig familiehund.

Når han går ut for å jakte, skal hunden sitte stille sammen med ham.

Først etter skuddet har han tenkt å benytte hunden hvis det blir behov for dette.

Han har derfor planer om å trene denne til godkjent ettersøkshund.

 

Jeg tenker at de fleste hunder kan trenes til dette.

De rasene jeg først tenker på i slik sammenheng, er springer spanieler.

Om jeg ikke tar feil, er det vel et relativt aktivt miljø av disse i trådstarters nærområde ??

 

Av tipsene som har kommet så langt i denne tråden, er kanskje kleiner münsterländer den rasen som er nærmest.

Men dette er i hovedsak en allsidig fuglehund som kan brukes til det meste.

Om man skal bruke hunden til flere ting, krever dette ikke bare mere trening,

men kanskje også litt planlegging, slik at ting gjøres i riktig rekkefølge.

 

Om mine antakelser om at trådstarter er fersk i denne forbindelse, bør han kanskje legge relativt stor vekt på oppdretter og mulig oppfølging / hjelp fra denne.

 

 

Ja, er hovedsaklig "selskap" på post, men samtidig kunne "lede" meg i retningen den lukter/hører hjort. Er sikkert mangen raser som er gode på dette samt ettersøk. Men vil at den skal kunne oppholde seg sammen med meg i jaktfeltet uten å gje for masse lyd ifra seg, Å ha jaktinstinktet inne på feltet. Eg er hundevandt som de holder, Har vokst opp med hund, men ikkje med "jakt-hunder". har vert på utstillinger og har hatt noe kontakt med en kamerat som har hatt svart elghund. Eg liker denne rasen både utsendemassigt og lynne. Men vert litt usikker på kordan disse har vert som familiehund, men føler eg har fått gode svar på dette i tråden. :) Har lest å lest på nettet igår/idag å valget faller nok på sort Elghund, Og har skogen som nærmeste nabo med endel hjort og se. Så kan starte treningen tidlig å lære kvarandre og kjenne i jakt situasjoner. (hører, lukter den hjort foreks).

Grå-elghund hadde eg litt med og gjøre på elgjakt for noen år siden, totalt crazy var de vertfall, men er sikkert mere ment som kun jakthunder de 2 hundene som var der. :)

Link to comment
Share on other sites

Kim_a jeg tror du gjør et supert valg, jeg bruker min svarthund i samme bruksområder som deg, og den fungere fint med en liten familie som jeg har, jeg er på langt nær noen ekspert på hunder, men er det noe du lure på så er det bare og ta kontakt så skal jeg svare eller finne noen som kan de, ps begynn tidlig med blodspor så den holder seg mentalt stimulert fra starten av. Lykke til med valpejakt :)

Link to comment
Share on other sites

Har 3 svarte elg hunder sjøl, og er veldig fornøyd med dei. Flotte familie hunder,rolige og hengivne hunder. Fantastisk gode jakthunder, bruker dei som band hund etter hjort og elg. meget effektive i skogen!

Lykke til med Valpe kjøpet :)

 

Svein

Link to comment
Share on other sites

Ja, eg kan ikkje legge skjul på at eg gleder meg til å finne meg en kvalp og få den i hus :) Og begynne treningen med småtten, blir spennende og se om eg klarer å trene riktigt, men den utfordringen tar eg med glede :) så nå er det bare å lete etter et kull i sogn/sunnfjord/hordaland som er planlagt over nyttår. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

ser det har vært stille her en stund, har et spørsmål ang. bandhunder: Vil det bli problematisk å f.eks ta en sort elghund med på en luftetur i skogen sammen med irsksetteren min der begge to løper løs? Bor på en plass der det er en del elg, og vil dette føre til komplikasjoner da jeg hovedsaklig er ute etter en bandhund?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 2 weeks later...

Gratulerar med valet.

Min svarte Ingo er stille, snill og vil ha mykje kos.

Snart er han 10 år og eit råskinn på hjortespor.

Det har aldri vore noko tull med han,

anna enn at det å halde vakt på sjokoladekaker duger han dårleg til.

Pelsen på NES gjer at den er lett å halda rein,

det heng ikkje snø på potane eller resten av kroppen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Da kan eg som trådstarter her innformere om at eg har fått meg en liten sort elghund guttekvalp i hus :D Takker til alle som ledet meg inn på denne rasen :) Og spesiell takk til Svein som eg kjøpte han av. :) Navnet som vi gjekk for vart "Likken" :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...