Jump to content

338 norma magnum ble 338 lm


Trondheim

Recommended Posts

Da blir det et custom-made prosjekt ser det ut til.

 

20 mm cannon: jeg tar kontakt når den tid kommer.

 

Noen som vet hvilke løpsprodusenter som lager løp til sauer 202?

Eller hvilket kaliber en kan brotsje opp fra? Utgangspunkt blir sauer 202 magnum kasse da denne allerede er i bestilling sammen med løp i 300 winmag.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Weatherby magnum kassa er ett enkelt utgangs punkt. Der finnes brukte våpen på finn.no. Som oftest i 30-378. 338 NM går rett ned i magasinet uten modifikasjoner(har jeg blitt fortalt).

Da har du fremdeles ei jakt rifle. Avtrekket er ei lita utfordring, spesielt orginal avtrekket.

NEAR i Canada er stor på montasjer til disse kassene.

Ett til tider utskjelt firma i norge har da satt sammen trg-s rifla som ble testet i bladet JAKT. Tar du koblingen med Jørun Lien og en av hans børsemaker kompies/kjennninger. Har du Firmaet(som har levert både topp og mindre bra arbeid for meg)!

Link to comment
Share on other sites

At det er middels dårlig, og har begrenset justeringsmulighetet. Dette er min mening etter å ha prøvd kun to rifler, og begge av mag kasse utgaven.

Det er ett slit å ligge å sikte på noe smått på langt hold, for så å bruke alt for mye konsentrasjon på ett middels avtrekk. Men med trening går jo det meste.

Jeg har og har hatt div sakoèr. Alle disse har fått utbedret avtrekk. Men når en får prøvd en Rem 700 haug med ett jewell avtrekk. Glemmer en nesten at det er rem 700 en skyter med.

Har ikke erfaring med alt for mange rifler. Men S&L kunne jeg levd med.

Men siden også jeg lurer veldig på dette kaliberet, så har jeg los på en lite brukt 30-378. Men den har jo orginal stokk, og den i iværtfall ræva :D . E hvist ikke enkelt å bli wedby.... entusiast

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

En liten oppdatering på prosjektet:

Låskasse er funnet og blir bestilt oktober/november. Må bare få igjen papirene fra div etater.

Etter det jeg har funnet ut så blir det den eneste foreløpig i Norge. :lol: For de som måtte lure så kommer info og bilder når låskassen er i hus. Ikke før.

Har bare et dillemma: skal bestille 1 løp i 338 norma magnum og 1 løp i trenings kaliber. Men vet ikke hva. Forslag mottas med takk.

NB! 6,5*55 og 308 utgår da jeg har de i sauer 200 STR.

Link to comment
Share on other sites

Da blir du nok helten når gubbene går rundt i krokene og plukker opp capser og tupeer. For et par uker siden skjøt jeg et dfs program sammen med noen av karene i skytterlaget siden de ville ha med litt flere folk. Siden normaen lager mirage i ekspressfart med demperen sa jeg klart i fra at jeg kom til å skyte med brems (org trg). Festlige saker, forventet å se de nærmeste ligge i en blanding av foster og dekkstilling, men de tok det med godt humør og mumlet om at den sikkert funket godt som hjertestarter. Til vanlig øvingsknalling med litt pauser duger demperen godt nok.

Link to comment
Share on other sites

Kan bli litt forskjellige reaksjoner ja, men børsa blir vel mest brukt på nidaros skytterlag sin bane i trondheim og der har jeg utrolig nok vært helt alene til tider. Men bør vel ta pliktskudd og oppskyting med demper for å unngå problemer med resten av skytterne.

Prøvde en trg i 338 lm med bremse i sommer, jævlig artig og "høylytt".

Blir artig å teste børsa ut til 600 på bane og 13-1400 i terrenget. Holder på å leter opp ladedata nå så en får testet ut når den tid kommer.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du insisterer på å ha noe lettere i løp 2, så kan du kanskje se på 6,5-284, eller kanskje 264 winmag. Det er jo en røver med potens. 1000m/s med en 9g scenar bærer en bit. 300 RUM brenner piper akkurat like fort :lol:

 

Men si meg, hva er galt med 6,5x55 til pipe 2? Du har ladeutstyret, og kjenner varene. 6,5 kuler er jo sabla gode. Og billige å lade. Noe større enn 7.62 blir vel bare dumt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror du skal hore opp trykket noe jævlig skal du få en 6.5-284 eller 264WM til å hive ut en 9 grammer i 1000 m/sek. Jeg skyter endel med sistnevnte, og med maks MRP ladning stagnerer det på 940 m/sek, med 65cm pipe.

 

6.5x65 derimot...................................

Link to comment
Share on other sites

Lukter litt på disse to selv. Både 338NM og 300NM. :roll:

Litt OT, men er det ei patron jeg ikke har hørt om eller er det 308 NM du tenker på?

 

Som mine gode venner her har korrigert, i mitt fravær, så er 300NM riktig ja. De står i hylla her og smiler til meg. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

Ja da er børsa endelig i hus. 120 mil tur/retur etter jobb i går tok på så har ikke hentet/montert Kikkertsikte ennå.

Rifla er ragnar hansen bygg.

338 lapua magnum

Mcmillan stokk

RH 706 RT kasse med 20 moa picatinny skinne

Krieger 28" flutet løp med 1-10 twist

Shilen avtrekk

Pacmayer kolbekappe

Rekylbrems

Tofot

Blir toppet med IOR 3,5-18x50.

 

Skal legge ut bilder når jeg har fått montert kikkertsiktet.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...