Jump to content

9,3*62 hvilken kule passer best til løshundjakt??


hjortevilt

Recommended Posts

Har anskaffet meg en sauer 202 outback 9,3, er det noen som har noen gode råd hvilken jaktammo man bør bruke? skal brukes til løshundjakt!

 

Tenker du løshundjakt vil jeg nok gå for 15 grams Oryx dette fordi denne sjelden går igjennom elgen, sikkerhet for hunden som står ved elgen og loser, det ble ett ramaskrik da denne ble tatt ut av sortimentet til Norma, med denne begrunnelsen, dette var løshundjegerens favoritt. Selvsagt skal man vite hvor hunden er. Men det kan fyke splinter og rikosjetter ved gjennomskyting.

 

286 grs Lapua Mega er også ei meget god kule til tross for at den er uloddet

Link to comment
Share on other sites

Man må alltid regne med at kula går igjennom dyret uansett hva man bruker.

Har alderig skjønt poenget med å gå opp i kaliber å ned i kulevekt, 15 gram i 9,3 blir vel omtrent som 8 gram

i 6,5 noe de fleste sikkert mener er litt vel lett når det gjelder vanlige kuler.

Link to comment
Share on other sites

Enig med siste taler, skal du bruker kuler lettere enn 250 grain kan du like så godt skyte med 3006. Jeg har brukt Barnes X 250 grain og Lapua mega 286 grain, begge med svært godt resultat (flere ganger etter hverandre)Har så smått noen planer om å prøve meg med ett eller annet i 300-320 grain for å se hvordan det virker..........

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Har anskaffet meg en sauer 202 outback 9,3, er det noen som har noen gode råd hvilken jaktammo man bør bruke? skal brukes til løshundjakt!

 

Du kan jo bruke samme jaktammo som til rev siden hundene du skal jakte er omtrent lik i størrelse.... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har anskaffet meg en sauer 202 outback 9,3, er det noen som har noen gode råd hvilken jaktammo man bør bruke? skal brukes til løshundjakt!

 

Du kan jo bruke samme jaktammo som til rev siden hundene du skal jakte er omtrent lik i størrelse.... :wink:

 

He he... nå er nok ikke potetkasteren 9,3x62 kjent for å være det heftigste varmintkalibret salmon;-) 150grs v-max? :D:D

Link to comment
Share on other sites

Hva med 250 grs Svift A-frame hvis man ikke vil bruke det tradisjonelle 286 grs. Ville nok gått for 286 grs kuler hvis det var jakt i skogsterreng med moderate hold. Man trenger ikke å være så kritisk ved bruk av konv. kuler i så lave hastigheter er min erfaring.

Link to comment
Share on other sites

Har meget god erfaring med 286 gr Woodleigt RN, ladet til rundt 680 m/s. Elgen viser godt skuddtegn ved treff, og dette er derfor jeg f.o.f. bruker kaliberet 9,3*62. Har prøvet kula i et 30 talls hjortevilt(elg,hjort og rein.), og kun fire kuler har jeg funnet igjen i viltet, ellers gjennomskyting.

Link to comment
Share on other sites

Man må alltid regne med at kula går igjennom dyret uansett hva man bruker.

Har alderig skjønt poenget med å gå opp i kaliber å ned i kulevekt, 15 gram i 9,3 blir vel omtrent som 8 gram

i 6,5 noe de fleste sikkert mener er litt vel lett når det gjelder vanlige kuler.

 

Kan nok være enig med deg i det du skriver, Når det gjalt Oryxen på 15 gram ekspanderer denne så kraftig at den stopper i dyret. tror ikke elgen merker noen forskjell på denne eller ei 300 grs kule for den delen, han er like dau.

Sammenligne denne kula med ei jamnføring på 8 gram i 6,5 blir jo noget feil for å si det mildt. 15 grams Oryx i 9,3x62 går langt utenpå ei 8 gram i 6,5, trenger i 6 i matte for å skjønne det. Uten at jeg har sjekket dette opp har vel 15 grammen like mye energi ved 200 meter som 8 grammen i 6,5 har ved munningen da sier det seg vel selv.

9,3 lager meget gode skuddsår uten å ødelegge kjøtt nesten uansett hva slags kulevekt du bruker, men erfaringsmessig så lager de tunge kulene finest sårkanal med lite eller ingen sjokkjøtteffekt. Har skutt noen elger med 9,3 både med 15 ram og 18,6 gram. Ett meget godt kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Har drept flere med både 286grs og 235grs kuler. Begynte med 235grs Oryx, og endte på 235grs Oryx.

Som flere her nevner så er det ofte å finne igjen kula i skinnet på andre sida ved bruk av 235grs(15g) og det synes jeg er greit i og med at jeg ikke er så glad i prosjektiler på avveie. Som tidligere nevnt her så kan man selvsagt ikke regne med at kula stopper, for det gjør den slett ikke hver gang.

I min lette 9,3x62 så er det betydelig rekyløkning å gå opp til 286grs (18,5g). Greit nok på jakt, men lite gøy på banen. Og lades den ned så blir kulebanen for krum synes jeg.

Jeg har kjempegode erfaringer med 15g Oryx, og "why change a winning team"? :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
jeg fikk beskjed om at den oryxen ikke er å få kjøpt mere?

 

Står på web siden til Norma at den er på lager, både som skarp ammo og som løs kule

varenummer: 4019307 (ferdig ammo)

varenummer: 4269307 (kuleeske à 100stk.)

 

Står også på nettbutikken te hjemmelading.no at dem har.....

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nå har jeg tilnærmet null erfaring med løshundjakt, men det blir jo endel smygjakt med bandhund og elgfall på forskjellige avstander likevel da.

15 gram Oryx har fulgt meg siden den kom på markedet, og selv om jeg har prøvd litt forskjellig så har jeg alltid endt opp med 15 gram Oryx igjen. :)

 

Med den kula i 9,3x62'n har jeg skutt elg på avstander fra 25 til 280 meter, og den ene på 25 meters hold er den eneste elgen jeg ikke har funnet igjen kula i, alle de andre har den sittet i skinnet på utslagssiden.

Jeg skjøt en elg på 28 meters hold og der fant jeg kula i hårlaget utenfor skinnet.

 

Når det gjelder kjøttødeleggelser så er ikke 15 gram Oryx like snill som f.eks. 18,8 gram Mega, sistnevnte har jo en tendens til å bare tøffe tvers gjennom dyret og ikke rasere noe særlig.

Det som derimot har vist seg er at 15 gram Oryx får disse snille egenskapene når holdet bikker over 170-180 meter, da produserer den veldig fine slakt, selv om kula fortsatt sitter under skinnet på utslagssiden.

 

Konklusjonen min er at 15 gram Oryx duger til det meste, har en flatere kulebane enn sine tyngre brødre, og at elgen har utrolig seigt skinn! :)

 

PS. Jeg burde kanskje nevnt at det er lett å få god presisjon med 15 gram Oryx i hjemmeladninger også. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...