Jump to content

hvordan forer dere jakthunden?


Beago

Recommended Posts

Tenkte jeg kunne spørre dere nå om råd/tips til hvordan dere forer jakthunden før og under jakta. Hadde i helgen ett tilfelle der dachsen min plutselig gikk fullstendig tom litt utpå søndagen etter å ha vært ute på jakt på lørdagen også. Ikke pokker om han ville være med en meter til inn skogen.

Kan ikke skjønne annet at han bare var sliten, men trudde han skulle orke to dager ute.

Min konklusjon er at jeg må lære meg mer om foring (og "vanning") av jakthund for å sørge for at han orker litt mer og at han skal ha det bra.

 

Så hvordan forer dere hund og hva bruker dere som energitilskudd? Det jeg tenker nå er å bruke tørrfor blandet med "Hundemat nr 33" fra Vom&Hundemat resten av høsten for å prøve å gi han mer vitaminer etc. Kan det være en god løsning?

Link to comment
Share on other sites

Har aldri hatt en hund som ikke har holdt 2 hele dager med full los.

 

Et annet spørsmål er hvor godt trent hunden har vært ?....

 

-g

 

Jeg føler jo selv han har blitt godt trent gjennom hele året med lange gå turer, joggeturer osv. han har nå vært sluppet 3 ganger i uken siden 20.august og jeg tenker da at han har fått opp formen. Men kanskje har jeg gjort for dårlig grunnarbeid. På lørdag var det full fart med bra søk og to flotte loser. Var ute i ca 4 timer og han løp ca 15km tilsammen (ifølge gps).

Foring og avslapping på lørdagskveld. På søndag startet det bra med fint søk. Losa i 5min på en elg som han ikke gadd mer og kom inn igjen. Neste slipp søkte han bra ut, kom inn etter 15min ca uten å ha funnet no å da ville han ikke ut igjen.. Måtte dra han med meg. Kom over noen ferske spor, da blei han ivrig i bandet igjen og jeg slapp. endte med en los på ca en time på rådyr. Så blei det litt for og bålkos. Skulle ta ett drev til før vi ga oss å da var det ikke snakk om. vi Gikk 50m inn i skogen å så brå stopp. Han nekta å gå i det hele tatt. Måtte nesten bære han med meg tilbake til veien igjen.

 

Virka rart, men konklusjonen min er jo at enten var han sliten pga han ikke har bra nok form, eller så får han ikke nok energi i foret. Trudde han ikke skulle ha noen problem med å holde to dager. Gir han 2-3 dager hvile nå å så får vi se om han er i gang igjen. I går kveld lå han rett ut fra vi kom hjem.

Link to comment
Share on other sites

Selv med ekstrem jaktlyst går min fuglehund seg "tom" ved harde jaktdager.

Ofte har labber og bein fått nok, men energinivået har sitt og si.

Den viser det ved å legge seg, gå på stier og tydelig signalisere at nok for idag.

 

Høyenergi kvalitetsfor med litt selolje har stor betydning, mye (2/3) om kvelden og litt (1/3) til lunch ute på tur.

Bruker Royal Canin energy 4800 om høst/vinter og 4300 eller lignende ellers.

 

Obs la ikke det feite foret stå for lenge, det harskner litt og hunden liker kanskje ikke det, kjøp passe stor sekk.

 

http://www.royalcanin.no/?action=Product.publicOpen;ID=60;module=Webshop;template=ipdview;ipdpage=ingredients

Link to comment
Share on other sites

Hørt om bikkjer som kan være sånn etter å ha blitt bitt av flått.

 

Men over til foring.

Jeg forer med høyenergi for. Under jakta bløter jeg for på kvelden, som jeg har med ut. Dette fordi det kan være fare for magevrenging om de spiser tørt, samt at hunden automagisk får i seg fuktighet.

Jeg har også med en lunchpakke fra feks Hills eller Spesific som jeg gir i pausen.

Hunden spiser morgen og ettermiddag under jakta. i tillegg til under lunchen.

 

Gir alltid hunden mat og drikke etter endt jakt. Vi har en uskreven regel på jaktlaget om at bikkja skal taes hand om først, så den får mat før far får øl :)

 

Når det gjelder vanning så gir jeg fra flaske de dagene det er veldig varmt, selv om hunden finner vann selv.

Link to comment
Share on other sites

Vom og hundemat har også "Sprintfor", for aktive hunder :wink:

 

Slutter meg til denne. Men sjekk også om hunden kan være syk på noen måte.

 

han har jo vært pigg hele tiden. og på lørdag var han i fyr og flamme. søndag startet det som sagt bra så blei det bare plutselig bom stopp... rart hvis han plutselig skulle være syk.

Han skal som sagt få hvile ett par dager nå så ser jeg vel fort om det er noe som har skjedd eller om han bare var tom rett og slett.

 

skal uansett bli mer bevisst med vanninntak og hvordan og med hva jeg forer.

Noen som har erfaring med Eukanuba High Calorie lunsjpakkene?

 

Edit: Kan nevne at hunden er 18mnd.

Link to comment
Share on other sites

Foring av hardt arbeidende hunder er svært viktig!Selv gjør jeg det litt enklere nå,enn for noen år siden,men følger denne oppskrift:Bløter opp litt tørrfor med minst 24%fett med mye vann,står i kjøleskap over natta.Tilsetter litt Omega3 olje,rapsolje,og litt Vom%Hundemat nr33.Gir dette til hunden ca 2 timer før slipp.Lunch etter 3-4 timer(hunden har godt av flere korte pauser)Da gir jeg gjerne lunchbokser fra Appetitt(kun 9kr på felleskjøpet og har hele 20%fett!)den heter Energy.Innimellom gir jeg noen knopper med Royal Canine Energy(liten pose man får på zoobutikker til 20,25kr)så hoved måltid på kvelden,samme som morgen men dobbel mengde!Dette holder hunden i gang!Viktig dog at tørrforet er av bra kvalitet!

Link to comment
Share on other sites

I hvilken sammenheng kan msn bruke frysetørket vom oppi alt dette? Kun for å gi litt smak på vannet så de drikker lettere på jakt, eller bruker noen det ellers også?

 

La det stå og bløte seg opp i vann. Dette er vanlig vom, hvor fuktigheten har blitt fjernet. Litt varmere enn lunkent vann, gjør at vomma trekker til seg vannet kjappere.

Jeg har laget "suppe" av dette, for å få i vann og næring i hunden. Men jo mere flytende det er, jo lettere kommer det opp igjen.

Viktig at hunden har fått roet seg ned (1 time hvile?), før den får slik suppe. Og at han får godt med ro etterpå også

;)

Link to comment
Share on other sites

Bruker vom og hundemat kyllingfett dette er knall å gi hunden for og hente seg etter endt økt. Jegere burde lære litt av trekkhundfolket når det er snakk om foring. Hvorfor la hunden ligge å tappe seg for krefter i hele 2 timer etter endt økt det er viktig at hunden får noe i kroppen for restitusjon. Se på idrettsutøvere hvor lenge etter endt økt putter di noe inn for restitusjon av kroppen. Jeg vet om veldig mange som bruker kyllingfett etter endt økt på hunden ( ikke mer enn ca 100 gr for da kan magen bli vrang) Ellers bruker jeg purina aktiv for sammen med vom og hundemat med laks.

Link to comment
Share on other sites

Bruker vom og hundemat kyllingfett dette er knall å gi hunden for og hente seg etter endt økt. Jegere burde lære litt av trekkhundfolket når det er snakk om foring. Hvorfor la hunden ligge å tappe seg for krefter i hele 2 timer etter endt økt det er viktig at hunden får noe i kroppen for restitusjon. Se på idrettsutøvere hvor lenge etter endt økt putter di noe inn for restitusjon av kroppen. Jeg vet om veldig mange som bruker kyllingfett etter endt økt på hunden ( ikke mer enn ca 100 gr for da kan magen bli vrang) Ellers bruker jeg purina aktiv for sammen med vom og hundemat med laks.

 

Jeg reiser til helgen på en ukes jakt og forer til daglig med vom og hundemat (litt forskjellig). Jeg tenkte å bruke V&H med laks under jakten og spe på med fullkornsmakaroni siden det virker som det er lite karbohydrater i V&H med laks.

 

Kan det være en grei løsning ? Kanskje jeg burde bytte ut laksen med V&H sprint ?

Noen tanker rundt makaroni for karbohydrater ? Andre tips (bikkja er en beagle, så den spiser alt jeg gir uansett :winke1: ) ?

Link to comment
Share on other sites

Ok. Men når bruker du det? På morgenen på jaktdagen? Underveis på jaktdagen? Etter endt jaktdag? Til daglig? Bytter du da ut tørrfor/våtfor med vom når du bruker det eller kommer det som tillegg til vanlig høyaktivitetsfor?

 

Midt på dagen, som et ekstramåltid.

Morgen og kveld, sammen med evt tørrfor. Og godt bløtet.

;)

Link to comment
Share on other sites

Makaroni er egg og hvete.

Ta egg med og knus over maten i stedet.

;)

 

Fett er det hunden henter energien fra.

 

V&H /med laks har 12,5% proteiner, 22% fett og 2% (!) karbohydrater...

 

Egg ? Er ikke det nesten bare proteiner ?

Er jo mye "trege" karbohydrater i fullkornsmakaroni, derfor jeg tenkte å spe på med dette.

Link to comment
Share on other sites

Bruker vom og hundemat kyllingfett dette er knall å gi hunden for og hente seg etter endt økt. Jegere burde lære litt av trekkhundfolket når det er snakk om foring. Hvorfor la hunden ligge å tappe seg for krefter i hele 2 timer etter endt økt det er viktig at hunden får noe i kroppen for restitusjon. Se på idrettsutøvere hvor lenge etter endt økt putter di noe inn for restitusjon av kroppen. Jeg vet om veldig mange som bruker kyllingfett etter endt økt på hunden ( ikke mer enn ca 100 gr for da kan magen bli vrang) Ellers bruker jeg purina aktiv for sammen med vom og hundemat med laks.

 

Jeg reiser til helgen på en ukes jakt og forer til daglig med vom og hundemat (litt forskjellig). Jeg tenkte å bruke V&H med laks under jakten og spe på med fullkornsmakaroni siden det virker som det er lite karbohydrater i V&H med laks.

 

Kan det være en grei løsning ? Kanskje jeg burde bytte ut laksen med V&H sprint ?

Noen tanker rundt makaroni for karbohydrater ? Andre tips (bikkja er en beagle, så den spiser alt jeg gir uansett :winke1: ) ?

 

Karbohydrater er ikke viktig for hunder slik som for oss mennesker. Hunder trenger fett og proteiner :winke1: Derfor inneholder hundefòr lite karbohydrater og heller mer fett og proteiner :)

Link to comment
Share on other sites

Som andre nevner; hunder klarer ikke utnytte karbohydratetr i noe særlig grad, kun mikrober i baktarmen som har stort utbytte av dette. Det meste av fett er derimot gode greier. Noen spurte om vom: dette er fint, men skal du ikke vente deg i hjel må du ha varmt vann for å bløte den opp skikkelig. Like greit med energipøle/lunchpakker da.

Link to comment
Share on other sites

En viktig ting.....

Skal en ut og jakte til helga, så er det i utgangspunktet for sent å innføre nye ting nå.

Er stor forskjell på hunder. Men det er ikke uvanlig at en hund bruker 2-4 uker å venne seg til nye ting. Ofte må hunder vennes forsiktig og over lang tid, til nye ting.

Skjer dette for raskt, ender en opp med motsatt effekt.....og,diare

 

Skal en derimot ut ganske snart, og ikke har vendt hunden til nye ting...... Går til forselger av det faste foret du bruker, og snakk med dem. Kan være at de har et "kraftigere" (mere energi) for som er laget av mye av det samme som det du allerede har.

Eller..... Bare ta med mere av det vanlige foret

;)

Link to comment
Share on other sites

kjøp ett kraftig tørrfor hunden liker. Minimum 30/20 for. det er mye lettere og rensligere å ha med i sekken enn vom og annet bløtfor. Hundekjørere stopper ofte hver annen time, og gir en liten "snack". Liten håndfull med tørrfor holder. Halv dagsrasjon på morgenen, og 3/4 dagsrasjon om kvelden. I mellom dette gir du kun den lille "snacken". Dette er det beste på mine hunder hvertfall.

Link to comment
Share on other sites

Hundekjørere stopper ofte hver annen time, og gir en liten "snack". Liten håndfull med tørrfor holder.

 

Tørt ??

Når hunden er i stor aktivitet, bør den ikke få noe tørt. Sjansen er stor for at det i tillegg til at det stjeler fuktighet fra hunden for å bløte det, også går gjennom hunden så raskt at næringen ikke blir tatt opp ordentlig.

Jeg hadde ikke tatt sjansen på det

;)

 

Har ingen tester på hånd som viser dette. Kun egen erfaring. Kommer mindre utav hunden, når den får vått for

Link to comment
Share on other sites

kjørte 40 mil med hundeslede på 2 dager sist vinter på denne "foringsresepten".

de får selvfølgelig stormåltidene med vann, og det skal litt til at de ikke passerer en bekk eller vanndam i løpet av dagen som de kan drikke litt i....

Som sagt, dette fungerer veldig bra på mine hunder, men ikke sikkert det er like bra oppskrift for alle. Man må bare prøve seg fram.

Link to comment
Share on other sites

Interessant tråd det her, for en førstegangs hundeeier!

 

Har selv en 13 måneders breton hannhund. Har brukt vanlig tørrfor (Robur Maintenance) bløtet i varmt/lunkent vann om morgenen. Fra da har det gått ca to timer før vi er i terrenget. Halvveis har han fått vanlig boksmat, altså ikke tørrfor. Får også litt energigodbiter (Royal Canin). Etter jakta har han fått ny runde med det han fikk til frokost. Ellers har jeg med vann på flaske, men han finner stort sett vann selv.

 

Vet ikke om det er rett medisin, men det har fungert greit for tassen min så langt. Fikk tips om heller å fore han godt på kvelden og heller gi han litt "bløtfor" ala boksmat midt på dagen. Da er man sikrere på å unngå magedreining. Er kanskje bedre slik?

 

Nå skal det sies at jeg jakter maks to relativt korte dager (fire til femtimersturer) når jeg er på jakt. Har ikke tid til mer enn en helg i ny og ne.

Link to comment
Share on other sites

Som sagt, dette fungerer veldig bra på mine hunder, men ikke sikkert det er like bra oppskrift for alle. Man må bare prøve seg fram.

 

Var ikke meningen å være ufin. Håper ihvertfall at du ikke oppfattet meg sånn.

Litt engasjert, bare. Og... vet at det er mange veier som fører til rom

;)

Link to comment
Share on other sites

Vi gjør mye av det samme som mange her.

Vi forer med Eukanuba, vanlig for morgen og kveld. Den ene hunden som liker foret oppbløtt får det vått, den andre smaker ikke på oppbløtt for. Hun blir heller mager istedet... Så hun får det tørt, med masse vann tilgjengelig til begge selvfølgelig. Ca. to timer før slipp om morgenen.

I lunsjen får de våtfor oppbløtt med masse vann. Firkanter enten fra Appetitt, Royal Canin, Pedigree Pal... Mye energi. I småpauser får de noen kuler med snacks, aller helst pemmikan.

Ved dagens slutt får de så snart som mulig igjen en "suppe" som i lunsjen, med energirikt for tilsatt masse vann.

To-tre timer senere, avhengig av når de våkner, får de tørrfor oppbløtt/tørt som på morgenen.

 

Vi har erfart at det er viktig med noe rett etter aktivitet, og gir derfor en suppe av energirikt våtfor sammen med masse vann. Det får de gjerne når vi kommer til bilen, dersom vi skal kjøre ett stykke. Er vi rett ved hytta, får de det med en gang vi kommer inn. Da legger de seg til å hvile. Om de ikke får noe, maser de helt til de får mat på kvelden.

 

Vi har også erfart at hundene holder bedre utover ettermiddagen om de får ett skikkelig energimåltid under lunsjen. Om vi har lang lunsj, blir iblandt "suppen" spedd på men noen kuler tørrfor eller energirikt snacks (pemmikan).

 

En annen erfaring vi har gjort, som ikke har direkte med foring å gjøre, er å ta en liten luftetur rett før leggetid. Det er kanskje obligatorisk for mange, men for oss var det ikke det tidligere. Hundene ble satt ut i bånd for å gjøre fra seg for natta og ferdig med det. Selv med massasje og utstrekking kunne de være støle og stive dagen etter. Etter at vi begynte med skikkelig luftetur rett før sengetid, er stivheten fraværende. De kan være stive og støle når vi går ut på kvelden, men etter å ha gått og løpt/diltet littegrann, løser musklene seg opp. Og de er myke og fine om morgenen. Vi bruker da ofte flexi (som vi aldri bruker ellers...) slik at de får løpt littegrann fram og tilbake.

 

Vi jaktet nå ni dager i strekk. To ganger hadde vi hvile på formiddagen, og lett økt på ettermiddagen. Ellers jakter vi 3-4 timer morgen, og det samme på kvelden. Enten lunsj i fjellet/skogen, eller på hytta. Vi merker også forskjell på høyfjell og skog. På høyfjell blir hundene ikke så slitne som i skog, men til gjengjeld går det hardere utover poter, ledd og sener på fjell. I skogen kan de bli svært slitne, men får ikke sliteskader i samme grad. Hundene har iår holdt veldig bra, og de to siste dagene var de i toppform. De hadde heller ikke tatt av særlig med vekt i løpet av dagene.

 

Dette fungerer for oss, men det er ikke sikkert det fungerer for alle.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

takk for mange gode tips og råd! Har lært mye om foring bare på ett par dager.

Hunden virka veldig pigg å fin hjemme i går og ute på kveldsturen. Så lurer veldig på hva som egentlig skjedde på søndag.

Tenkte uansett han skulle få hvile i dag også, og så blir det en tur ut å slippe i morgen for å prøve å se om alt er som det skal.

Klarer nesten ikke tenke på annet før jeg ser om ting fungerer som det skal i morgen! Han har aldri vist noen tegn til å ikke ville reise ut tidligere....hmmm

Link to comment
Share on other sites

Da ser det ut som min lokale "pusher" av V&H får bestilt dette kyllingfettet dere har snakket om.

 

Spm er hvor mye og når skal jeg gi dette til min beagle på 12kg under jaktuken ?

 

Hun får 500gram V&H /m lars fordelt på 2 foringer per dag under jakt ( 250gram er daglig dose i hverdagen).

Link to comment
Share on other sites

Mine får vom og hundemat, slakteavfall med bein og alt, kylling med bein og alt, fisk med bein og alt. Om naboen skal tømme fryseren så er jeg der å rasker til meg gamle elgsteiker, kjøttdeig, koteletter osv. Kjøper også innmat på slakteriet.

 

Alt dette gir jeg hundene mine rått, bortsett fra fisken som jeg gir et lite oppkok pga den ene hunden er litt kresen på rå fisk ;)

 

Utenom dette gir jeg egg og omega3..

 

Tørrfor har jeg sluttet helt med! Det er en haug med dritt i tørrfor hunden ikke trenger eller ikke kan dra nytte av som f.eks korn. Så er det masse tilsettningstoffer som hundene utvikler allergier av..

 

Det krvde 900 liter med fryseplass å slutte med tørrfor men det er det virkelig verdt.

 

Tråkker sikkert noen på tærene nå men ALT tørrfor er dårligere en ekte råvarer.. Tørrfor er enkelt å mate med men der stopper det også..

 

Kjør debatt ;)

Link to comment
Share on other sites

Kan nevne at hunden er 18mnd.

 

Er det så sikkert at dette bare trenger være begrenset til foring og energinivå? Nå er ikke jeg noen ekspert, men hvis hunden ikke er eldre kan det kanskje være en mulighet at den er mentalt sliten ?

Link to comment
Share on other sites

Mine får vom og hundemat, slakteavfall med bein og alt, kylling med bein og alt, fisk med bein og alt. Om naboen skal tømme fryseren så er jeg der å rasker til meg gamle elgsteiker, kjøttdeig, koteletter osv. Kjøper også innmat på slakteriet.

 

Alt dette gir jeg hundene mine rått, bortsett fra fisken som jeg gir et lite oppkok pga den ene hunden er litt kresen på rå fisk ;)

 

Utenom dette gir jeg egg og omega3..

 

Tørrfor har jeg sluttet helt med! Det er en haug med dritt i tørrfor hunden ikke trenger eller ikke kan dra nytte av som f.eks korn. Så er det masse tilsettningstoffer som hundene utvikler allergier av..

 

Er skikkelig upraktisk med "barf" (bones and raw food) når en skal ut på tur. Fikk masse larver og dritt en gang :(

Ble skikkelig styr av det

Hjemme er det ikke noe problem

;)

 

All oppvarming av kjøttet forringer næringsinnholdet. Tilogmed det lille oppkoket av fisken din

;)

 

Får du tak i vom med innhold, er ikke korn noe problem. For der har prosessen med å bryte det ned startet

;)

 

Synes å huske at omega3 ikke var helt best. At det er noe i det som hundene ikke skal ha for mye av ?

 

Jeg prøvde å kjøre alt rått i en periode. Men gikk da tilbake til halvt om halvt ca. Da hadde jeg alltid et tørrfor som hundene tålte, i tilfelle det skulle skjære seg med det som var rått.

;)

Link to comment
Share on other sites

Kyllingfett ca 100 gram om dagen så du slipper at magen slår seg vrang. Jeg pleier å gi dette med en gang vi er ferdig for dagen. Vet også om noen som gir en liten dose midt på dagen hvis dere har pause. Jeg pleier å drøye til vi er ferdig for dagen da får min drever 100 gr av dette sammen med en kapsel E vitamin.

Link to comment
Share on other sites

Reiser stort sett ikke på lengre turer en at jeg kan ha det i en kjølebagg så det holder seg.

 

Omega3 hører man så mangt om, det skal helst ikke følge med for mye fiskeprotein for det kan enkelte hunder opparbeide allerier mot.

 

Oppkoken av fisken er ikke bra, men jeg MÅ ellers spiser hun det ikke! (ellers har jeg lurt på å slutte å gi fisk pga det med fiskeprotein). Desuten skal det ikke være nødvendig så lenge hunden får omega 3.

Det som er sikkert er at svært få tørrfor har NOK omega3. Så er vel alt tørrfor oppvarmet så da er vel alle tørrfor foringet også?

 

Ideen bak "raw feeding" er at frukt og grønt er helt unødvendig for hunder å de har ikke det som skal til for å bryte det ned..

 

Tørrfor er mer praktisk (til tider mye mer praktisk) men jeg holder fast ved at det ikke er det beste for hunden :)

 

Rune

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke saa mye erfaring med jakt og hund. Men jeg har vaert hundefoerer med Dachs paa elgjakt, hun gikk i baand. Og etter noen dager med MYE gaaing skjedde det samme. Bikkja gikk lei og ville ikke gaa. Fikk hun ferten av elgfel var det full fart igjen, men hun gikk mer eller mindre tom.(?) Saa bare rart paa meg og satt seg paa raeva og var ikke fornoeyd, saa bar henne til hytta og hun fikk en hviledag i "hiet" sitt, og dagen etterpaa var det full fres igjen.

 

Har du sjekket potene paa dachsen? Kan fort hende at det er noe annet en foret som fikk henne til aa stoppe... De har smae bein og en voldsom iver, saa det er nok mulig at litt ekstra hvile er alt som skal til.

Link to comment
Share on other sites

Noe de fleste jegere som bruker hund kan lære av trekkhundfolket er fôring/vanning av hund. Hunder som under vinteren jakter over lengre tid spiser snø for å slokke tørsten. Det går mye energi på å omgjøre snø til vann. Har man med f.eks en termos/flaske med vann og vom i så får hunden i seg mere fett/proteiner samt endel vann. Noe som gir hunden en skikkelig påfyll av energi uten å bli stappmette :)

På lengre turer uten kjøle/frysemuligheter så er Provit frysetørket vom ett ypperlig alternativ å lage suppe av

Link to comment
Share on other sites

Kan nevne at hunden er 18mnd.

 

Er det så sikkert at dette bare trenger være begrenset til foring og energinivå? Nå er ikke jeg noen ekspert, men hvis hunden ikke er eldre kan det kanskje være en mulighet at den er mentalt sliten ?

 

Har tenkt denne tanken også. Han har vært ute 2-3 ganger i uken siden 20. August. Trudde de ikke hadde noen problemer med det. Men har vel hørt historier om utbrente hunder. Noen som har vært borti det? Når ble de utbrent og symptomer?

 

Nå har han fått noen dager hvile. Skal ut en tur i morgen å slippe han. Da får jeg forhåpentligvis noen svar på om ting er på stell eller om det er andre ting enn foring/næring/tretthet...

Link to comment
Share on other sites

Mange gode råd om foring.

Har i mange år bløtt tørrforet om kvelden som skal forast på mornigen.

I sommer fekk eg ein ny kvelp i hus som vart fora med Troll Valp.

Han fekk store magesmerte og vart oppblåst i magen rett etter foring.

Tørrforet var starta å gjære når det var oppbløtt i så lang tid og kvelpen

fekk mykje gass i magen i følge dyrlegen.

Han anbefalte meg å bløyte forett i 15-20 minut før foring.

Link to comment
Share on other sites

En liten oppskrift på mat til hund i hart arbeide. Holder for en langhelg ;) Dels opp i posjoner på 200 gr for pakking i poser. Kan fryses og tas med ved behov.

 

6 kg laks - kvernes med "hud og hår" - bruk helst oppdrettslaks, da vi bør bli kvitt dette ;)

3 kg kyllingfett - kvernes i frossen tilstand

1 kg spekk fra svin - kvernes

(Hvis man har tilgang på selspekk og selkjøtt - bruker man et par kg av hver del i stedet for 1 kg spekk)

4 kg hundefor av den typen du bruker normalt - knuses til pulver med ei slegge i ei stor bøtte

100 gram druesukker

1 kg lettkokte havregryn

 

Alt dette blandes lett, og skal spes med vann til det blir en svært tykk grøt. Kan med fordel bruke blandevisp (betongblandevisp) på en bormaskin om man har. Dette er ferskvare, men av erfaring holder det ca 5 - 6 dager i vanlig høsttemperatur på omkring 5 til 9 grader. Pakker det i 200 grams pakker. Bruker å fore med en halv pakke morgen, halv pakke lunch og en hel på kvelden på hund som veier 28 kg. Det er polare hunder dette er brukt på + golden retriver - med vekt fra 17 til 35 kg, og det fungerer utmerket. Dette er kraftig kost, så en del "fising" kan man regne med.

 

Lykke til! og go jakt :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...