Jump to content

Våpen "skap" eller??


Tyren64

Recommended Posts

Vet jo at det heter at våpen skal være innlåst i godkjente våpenskap........

Men akkurat dette med "skap" da, må det våre et skap....med dør???

Hva om man har et våpen" stativ" som er boltet il veggen med gjennomgangere, så er hvert av våpnene låst fast til dette stativet igjen??

Sluttstykker kan dog tas ut, men her er jo ingen mulighet å komme til avtrekker da denne er bak låsingen.

Bare en tanke som falt meg inn :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

Enkelt forklart : 20cm leca, ingen mulighet til å bryte seg enkelt igjenom tak eller gulv (sikres enklest med stå/jern nett som boltes i veggen. Dette betyr dog ikke at det MÅ være leca, siden det var tiden du bruker igjenom veggen som betyr noe!

Godkjent tykkelse på dør. Husker ikke helt i farten, men mener det var ca 2cm?? tykkelse på ei ståldør.

Det viktigste av alt er at det ikke er yttervegg i våpenrommet.

Ring VK/politi, dem SKAL vite det, siden det er dem som sender ut folk til å godkjenne etter at det er bygget.

 

(Med forbehold om forandringer siden det er over ti år siden jeg sist sjekket)

Link to comment
Share on other sites

Kan da vel være yttervegg i våpenrommet!

 

Krav om FG-godkjent sikkerhetsskap kan frafalles hvis våpnene oppbevares i eget

våpenrom som er forhåndsgodkjent av politiet. For at våpenrommet kan godkjennes skal

vegg, tak og gulv være laget av materialer med styrke mot gjennomtrengning som tilsvarer

minst 20 cm murt Leca. Dør(er) skal være godkjent etter Norsk Standard NS3170, 1. utgave

januar 1992, klasse 3 eller 4, eller senere utgave. Rommet skal være uten vindu. Politiet kan

gi tillatelse til at ammunisjon kan oppbevares sammen med våpen i våpenrom.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har erfaring med alternative materialer i forbindelse med bygging av våpenrom?

 

Vurderer selv våpenrom, men det er i det tiltenkte rommet uhensiktsmessig å bygge spesielt gulvet med 20 cm Leca...

 

Tenker i retning av tynt lag betong innlagt støpematte eller liknende.

 

Alternativer ønskes pga. vekt og romstørrelse.

Link to comment
Share on other sites

Mener vi diskuterte dette i en annen tråd, men som sikring mot innbrudd brukes det ofte kryssfiner, 2mm stålplate, kryssfiner.

Det er min erfaring att dette tar tid at ta seg igjenom uten bråkete verktöy. Men om det er godt nok for våpensikring vet jeg ikke.

Men dette sammen med ett vanlig enebolig alarm ville jeg si er betydelig bedre enn ett våpenskap på 150kg som er boltet fast ihht reglene.

Link to comment
Share on other sites

Mener vi diskuterte dette i en annen tråd, men som sikring mot innbrudd brukes det ofte kryssfiner, 2mm stålplate, kryssfiner.

[...]. Men om det er godt nok for våpensikring vet jeg ikke..

Som AndersG allerede har vist, sier forskriften "tilsvarende 20 cm murt leca" og FG-normen sier at det skal motstå "minst 10 minutter med håndverktøy". Så er ikke så veldig volsom vegg du skal lage.

Link to comment
Share on other sites

Av erfaring: Stålplater er som en "magnet" på kondens, varm på ene siden og kald på den andre, og vips!: du har kondens.. Sånt funker dårlig sammen med trevirke.

 

Jeg ville heller lagt inn 8mm armerinnsmatte i veggen, festa med krampe i staven, utkubba lekt utenpå der, og veggplater til slutt. Luftet det for en bygningsingeniør (heter det det lengre?) en gang, og han mente det burde være rimelig greit å beregne at en sånn vegg ville være minst like gjenombrudssikret som 20cm murt leca.

 

Men, som alltid: Rådføre seg med onkel blå først er neppe feil.

Link to comment
Share on other sites

Av erfaring: Stålplater er som en "magnet" på kondens, varm på ene siden og kald på den andre, og vips!: du har kondens.. Sånt funker dårlig sammen med trevirke.

 

Jeg ville heller lagt inn 8mm armerinnsmatte i veggen, festa med krampe i staven, utkubba lekt utenpå der, og veggplater til slutt. Luftet det for en bygningsingeniør (heter det det lengre?) en gang, og han mente det burde være rimelig greit å beregne at en sånn vegg ville være minst like gjenombrudssikret som 20cm murt leca.

 

Men, som alltid: Rådføre seg med onkel blå først er neppe feil.

 

Vi har ikke hatt noen problemer med dette i de butikker og byggninger jeg har vart borte i. Uansett om det er inner eller yttervegger det er snakk om.

Men det kan nok ligge noe i det du sier siden man nå (i hvert fall i Sverige) ikke lenger bruker plast i samme utstrekkning som tidligere i ytterveggene. Men kan dette problemet virkelig vare stort siden alle hus og leiligheter som regel har våtrom med fuktsperer?

Link to comment
Share on other sites

Av erfaring: Stålplater er som en "magnet" på kondens, varm på ene siden og kald på den andre, og vips!: du har kondens.. Sånt funker dårlig sammen med trevirke.

 

Jeg ville heller lagt inn 8mm armerinnsmatte i veggen, festa med krampe i staven, utkubba lekt utenpå der, og veggplater til slutt. Luftet det for en bygningsingeniør (heter det det lengre?) en gang, og han mente det burde være rimelig greit å beregne at en sånn vegg ville være minst like gjenombrudssikret som 20cm murt leca.

 

Men, som alltid: Rådføre seg med onkel blå først er neppe feil.

 

Vi har ikke hatt noen problemer med dette i de butikker og byggninger jeg har vart borte i. Uansett om det er inner eller yttervegger det er snakk om.

Men det kan nok ligge noe i det du sier siden man nå (i hvert fall i Sverige) ikke lenger bruker plast i samme utstrekkning som tidligere i ytterveggene. Men kan dette problemet virkelig vare stort siden alle hus og leiligheter som regel har våtrom med fuktsperer?

 

Stålplater i innervegg der det er samme temperatur på begge sider vil ikke kondensere fukt som finns i luften. Legges den derimot midt i en yttervegg kan det bli problem.

I Sverige brukes nesten like mye plast nå som tidligere. Det har etter hvert blitt mer vanlig med ulike sorters miljøvennlig isolering som ikke tar skade av fukt og da behøves ikke plast, men den store majoriteten bruker fortsatt mineralull og da er plast en forutsettning for ikke å få fuktskader.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Skapet på stå i huset du bor i. altså ikke uthus, garasjer osv...

 

Edit:

oj, var litt tregt ute der :oops:

 

"""Det er ikke adgang til å oppbevare skytevåpen i frittstående garasjer/uthus eller i kjellerboder i tilknytning til fellesarealer i boligsameier/borerettslag. Reglene gjelder kun privat oppbevaring."""

 

Med andre ord; så lenge bod/garasje er vegg i vegg med hus/leilighet, ikke noe problem. Og siden loven faktisk ikke spesifiserer noe om lås eller beslag på boden, vil jeg tro at du tilogmed kan ha en bod uten lås.

 

Men sett at man "mister" våpenet ved at en tyv klarte å få adgang, vil jeg tro at eieren av våpenet får høyere straff enn tyven:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...