Jump to content

10mm i Mag 1?


Woff

Recommended Posts

:wink: Jeg var IKKE der, men har hørt at det ble skutt med 10mm pistol under NM på Mysen? Er dette riktig?

Jeg er klar over at temaet er blitt diskutert før, men er det så at det er hylselengde og kule-energi som er kriteriene for å delta i Mag1? :?

Link to comment
Share on other sites

Ladd til samme faktor blir jo selvfølgelig en pistol snillere enn en revolver.

Skutt noen få skudd med DE i div magnumkalibre og det er snilt...

 

Ikke for å være frekk, men hva skyter du med hvis en .357 gjør vondt i hånda i to uker?

En revolver med godt grep og tung 6 eller 8 3/4" pipe burde ikke være så ille.

Link to comment
Share on other sites

:) Kunne godt tenkt meg noe annet enn rvolver i Mag1! Sist jeg 'begikk' ei feltløype så havnet jeg NEDERST på lista og hadde vondt i hånda to uker etterpå! Regner med at følt rekyl er lavere i 10mm enn en .357?

 

Følt rekyl med 10mm blir noe snillere, den er ikke så "hissig" som 357'n.

Men har ikke sammenlignet med samme kulevekt.

Link to comment
Share on other sites

:oops: Var muligens grunnet dårlig med trening med dette kalibret i år? Jeg skyter (nevnt før) nesten kun fabrikk, men siden det ikke er 'garantert' at faktor oppnås har jeg dristet meg til å få ladd noen skudd for konkuransebruk..

Disse består av 158 gr halvmantlet kule oppå 15 gr krutt og jeg brukte min kjære S&W 686 6" med Nill-skjefte. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Samme ladning, samme revolver, men jeg har ikke så gromt skjefte :wink:

 

Folk er forskjellige, noen liker ikke rekyl.

Selv skyter jeg bedre med revolver enn med pistol, andre skyter bedre med pistol.

 

Hvis du har store! hender og bruker mantlete kuler, er faktisk ikke DE så dum. Er selvfølgelig j.... tung og har et enormt grep, men avtrekk er ok, presisjon er bra og rekyl er ikke eksisterende. Mener jeg så en i .357 på Finn til 5000 nå nylig.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Testeti januar 2008 noen Remington UMC mc 180 grains 10mm patroner (fy for en pris, godt en har ladepresse...)

6" Kart 1911 løp - temperatur -2°C

snitthastighet: 348,38 m/sek

Min: 344,3 m/sek

maks: 356,3 m/sek

faktor = 205,75 (tok meg ikke råd til å kontrollveie kula, men holder den seg over 167 grains så har en faktorkravet).

Link to comment
Share on other sites

Aner ikke hvor man faktisk kan få ferdigrullet, men følgende er listet som internasjonale distrubitører:

 

Alt kan som kjent skaffes om man enten har tid eller penger (ihvertfall om man har begge deler). :wink:

 

 

Holstadvapen

Ringtunveien 1

1712 Gralum

Norway

 

47 6913 9035

47 6914 4230

http://www.holstadvapen.no/

 

 

European Import AS

Nothenget

7168 Lysoysundet

Norway

 

 

Norma

 

Lorenveien 38 C

Pb. 373 Okern

0513 Oslo

Norway

47 2279 7400

47 72 88 13 14

 

 

Jaguar-Gruppen

 

Vestre Gaensevej 13

2680 Solrod Strand

Denmark

45 56 14 39 93

45 56 14 69 93

http://www.jaguargrupen.dk

Link to comment
Share on other sites

Norsk Jakt kunne skaffe meg 10mm ammo, men å vente et år på ammo gidder man da ikke?! Bestilte heller 3000 blanke starlinehylser og ny topp til 650'en.

 

10mm'eren er veldig grei i Glock, rammen flekser, den er ikke stiv som stål er, så det også tar mye av rekylen.

 

Jeg ville definitivt ikke bygd om en 9mm 1911 til å ta 10mm, om det i det hele tatt er plass til patrona så har 1911 konstruksjonene for 10mm vært kjent for stygg slitasje ved bruk,

og om man skal bygge av skrapstål vet jeg ikke om det blir noe særlig bedre..? Det vil sikkert gå fint om man kjøper en ny 1911 fra kimber, STI eller noe slikt, de lager vel begge 10mm og har dimensjonert våpnene deretter.

Link to comment
Share on other sites

en 1911 pistol i 10mm auto burde være helt konge og bruke til dette formålet, noen som vet du om det går ann og bygge om en 9mm 1911 til og ta 10mm løp fks?

 

STI og SVI har utbyttbart sluttstykkehode (Breech Block), og lar seg bygge om på denne måten. Må selvsagt ha magasin, løp og rekylfjær i tillegg. Er ikke helt som å skifte på en Blaser, og jeg vet ikke om jeg ville forsøkt å bytte sluttstykkehode på et feltstevne. Man kan selvsagt ha flere sleider og magasiner til en ramme.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Kjøp en GOD 1911 i .40s&w, og kjøp en ny 10mm pipe, få en dyktig kar til å tilpasse pipa, Vips, 10mm auto.

 

190 faktor ladninger i 10mm gir i følge fysikken en god del mer rekylenergi enn 190faktor ladninger i 45acp med tunge kuler, men med 200grs kule i 1000fps(faktor 200, og mulig å oppnå innen forsvarlige rammer i begge kalibre) har man samme rekylenergi, som i teorien belaster våpenet på samme måte, fordi det er rekyenergien som driver sleiden.

 

Trykkbelastningen skjer mellom sleide og pipe, så man er avhengig av god tilpasning her, siden 10mm'ern opererer ved høyere trykk. IPSC-skytternes ladninger med raske krutt og tung kule i 40s&w har antagelig minst like høy belastning i låseflatene mellom sleide og pipe, og de overlever jo ganske lenge.

 

Nå har jeg ikke tatt høyde for ting jeg ikke kan noe om, nemlig indreballistikk og aksellerasjonshastighet, men jeg tror ikke

jeg er så langt ute på jordet allikevel.

 

En sak med 6" SVI-sleide med utbyttbare støtbunner, og rampet pipe, slik at man ikke støter på problemer med forskjellige materamper når man bytter kaliber... hmmm. fristende, kanskje på tide å bytte sleide på paraen!

Link to comment
Share on other sites

Peters Stahl Multi skal man jo i teorien bare bytte løp, magasin og rekylfjær på, har dobbel fjærbelastet utdrager holder alt fra 9mm til .45ACP, men de er kostbare, og har lest at ikke alle er like driftssikre. En fordel med PS er at den ikke har noen "svinging link" som kan være et svakt ledd på 1911 og patroner med hard rekylimpuls. På PS sine pistoler glir bare løpet ned i et hakk slik det gjør på glock, HK og de fleste andre moderne autopistoler (CZ/Tanfoglio bruker et nyreformet hull i opplagrinspunktet under løpet, men det er også mer robust enn hengslepatenten på rene 1911'er. Fordelen med hengslet er at man kan bytte det for å oppnå trangere låsinge og potensielt bedre presisjon. Nå var ikke presisjon noe problem med HK'n min, men mer lavetten. Er fortsatt ikke sikker på om jeg byttet meg opp eller ned når jeg kjøpte SVI'n min. Litte lunefull og litt mye brukt.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Nåja, en KORREKT tilpasset link ryker sjelden. De jeg har sett ryke har vært feiltilpasset.

 

Fordelen med hengslet er at man kan bytte det for å oppnå trangere låsinge og potensielt bedre presisjon.

 

Nettop her ligger mye av roten til at folk tror linken er et dårlig system. Å stramme opp låsingen i en 1911 med en lang link gjør ofte mer skade enn folk skjønner, fordi det forsinker opplåsingen, og deler ryker.

Linken skal IKKE ta seg av låsinga i en godt bygget pistol, det er løpets nedre låselugger som skal låse. Linken skal låse UT pipa, og den skal ha riktig lengde for at pipa skal låse ut, OG bunne i korrekt sted i rammen, så ikke sleiden moser øvre låselugger.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
En fordel med PS er at den ikke har noen "svinging link" som kan være et svakt ledd på 1911 og patroner med hard rekylimpuls. På PS sine pistoler glir bare løpet ned i et hakk slik det gjør på glock, HK og de fleste andre moderne autopistoler (CZ/Tanfoglio bruker et nyreformet hull i opplagrinspunktet under løpet, men det er også mer robust enn hengslepatenten på rene 1911'er.Øivind

 

Må bare påpeke at det du her refererer til (Linkless cam) også er Brownings oppfinnelse, en forenkling av hans opprinelige link design.

Link to comment
Share on other sites

Vet selvsagt at JMB var først her og, Hi-Power hadde ikke "Swinging Link" 748956.JPG, men temaet var 10mm Auto, og mulighet for kaliberbytte, og da fant jeg det befintlig å nevne PS og at PSs ikke bruker "Swinging Link". Det gjør ikke Glock eller HK heller (men nå har jo tilogmed Ruger hivd seg på 1911-racet), så det er på ingen måte unikt. Springfield Armory var faktisk så frekke at de laget en tilsynelatende ren 1911 i 10mm, men uten "Swinging Link". (OT:)Det var for ca 20 år siden da det faktisk sto nyheter i våpenbladene, og man fikk G&A og American Handgunner for kr 38,- og ikke kr 149,- som Narvesen forlangte sist jeg sjekket. AH sender 6 utgave rett hjem til meg for 39,75USD, men da står jeg ikke fritt til å sortere bort de jeg ikke vil ha, men kjøper man mer enn et AH i året, så...

 

Øivind

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...