Jump to content

Hjelp jeg skal kjøpe ladeutstyr. !!!


Glimmerman

Recommended Posts

Hei

 

Har bestemt meg for å begynne å lade mine egne patroner og har prøvd etter beste evne å orientere meg i hva som finnes. "Vanlige" presser mener jeg å ha rimelig god kontroll på etter å ha lest utallige tråder om hjemmelading her inn og andre plasser. Men... Hvem har sagt at verden er enkel? Akkurat når jeg skulle bestemme meg dukker "Arbor press" opp og forkludrer hele konklusjonen. Har sittet og sett på "ladevideoer" på youtube der arbor presser er brukt, og selv om det meste går veldig manuelt så virket dette interesant. Prøvde å søke etter arbor presser her inne men kunne ikke finne noe særlig.

 

Så er det noen her inne som kan fortelle meg litt mere om erfaringer gjort med arbor presse og wilson dier (eller lignende) vs klassisk enstasjonspresse. Pris på verktøyet er ikke en faktor jeg kommer til å legge vekt på. Derimot vil sluttresultatet vektlegges. :-) Jeg skal i utgangspunktet lade patroner i .308 Win, 30-06 og 6.5x55.

 

Og sist men ikke minst. Jeg er opptatt av å støttet norsk næringsliv, så finnes arbor presser å få kjøpt i norge?.

 

Mvh Jan

Link to comment
Share on other sites

Synes dette såg fryktelig tungvindt ut i forhold til en "vanlig" enstasjonspresse. Men vet ikke helt hva slags film du har sett på.

Jeg så denne:

" target="_blank" target="_blank

 

Jeg ville ha kjøpt noe sånt om jeg skulle starte på nytt i dag: http://www.hjemmelading.no/produkter/12 ... 04/rc09357" target="_blank" target="_blank

og supplert med en Lee collet necksizer-die.

 

(Edit: glem necksizer om det er pistol det er snakk om)

Link to comment
Share on other sites

Veldig skeptisk til denne frittstående pressa. Det så tungvint ut, og vinglete. Erfaringsmessig så blir det gjerne skikkelig klikk og forkiling hvis man ikke husker å smøre eller det er noe annet feil. For tre uker siden knakk jeg bordplata på ladebenken min idet jeg skulle dra av ei die som fast rundt ei 308 hylse. Skulle sånt skje med det utstyret på videoen ser jeg for meg at man har en case...

Link to comment
Share on other sites

Gå heller for ei tradisjonell enstasjonspresse. Om behovet for å kunne fjerne pressa er der, så gjør som meg - skru den fast i ei egen plate, så fester du denne til bordet med skruklemmer. Akkurat like stabilt som å ha pressa skrudd rett i plata.

 

EDIT:

Jeg har brukt dette oppsettet på skrivebordet på en 12 kvm hybel. Pressa brukes som kruttmålstativ, og alt utstyr kan pakkes vekk i eske str det jaktstøvla dine ble levert i.

Link to comment
Share on other sites

Her var det mange "gode" råd, til tross for at folk åpenbart ikke kjenner utstyret særlig godt. Jeg lagde meg et slikt sett som du tenker på for mange år siden da jeg studerte, bodde på hybel og hadde liten plass samtidig som jeg trengte å kunne ta med meg utstyret. Jeg kjøpte Arborpressa fra Sinclair og hånddier fra Wilson. Genialt! Fungerer utmerket og lader fantastisk god ammunisjon. Du finner en artikkel om oppbygging av slike sett i en av Jegerbøkene fra 2001-2005, husker ikke eksakt hvilken. Der står alt du trenger å vite. Du lader ca femti patroner på en time med dette utstyret. Alt dette utstyret oppbevarer jeg i ei lita kiste som jeg lett får med meg. Anbefales!

Link to comment
Share on other sites

Etter hvert vil han nok få lyst på mer kraftig utstyr ja, men han vil kunne komme utrolig langt med dette og halspressing. Det geniale med disse diene er at de presser hylsene minimalt og klarer seg svært lenge uten helpressing. Jeg har ladet mine hylser over tredve ganger uten å helpresse på dette utstyret. Jeg er heller ikke i tvil om at vår venn her kommer til å kjøpe grovere verktøy etter hvert, men livssituasjonen hans vil vel trolig også forandre seg innen det behovet dukker opp. Ingen grunn til å utsette starten på en ladekarriære av den grunn!

Link to comment
Share on other sites

Etter hvert vil han nok få lyst på mer kraftig utstyr ja, men han vil kunne komme utrolig langt med dette og halspressing. Det geniale med disse diene er at de presser hylsene minimalt og klarer seg svært lenge uten helpressing. Jeg har ladet mine hylser over tredve ganger uten å helpresse på dette utstyret. Jeg er heller ikke i tvil om at vår venn her kommer til å kjøpe grovere verktøy etter hvert, men livssituasjonen hans vil vel trolig også forandre seg innen det behovet dukker opp. Ingen grunn til å utsette starten på en ladekarriære av den grunn!

 

:mrgreen: Håper da virkelig ikke at livsituasjonen min forandrer seg med tanke på at jeg er 46 år, gift og har 2 barn. Men man kan jo ikke se bort i fra at jeg ender opp med 2 (eller flere) presser etterhvert. Er som sagt ute etter brukererfaringer med arbor presse for å kunne ta en avgjørelse om hva som er rett for meg, er fullt klarover at dette vil være basert på hva man føler og ikke nødvendigvis for at det i ettertid var det smarteste valget.:-) Men sånn er det jo med rifler og biler også.

 

Det som fengslet meg med arbor pressen var bl.a. dette med mobiliteten og det faktum at vi har begrenset med plass. Vi får se..

 

Hører (leser) gjerne flere erfaringer jeg. :smile:

 

Jan

Link to comment
Share on other sites

HAHA! Dette ble komisk! Jeg tok det for gitt at du var en ungdom som skulle starte med lading... Beklager feiltakelsen! Jeg har selvfølgelig ingen som helst grunn til å anta at din livssituasjon vil forandre seg ut fra dette og legger meg helt flat! Eneste forandring jeg håper du får er bedre plass, for du er nå i ferd med å starte på en flott hobby. Lykke til! :-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også begrenset med plass. Jeg har laget meg en liten benk av forskalingsplater 30x50cm montert i et hjørne mot pipa inne på boden. Her har jeg montert en Lyman t-mag presse OG lagrer alle laderemediene (og det blir endel over tid) På denne har jeg laborert mange tusen patroner.

 

Det bøsser en del når man freser hylser og fyller krutt - så jeg er overbevist om at konemor hadde sprengt et par sikringer om jeg hadde gjort dette i stua - så det er greit å ha en krok for seg selv. Jeg har tromlet noen tusen hylser på kontoret til konemor de siste ukene, og det burde jeg kanskje gjort i garasjen... Hvis dere ikke hører noe fra meg på forumet på en stund så får dere sende hjelp!

 

Jeg kommer til å montere en dillon 650 eller en progressiv Hornadypresse på samme benken - så selv med en liten krok får man gjort mye galt.

 

Hvis jeg i dag skulle starte på nytt så hadde jeg valgt en solid O-presse - som man alltid trenger uansett hvor mye eller lite man lader.

 

Frank

Link to comment
Share on other sites

Arbor Press brukes i Bench Rest. De gutta er syke, og har kanskje 5 hylser som de mener holder mål. Disse hylsene behandles som barn, og lades opp og ned med små inkrementer, måles og veies og freses etter behov på skytebanen under trening og konkurranse. Dier til Bench Rest er ment å betjenes med håndkraft, men det er slitsomt, så da skaffer man en Arbor Press til å hjelpe på senebetennelsen.

 

Hvis du ønsker en kompakt løsning som gir presis ammunisjon, så se på Lee Loader. Det er tatt rekorder i benchrest med Lee Loader. Det eneste man trenger i tillegg til den vesle esken er en kruttvekt, kruttrakt, skyvelær og en kombihammer (gummi/plast, eller bare plast). Koster rundt 30USD på eBay. Kan selvsagt bytte hammeren mot en Arbor Press...

 

Her er LEE LOADER i .308 Win:

http://www.ebay.com/itm/LEE-308-Winchester-Classic-Loader-Complete-NEW-90245-/390292135316?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item5adf395d94

 

Finnes billigere, men denne karen sender world wide, ikke alle som gjør det.

 

Hvis du liker youtube:

 

Bytt kruttøsa mot en nøyaktig veid ladning, så er det få presser som matcher kvaliteten på ammunisjonen fra dette enkle utstyret (som også er inspirasjonen til Wilson og de andre BR-diene).

 

Øivind

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Fordelen med ei slik presse av Arbor-typen over Lee Loader er vel at ein slipp all den jæskla hamringa ein får med ein Loader ("Pappa, slutt å hamre, vi spiller Nintendoooo!")

 

...men Lee Loader funkar som juling, ja. Gjer særs presis ammunisjon. Både for denne og for andre "lettvektsverktøy" kan ein med litt rutine lett lada seg ei pakke patronar før middag.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ønsker en kompakt løsning som gir presis ammunisjon, så se på Lee Loader. Det er tatt rekorder i benchrest med Lee Loader. Det eneste man trenger i tillegg til den vesle esken er en kruttvekt, kruttrakt, skyvelær og en kombihammer (gummi/plast, eller bare plast). Koster rundt 30USD på eBay. Kan selvsagt bytte hammeren mot en Arbor Press...

 

Hmm, kombinasjonen arbor press og Lee Loader hadde jeg aldri tenkt på, hadde slått fra meg Lee Loader nettopp pga bankingen. Prisen på Lee Loader er jo også en helt annen en Wilson dier, så dette begynner å bli overkommelig rent økonomisk også. Lee Loaderen i 308 Win kommer på ca. NOK 375,- inkl. frakt og moms (men uten fortollingsgebyret da jeg ikke husker hva det er).

Link to comment
Share on other sites

Eller hva med denne: https://factorysales.com/html/xcart/LEE ... PRESS.html" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Noen med erfaring med denne (Lee Breech Lock Hand Press)?

 

Etter hva jeg kan lese, så bruker den standard dier.

Ladde litt pistolpatroner med ei slik ei då eg låg ein månad på ein sjukeheim til reparasjon. Det var før det var vorte breech-lock, men prinsippet er det same. Det går vanlege dier i, og ho virkar heilt fint. Pressa har litt lite kraft til vanlege riflepatroner, eg vart lei då eg prøvde å heilpressa 3006. Til halspressing er ho sikkert prima, men eg hadde ikkje halsdier i dei dagar. Ulempa er at det går seint samanlikna med benkmonterte presser (eg hadde god tid), og at du blir lei av å sitja med greiene i fanget. Mitt inntrykk er at mange kjøper seg slike presser fordi a) dei trur at dei skal kombinera lading og kvalitetstid med familien, og b) pressene er snytbillege. Så erfarer dei at kombinasjonen er dårleg, og håndpressa blir liggjande. Prøv på Handelskammeret, du får sikkert napp til ein billeg penge. No fekk eg eigentleg litt lyst på ei slik ei sjølv...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Tar opp igjenn denne tråden her. Har ein lee loader altså banke utstyret til lee, den er grei bortsett fra 2 ting:bankinga og settinga av kulene det siste går treigare enn treigt og kulene bør nesten ha boat tail. Men eg liker litt måten det blir gjort på derfor eg fann ut at det finns utstyr som er basert på samme måte berre temmelig mykje dyrare. ser at sinclair har et tilbud nemlig dette her http://www.sinclairintl.com/reloading-e ... 67767.aspx synes ikkje at det såg så verst ut. Treng noke som dei kaller bushings utenom så vidt eg har forstått skulle det gå an og lade da, har kruttvekt. Bur i ein ikkje all for stor leillighet så kanskje dette kan vera noke for meg? Grunnen til at eg vurderer den er først og fremst at eg synes at det å slå i kula med loaderen er noke herk samt at den skal jo gi presis ammo, sistnevnte spørs det jo om ei heilt vanlig jaktrifle som eg har klarer å gjera seg bruk av, men er jo hyggeligt at ein sannsynligvis produserer bra ammo da. Noke andre som har prøvd dette her?

Link to comment
Share on other sites

Er det mulig å bruke Lee Loader settet i samarbeid med en Arbor presse for å slippe bankingen?

Med ett kruttmål og vekt i tillegg så blir det jo nesten som settene fra Sinclair men til en rimeligere penge.

Fant denne arbor pressen på ebay

http://m.ebay.com/itm/351212309080?nav=WATCHING_ACTIVE" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Og Lee loader'e får man jo nesten kastet etter seg på ebay

http://m.ebay.com/sch/i.html?_nkw=lee+l ... lee+loader" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Feks:

Arbor presse 780.-

Lee 233rem die. 270.-

Sum. 1050.-

 

Da er man i gang å kan presse hylser som allerede er skutt i ditt eget kammer og så bare suplere på med Lee Loader'e i ønskede kaliber.

 

Mine ønsker:

Arbor presse. 780.-

Lee 223rem. 270.-

Lee 6,5x55swed. 270.-

Lee 12gaug. 560.-

Sum. 1880.-

 

Og dette er med frakt men ikke toll, men som enkeltpakker så kan man være heldig...:-)

Kruttmål, kruttvekt og kruttdrypper har jeg allerede så da er det mulig å lade på salongbordet mens man ser en film sammen med samboeren om kveldene, eller på hytta, båten, campingvognen.

Hvis man lager seg en liten kasse å samler utstyret i så er det jo lett transportabelt 8)

 

Men for den del, diene fra Sinclair fås nå for 1360.- pluss frakt og sett med presse fra 1760.- og oppover ettersom hvilke dier du vil ha.

Link to comment
Share on other sites

For reisende og nomader med små behov:

LEE BREECH LOCK HAND PRESS KIT

http:///kits/lee-breech-lock-hand-press-kit

 

Støyfritt og kan gjenbrukes til feltlading.

Bruker vanlige standard dier du arvet etter bestefar.

 

For folk med benk:

LEE CLASSIC CAST TURRET PRESS KIT

http://www.titanreloading.com/kits/lee- ... -press-kit

Reservedel type liten plastdims tilfelle rottefelle:

http://www.titanreloading.com/service-p ... re-ratchet

Kjøp gjerne 5 stykk så kan du gi naboen en julegave :-)

Napp ut senterpinnen så har du en grei en-stasjonspresse.

 

Dier etter behov

 

Det lønner seg å kjøpe samlet.

Tenk nøye igjennom hva du trenger.

Bruk kalkulatoren på høyre side og velg billigste frakt.

Det tar vanligvis 14-16 dager før du kan hente pakken på RIMI.

Husk at støpejern veier og typisk så koster frakt 40% av varens kostnad.

Forsikring er USD 7 for som ikke trenger mere spenning i hverdagen.

Avtal gjerne automagisk fortolling med posten i fortid.

 

Digital vekt

0.001g/20g Digital LCD Balance Weight Milligram Pocket Jewelry Diamond Scale SY

http://www.ebay.com/itm/0-001g-20g-Digi ... 4adb395aaf

AAA batterier på IKEA

 

Digitalt skyvelær

Hard 6 inch 150mm Electronic Digital LCD Steel Vernier Caliper Micrometer

http://www.ebay.com/itm/Hard-6-inch-150 ... 4871b9b07e

LR44 batteri i 10 pakning av ytterst ukjent kvalitet:

AG13 LR44 LR1154 SR44 A76 357A 303 357 Alkaline Coin Cell Button Battery OS

http://www.ebay.com/itm/AG13-LR44-LR115 ... 4189c51b82

De som foretrekker bedre kvalitet gjør det.

De resterende plasseres gjerne i en lynlåspose og settes i kjøleskapdøren sammen med Tesco Aspirintabletter fra 2006 :-)

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Ingen som tørr å ha en formening om LeeLoader lar seg bruke på en Arbor presse?

 

Har tidligere sett på håndpressen fra Lee, genialt at den lar deg bruke dier du har fra før, men tror en Arbor presse med dier er lettere å jobbe med i lengden.

Det er ikke store mengder med amo som skal produseres men litt kveldsarbeid etter at barna har lagt seg og med en presse fra Sinclair eller noe lignende kopier så kan jeg holde mor med selskap en kveldsstund i stedet for å gjemme meg i kjelleren.

 

Har sett på Classic Turret pressen og drømmer om at når laderommet blir ferdig så skal det settes opp to med hvert sitt sett ferdiginnstilte dier for 6,5 og 223.

Genialt at diene står montert i topp platen og man bare snur frem den man vil jobbe med, slipper da hele tiden diebytte slik som på o-pressen.

Link to comment
Share on other sites

eg har brukt lee loader ein del, eg vil tru motstanden i loaderen når du skal sette kula er for stor til ei Arbor presse, men gi meg gjerne ein lyd dersom du får det til for ein kan bli litt sprø av bankinga. Ein ting eg stussa på var kva du skal med dier, eller er det loaderen du kaller for die? Ellers såg eg i går at sinclair solgte wilson handladeutstyr til 249 dollar ++ for å få det til Norge selvsagt. Har tenkt litt i dag på om eg skal gå for nevnte wilson utstyr, ei presse og dier koster jo ein del det også, må vel til med å smøre hylsene også da viss ein ikkje kjøper ei lee collet die, men ein ting eg har merka meg i "debatten" anngåande ladeutstyr er at det er så mange tja veit ikkje heilt korleis eg skal sei det men la oss kalla det "småting" med ladeutstyret som må vera tilstede. Meiner at det var noke med collet dia til lee og noke ein måtte slipa til eller noke sånt. Sån sett virker det kanskje litt lettare med utstyr fra wilson, men eg vil tru at 99 av 100 kjøper ei vanlig presse. Ein gluping sa til meg at dersom eg skulle kjøpa ladeutsyr burde eg legga mest penger i diene og deretter i pressa, ei støypejernspresse. kjem aldri til å bli noken mesterskytter eg da men tenkte eg kunne nå gi rådet vidare.

Link to comment
Share on other sites

Ingen som tørr å ha en formening om LeeLoader lar seg bruke på en Arbor presse?

En Arbor press vil fungere. Loaderen har ikke noe valg og vil gi etter for presset.

Jeg mistenker at du ender opp med å montere den på en plate for stabilitet.

Da er du like langt og kan med fordel kjøpe den minste pressa til LEE og montere på en plate og feste den til bordet med 2 skrustikker.

http://www.titanreloading.com/presses/l ... ader-press

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Skriv litt vidare her eg, tenkte litt på mitt eget problem. Synes at loaderen halspresser for mykje skal temmelig mykje banking til for å sette kula. Da skal det jo også temmelig mykje kraft til for å få ho ut at igjen, blir litt nervøs når eg skal skyta når eg veit kor fast kula står i hylsa.

 

Allternativet er jo kanskje å kjøpa ei vanlig O presse pluss dier eventuelt ett wilson ladesett sinclair sel dette. Men eg tenkte da går det an og kun kjøpe neck sizeren fra wilson og bruke den til å neck size og loaderen til å sette kulene? Innbiller meg at den ikkje necksizer så mykje som loadeeren, Må vel kjøpe det som kalles bushings også da, er kanskje noke å tenka på, slepp å kjøpa Arbor presse og kulesettaren fra wilson.

Link to comment
Share on other sites

ja men er den vetle pressa brukande?

Godt spurt. Jeg vet intet om hvor slitesterk den pressa er.

Det er uansett billigere og greiere å kjøpe vanlige dier og ei billig presse som passer. Å montere pressa på ei passende plate og bruke 2 skrustikker fra Biltema til å feste pressa til bordet går helt greit. Det har jeg prøvd.

En Arbor press er kjekk å ha til annet, f.eks stansing av 19mm pappskiver til 12 G Hagleammo.

 

Gi gjerne melding om noen finner en prisgunstig Arbor Press.

Gjerne i Norge. Slikt veier gjerne litt og frakt koster.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...