Jump to content

Gaupebestand 2008 nye tall


Baktus

Recommended Posts

Nå foreligger det nye bestandsestimat for gaupa. Vinterens registreringer ligger til grunn.

 

For region 6 sin del så ser det heldigvis ut som om forvaltningen har fanget opp litt av det jegerne har trodd. En betydelig økning. Fra 15 familigrupper i 2007 til 23 i 2008. La oss håpe at det gjør utslag i kvotesettingen til vinteren.

 

http://www.njff.no/portal/pls/portal/docs/1/5826996.PDF

Link to comment
Share on other sites

Når man i tillegg kjenner litt av bakgrunnen for registreringene (bl.a stort sett snøfritt på Fosen-halvøya mye av vinteren og null registreringer i sørdelen av Fosen-halvøya) og ser hva som mangler av registreringer (ingen i Steinkjer-Snåsa-Namdalseidomr.) er det jo tydelig at selv om trenden er helt klar mangler det mye før tallene er komplette.

 

Men dette er ingenting annet enn en utfordring om å få registrert enda flere familiegrupper.

 

Forøvrig må det sies å være interessant at gaupestammen i Midt-Norge på nytt er på vei opp på det nivået som førte til bestandskollaps for både rådyr og gaupe for ganske så nøyaktig 12 år tilbake.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... 663038.ece

 

Hanngauper kan om sommeren ta en rein eller en sau annenhver dag. Forskning som nå pågår, gir reineiere og saueeiere mer rett i sine tapsanslag. Til nå har forvaltningen ikke trodd på tapstallene.

 

- Endelig blir vi trodd. Bare i området her har en gaupe tatt rundt hundre rein, sier formann Hans Ole Eira i Lakkonjarga reinbeitedistrikt i Vest-Finnmark. Han sier at reineierne er fortvilet over situasjonen, men samtidig glad for at tapene nå blir vitenskapelig dokumentert.

 

I februar ble ti gauper fanget og påsatt GPS-halsbånd i Finnmark og Troms. I sommer har både forskere og reineiere fulgt dyrenes aktivitet. Flere ganger i uken sendes dyrenes posisjoner fra GPS-senderen til forskerne via mobilnettet. Alle steder der dyret har holdt seg i ro noen timer blir så sjekket for å finne døde dyr.

 

Mon tro hvor mange rådyr gaupa forsyner seg med.

Link to comment
Share on other sites

 

Mon tro hvor mange rådyr gaupa forsyner seg med.

 

Håper det er mange. Dess mer rådyr og høyere rådyrtildeling, dess verre er det å få kort for de som virkelig er interessert i jakt. Jaktlaget mitt har aldri hatt færre kort på hjemmebane enn i år. Vi jakter utabygdes. Når noen spør bruker jeg å si at kortselgere har valgt å prioritere de jegerne som IKKE bruker hele vinteren på å jakte rev og gaupe.

 

Håper gaupa rensker bordet helt før jul, så den rekker å sulte ihjel sånn ca i mars-april etter jakta, i god tid før neste års beitesesong. :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Uten at jeg har satt meg inn i rapporten i detalj;

 

I region 6, altså inkludert Nordmøre, nord for Sunndal, har man tidligere sagt at man ikke vil utstede fellingsløyve for gaupe, før man har dokumentert yngling. Det har man visstnok nå.

 

Men hva hjelper det egentlig? Når rovviltutvalget i forkant av denne rapporten, har bestemt at i samme region, er målsettingen økt til 2 ynglinger pr år.... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Mon tro hvor mange rådyr gaupa forsyner seg med.

 

Her er en liten pekepinn på hvor grisk hun kan være:

 

http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/07/09/540402.html

 

3 rådyr i måneden ? Hva er problemet..? Totalt på landsbasis skulle dette bli 18000-20000 rådyr i året. Av en total stamme på ca. 150 000.. Ser ikke problemet jeg... katta skal vel leve den og...

Link to comment
Share on other sites

Mon tro hvor mange rådyr gaupa forsyner seg med.

 

Her er en liten pekepinn på hvor grisk hun kan være:

 

http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/07/09/540402.html

 

3 rådyr i måneden ? Hva er problemet..? Totalt på landsbasis skulle dette bli 18000-20000 rådyr i året. Av en total stamme på ca. 150 000.. Ser ikke problemet jeg... katta skal vel leve den og...

 

Sist jeg sjekka så ble 20 rådyr + en hjort, på fire måneder, IKKE til 3 rådyr pr måned. Men det skal ikke jeg henge meg opp i. 8)

Link to comment
Share on other sites

Hæ, 3 rådyr i måneden, hva slags anorektisk gaupe er det?

Nesten så man kan spekulere på om "noen" har beregnet næringsbehovet til gaupa og delt det på antall kilo rådyrkjøtt...

 

Den famøse "Lauparn" ble sporet i et strekk på 23 timer, man fant 19 døde rådyr i sporet, et var det spist litt av, to andre var det slikket noe blod, resten var bare drept.

Link to comment
Share on other sites

Mon tro hvor mange rådyr gaupa forsyner seg med.

 

Her er en liten pekepinn på hvor grisk hun kan være:

 

http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/07/09/540402.html

 

3 rådyr i måneden ? Hva er problemet..? Totalt på landsbasis skulle dette bli 18000-20000 rådyr i året. Av en total stamme på ca. 150 000.. Ser ikke problemet jeg... katta skal vel leve den og...

 

Med korreksjon blir det 5 rådyr i mnd. Halvparten av din rådyrbestand på 150 000 befinner seg i områder det ikke finnes gaupe. Juster så blir det ca 30 000 gaupedrepte rådyr, av en bestand på 75 000. Da begynner tallene å "tale sin tale" :mrgreen:

 

Ser av forskningen at de GPS merkede gaupen også tar hjort og noen har hjort som hovedføde. Med en økende hjortebestand så berger vi iallefall noen rådyr.

 

Enkelte områder er selvfølgelig enda mere utsatt en en teoretisk jevnt fordelt bestand.

Ser i vårt område at stadig nye gauper beskatter av den samme rådyrbestanden. Ser ut til at revirene har større grad av overlapping nå når bestanden er stor.

Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter rådyr i Åsenfjord i nord-trøndelag. Her er det antatt en stor gaupestamme, noe jeg selv kan bekrefte etter sportegn forrige jaktsesong. På grunn av dette er kvoten vår senket til 2 dyr på 1700 mål. Etter en morgenkjøretur innover terrenget så vi 18 rådyr ute på åkrene... Der ute har det vært bra med gaupe i flere år, men rådyrstammen har vokst.

Link to comment
Share on other sites

Med korreksjon blir det 5 rådyr i mnd. Halvparten av din rådyrbestand på 150 000 befinner seg i områder det ikke finnes gaupe. Juster så blir det ca 30 000 gaupedrepte rådyr, av en bestand på 75 000. Da begynner tallene å "tale sin tale" :mrgreen:

 

Og da har du brukt det offisielle bestandsestimatet på minimum 500 gauper... Mens den reelle bestanden nok er noe større. Så skal det vel også nevnes at det finnes en del gaupe i områder uten rådyr. Og det skal forsåvidt også nevnes at i enkelte deler av landet er det betydelig større tetthet av gaupe enn andre, og således vil disse områdene bli hardere utsatt.

 

I mine hjemtrakter er det som sagt observert gaupe flere ganger i sommer, det har vært bra med rådyr og er fortsatt bra med rådyr å se - men etterhvert synes jeg vi ser urovekkende lite kje. Derimot har vi registrert forholdsvis lite tap av sau, selv i områder der vi vet gaupa har gått rett gjennom sauflokkene flere ganger. Min teori er (som jeg sikkert har nevnt flere ganger før) at gaupa foretrekker rådyr foran sau, så lenge rådyra er lett tilgjengelig. Men at den "slår over" på sau når rådyrstammen begynner å skrante.

Link to comment
Share on other sites

 

[...] Derimot har vi registrert forholdsvis lite tap av sau, selv i områder der vi vet gaupa har gått rett gjennom sauflokkene flere ganger. Min teori er (som jeg sikkert har nevnt flere ganger før) at gaupa foretrekker rådyr foran sau, så lenge rådyra er lett tilgjengelig. Men at den "slår over" på sau når rådyrstammen begynner å skrante.

 

Andre undersøkingar backar opp hypotesa di, Jibrag (blir vel litt vel drøyt å kalle det ein teori, sånn vitenskapelig sett ;) ).

Det ein del folk trur, er at hogauper ikkje lærer opp ungane sine på sau, sjølv om der er rikeleg å ta av. For då vil ungane få problem om vinteren, for då er jo ikkje sauen tilgjengeleg.

Men nokre individ slår over på sau og blir sokalla problemindivid. Her er hanngauper høgt representert, og særleg blant dei som driv overskotsdreping.

 

Undersøkingar og modellar viser at gaupa kan ta heile tilveksten av rådyr og vel so det, i områder med mykje gaupe og liten bestand og/eller tilvekst av rådyr. (Dette er tilfelle mange stader oppover Østerdalen etc) Gaupa er rett og slett meir effektiv enn oss jegerar, og den har som kjent ikkje fastsette jakttider. Det blir rett og slett ikkje rådyr igjen til jegerane. Der har til og med vore tilfelle av at ein ved hjelp av GPS har funne gaupedrepte rådyr i områder der ein ikkje eingong visste at det fanst rådyr.

 

I andre områder, med liten eller moderat tetthet av gaupe, og stor bestand / høg tilvekst av rådyr, vil gaupa aldri klare å ta ut overskotet av rådyr (feks i store delar av Akershus og andre klassiske kulturlandskap).

Her er det plenty av rådyr til både gaupe og jegerar.

Link to comment
Share on other sites

Nå driver jeg akkurat og skriver en semesteroppgave om hvilke påvirkninger gaupa har i en rådyrbestand(Dette er et litteraturstudie, så blir et sammendrag av flere forskjellige forsknings rapporter). Har ikke kommet helt i gang, men det jeg har fått klarhet i så langt er at i en "normal" rådyrbestand i Norge med "normal" gaupetetthet tar gaupa et rådyr ca hver 7'e dag. + en del småvilt og mindre rovdyr som rev, mår og til tider mink. Det er også registrert at gaupe kan ta hjort. Da mindre og sjuke individer. Om noen skulle ha ønske om og lese det ferdige resultatet med tid og stunder så er det bare og sende en pm så skal jeg se om jeg klarer og få sendt av gårde et eksempalr når jeg er ferdig.

Link to comment
Share on other sites

Under den store "gaupe-eksplosjonen" i trøndelag på -90 tallet så vi flere eksempler på at gaupa tok hjort som slett ikke var svakelig eller liten, det forundrer jo ikke noe særlig da gaupa har lett match selv med fullvoksne reinsdyr.

Etter at de hadde knekt rådyrbestanden helt var det klart rein, hare og hjort som sto på menyen, omtrent i den rekkefølgen, men vi hadde misstanker om at det var gaupa som tok en elgku borti nabolaget her også.

 

Obduksjonen kom ikke med noen klare konklusjoner, men viste til en punktering av spiserør (blant annet) som KUNNE komme av at dyret hadde spist skarpe kvister...kvister som vi forøvrig ikke så noe til hverken i elgen eller nærområdet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...