Jump to content

hvordan forer dere jakthunden?


Beago

Recommended Posts

Til info så var jeg ute en tur å slapp dachsen igjen i dag og han virka frisk som en fisk og søkte fint ut som vanlig. Ingen uttak men 7 km fikk han løpt i løpet av 2,5time. Så en fin ettermiddagsøkt :)

 

Men har uansett lært å bli mer bevisst på foring/vanning og kommer til å fore annerledes enn jeg har gjort hittil, resten av høsten. :)

Link to comment
Share on other sites

Ein liten digresjon: Eg har ein støver som er veldig finspist og derfor alt for mager. Ho er frisk og rask, men likevell alt for undervektig. Eg har gitt ho tørrfor, gjekk frå kvelpefor til høgoktan frå royal canin (energy 4800). Ho er rett og slett finspist, ho eter ikkje det ho normalt skal gjere i løpet av ein dag(ho får no mat ein gang pr dag, det funkar betre en to gonger, då ho ikkje er skikkeleg svolten dersom ho får mat to gongar pr dag). Eg har forsøkt ting som å varme foret litt først, matolje, delfiafett og vom saman med foret. Det siste verka veldig bra i 14 dagar men så enda det med at ho sleika pelletsane reine for vom. Med andre ting eg har forsøkt, som delfiafett, har ho ete opp alt foret ei veke - og så er det ikkje spennande lenger og halvparten ligg igjen i skåla etter forting.

Tips på korleis eg får fillebikkja til å ete meir? Vil gjerne ha meir fett på ho før vinteren og jakta byrjar for alvor.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror hunden din er matlei. Min hanne var det før jeg kastererte han. Rekorden nå er en stabel med vafler og 500gram smør på 3 min :shock: Hehe Stjålet altså!

 

Før jeg kastererte han rørte han knapt maten sin. Løsningen ble og bytte på mellom to typer for å spe på med litt saus fra middag som jeg vanner ut litt og så lar trekke inn i foret. Da blir det vanskelig og slikke det av pelletene.

 

La ikke foret stå i buret eller ved matplassen. Tilby mat, la det stå i 2 min for så og ta det unna igjen.

 

Jeg har nå en unghund som spiser litt tregt. Men hvis den eldre hunden står og tigger/ser på matskåla hans så spiser han som bare faen :D

Link to comment
Share on other sites

Tja, du kan jo prøve feks vom og hundemat, eller du kan helle litt tran over tørrforet. hunder pleier å være glad i tran.

Enig!

Vom og hundemat og tørrfôret du bruker 50/50 + en teskjed sel eller lakseolje.

Da får hunden i seg lettopptaklig fett og protein med høy smaklighet.

Ikke noe mere jobb hvis man kjøper f.eks 1kgs pølser. (i stedenfor 20kgs blokker som må deles og pakkes om)

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor blander du karbohydrater inn? Er det ikke opplest og vedtatt at bikkjer ikke nyttiggjør seg av dette i samme grad som oss?

 

Vil ikke en blanding av fett, væske og proteiner fungere bedre?

 

 

Når det gjelder hardt arbeidende hunder, så trenger også de litt karbohydrater. Noen karbohydrater er "raske" og noen er "sene". Når du setter inn en hund i et hundspann, så har den et lager av protein i kroppen som den kontinuerlig vil omdanne til "brennstoff". Og brennstoffet er - karbohydrater - bl.a. En hardt arbeidende hund trenger også et lite lager av karbohydrater inntil at den er blitt "varm" og kroppen produserer det den trenger av karbohydrater for å fungere. Hvis den kun har proteiner "innabors" så vil dette fungere "bremsende" på aktivitetsnivået, og man vil kunne få en hund som ikke fungerer optimalt. Har du en hund som lunter rundt deg hele dagen, trenger den ikke så mye karbohydrater - akkurat som deg selv.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor blander du karbohydrater inn? Er det ikke opplest og vedtatt at bikkjer ikke nyttiggjør seg av dette i samme grad som oss?

 

Vil ikke en blanding av fett, væske og proteiner fungere bedre?

 

 

Når det gjelder hardt arbeidende hunder, så trenger også de litt karbohydrater. Noen karbohydrater er "raske" og noen er "sene". Når du setter inn en hund i et hundspann, så har den et lager av protein i kroppen som den kontinuerlig vil omdanne til "brennstoff". Og brennstoffet er - karbohydrater - bl.a. En hardt arbeidende hund trenger også et lite lager av karbohydrater inntil at den er blitt "varm" og kroppen produserer det den trenger av karbohydrater for å fungere. Hvis den kun har proteiner "innabors" så vil dette fungere "bremsende" på aktivitetsnivået, og man vil kunne få en hund som ikke fungerer optimalt. Har du en hund som lunter rundt deg hele dagen, trenger den ikke så mye karbohydrater - akkurat som deg selv.

 

Takker for svar! Men er bikkjer blitt så forskjellige fra Ulver at de rett og slett må ha karbohydrater for å fungere optimalt? Trodde ikke bikkjer fungerte på samme måte som oss, og at de heller rent genetisk fungerte bedre på fett og proteiner. Ulver jager jo i timesvis og de spiser vel bare kjøtt og fett?

Link to comment
Share on other sites

@Pripyat

 

Det er riktig at hundene fungere som ulver, men det er en ting som er forskjell - Ulvene springer ikke i et relativt høyt tempo - la oss si et gjennomsnitt på 16 til 18 km pr time - og f.eks drar en slede som er 200 kg ++ (fordelt på 16 hunder) 18 timer i døgnet.... Da trenger en hund reserver av det meste. En god jakthund kan fort tilbakelegge ei strekning på 40 til 60 km på ei jaktøkt - selv om ikke vi som jegere gjør det - en hund springer i snitt 7 ggr eller mer enn føreren.

 

Måten mennesket bruker hunden er annerledes enn hvordan ulven bruker seg selv - tenk på det litt ;)

 

Hvis du ser på den "oppskrifta" jeg bruker, så er det ikke mye karbohydrater i den - vil tippe 5 - 10 %.

Link to comment
Share on other sites

@Pripyat

 

Det er riktig at hundene fungere som ulver, men det er en ting som er forskjell - Ulvene springer ikke i et relativt høyt tempo - la oss si et gjennomsnitt på 16 til 18 km pr time - og f.eks drar en slede som er 200 kg ++ (fordelt på 16 hunder) 18 timer i døgnet.... Da trenger en hund reserver av det meste. En god jakthund kan fort tilbakelegge ei strekning på 40 til 60 km på ei jaktøkt - selv om ikke vi som jegere gjør det - en hund springer i snitt 7 ggr eller mer enn føreren.

 

Måten mennesket bruker hunden er annerledes enn hvordan ulven bruker seg selv - tenk på det litt ;)

 

Hvis du ser på den "oppskrifta" jeg bruker, så er det ikke mye karbohydrater i den - vil tippe 5 - 10 %.

 

Skjønner skjønner :) Informativt. Jeg er ingen fan av korn-produkter generellt når det gjelder bikkjer, da dette er menneskeskapt produkt som jeg ikke kan tenke meg at naturen har ment for bikkjer - men det er kanskje det mest lettvindte for å mette behovet for karbohydrater. Kanskje diverse bær og frukt er noe å vurdere å blande inn istedenfor kornet? Litt mer "naturlig"?

Link to comment
Share on other sites

Du skal ikke se bort fra det. Har en golden som er en hund etter multe og annen bær, sopp - som han ser jeg plukker, og annet som lukter godt som død mus, lemen osv. Hvis du ser på hva en bjørn i hovedsak eter - hvis man ser bort fra dyr - hehe - så er det faktisk tilfelle at ulv også spiser bær ol. Plantekost og dessert er noe alle spiser. Havregryn er "sene" karbohydrater, mens druesukker er svært "raske".

 

Banan, epler og pærer liker hunder godt - som regel - polarhundene mine eter det, og de fleste andre hundene jeg har hatt opp gjennom tiden. 18 polarhunder som jeg hadde fortærte en elg på rundt 150 kg i løpet av 5 dager - det kan man kalle en god uke for dem ;)

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke så mye om foring av jakthunder men driver med polare trekkhunder som gjerne jobber i lang tid om gangen. Det som man ser er at lettopptakelig fett er noe som gir hunden boost. (fx V&h sitt kyllingfett. eller egenproduserte fleskekaker av hestespekk) Det er gjort undersøkelser under langdistanseløp 400km+ der blodsukker og muskelbrennstoff blir målt underveis. Det som har vist seg er at hundene som fikk karbo i tillegg til fett og proteiner ikke hadde noe mere guffe enn de som ble snacket med fett/protein. Hunder er like forskjellige som mennesker, så det er viktig å finne ut hva din/dine hunder trenger av snacking i løpet av en dag. Jeg snacker mine trekkhunder gjerne hver 2-3 time alt etter hvor langt de skal kjøres og hvor hardt de jobber. Viktig å ikke gi for mye mat heller, for en mett hund jobber ikke like bra som en som har næring men ikke er mett. Jaktinstinktet trigges ofte av "sult".

Link to comment
Share on other sites

Det er gjort undersøkelser under langdistanseløp 400km+ der blodsukker og muskelbrennstoff blir målt underveis. Det som har vist seg er at hundene som fikk karbo i tillegg til fett og proteiner ikke hadde noe mere guffe enn de som ble snacket med fett/protein.

 

Vil vel tippe at dagens langdistansekjørere ikke er helt enig med deg... Har selv vært på flere av disse løpene for å observere, og har mer enn en gang sett hundene nekte å spise fettet de er tilbudt... Tørrforet derimot går som regel unna.. Hadde vært fint om du hadde en link til undersøkelsen...

 

De som ligger i toppen i langdistansekjøring sverger alle til et anerkjent tørrfôr som basis. Tilskudd må til, det er alle enig i. Men, erfaringene til disse hundekjørerene er at karbohydrater faktisk har en vesentlig positiv effekt. Raskere restitusjon blant annet...

 

Her er en undersøkelse som støtter litt opp om dette:

 

http://www.umb.no/statisk/husdyrforsoks ... 009/55.pdf" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

@lozine

 

Det du skriver om i innlegget ditt er en sannhet med modifikasjoner..... En hund som får et tilskudd med "raske" karbohydrater vil etter en utmarsj fortere restiruere enn en hund som ikke får det. Jeg har ikke noen annen forskning på dette enn det jeg selv har funnet ut gjennom mange år med hund og slede. Og fungerer det på polare hunder som arbeider hardt, så vil det også fungere på jakthunder. Det at kroppen raskere får slappe av etter ei treningsøkt eller lignende, jo bedre blir hvilen. Gir du en hund bare proteiner og fett, vil kroppen ustanselig jobbe for å få hurtig brennstoff, men tilsetter du det hurtige brestoffet direkte, så lagrer kroppen resten og "slapper" mer av i hvileperioden. Hunden vil da med andre ord sove bedre og ha et litt større overskudd og vil dermed føle seg mer uthvilt. I tillegg så har man problematikken på stivhet i muskulatur, og der har jeg sett på mine hunder at de virker mindre stive når de få et tilskudd med karbohydrater i maten etter ei langtrening. Det at man gir hundene mat og vann ofte når de jobber hardt, er noe av det viktigste man kan gjøre. Da yter de bedre og de føler at lederen er der for dem og ser til at de har det bra - dette resulterer i at hundene stoler på deg og vil dermed yte deretter ;) En lykkelig hund er en hund som jobber med lederen og ikke for lederen :!:

Link to comment
Share on other sites

Interessant tråd det her, for en førstegangs hundeeier!

 

Har selv en 13 måneders breton hannhund. Har brukt vanlig tørrfor (Robur Maintenance) bløtet i varmt/lunkent vann om morgenen. Fra da har det gått ca to timer før vi er i terrenget. Halvveis har han fått vanlig boksmat, altså ikke tørrfor. Får også litt energigodbiter (Royal Canin). Etter jakta har han fått ny runde med det han fikk til frokost. Ellers har jeg med vann på flaske, men han finner stort sett vann selv.

 

Vet ikke om det er rett medisin, men det har fungert greit for tassen min så langt. Fikk tips om heller å fore han godt på kvelden og heller gi han litt "bløtfor" ala boksmat midt på dagen. Da er man sikrere på å unngå magedreining. Er kanskje bedre slik?

 

Nå skal det sies at jeg jakter maks to relativt korte dager (fire til femtimersturer) når jeg er på jakt. Har ikke tid til mer enn en helg i ny og ne.

Kan jeg spørre hvor du kjøper Robur?Elverum kanskje?Har lyst å teste det noen mnd..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Stine G. Vhile et.al. har jobbet litt med dette spørsmålet det siste tiåret . Legger ved linker til de to mest relevante artiklene for de som er interesserte.

 

http://jn.nutrition.org/content/136/7/2066S.full?sid=f041e0d0-19dc-4f00-b1a5-01ec05130191

http://jn.nutrition.org/content/134/8/2145S.full

 

Protein opptak hos hund kan sammenlignes med mink/blårev

http://journals.cambridge.org/action/displayAbstract?fromPage=online&aid=777284

 

Utover det så er denne OT artikkelen kanskje en glede for de med litt mindre tid enn andre :)

http://www.forskning.no/artikler/2010/oktober/267395

Link to comment
Share on other sites

Stine G. Vhile et.al. har jobbet litt med dette spørsmålet det siste tiåret . Legger ved linker til de to mest relevante artiklene for de som er interesserte.

Protein opptak hos hund kan sammenlignes med mink/blårev

http://journals.cambridge.org/action/displayAbstract?fromPage=online&aid=777284

]

Det er vel mink og oppdrettsrev Felleskjøpet har benyttet under utviklingen av Labb og det er der mange folk stusser.

Veit at f.eks Purina hadde 750 hunder en stund som de testet ut en ny fôrtype på for å se om effekten på endel ingredienser stemte.

Så å sammenligne en burrev med en hardt arbeidende hund virker på meg litt feil selv om de har en relativt lik anatomi!

Link to comment
Share on other sites

Nå er det vel fysiologien som sammenlignes hos Vhile. Den er ifølge artikkelen sammenlignbar mellom mink/blårev og hund.

 

Det står i den første artikkelen at

Studies with untrained and trained dogs reveal that exercise has an impact on intestinal functions

Så det er jo klart at du har et poeng.

Hundene sprang 30km/dag i 4 dager på tredemølle. I følge div målinger er konlusjonen hennes da at dette ikke var mer enn moderat arbeid for de hundene som var med i testen.

I konklusjonen sier hun

the results indicate that digestibility values in moderately exercised dogs are similar to those in dogs at a low exercise level. The results provide a foundation for further experiments examining feeding regimes and digestibility in hunting dogs under more extreme activity levels and higher food intakes than in the present study.

 

Men forskjellen på low exercise og no exercise er ikke sett på. Sjansen for at oppdrettsdyr ikke får noe trim i det hele tatt er vel ganske stor.

Så ja, du har et poeng. Muligens :)

Link to comment
Share on other sites

Brukte Lone Star, men fikk en reaksjon på den ene av hundene mine.

Var faktisk så ille at jeg tok ham med til veterinæren og tok blodprøver. Intet negativt der, men han hadde ingen gnist.

 

Gikk så over til Kobuk Formula One, og nå er hunden tilbake i gammelt godt slag :D

Utrolig hva rett fór kan gjøre med hundene om de ikke er i slag, og de ellers er friske.

 

Bruker vom som tillegg under perioder med mye jakt.

Link to comment
Share on other sites

Ein liten digresjon: Eg har ein støver som er veldig finspist og derfor alt for mager. Ho er frisk og rask, men likevell alt for undervektig. Eg har gitt ho tørrfor, gjekk frå kvelpefor til høgoktan frå royal canin (energy 4800). Ho er rett og slett finspist, ho eter ikkje det ho normalt skal gjere i løpet av ein dag(ho får no mat ein gang pr dag, det funkar betre en to gonger, då ho ikkje er skikkeleg svolten dersom ho får mat to gongar pr dag). Eg har forsøkt ting som å varme foret litt først, matolje, delfiafett og vom saman med foret. Det siste verka veldig bra i 14 dagar men så enda det med at ho sleika pelletsane reine for vom. Med andre ting eg har forsøkt, som delfiafett, har ho ete opp alt foret ei veke - og så er det ikkje spennande lenger og halvparten ligg igjen i skåla etter forting.

Tips på korleis eg får fillebikkja til å ete meir? Vil gjerne ha meir fett på ho før vinteren og jakta byrjar for alvor.

 

Blodpulver

Setter smak på vann / foret til hunden, kan gis dersom hunden ikke spiser eller drikker. Ypperlig under harde påkjenninger for hunden, og du er avhengig av at hunden drikker og spiser. Lett å ha med i sekken! Poser á 0,5kg

 

80kr. Bestillingsvare

 

 

http://www.huskies.no/hundefor/beskrivelser.htm

 

Fant denne på leit etter sokker. Kan kanskje være god medisin.

Link to comment
Share on other sites

Har holdt på noen tiår, og forsøkt å lære meg det meste. Har også forsøkt det meste med vekslende hell.

 

Karbohydrater - ikke noe som hunden nyttiggjør seg direkte - MEN - uten tilstrekkelig med karbohydrater klarer ikke hunden å ta opp de nødvendige fettstoffene.

 

Det viktigste ved foring, basert på egen erfaring :

 

Tilby hunden mat to ganger om dagen. Ikke la maten stå nede.

Tilbudet varer ikke mange sekundene om hunden ikke vil ha.

Vær konsekvent - også bortskjemte hunder begynner å spise i løpet av noen uker.

 

La hunden alltid få oppbløtt tørrfor, med nok med vann. Eneste måte å sikre nok vann i hunden.

 

Det viktigste ute på jakt, er tilførsel av vann. Om hunden ikke drikker selv, bør du lære deg å gi hunden vann riktig med flaske. Gjør du det feil, kan du gi hunden vann i lungene. Flasketuten skal tres inn i munnviken, på utsiden av tennene. For hunder som drikker av flaske selv, er ikke dette så viktig.

 

Snacking/foring under jakt er ofte en fordel, men ingen nødvendighet.

 

Jeg har forsøkt varianter med slakteavfall, både kokt og rått, og tørt tørrfor, m.m. men kan ikke se at dette har vært i nærheten av hva man oppnår med ovennevnte oppskrift, så lenge man har funnet rett for til den aktuelle hunden.

 

Eukanuba eller Pro-plan har alltid hatt en eller annen type som har fungert optimalt for mine hunder - men husk at det er forskjell på f.eks. lam og ris, eller laks, eller kjøttbasert osv........

 

 

Når det gjelder din opplevelse, ville jeg også vurdert om det kan ha vært rovdyr i nærheten.

Forøvrig er 18 måneder en alder hvor enkelte er litt sære - noen ser spøkelser osv......

Jeg husker ikke om du skrev om det er hanhund eller tispe, men du har kanskje en formening om den kan være i sin andre pubertetsperiode ?

 

Vedr. treningen :

Jeg ville ikke overdrevet den daglige treningen, men variert denne, slik at du ikke bryter ned lysten til aktivitet, men bygger opp denne lysten. Om det er fast vane med f.eks. minst en time på hver tur, og minst 8 timer hver helgedag dere er i skogen, blir dette forutsigbart, og kjedelig. Hunden vil snart kjede seg, samt at den vil kanskje spare seg i starten på 8 timers turene. Om du, enkelte ganger, avbryter moroa etter få minutter, vil hunden føle seg snytt, og benytte muligheten neste gang den byr seg, da den ser faren for at moroa kan være over etter 5 minutter også den dagen.

Litt menneskeliggjøring - men føler at det er lettest å forklare på den måten.

Link to comment
Share on other sites

takk for mange gode tips!

Har ikke merket noe til de samme problemene som den søndagen. Han har fungert som bare det hver gang jeg har vært ute etterpå.

Vi skøyt en fin hjortekalv for han forrige helg etter 1,5timers flott los. Så han er på gang så det holder.

 

Har ikke vært ute med ham 2 dager på rad etterpå da, får se om jeg prøver igjen i løpet av høsten for å se hvordan han reagerer.

Uansett har jeg blitt mye mer nøye på hvordan jeg forer, med hva jeg forer og at han får i seg nok vann (med feks vom).

Så man lærer jo hele tiden av ting som skjer :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
The truth about Iams/Eukanuba

http://www.youtube.com" target="_blank

‎This is a video i created about Iams/Eukanuba laboratory. over 100 dogs and cats suffer each day at the Laborato...

 

http://www.youtube.com/verify_age?next_ ... re%3Dshare" target="_blank

 

 

Grusomme greier. Bra jeg bruker Vom og hundemat.

Ja,en vegetarianer fra PETA er det første menneske jeg stoler på ang dette :roll::lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ser ut som RWA har mer eller mindre truffet spikeren på hodet med sin oppskrift. Karbohydrat til hunden er også nødvendig men i svært små mengder og bare noe hunden bruker som en bitte liten boost, ellers er det fett og protein som er drivstoffet. Som kjent så kan hunden utnytte fettet direkte(noen påstår at mennesket også kan dette med tilvenning og under hardt arbeid), derfor kan en feit hund "slanke" seg utrolig fort.

 

Her er noen ting og tang jeg har lært etter å ha holdt på med trekkhunder noen år og nå har en Border Collie.

-Har hunden spisevegring, gi proteinrik mat, gjerne rent kjøtt av ett eller annet slag til matlysten øker. Hundekjørerer gjør gjerne dette for å ikke oppleve spisevegring under løp, dvs de begynner å gi rent kjøtt før konkuranse. Dette fungerer ekstremt godt og du vil nok oppleve at hunden din kan gå fra å bare pirke i skåla til å bli helt "hol". Jeg ga V&H kyllingforet og vår hund ble helt rabiat til slutt, akkurat som om hunden aldri kunne få nok! Dette betyr bare at foret inneholder det det står at den skal inneholde. V&H er topp mat til hunden!

-Animalsk fett gjør det motsatte som protein. Er det veldig mye fett i maten kan hunden få spisevegring, egentlig akkurat som oss mennesker har vel nyere forsking vist. Fett har mange viktige funksjoner som å gi pen pels, tar vare på ledd og muskelatur osv. Er avføringen lys og tørr, gi mer fett. Smult(grisefett) er enkelt å få tak i og fungerer fint. Selolje er selvsagt helt utmerket.

-Karbohydrater slik som korn osv er bare vomfyll og er egentlig mer eller mindre bare i tørrforet for at hunden skal være litt mer husvennlig samt opprettholde en viss tarmfunksjon. Med andre ord er kornprodukter mer til nytte for oss mennesker som skal leve sammen med hunden :lol:

 

Trim: Hunden må ha myyyyyyyyyyye mer trim enn det vi tror. En tur i skauen er det samme som en tur fra sofaen til kjøleskapet for oss. Det er ikke trim, det er rekreasjonstur for hunden slik at hunden skal få lov til å være litt hund i hverdagen imho. Bruk trøsykkel og få litt tempo. Høy fart er det som er tyngst for en hund. I mine hundekjørerdager brukte jeg å bremse så mye jeg bare kunne i starten(første 3-5Km) for å dempe farten og dermed øke kjørelengden på treningsrundene. Jogging og gåing er nada for en hund(er hunden liten er saken litt anderledes selvsagt).

Jeg trener BC'en vår med å la den løpe etter atv'en min, gjerne i 25-30 km/t over lengre strekninger før jeg roer ned til rundt 20 km/t som han kan løpe 20 km når han er i form. Dette har han ingen problemer med å gjøre hver dag om han bare får skikkelig fór. En hund er litt som en bil egentlig. Gir du den bare drivstoff, går det unna men du MÅ gi riktig drivstoff!

 

Av tørrfor så har jeg mest brukt Robur Performance. Det gir jeg uansett om hunden er lite aktiv eller ei. Jeg ser på innholdsfortegnelsen og leter etter den jeg kan finne med minst karbo i. Kobuk hundemat skal visst være et premiumfór utviklet av hundekjørere for å kunne ta med under løp og trening for å slippe sølet med våtmat. Jeg kommer til å prøve det også selv om det er dyrt. Jeg driter i hva hundematen koster, bare det er skikkelige saker, og ofte er det sånn at med god tørrfor, kan man fore mindre og beholde vekten.

Link to comment
Share on other sites

Oppe og går igjen, tråden ser jeg.

 

Har gjort meg rikere på erfaring siden i høst.

 

Som nevnt i tidligere innlegg, har jeg brukt Robur Maintenance som "standardfor". Det har han fått to ganger om dagen. Det har fungert fint. God pels og god appetitt.

 

Men, så fikk jeg godt tilbud av en kompis om å kjøpe Royal Canin 4800 i 20 kg sekk. Dette er et høyenergifor til jakta. Fungerte greit det og. Ikke riktig så populært som Robur for boffen, men han spiste det da. Blandet i starten, og byttet gikk knirkefritt.

 

Da jakta var slutt, tenkte jeg egentlig å gå tilbake til Roburforet, men fortsatte med RC'en. Da i mindre mengder siden energibehovet ble mindre. Imidlertid la han på seg, og pelsen ble tørr. Siden det ikke var så mye igjen, tenkte jeg i grunn å bare bli ferdig med sekken før jeg gikk tilbake til Robur. "Er bare å gi mindre det, så legger han ikke på seg".

 

Syntes etter hvert ikke at dette var det beste rådet jeg kunne få, siden pelsen tross alt ble tørr/matt og at han la på seg. I tillegg var han konstant sulten og snoket rundt etter noe å spise. Tiggingen nådde nye høyder, for å si det sånn...

 

Det endte ganske kjapt med at jeg lot RC'en ligge og fikk tak i Robur igjen. Skulle nemlig på utstilling med boffen, og en kompis som hjalp meg, bemerket at pelsen kunne vært bedre, og at han godt kunne gå av et par kilo. Dro sporenstreks av gårde til karen jeg har handlet Robur av før og dro med en sekk hjem. To uker senere var pelsen i orden, vekta biiittelitt ned, og tigginga/snokinga ble et mindre problem enn før.

 

Oppfatter det som om boffen virkelig liker dette Roburforet. Har nå prøvd Appetitt, Hill's, Royal Canin og Robur siden starten, for halvannet år siden, og han trives helt klart best med det. De tre andre formerkene har vært vanskelig å få i han egentlig. Bikkja grynter og akker seg, og han må liksom manne seg opp for å spise maten. Roburen går rett ned uten nykker.

 

Av og til får han boksmat og da. Da er vi ivrige da...

 

Til Cameron: Beklager at jeg ikke har sett spørsmålet ditt (fra 30. september. Du har kanskje funnet det ut innen nå, men). De selger Robur på Elverum, her: http://www.hundekjorerbutikken.no/-mgRbQZa.16.idium. Mener de tar 550,- for 15 kgs sekk.

Link to comment
Share on other sites

Har ei Beagletispe, som jeg forer med Royal Canin 'medium adult'. Og så slenger jeg på med litt fett tilleggsfor på boks fra FK når det er jakt. Hu elsker RC, det går ned i full fart. Lite fast,fin dritt. Passe hold, og blank og fin pels. Bruker RC, da mine Beaglevenner bruker det, og anbefalte det :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nå forgår jeg meg helt sikkert :smile: - da jeg ikke har lest mer enn trådens overskrift.

 

Min bestefar - fòret sine hunder (pointere/settere) med matrester.

Det samme gjorde min far (settere).

Og det gjorde jeg - til å begynne med (div. bruks- og jakthunder).

Før jeg "leste meg opp" :? .

 

De siste årene - har jeg faktisk ikke brydd meg om "fagoppgavene" med riktig fòr - og har ikke sett noen vesensforskjell på mine hunder (div. raser).

 

Hverken pelsmessig, kondisjonsmessig eller noe annet.

 

Mulig jeg bare har vært heldig :)

Link to comment
Share on other sites

De siste årene - har jeg faktisk ikke brydd meg om "fagoppgavene" med riktig fòr - og har ikke sett noen vesensforskjell på mine hunder (div. raser).

 

Hverken pelsmessig, kondisjonsmessig eller noe annet.

 

Mulig jeg bare har vært heldig :)

 

Er som med oss mennesker. Noen tåler alt, mens andre ikke tåler noen ting

;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...