Jump to content

Hvilken forstørring bruker man på 100m bane?


Ruslebiff

Recommended Posts

Jeg kom akkurat tilbake fra min fjerde tur på skytebanen etter øving til elgjakta.

Det gikk litt hit og dit, noe som vel først og fremst skyldes at jeg er en komplett nybegynner selv om det meste ihvertfall satt i det svarte. Jeg har for det meste skutt med max forstørring på 10x (har en 2.5-10 kikkert) på rifla og prøvde i dag noen 5 skudds serier med lavere forstørring (4x) siden jeg fikk høre at det kunne gi mer stabil skyting. Selv om bevegelsen som av og til kommer var mindre med mindre forstørring, virker det likevel som om jeg skyter bedre med 10x forstørring. På 4 ganger var samlingene litt dårligere og når jeg først følte at jeg nappet litt i skuddet ble det grisebom langt ute i 2 eller 3er'n i stedet for tilsvarende bom i 5 eller 6 er'n på 10x forstørring. Jeg skyter uten anlegg siden jeg ikke får til å bruke stroppen enda.

 

Siden jeg er såpass fersk i gamet lurte jeg på om jeg bør fortsette å øve på mindre forstørring. På jakt vil det vel være mest naturlig å ikke ha for stor forstørring siden elgen kan komme ganske tett på :) Det er enda fire uker og minst 2-300 øvelseskudd igjen til jakta, så jeg har enda tid til å øve og lære.

 

Jeg er ny, så jeg beklager hvis dette er et dumt spørsmål.

Link to comment
Share on other sites

Jeg brukte 4x på de første seriene i dag og det ga greie samlinger for en som har skutt 40 skudd med rifle i sitt liv. Jeg økte senere til 8x og 12x uten at dette ga noen stor forandring i resultat. På prøven tror jeg kanskje jeg går for 4x siden jeg uansett ikke evner å skyte gode samlinger uten to-fot enda. Siktepunktet blir sikkert ikke helt likt hver gang, men jeg føler jeg får mindre forstyrrelse fra rykninger i kroppen og får mer fokus på pust og avtrekk.

Forsøkte forøvrig sittende og liggende uten noen hjelpemidler og ser at det kreves ganske mye mer trening før det er skummelt å være dyra i skogen.

Link to comment
Share on other sites

Takker for gode svar og innspill. Det stemmer at jeg skyter mest liggende. Jeg har også forsøkt noen få ståendeserier og det er en utfordring gitt :) Der varierte det fra fine treff til et par bom på skiva. Her må det nok øves mye mer. Jeg tror jeg fikk 78 poeng på den siste 15skuddsserien, noe som ikke akkurat er verdensrekord. I det minste kunne jeg føle de dårlige skuddene i det de gikk. Jeg ble også fort sliten på stående. Tipset om å prøve sittende lavt skal jeg prøve ut neste uke. Forrige gang jeg prøvde satt jeg så høyt at jeg bare hadde tærne i bakken når jeg løftet helen for å møte albuen og satt veldig anstrengt.

Bør jeg forresten kjøpe klikkpatroner for å tørrtrene hjemme? Jeg mener å ha lest et sted at det ikke var bra for våpenet å trekke av med tomt våpen.

Link to comment
Share on other sites

Gevinsten med å skyte på høy forstørrelse er at du ser hva du skal skyte på, samt at du med det blotte øye kan se hvor mye bevegelse dine egne pulsslag medfører i siktebildet.

 

Egentlig er graden av forstørrelse nesten uten betydning, det er bare snakk om trening og konsentrasjon, samt å finne en skytestilling du er komfortabel med.

 

Tenk på baneskyttere som prikker innertieren gang på gang med åpne jernsikter, uten noen form for forstørrelse.

De VET hvordan målet (skiva) ser ut og hvordan de skal sikte, resten er bare trening og konsentrasjon.

Selv skyter jeg like godt (dårlig) på en normal bane med både høy og lav forstørrelse, men foretrekker lav forstørrelse i skogen.

 

Edit: jeg skyter gjerne sittende fra en lav trestubbe (endel av dem på banen) og jeg trener aaaaltfor lite på avtrekk.

En av de gammelkarene som ikke bruker mer enn et forsøk på storviltprøven skyter neppe mer enn de lovpålagte 30 prøveskudd.

Men han bruker mye tid på å trene avtrekk (tørrklikking) med siktepunkt mot et kvisthull i panelet på stueveggen.

Kjøp gjerne klikkpatroner og tren på samme måten, det er nesten garantert å hjelpe. :)

Link to comment
Share on other sites

Enig i at det er like greit med stor forstørrelse. Eneste fordelen med mindre forstørrelse er vel psykisk - du tror du holder stødigere og venter derfor ikke for lenge med å sende av gårde skuddet.

 

Når det gjelder å bruke sittestilling på stubbe er dette noe individuelt - det passer overhodet ikke for meg. Dette pga "gorillakropp" :mrgreen: Dvs at albuene kommer for langt ut ift knærne.

 

Det beste for jakttrening er vel å finne et terreng man får øveskyte i fra ulike naturlige posisjoner (støtte på stammer, steiner osv)

Link to comment
Share on other sites

Et lite varsko i forhold til å bruke stor forstørrelse på oppskyting er at om en er litt stressa så er det lett å miste oversikten over hvilken blink en holder på. Jeg klarte faktisk kunstykket å skyte 3 rein på 5 skudd ett år. Etter en god dose hånlattter fra gamlekara på standplass så fikk jeg det godkjent :oops:

Link to comment
Share on other sites

Bruker to rifler på treningsskyting, den ene har 2,5-10x, og den andre 5-20x. Bruker som regel maks selv. Føler meg tryggere på å treffe riktig da. En ulempe med maks forstørring er at man føler at man vingler mer og kompenserer for det. Resultatet kan bli mer vingling for å kompensere. Med endel trening kan man få bort noe av det. En annen ulempe av å skyte på maks forstørring, i hvert fall når det gjelder den med høyest, er at man må være mer nøye med øyeplassering i forhold til siktet, samt at man får mindre synsfelt. Raske skudd blir vanskeligere. Men, trening vil gjøre en mer vant til det og gjøre ting riktigere.

 

Har i grunn prøvd det meste av forstørring fra 4 - 20x, og jeg kan ikke si jeg skyter noe bedre på lave forstørringer i hvert fall. Har vendt meg til å bruke høy forstørring nesten uansett avstand og trives med det.

 

Dette gjelder på hundremetersbane og små mål. På toppjakt bruker jeg ikke noe annet enn 20x (den andre kikkerten sitter på "elgrifla" som ikke brukes på elg - eller noe annet for den saks skyld, da jeg ikke jakter storvilt. Børsa er skappryd og treningsvåpen).

Link to comment
Share on other sites

jeg er baneskytter og jeger, jeg skyter med diopter og kikkert, har skutt på løpene elg med diopter, funker det også.

sitter du på elg post og elgen kommer på 30meter så er det ikke bra å måtte skru ned forstørrelsen før du klarer å se noe annet enn hår.

når jeg jakter har jeg en 4x forstrrelse, når man klarer å plukke ut mål på flere hundre meter med diopter så trenger man ikke 20x på jakt,

men det er smak og behag,

 

på skytebana koser jeg meg med 24x forstørrelse og skyter.

 

men det alt står å faller på er hvordan man skyter, kjøpt deg klikkpatroner å lær deg å kjenne ditt avtrekk, kontrolere pusten. hvordan ligge og sitte stødig, jakt i skogen sitter man stortsett når det smeller, reinsjakta ligger man mere.

 

grunnen til klikkpatroner er at tennstiften i sluttstykket skal ha noe å treffe, ikke alle tennstifter tåler gjentatte ganger å bli skutt uten å freffe noe, om du bare setter inn en tomhylse gjør det samme jobben :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Takker igjen for gode tips og innspill. Jeg har nå gått til innkjøp av klikkpatroner og tørrtrener så ofte jeg kan. Veldig greit siden det bare er skyting en gang i uka der jeg bor. Jeg fant etter en stund ut at det var best for parketten å stille meg ved siden av senga siden klikkpatronene fyker veggimellom når jeg lader om :) . Gleder meg helt utrolig til jaktstart.

Link to comment
Share on other sites

Ser du ødelegger parketten, går ut fra at du bruker boltrifle. I det tilfellet trenger du kun å løfte hevarmen for å lade avtrekket i rifla di, du trenger med andre ord ikke trekke bolten bak slik at patronen blir kastet ut av våpenet (om ikke du velger å trene på hurtig lading for oppfølgingsskudd). Da slipper du hakk..:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...