Jump to content

"Sproing-å-faen"


OIH

Recommended Posts

"Sproing-å-faener" skrev en VJ-skribent for lenge siden. Termen gjaldt fjærbelastede smådeler som havnet i geostasjonær bane når man demonterte våpen. I går gjorde jeg samme øvelsen. Delen det var snakk om var fjærbelastet, men knapt noen smådel (130gram på kjøkkenvekta.). Jeg laget meg nemlig en magasinplombering til hagla mi, og størrelsen på magasinet gjorde at den måtte være 30cm for at det ikke skulle gå mer enn ett skudd i magsinet. Jeg saget av 30cm med 12mm syrefast rør, fant en bolt med 20mm avrundet torx-hode som nesten kunne skrus i røret, og limte det sammen med J-B Weld. Lot den tilogmed få en time på 60° i ovnen for at limet skulle herde skikkelig. Resultatet ble 130 gram ekstra til jakta, og så helt greit ut (satser på en versjon 2 med karbonrør og hode i POM, men nå er den bare dager til jaktstart, så jeg setter det på neste års liste.). Jævlig dårlig komposisjon i denne historien siden innledningen er alt for lang...

 

Uansett, så satt jeg på roteloftet/laderommet/soverommet til sønnen og skulle montere plomberingspinnen. Av med magasinforlengeren, ut med fjæra, og så glapp det:

Komprimerte fjæra med plomberingspinnen og forsøkte deretter å sette på magasinforlengeren. Da jeg slapp plomberingspinnen forsvant den med høy hastighet inn i magasinforlengeren, og slo denne ut av handa mi og et par meter av gårde (optimal utgangsvinkel på ca 45°...). Dvs lobbet den over nærmeste haug med vinterklær, barneklær, sko etc. Magasinforlengeren fant jeg raskt, men brukte fort en time før jeg fant plomben i tredje kurv ovenfra i en trådkurvhylle.

 

Var nok ikke hyggeligste personen å forholde seg til mens pinnen var savnet. Begynner å bli en sur gammal gubbe...

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

:lol: I grunn utrolig hvor godt ting gjemmer seg etter at de har forsvunnet et par meter!

 

Velkjent fenomen! "Heldigvis" har jeg bare o/u-hagle (men har lyst på en halvauto), så har ikke opplevd det fenomenet der, bare i mindre målestokk, med kulepennfjærer (før i tiden måtte jeg alltid fikle på slikt...). Har i stedet slitt med å sette sammen sluttstykker til rifler når jeg har demontert dem.

 

Et annet fenomen er "sproing - hva f... skjedde nå!?" Det er når man feks skrur bil, tar løs en del og hører en lyd som om noe løsner og forsvinner, gjerne fjærbelastet. Man vet ikke hvordan delen som er borte ser ut, ei heller hvor mange deler som forsvant... Hyppig fenomen på forgassere feks. Delen(-e) ligger gjerne nedi motorrommet et eller annet sted. Og når man først finner delen(-e) vet man ikke hvordan de skal sitte, for man har jo ikke sett hvordan de satt! :twisted:

 

Et annet fenomen igjen er "rasle - f... oppned!" Det er når man skrur på feks fiskesneller. Man skal bare åpne og smøre opp igjen deler. Selvfølgelig skulle man holdt snella andre veien, for da hadde delene kanskje holdt seg på plass når man tok av det siste dekselet. Selvopplevd med Ambassadeur. Man tilbringer den neste timen med å rekonstruere, montere, demontere fordi det var feil, for så å endelig få til, men er usikker på om det var riktig, noe man finner ut neste gang man bruker snella på fisketur!

 

Litt off topic her, men... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Dette har vi alle opplevt! Det er helt OK, egentlig, når du vet hva du leter etter! ;)

Når man ikke vet hvordan delen man hørte knakket i parketten ser ut, da er det kjipt!

Jeg har naturligvis vært borte i dette mange ganger, som de fleste andre...

 

Den minste delen jeg har vært borti å miste? : Rear sight adjustment plunger til S&W 629.

 

Kjipeste delen? : Min første AR var nettopp kommet hjem, og jeg skulle bare kikke litt på grepet, men tenker ikke på safety plungeren som sitter under der (Forøvrig en tåpelig konstruksjon).

 

Kanskje unødvendig å si det, men jeg har en MENGDE slike ting "på lager" nå. Jeg har til samtlige våpen MINST to fjærsett m/ rekylfjærer osv... Siktedeler på lager, avtrekksdeler på lager osv. - Jeg har bedre lager på glockdeler enn de fleste butikkene jeg handler i, ha ha. - Antageligvis bedre lager på S&W Revolvere og 1911 også... :oops:

 

ALT kommer til nytte en dag, regner jeg med. :P

Link to comment
Share on other sites

Er det ikkje vanlig at "plomberingspinnen" går inni magasinfjæra på hagler?

 

Den som normalt følger med er som en stor spiker. Dvs et lengre sylindrisk parti som passer inni fjæra, samt et grovere "hode" som har større diameter enn fjæra. Fordelen med denne patenten er at den ikke ligger løst inni magasinet, men låses mellom enden på fjæra og magsinlokk/magasinforlenger (man trær altså pinnen inn i magasinfjæra fra den enden magasinlokket sitter i, slik at "hodet" låses mellom fjør og lokk. Hadde en 870 tidligere som hadde et ekstra lokk som man dytte nedi magasinrøret og vred en halv gang for å låse, men denne hagla har ikke en slik patent.). Man er også godt innenfor lovtolkningen om at man ikke skal kunne fjerne plomberingen for enkelt (type fylle tomrom i magasin med klikkpatroner.). En litt myk plomberingsstang uten "hode", vil muligens kunne mates ut og inn av ladeluken etter "behov", og være i strid med intensjonen i lovtolkningen. For å ta ut plomberingen må jeg skru ut skruen som holder løpsbåndet som holder magasinforlengeren på plass, deretter må jeg skru av magasinforlengeren. Tror ikke jeg rekker å tømme magasinet for skudd, ta av skrue og magasinforlenger, legge inn plombering, montere og lade mens jeg har øyekontakt med jaktoppsynsmannen...

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Et bit stivt elektrikker-rør inne i fjæra er billig, enkelt å montere (ingen fare for spjoing...) og tilfredstiller nok den mest ivrige oppsynsmann (noen som har møtt dette sagnomsuste vesenet utenom reinsjakt??)

 

Elektrikkerrøret passer ikke inni fjæra(innsiden av magasinfjæra på en 870/1100/11-87 er ca 14 mm, elrør er 16mm). Da vil røret gjøre at fjæra er komprimert hele tiden. Hvis røret tåler det, så må du tune lengden slik at det ikke er mulig å lade 2 skudd i magasinet, og da er det mulig at fjæra blir så hard at du får problemer med repeteringen. Best resultat oppnås med et rør som er mindre enn 14 mm utvendig, og som passer inni fjæra, da påvirkes ikke fjæra, men hvis du forsøker å mate inn mer enn en patron, så butter patrona mot plomberingen og ikke mot en overkomprimert magasinfjær. For å plombere bort 3 skudd trenger du ca 20cm med rør. En vanlig BIC-pen hadde vær ok hvis den hadde vært litt lengre.

 

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Bra du fant delene iallefall! Jeg har også hatt endel slike opplevelser, sist gang var det når jeg skulle montere returfjæra til avtrekkeren på beretta 92'en. Flyr bra den fjøra der :lol: Ellers så har jeg oppdaget at en aluminiums halebom til align t-rex 450 rc helikopter passer perfekt som magasinplombe i 870 supermag iallefall, hadde en travel dag med å finne noe som passet før jakta. -Fant selvsagt originalplomba et par dager etterpå da..

Link to comment
Share on other sites

Originalsperra til Rem 870 er vel for kort? (Ihvertfall er min det)

 

Den blokkerte min gamle 870 til 2 skudd, så den er for kort. Mulig det går akkurat hvis man bruker 12/89. Men oppsynsmannen kan jo ha lomma full av 12/65-patroner...

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

En soldat jeg var på kurs med presterte å demonetere et av sluttstykkene på f16 gun så det sprutet fjærer og små metallpinner. Dette ble avfyrt fra et strekkmetall stilas/overbygg i en svær hangar hvor det sto to f16, et helikopter og et mindre sivilt fly + sinnsykt masse stash.

 

Befalet var ikke blid.

Link to comment
Share on other sites

PederK ---> :lol:

 

En medsoldat av meg glapp taket under demontering av sluttstykket til en mp7.. Tennstempelfjæra føyk ut, og dermed var soldatens skjebne forseglet noen timer fremover. Det ble lav åling rundt på gulvet for å finne igjen fjæra som i hvert fall ikke er større enn de du finner i en standard kulepenn 8)

Link to comment
Share on other sites

Hehe, denne erkjent ja.

 

Tilbydde Callandor å gi 1911 hans en puss siden, jeg å hadde brukt denne på banen.

Når jeg så skulle demontere, glapp rekylfjær pluggen og reiste avgårde sammen med fjæra.

 

Fjæra fant jeg med engang , rekylfjær pluggen er fortsatt savnet etter intens leting her i stuen.

 

Heldigvis hadde winge en slik liggende og koste meg en 50 lapp å erstatte.

 

Henry

Link to comment
Share on other sites

Favoritten min i denne klassen er en viss tsjekkisk pistol type CZ-52.

 

Når man tar en slik en fra hverandre for puss er prosedyren at den utstikkende delen på bunndekselet til et magasin brukes til å dra løpet bakover og nedover ut av sleiden. Skyterene er laget for en versjon av 7.62x25 på steroider så rekylfjæra er mildt sagt brutal, selv om pistolen har rullelåsing a'la MP-5.

 

Når løpet glir ut av sleiden har magasinbunnen en slem tendens til å skli ut av leppa som er frest inn under kammeret/rullemekanismen.

 

Jeg skal ærlig inrømme at jeg har sendt et par slike løp avgårde som prosjektiler et par ganger. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ble visst aktuell denne tråden...

 

Pusset .222'en min i efta. På tide kanskje, etter ca et halvt år! Fant ut at jeg skulle ta fra hverandre sluttstykket. Løsnet blant annet på låse"mutteren" til fjøra til tennåla. Kjekt å få gjort rent inni sluttstykket tenkte jeg. Fjøra var ordentlig oppspent, så prøvde å ha kontroll, men, det endte i stedet med at jeg glapp den lille låsedingsen og skjøt den ut av stua fra spisestuebordet, via kjøkkenbenken og inn i gangen da fjøra spente fra. Dit er det fem meter, så litt futt er det i ei tennfjør, men fatter egentlig ikke at den kunne gå så langt... Ble litt "JFK-konspirasjonsteori" ut av den retningen der, i og med at jeg satt med ryggen til gangen!

 

Unga var litt småskremte da pappa, småbannende, krabbet på alle fire uti gangen, med bikkja svinsende rundt i godt humør mens han slikket pappa i øret stadig vekk, til noe voldsom munnbruk uten at det hjalp nevneverdig... Fant den til slutt under en benk.

 

Og du verden som jeg jobbet for å få sammen svineriet. Hadde memorert hvordan bolten satt i forhold til bakenden på sluttstykket, men det var før jeg måtte lete etter låsemutteren...

 

Så i dag opplevde jeg "Sproing-å-faen" selv! Lenge siden nå! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...