Jump to content

Aksjonsplan mot mårhund (DN)


Jibrag

Recommended Posts

DN har i dag publisert sin aksjonsplan mot mårhund.

 

http://www.dirnat.no/attachment.ap?id=7266

 

Ganske så fornøyelig lesning... men om de som har skrevet denne aksjonsplanen, spesielt den delen som omhandler uttak av mårhund har så mye praktisk jakterfaring har jeg mine tvil om. Først en liten selvmotigelse:

"Erfaringsmessig er det ikke mulig å presse mårhunden ut av slike hiområder, verken ved å slippe

på hunder eller benytte røyk." og noen avsnitt lenger ned: "Bruk av hunder er effektivt, både langbente hunder som sporer opp, forfølger og får mårhunden til å ”trykke” og ”spille død”, samt bruk av hihunder til å forfølge og støkke dyret ut av hi."

 

Men jeg måtte virkelig trekke på smilebåndet når jeg leste følgende:

"Av aktuelle hundetyper er dunkere eller støvere som benyttes til revejakt. Denne type hunder kan i tillegg suppleres med annen type hund som trenes til å finne mårhundens latriner, og dermed påvise

mårhund i et område."

 

Ut fra det jeg har lest om mårhundjakt i Finland/Russland er jeg da av den klare oppfatning at det er spisshunder som hovedsakelig brukes - i tillegg til hihunder, som vel oppfattes som den mest effektive jaktformen.

 

Nei, det er kanskje like greit at: "så langt mulig bør slike ekvipasjer knyttes opp mot SNO

så lenge som aksjoner har en offentlig overbygning." Så får SNO ta jobben med å trene opp eventuelle "latrinesøkshunder".

 

For min del håper jeg det blir mye mårhund, det ser ut som et morsomt viltslag. Rabies har man vel ikke påvist på dem i verken Sverige eller Norge, og så lenge det ikke oppstår spontant er neppe sjansen større enn hos andre dyr.

Link to comment
Share on other sites

He , he ja røkte Trønderske sokker kan jo sikkert føre til mye rart , mulig Jon Inge har sittet for nært st. hansbålet :D

 

Men det hadde jo vært litt morsomt å fått prøve å jakte litt på denne rakkeren. Jeg stiller villig opp med mine " latrine " sniffende hunder :lol:

Link to comment
Share on other sites

DN har i dag publisert sin aksjonsplan mot mårhund.

 

http://www.dirnat.no/attachment.ap?id=7266

 

For min del håper jeg det blir mye mårhund, det ser ut som et morsomt viltslag.

 

 

Har du røyka sokkene dine Jon Inge????????

 

Jeg får velge å tro at du skriver dette for å provosere....

 

Se for deg følgende bilde i bakhodet - Brynjar i bermudashorts og flip-flops på stranda i Thailand med en paraply-drink, midt i beste minkjakttida. Det kunne vært en realitet, hadde det ikke vært for rømninger fra dårlig sikrede norske pelsdyrfarmer.

 

Kaldsvetter du nå, Brynjar? :twisted:

 

Jeg kjenner deg for godt til å godta at du jakter mink for å berge de stakkars ærfuglene, og jakter kobbe for å redde kysttorsken. :mrgreen:

 

Nei, jeg skriver det ikke for å provosere. Jeg ser helt ærlig talt ikke det helt store problemet med å få inn mårhunden i tillegg til rev, grevling, mår, mink, oter, røyskatt, andre rovdyr og rovfugl som predaterer småviltet. Og hvis DN var så skeptiske som de var (i motsetning til hva jeg tror, nemlig at de har lagd denne aksjonsplanen kun for å være politisk korrekte og for å sikre fremtidige overføringer på Statsbudsjettet) så hadde de hatt en aksjonsplan mot mink. Vis meg denne for å bevise at jeg tar feil. 8)

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig LIKER jeg å jakte mink og kobbe! Men vær trygg på en ting: Hadde jeg hatt mulighet til å kverke den aller siste minken i Norge ville jeg garantert ha tatt i bruk absolutt alle midler for å lykkes med det.

 

Nå er jeg så heldig å ha en forvaltningsplan av samme type som Foxhound. Eneste forskjell er at min er litt eldre enn hans. (Shica) Jeg kan bekrefte det han forteller om at den virker. Har blitt skikkelig vanskelig å finne mink her nå. Det hender selvfølgelig at jeg savner muligheten til å skyte ti -tolv minker på en dag, men ikke når jeg ser hva det koster ute i øyan!

 

Når det gjelder mårhund håper, men tror ikke, jeg at det blir lenge før den dukker opp enda. Dessverre ble det skutt fire stykker kun femten mil herfra i vinter, og det kom ubekreftede meldinger om at den ble sett kun fem mil herfra noe senere. Alt tyder på at den snart er etablert her. Jeg gleder meg IKKE til den kommer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg på min side synes det er positivt at det utarbeides handlingsplaner. Da blir ialle fall noe utført.

(trenger ikke å være negativ til alt som DN foretar seg)

 

Kan ikke uten videre sammenligne med mink. Minken kom hit i en tid det ikke var fokus på slike ting som fremmede arter. Med den utbredelsen den har fått så er det ikke stort annet enn å ha den jaktbar hele året.

Hadde minken vært ny i dag så hadde det nok sett annerledes ut. Kan ikke tillate alt i dag fordi det var sånn før i tiden....... (jo kanskje det, da kunne jeg jo ha jaktet gaupe hele året)

 

Når det gjelder hunder så har jeg kikket litt på finske sider (etter et grunnkurs i finks googl) sett at det er både støvere og spisshunder som benyttes (og vhorster), Kunstige hi ser ut til å være veldig effektiv.

Har også sett filmklipp av at mårhunden spiller død, de løftet opp mårhunden og viste den til kameraet, De la den så ned og den stakk avgårde når ting hadde roet seg. Den var da støkken av mennesker og ikke hund. Tvilsomt at den spiller død med en glefsende hund i halen.

 

Når det gjelder mårhunden som predator så er det vel svømmeegenskapene og trivselen i vann som gjør at den utfyller grevling og rev. Tror ikke rovviltstengselen ut til f.eks Tautra (Frosta) er til hinder for denne karen. Dette gjelder også flere øyer som pr i dag er rovviltfrie.

 

Jeg skal iallefall gjøre mitt til å begrense en evt etablering. Så får jeg da iallefall jaktopplevelser i forsøket.

Tror dog neppe vi klarer å stoppe denne karen.

Ser at finnene skyter langt over 100 000 i året. Mot 30 000 rev!

Link to comment
Share on other sites

en liten sideting her...

 

de støverne som er nevt.. ere da like greit å bruke "revehunder" på disse?

tenker da litt på MR.foxhound... vil de funke like greit på mårhund som på rev?

 

Ja det er jeg temmelig sikker på at støverne fungerer godt på , vet flere som bruker revestøvere på mårhund i Finland. Revestøverenes beste egenskap ligger jo i å ta opp kalde spor og følge disse , men har støveren litt rovvilt skarphet så vil den stille mårhunden også. Har du den rette støveren så vil den også spore mårhunden og i tillegg markere hiet hvor den evt har gått inn. Men for de som har hihund så må de nok belage seg på graving om det er mårhund i hiet , det er iallefall det Finnene sier.

Link to comment
Share on other sites

Hvor er det mest sansynlig at den kommer til å komme fra, nord, sør eller midt-sverige. Må bare beklage, vet svært lite om mårhund. Vil det være mulig å ta den på åte-jakt som med rev. Jeg bor i engerdal å akkurat her jeg bor er det ikke mer en 8-9 km til svenske-grensa. Siden det er mye av den i Finnland antar jeg at det er hovedsaklig i nor det kommer til å bli problemer først uten at jeg har noen som helst kunnskap til dette.

 

 

Brunopågrensamed3006engerdal

Link to comment
Share on other sites

Vel har sett en rekke filmer fra finnland der russerstøver blant annet brukes, andre støvere er også helt klart potensielle. Faktoren som er viktig her er ROVVILTEGENSKAPEN til hunden! deretter er det ikke nøye hvilken rase det er egentlig.

Jeg bor ikke langt unna der det er skutt mårhund, kjenner de som titt og "ofte" ser denne skapningen og vil helt klart søke å være med i dette prosjektet (har visst om dette en god stund).

 

Så til Jibrag, les litt om mårhunden og dens adferd, hva den har av parasitter og hva og hvem som kan bli smittet av den osv.. så ser du fort at føttene dine er ute ved statfjord c! Kan selge deg årer vis du vil ha?

Link to comment
Share on other sites

Vel har sett en rekke filmer fra finnland der russerstøver blant annet brukes, andre støvere er også helt klart potensielle. Faktoren som er viktig her er ROVVILTEGENSKAPEN til hunden! deretter er det ikke nøye hvilken rase det er egentlig.

Jeg bor ikke langt unna der det er skutt mårhund, kjenner de som titt og "ofte" ser denne skapningen og vil helt klart søke å være med i dette prosjektet (har visst om dette en god stund).

 

Så til Jibrag, les litt om mårhunden og dens adferd, hva den har av parasitter og hva og hvem som kan bli smittet av den osv.. så ser du fort at føttene dine er ute ved statfjord c! Kan selge deg årer vis du vil ha?

 

Har du hund , isåfall hvilken ? Ble bare litt nyskjerrig.

 

Ellers så spåes det jo fra experthold at det er nord Norge som først kommer til å " lide " under en evt oppblomstring av mårhund bestanden. Dette er vel først og fremst grunnet at det er korteste vei fra Finland + stor områder med lite folk , veier osv.

 

Ellers så har jeg snakket med folk som kjenner mårhunden bedre enn det jeg gjør. Og de sier at Norske kysten med sine mange holmer og øye passer mårhunden perfekt med sitt milde klima og mårhundens gode svømmeferdigheter. Mårhunden kan jo også etablere seg på veldig kort tid siden den kan få 15-20 unger i et enkelt kull.

Link to comment
Share on other sites

Vel har sett en rekke filmer fra finnland der russerstøver blant annet brukes, andre støvere er også helt klart potensielle. Faktoren som er viktig her er ROVVILTEGENSKAPEN til hunden! deretter er det ikke nøye hvilken rase det er egentlig.

Jeg bor ikke langt unna der det er skutt mårhund, kjenner de som titt og "ofte" ser denne skapningen og vil helt klart søke å være med i dette prosjektet (har visst om dette en god stund).

 

Så til Jibrag, les litt om mårhunden og dens adferd, hva den har av parasitter og hva og hvem som kan bli smittet av den osv.. så ser du fort at føttene dine er ute ved statfjord c! Kan selge deg årer vis du vil ha?

 

Har du hund , isåfall hvilken ? Ble bare litt nyskjerrig.

 

Ellers så spåes det jo fra experthold at det er nord Norge som først kommer til å " lide " under en evt oppblomstring av mårhund bestanden. Dette er vel først og fremst grunnet at det er korteste vei fra Finland + stor områder med lite folk , veier osv.

 

Ellers så har jeg snakket med folk som kjenner mårhunden bedre enn det jeg gjør. Og de sier at Norske kysten med sine mange holmer og øye passer mårhunden perfekt med sitt milde klima og mårhundens gode svømmeferdigheter. Mårhunden kan jo også etablere seg på veldig kort tid siden den kan få 15-20 unger i et enkelt kull.

 

Ja har en russisk støver som jeg bla har tenkt å bruke på mårhund, 2 mårhunder ble skutt ved hytta til en kompis og en kjørt i hjel av bil, 3 stk! på et og samme omårde, flere er observert. Disse stammer nok som du korrekt antyder fra Finnland--->Sverige og så inn til Norge.

Ja, yngler fort og rensker reir til fuglearter og har med seg parasitter! Vanskelig å jakte siden den store deler av vinteren "forsvinner" går delvis dvale/hi i perioder for så å dukke opp igjen. Rar skapning...rett og slett.. men nå skal den til pers!!

Link to comment
Share on other sites

Så til Jibrag, les litt om mårhunden og dens adferd, hva den har av parasitter og hva og hvem som kan bli smittet av den osv.. så ser du fort at føttene dine er ute ved statfjord c! Kan selge deg årer vis du vil ha?

 

Ja, hva er det den har av parasitter - og da mener jeg ikke det man påviser på mårhund i Russland, men det som er påvist på mårhund som er skutt i Skandinavia? Det er vel så langt to ting man har vært skeptisk på, det ene en bendelorm som kan gå over til mennesker og det andre er rabies. Ingen av delene er såvidt jeg vet påvist hos mårhund i Skandinavia.

 

Så hva er det folk er redd for? At mårhunden skal få med seg dette når den er hjemme i Russland på familietreff, eller at bendelorm og rabies skal oppstå spontant når mårhunden finner igjen tryllepulveret sitt?

Link to comment
Share on other sites

Så til Jibrag, les litt om mårhunden og dens adferd, hva den har av parasitter og hva og hvem som kan bli smittet av den osv.. så ser du fort at føttene dine er ute ved statfjord c! Kan selge deg årer vis du vil ha?

 

Ja, hva er det den har av parasitter - og da mener jeg ikke det man påviser på mårhund i Russland, men det som er påvist på mårhund som er skutt i Skandinavia? Det er vel så langt to ting man har vært skeptisk på, det ene en bendelorm som kan gå over til mennesker og det andre er rabies. Ingen av delene er såvidt jeg vet påvist hos mårhund i Skandinavia.

 

Så hva er det folk er redd for? At mårhunden skal få med seg dette når den er hjemme i Russland på familietreff, eller at bendelorm og rabies skal oppstå spontant når mårhunden finner igjen tryllepulveret sitt?

 

Trehodet bendelorm ønsker du vel hjertelig velkommen i norsk fauna? Rabies er ikke noe tema, det finnes det bot for så det bekymrer jeg meg ikke for. Men vi har kanskje allerede et problem hos rødreven i Norge, dette er en kammerat av meg som jeg vil påstå vet hva han prater om, http://www.helgeland-arbeiderblad.no/nyheter/article3460165.ece

Vil du ha det slik jibrag? "Dersom parasitten etablerer seg her i landet, vil den endre vår måte å bruke naturen på. Man må da være forsiktig med å spise rå bær og sopp, eller drikke ubehandlet vann", heter det i Veterinærinstituttets orientering til de norske revejegerne." Ønske dette velkommen? really!!!

 

Som rase og dyr er mårhunden grei, morro å jakte på osv. men den høre IKKE inn i norsk fauna! Den vil rasere områder der det er hekkende fugl osv..(hvis bestanden får etablere seg)

Link to comment
Share on other sites

Trehodet bendelorm ønsker du vel hjertelig velkommen i norsk fauna?

 

Nå må du lese hva jeg skriver. Etter hva jeg har fått med meg (bl.a i div artikler de siste dagene) er ikke denne bendelormen påvist hos mårhund i Skandinavia. Den er _kun_ påvist hos mårhund i Russland. Likeledes er det ikke påvist rabies hos mårhund i Sverige eller Norge, mens i Finland har man jo rabies - og hadde det også før mårhunden kom.

 

Som rase og dyr er mårhunden grei, morro å jakte på osv. men den høre IKKE inn i norsk fauna! Den vil rasere områder der det er hekkende fugl osv..(hvis bestanden får etablere seg)

 

Jeg ser ingen grunn til at mårhunden vil bli verre for hekkende fugl og ynglende pattedyr enn de rovdyra vi allerede har, og da som konkurrent til de rovdyra som fins her i dag og ikke som et tillegg. For meg som driver en del rådyrjakt kan jeg faktisk se en helt klar positiv side ved at mårhunden tildels fortrenger rødreven (noe som kan synes å være tilfelle i Finland), såvidt jeg har forstått er ikke mårhunden på noen måte like hard på rådyrkjeene som reven er.

 

Artsdatabanken http://www2.artsdatabanken.no/faktaark/Faktaark61.pdf skriver følgende:

 

"I Finland, hvor arten er nøye studert, har det så langt ikke blitt påvist dramatiske negative effekter på den opprinnelige faunaen etter at mårhunden koloniserte landet. Dette må bl.a. antas å henge sammen med

at den er en generalist og derfor ikke beskatter noen av byttedyrartene uforholdsmessig kraftig. Den kan imidlertid lokalt gjøre betydelig skade på bl.a. bakkehekkende fugler i hekkeperioden. Effekten av arten vil imidlertid avhenge mellom annet av hvilke andre predatorer den må konkurrere med om ressursene (som f.eks. rev, mår, mink, grevling osv.) og selv passe seg for (f.eks. ulv og gaupe)."

 

Folkehelseinstituttet http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_5799&MainArea_5661=5799:0:15,1904:1:0:0:::0:0&MainLeft_5799=5544:55609::1:5800:35:::0:0 skriver følgende om den omtalte bendelormen:

"Echinococcus multilocularis forekommer sjeldnere, men kan gi alvorlig sykdom. Rev er vanligvis hovedvert og smittes ved å spise smågnagere (mellomvert) med tinter. Hund og katt som spiser infiserte byttedyr kan også være hovedvert. E. multilocularis forekommer endemisk i revebestander over store deler av den nordlige hemisfære, bl.a. Sibir, Nord-Japan, Alaska og Canada. I Europa forekommer parasitten spesielt i Tyrkia og Sentral-Europa. Infeksjon hos mennesker med E. multilocularis er svært sjelden, også i endemiske områder, med en insidens varierende fra 0,03 til 1,2 per 100 000 innbyggere per år."

 

Jeg synes debatten om mårhunden har blitt utrolig unyansert, og med hånda på hjertet kan jeg ikke si at jeg klarer å finne faglig belegg for det ramaskriket som media har skapt. Selvsagt synes jeg ikke det er positivt med stor predasjon av hekkende fugl, og selvsagt synes jeg ikke det er positivt om det kommer inn sjukdommer eller snyltere (som f.eks rabies eller den omtalte bendelormen), men jeg klarer bare ikke å se at mårhunden skal kunne gjøre noe stort utslag for noen av delene, opp mot dagens situasjon.

Link to comment
Share on other sites

Nei så langt er alt vel og bra og jeg hører absolutt på hva du sier! Jeg er ikke med på media sitt ramasrkik heller men jeg er en person som liker uttrykket "bedre føre var en etter snar", for hva gjør man hvis man får innslag av parasitter og snyltere? Er det ikke mye bedre å rydde unna evt. fremtidige problemer nå en når man har på hundre eller tusenvis av disse dyrene? Og man finner dyr som er smittet? Ting begynner fort å rulle da...

 

Og forøvrig er ting bevist, mårhunden er en tøff fyr mot kolonihekkende fuglearter og er det noe vi har mye av i Norge er det nettopp det, her er det et eldorado for den krabaten.. ja ja..

 

For min del gidder jeg ikke diskutere mere rundt dette fordi debatten dreier seg vel mer om medias tolkning av dette dyret en det du og jeg mener?

Link to comment
Share on other sites

Nja.....slik jeg har forstått det så utfyller den nok noe mellom mink og rev for å si det slik. Reven kan jo trekke over store områder på matleting , som mårhunden , og minken er jo en trussel på holmer og skjer , som mårhunden..... grunnet sine svømmeferdigheter.

 

Mårhunden har jo da det " beste " fra disse 2 artene , nemlig minkens evne til å svømme og revens evne til vandring i alle typer terreng.

 

Jeg har også vært med på å samle inn prøver fra rev til vet.instituttet , så langt jeg vet er ikke denne parasitten funnet ennå. Skal man ta inn hund etc fra andre land vil jo en orme kur bla være et krav for å få gjøre det , mårhunden stopper neppe på grensa for å ta ormekur.... :wink: , men på en annen side så gjør vel ikke verken reven eller ulven det heller :wink:

 

Jeg sitter med litt blandede følelser , på den ene siden hadde det vært kjekt med ennå et viltslag å jakte på for oss pelsjegere , på en annen side så vet man jo ikke konsekvensen på sikt.... :?

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjøt en mårhund på reveåte i Pasvik i 1996. Den 3 sikre observasjonen i Norge mener jeg det var på den tiden. Den har ekspandert litt siden den tiden

Hmm? den kommer vel til deg først da? du får ta han når han kommer over elva fra russland. :lol:8)

For min del er den ikke serlig velkommen etter alle de "horror" historiene. :shock:

 

 

brunogrensejegerengerdal

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

nye arter er vel egentlig en del av naturen mener jeg da - uansett om de er innført eller ikke... Vi har kødda så fælt med systemet at vi ikke har no kontroll, de kommer inn hvis det er et næringsgrunnlag... Jeg tviler på at det blir samma ramaskrik om det dukker opp en hvithalehjort eller en dåhjort. Rådyret er jo introdusert det også... Vi skal jo på liv og død ikke ha villsvin i norge heller selv om vi utrydda de vi hadde her for 300 år siden... Det som skjer det skjer... Helt greit å bytte blink innimellom...

 

"Between 1931 and 1955, the N. p. ussuriensis subspecies were introduced to the European part of the Soviet Union as potential fur or game animals and have spread rapidly since. In 1948, 35 Raccoon Dogs were introduced in Latvia. The population increased rapidly. In 1960 Latvia officially reported that a total of 4210 Raccoon Dogs were hunted. No negative effects on native fauna have been reported." fra wikipedia

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor kan ikke mårhund få leve i fred,når det er andre arter som har samme smittefare og enda større skadevirkning på den Norske fauna enn mårhund ?

 

Greit,den tar noen egg og fugl men er ikke værre enn andre enkelte arter !

Smittefare ? hvilken smitte fører mårhund med seg,som ikke ulv har også ? (den er fredet ? )

 

Både mårhund og ulv har tilnærmet samme opprinnelige opphavssted,og hvorfor i all verden den forskjellsbehandlingen ?

 

Inntil ulven får samme status som mårhund,så kan Norge få flyte over av mårhund fra samme sted for meg :twisted:

 

Dette innlegg er mest ment som en vinkling,for å få til en saklig debatt på forskjellsbehandlig av dyr fra samme sted og negative virkning på den Norske fauna !

Link to comment
Share on other sites

Puste rolig...

Ikke la det utvikle seg til noe annet enn det tråden handler om :!:

 

enig med den, det er ytringsfrihet i detta landet - pluss at det er et anonymt forum så folk får holde seg til brukernavn og slutte å hinte med forkortelser o.l.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor denne hetsen mot mårhund ?

Har ikke den livets rett som andre arter og kan berike vår natur med en art til ?

Mårhund er et flott dyr å se på,meget fin pels som er et ettertraktet pelsverk for interesserte fangstmenn.

Mårhunden tar litt fugl og egg,men det gjør den for å overleve som alle andre arter gjør,og har vi noen rett til å bevare mårhundens føde noe mer enn den trenger for livets opphold ?

 

Smitten som den kan medføre seg,er den virkelig reel mot oss folk ?

 

Forventer et seriøst svar på dette av de siste innleggere,med ønske om en rolig puls og et behersket sinn :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

 

Ja det er jeg temmelig sikker på at støverne fungerer godt på , vet flere som bruker revestøvere på mårhund i Finland.

Revestøverenes beste egenskap ligger jo i å ta opp kalde spor og følge disse , men har støveren litt rovvilt skarphet så vil den stille mårhunden også. Har du den rette støveren så vil den også spore mårhunden og i tillegg markere hiet hvor den evt har gått inn.

 

Så over til det rent juridiske. Drivende hund er ikke lovlig på mårhund i Norge.

 

Vi har altså et Direktorat for Naturforvaltning som:

1 - nekter å tillate drivende hund på bjørn, til tross for at det er den mest effektive hundetypen under den svenske bjørnejakta.

2 - nekter å tillate drivende hund på jerv, fordi den stresser jerven for mye (mer enn helikoptrene tydeligvis) til tross for at det er en jaktform mange mestrer, og en jakthundtype mange har

3 - oppfordrer til jakt på mårhund med drivende hunder, til tross for at det i henhold til deres eget lovverk er forbudt.

Link to comment
Share on other sites

Vi har altså et Direktorat for Naturforvaltning som: (osv)

 

Og det jeg mener med dette innlegget, er at byråkratene tar seg til rette. Demokratiske politiske beslutninger utvannes av byråkratenes rundskriv og spissfinurligheter. Gode politiske vedtak kan alltid tolkes, mistolkes og fordreies. Jeg har nevnt det samme i flere tråder, og det er også aktuelt i denne.

 

Og det er ikke bare jeg som har sett dette...

 

http://www.t-a.no/nyheter/article71870.ece

 

Jeg som hadde tenkt å stemme SP...

Link to comment
Share on other sites

Kan jo også nemnes at i forhold til gjeldende regelverk er det ikke lov å skyte mårhund på reveåte om du har lys på åta , dette er et unntak som gjelder bare for rev.

 

Nå er det på trappene en omarbeiding av vilt / jaktloven spesielt med tanke på mårhundproblematikken , men den byrokratiske prosessen har en tendens til å jobbe sakte så det er ikke godt å si når vi evt får et regelverk tilpasset mårhundjakt.

Link to comment
Share on other sites

@ Jibrag; vet du noe om mårhundene som ble observert på stiklestad for en 10 år siden?

var visst to stk som holdt til der i en periode, men om de ble skutt eller ikke finner jeg ikke ut noe om.

skulle kanskje tro at det var flere i område nå, hvis de har vært her tidligere?

Link to comment
Share on other sites

Har liten tro på at det finnes mårhund nede i bygda i Verdal, der blir det vel spora av såpass tett i gaupejakta at evt. "fremmedelementer" ville blitt oppdaga.

 

Angående regelverket, så styrer dessverre byråkratene i DN dette akkurat som de sjøl vil. Hvis de bestemmer seg for at mårhunden skal bort, så vil det nok åpnes opp for både det ene og andre. Håper jeg dauer før dem, så jeg får sitte på innsida med en kald pils og glise når de prøver å bortforklare alt fanskapet til St.Peter.

Link to comment
Share on other sites

Norge er pålagt å forhindre etablering av mårhund gjennom bla div EU avttaler og Rio-konvensjonen. Står spesifikt i handlingsplanen. Den kommer nok ikke til østerdalen med det første, men der ville den neppe gjort den største skaden uansett. Det som er ansett som viktigst er å forhindre at det etablerer seg rundt fuglefjella, hvor en finner enkelte arter der største delen av verdens bestand hekker i Norge. (Ikke kom å si at det ikke er en større trussel for norsk diversitet enn at ulven river med seg no elg...)

Link to comment
Share on other sites

Har liten tro på at det finnes mårhund nede i bygda i Verdal, der blir det vel spora av såpass tett i gaupejakta at evt. "fremmedelementer" ville blitt oppdaga.

 

Angående regelverket, så styrer dessverre byråkratene i DN dette akkurat som de sjøl vil. Hvis de bestemmer seg for at mårhunden skal bort, så vil det nok åpnes opp for både det ene og andre. Håper jeg dauer før dem, så jeg får sitte på innsida med en kald pils og glise når de prøver å bortforklare alt fanskapet til St.Peter.

 

 

Det er vel bare det at under gaupejakta ligger mårhunder flest i ro i påvente av mildere vær og vår. Så sjangsen for å se mårhundspor under sporing av gaupe er meget liten :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det er vel bare det at under gaupejakta ligger mårhunder flest i ro i påvente av mildere vær og vår. Så sjangsen for å se mårhundspor under sporing av gaupe er meget liten :wink:

 

Hmmm, ja du sier noe. Jaja, i vinter hadde vi grevlingspor gjennom et av terrengene vi spora av for gaupe, halvmeter løssnø og grevlingen hadde gått så dypt at bare øra var over snøen... Men det var mest en assosiasjon jeg dro for å prøve å vri samtaleemnet over på noe annet... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 1 month later...

I Stjørdal så er det i det siste året registrert (uoffisielst, desverre) 10-12 observasjoner. De fleste av laksefiskere på nattens tid. Flere observasjoner er gjort av personer som det skulle være troverdighet over. Beskrivelsen de har stemmer også skremende godt.

Har vært i kontakt med DN`s mann på området og de har et ekstra fokus på Stjørdalsføret, i og med mange rapporterte observasjoner. Desverre er ingen av observasjonene bekreftet av "eksperter", funn av spor, hi etc er heller ikke registrert.

 

I starten så var det omtrent "mote" å si at man hadde sett mårhund. Men nå har fokuset blitt større, og interessen for dyret høyre. Da ser det ut til at terskelen for å si at man har sett mårhund er høyere. Til og med min egen bror tvilte på om han skulle si det til meg, i og med mange forutgående tvilsomme observasjoner. Han fikk "dyret" foran bilen en morgen og kjørte etter det ca 100m før den kastet seg ned mot elva.

Han var 100% sikker sa han, men tør nesten ikke å tro det selv.

 

En annen observasjon vi fikk nyss om gjorde at vi trompet sammen et jaktlag på 6-7 mann. Fikk frem dyret og skutt det! Det var en mørk skabbrev med 10cm hale. Så lokale oppblomstringer av skabb kan nok føre til noen unormale rever som blir feiltolket til å være mårhund.

Har også undersøkt tips om hi, her satte vi opp åtekamera, 10-12 bilder av grevling ble resultatet på en uke.

 

Så vi mangler det helt sikre beviset, enten godt bilde eller dødt dyr!

Men med tanke på antall meldinger om det så er jeg villig til å tro at iallefall 3-4 av observasjonene stemmer. Litt spenning rundt det er det no iallefall.

Link to comment
Share on other sites

Mårhunden har også satt inn støtet sørfra. Danmark har fått en liten bestand og det fryktes at den svømmer over til Skåne (den er visst kapabel til 5km svømmetur). Har vil vi nok få en mere "eksplosjonsartet" spredning enn nordfra vil jeg tro. Se bare på villsvinets utbredning. 25 dyr er forresten skutt/ihjelkjørt på Jylland.

 

I nord Sverige har man skutt over 50 dyr og har belegg for 12 ynglinger i år. Den første Mårhunden er skutt i Versterbotten (Umeå).

 

Men så blir det mere mat til ulven og gaupa da, så kanskje sparer vi et og annet rådyr. :|

Link to comment
Share on other sites

Vil det være mulig å ta den på åte-jakt som med rev.

 

Brunopågrensamed3006engerdal

 

Jeg skjøt en mårhund på reveåte i Pasvik i 1996. Den 3 sikre observasjonen i Norge mener jeg det var på den tiden. Den har ekspandert litt siden den tiden.

 

Eg såg en dau mårhund i elva forran kraftverket i Skogfoss, for to års tid sia på vinterstid. tenkte ikkje meir over det da. Så dei er nokk på veg inn fra russland.

Link to comment
Share on other sites

Jeg må først si at jeg ikke har lest hele denne tråden, mye pga mange innlegg som er totalt blottet for konsekvensvurdering og økologisk tenking... Jeg må si at jeg er rimelig sjokkert over mangelen på kunnskap og/eller vurderingsevne hos en del medlemmer på forumet mht nye arter... Det er kanskje på sin plass å lese seg opp litt?

 

Nye arter, om det er en sopp, et insekt, en plante eller et pattedyr kan gjøre uopprettelig skade dersom de får etablere seg i et "jomfruelig" miljø hvor arten ikke har hatt fotfeste tidligere. Jeg antar at noen kjenner problemet med den skandinaviske edelkrepsen og den nord-amerikanske signalkrepsen? Samme gjelder nord-amerikansk hummer vs hummeren langs norskekysten; De blir rett og slett utkonkurrert og de nye artene fører med seg bakterier, virus og diverse kjente og ukjente sykdommer som stedegne arter ikke har resistens mot. Samme kan sies om minken; Hekkende sjøfugl hadde ikke noe forsvar mot en ny predator, derfor ble og blir fremdeles øyer og skjær plyndret for egg og kyllinger.

Er det noen på forumet som kan stå oppreist å si at kongekrabben ikke har hatt negativ innvirkning på bunndyrfaunaen i havet øst for nordkapp?

 

Mårhunden er en opportunist mht ernæring og på dette tidspunktet vil vi ikke kunne se den fulle rekkevidden av hvilke konsekvenser det vil få for lokalt dyreliv dersom den får spre seg fritt. Hva angår ulike sjukdommmer og hva det får å si for andre arter vet vi foreløpig ikke, kanskje kan den spre sjukdommer til både hunder og husdyr. Er det så gøyalt da? Det er bare totalt meningsløst å hevde at dette bare er en av flere predatorer og påvirkningen antakelig ikke har noe å si for artene som blir predatert. Hvordan vet dere dette? Dere vet det jo IKKE!!! Dere bare tror og det holder ikke som argument!!!

 

Med unntak av villsvinet, som har vært stedegent i Norge, har DN en sunn politikk mht innføring av nye arter og med bakgrunn i den kunnskapen vi har i dag er det eneste riktige å holde antall mårhunder nede på et minimum.

P.S: Rådyret er naturlig innvandret til Norge via Sverige for veldig lenge siden, ikke en art som er satt ut i norsk natur slik som en her inne forsøkte seg på.

Link to comment
Share on other sites

Tja er det noen forskjell på innvandret rådyr og innvandret mårhund da ?

 

Bortsett fra at rådyret kan spises er det i prinsipp samme sak. Hvis DN har et så sundt forhold til dette så skulle det vært helårsjakt også på flere andre arter som rådyr , kongekrabbe , canadagås osv. Men dette gjøres ikke i dag , faktisk synes jeg DN innehar en rimelig arrogant og slapp holdning til det hele. Noe som igjen gjør at jeg selv får lyst til å gi f... i det hele.

 

Jeg er imot utsetting av nye arter i faunaen , men det vil hele tiden innvandre nye arter mens andre arter forsvinner. Dette fordi vi har klimaendringer bla. Og om man undersøker skader forårsaket av mårhund i Finland så er det ike aurak noe å hoppe i taket for. Det som er spesielt med Norge er alle øyene med fuglefjell osv , som ikke fra før har rev. Her kan måhunden gjøre stor skade.

 

Edit : tastaturproblemer

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Mårhund, kongekrabbe, mink, kanadagås og andre arter som er fra Stillhavet eller andre siden av Atlanteren hører ikke til her. Det burde i prinsippet tillates ubegrensa helårsjakt/fangst på de, gjerne med skuddpremie som et virkemiddel. Noen av de er gode på tallerkenen, men de ødelegger bare for den lokale faunaen.

Link to comment
Share on other sites

Det er nettopp det som er poenget mitt Polardego , det er bare det at disse blir behandlet ulikt hos DN , de spiselige artene er det jakttid på mens andre " unyttige " arter skal taes ut for enhver pris. Da ringer det en bjelle hos meg. Det skal ikke bare skyldes på DN , men i høyeste grad våre politikere også , iallefall når det gjelder kongekrabben.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...