Jump to content

Mobiltelefon


Shadob

Recommended Posts

Hehe, det blir et skritt unna en touchtelefon, ja!

Har selv en samsung xcover 271. Se youtube for et par testvideoer med fall, vann, nedfrysing++

Kan anbefale den dersom du vil ha et litt billigere alternativ til sonimen, men med mye av de samme mulighetene som du tydeligvis er ute etter. Eneste jeg har å utsette på min etter snart et års bruk er at knappen for "lommelykta" ikke omfattes av tastelåsen, slik at den kan slå seg på i lomma av og til. Men det er jo selvsagt kjekt når du står i stummende mørke at du bare kan trykke inn knappen og få lys, så det har jo sine fordeler også.

På Xcover'en kan du både ringe og sende sms, du har kalender, kalkulator og lys og den tåler juling. Og dermed har du oppsummert mitt behov i en telefon. En app for å gjøre folk tjukke ser jeg ikke helt behovet for å ha... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg vurderte også Sonimen, men endte også opp med en Samsung. Touch-telefonen min fungerer dessverre ikke ute under 20 blå, så jeg kjøpte meg en turtelefon sist vinter. Jeg valgte en Samsung E2370 Xcover på grunn av at den den er robust, billig, og har en fantastisk batteri-tid. Med minimal bruk, varer batteriet faktisk minst så lenge som de lover - over 1000 timer, eller bortimot halvannen måned. Kan anbefales hvis en bare skal ha en telefon til å ringe/sende sms med.

Link to comment
Share on other sites

Er man på jakt etter en mobil som tåler juling og samtidig har litt e-Mail, www og slikt er det Samsung's Rambotelefon som teller: http://www.wireless.att.com/businesscenter/devices/samsung-a657.jsp.

 

Denne greia har jeg hatt som privat-mobil en stund og jeg liker den. A657 er bygget etter US mil-spec mhp. vann, vibrasjoner, støt, osv og har en LED lykt i stedet for kamera. Anbefales.

 

samsung-a657-frontview.png

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Samsung b2100

images?q=tbn:ANd9GcTvgS6qG_VVbWS7wgMOVuAGbhmXKAarEg4wzCsc4GQs6GsVs7Bz

Det er den første mobilen jeg har hatt som har overlevd over et år med meg på jakt og fiske i all slags drittvær.

Nå har jeg hatt den i 2 år og det er kun skjermen(dekselet) som har blit skadet.

God batteritid, grei lykt, enkel i bruk mtp ring og sms, middels bra kamera. Vanntett, støtsikker osv...

Vurderte en stund å kjøpe et par ekstra for å ha i bakhand :D

Link to comment
Share on other sites

Har også hatt Samsung b2100 en periode, rimelig og meget grei telefon. Fatter'n har denne enda etter 2 års bruk, og det sier litt for han er jaggu ikke forsiktig med mobilen. Skiftet til "etterkommeren" (er det 2370?) etter et lite år, ikke fordi den gamle var utslitt men fordi jeg fikk lyst. Jeg og en kamerat kjøpte samtidig, han mistet sin på elgjakt og den ringte fortsatt etter 1 uke i lyngen - men vi fant den aldri. Min ble satt i et øl-glass under en ABC-trefning i vår og tilbrakte en god stund i det gode fludium uten å ta særlig skade av det. Måtte ta den ut fordi det ringte. Den eneste skaden jeg har klart å få på den er når jeg brukte "øyet" på toppen som øl-jekk på Vømmølfesten i sommer... Men nå har det begynt å komme frem litt rare tegn på menyene, så det er mulig den har fått seg en trøkk. Fungerer helt greit likevel.

 

På jobb har vi etterkommeren etter denne igjen, B2710 som faktisk begynner å ligne en "ordentlig" mobil med litt mer funksjoner, men i den samme solide innpakningen.

 

Alle disse har hatt ca 2 ukers batteritid. Det alene er god nok grunn til å velge denne...

Link to comment
Share on other sites

De nye sonim'ene har kortere batteritid enn de gamle. XP3.20 har 2 mnd standby, de nyere 1 mnd. Men det er uansett en kjempetelefon. Best garanti og tåler tilnærmet alt en telefon kan påregne å bli utsatt for.

 

Edit: Ser du har bestilt. Grattis. Det blir ikke feil med sonim, hvis du skal ha noe å ringe med ute.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Kona fikk nettopp xcover 2 etter å ha klart å ødelegge 2 stk av forgjengeren på under et år. Så noen skulle nok hatt en Sonim ;-) Har selv hatt forgjengeren til xcover 2 i et års tid nå, og den virker som den skal enda. Men ingen tvil om at xcover 2 er mye raskere og "nyere" enn den forrige. Kjempeflott telefon til den prisen :-)

 

Sent from my GT-S5690 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Samsung b2100

 

Og det har jeg hatt til nå. I 3,5 år før den begynte å ruste opp og batteriet gikk til faens. Nå har jeg tatt i bruk nr 2 som kona har brukt i 3 år fra før.

Skjønte endelig at det var klokken jeg brukte mest og lommelykta ligger som regel i lomma når jeg er ute å trasker så nå har jeg kjøpt ny klokke og har planer om å stadig oftere "glemme" mobilen hjemme. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

vekker denne til live igjen...

 

Jeg tror jeg må skifte ut min Samsung E2370 snart. Og da er spørsmålet hva jeg skal velge?

 

Har egentlig bestemt meg for å kjøpe touch-telefon. Den må tåle litt, være nogenlunde vann&støvtett.

 

Foreløpige kandidater er:

Samsung XCover2

Cat B15 (tar 2 simkort, har jobb og privattlf så det er et pluss)

Sony xperia etellerannet

 

Heller mest mot samsungen. Men frister med 2 sim i Cat-en

 

Noen innspill?

 

/l

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Samsung b2100.

Det er den første mobilen jeg har hatt som har overlevd over et år med meg på jakt og fiske i all slags drittvær. Nå har jeg hatt den i 2 år og det er kun skjermen(dekselet) som har blit skadet.

God batteritid, grei lykt, enkel i bruk mtp ring og sms, middels bra kamera. Vanntett, støtsikker osv...

Vurderte en stund å kjøpe et par ekstra for å ha i bakhand :D

 

Har denne som tjenestetelefon. Enkel og grei og tåler mye misshandling i felt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Problemet med mange av desse touch-mobilane som skal tåle litt er jo at dei stort sett er ubrukelege som smart-telefonar. Dårleg skjerm, dårleg kamera, gammal/treig hardware og så vidare. Om ein først skal ha ein smart-mobil som tåler litt er det jo kjekt å ha ein brukande skjerm og kanskje også eit OK kamera? Viss ikkje kunne ein like godt kjøpt ein mindre smart ( :winke1: ) telefon om ein berre treng den til å kunne ringe med, eventuelt sende ein SMS og to.

 

Samsung har no lansert Galaxy S4 Active:

 

http://www.amobil.no/artikler/samsung-l ... ive/134066" target="_blank" target="_blank

 

IP67 bør jo hjelpe i regnveret, men kor støtsikker den er veit ein vel ikkje enda. Kjem forhåpentligvis test av den innan kort tid. Forholdsvis dyr telefon, men også med meget god hardware, i alle fall på papiret. Litt spent på batteritida med ein 5" 1080p-skjerm, einaste...

Link to comment
Share on other sites

Jeg lurer på om det er noe i retning av den telefonen jeg kommer til å bytte til som privatmobil når kontrakten min utløper i August:

 

Samsung-Galaxy-Rugby-Pro.png

 

Med 1.5 GHz dual core, Jellybean OS med den vanlige softwarepakken, WVGA skjerm, quad band, 4G-LTE, BGN wi-fi og opptil 40 giga minne burde den holde et par år. Telefonen virker rimelig anvendelig selv om den er bygd til US Mil-STD 810Fc (støv, fuktighet, regn og støt).

Link to comment
Share on other sites

Problemet med mange av desse touch-mobilane som skal tåle litt er jo at dei stort sett er ubrukelege som smart-telefonar. Dårleg skjerm, dårleg kamera, gammal/treig hardware og så vidare. Om ein først skal ha ein smart-mobil som tåler litt er det jo kjekt å ha ein brukande skjerm og kanskje også eit OK kamera? Viss ikkje kunne ein like godt kjøpt ein mindre smart ( :winke1: ) telefon om ein berre treng den til å kunne ringe med, eventuelt sende ein SMS og to.

 

Synes ikke at spesifikasjonene til XCover2 er så helt håpløse, har hatt denne en tid nå og den fungerer bra så langt.

 

Forgjengeren holdt i 2 år (som er lenge for en mobil i min eie) gjennom regn og storm og snørr, det som tok den til slutt var at av/på knappen løsna og datt ut... Telefonen som sådan fungerer greit enda, men det er for lite internminne til å være en fullgod "smarttelefon". Noe de har fiksa nogenlunde på 2'ern. Og til under 2 høvdinger...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...