Jump to content

Harejakta 2011/2012


Taiko

Recommended Posts

  • Replies 168
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

God start for min del. Tre slipp, to harer skutt etter gode loser. Det er litt snodig med harejakta Det må være en av svært få jaktformer hvor en helst skal ha dårlig samvittighet for å skyte. Nokså utenkelig at en villreinjeger nøyer seg med sikte på bukken han har kort på, eller en postjeger slipper forbi en elg fordi han syns driverene dreiv så bra.....osv. Jeg er harejeger og er stolt av det, men alt med måte. En dau hare er lite verdt bortsett fra den gode barnslige gleden av å sende en hare til de evige jaktmarker etter en god los!

Link to comment
Share on other sites

i46399643._szw1280h1280_.jpg.jfif

Taiko, ørn, pus og dot. 140911

 

En noe begivenhetsrik dag i skogen med Taiko og Odd Arne i dag. Slapp i 7 tia og Taiko gikk bare og tuslet i beina mine. Lenge, og mange rare tanker begynte å surre i hodet mitt. Hørte ørn som skreik innimellom men tenkte ikke så mye på det. Søket manglet totalt, men traff på en fot, og uttak etter en stund. Tap rett etterpå, minimal jobb på tapet og rett inn igjen til far. Ørnetanken begynner å surre igjen. Vi trekker bort fra området til et skogholdt og setter oss under en gran. Taiko drister seg såvidt 30-40 meter unna oss. Også hører vi en lyd over hodet vårt, ser opp og der sitter havørna, med blikket og halsen strekt i retning Taiko. Får kallet han inn og kobbler. Dette er nok samme ørna jeg opplevde slå rådyr. Samme sted. Må nok innfinne meg med at Taiko har hatt en eller annen opplevelse med ørn som sitter i. Dro et annet sted og slapp på nytt. Gutten var seg selv igjen, søket var godt, fant fot, jaget som en gud, T.o.m. et par ras på vei 2-300 meter uten tap, Kompis Odd A. ringer meg for å si at der er rådyr Taiko jager, akkurat ferdig med å si det kommer det, nei f. der kom haren. Ble et lite tap da, men utredet det fint, hører losen går en fin runde, Odd ringer igjen, i det samme jeg tar telefonen hører jeg smellet i øret. Dot :) Har en egen evne til å finne de gode postene denne karen ;)

 

Denne ørna kan ikke være helt god!!

Link to comment
Share on other sites

Var ute en tur idag og etter en snau time tar Dina ut hare. Haren tar en liten runde og hunden sliter med å få noe trøkk på losen, etter 10min så har hu tap en god stund, men etter en tid så hører jeg at hu har øyekontakt med haren. Losen går rett mot meg og plutslig ser jeg haren komme opp på veien og løper i veien mot meg og skuddet blir en ganske enkel avslutning. En herlig dag i skogen med et fint slutt(for enkelte i hvertfall)!

 

Link to comment
Share on other sites

3:e losen på rad som bare blir tull og tøys! Alle sammen har vært småharar og jeg skjønner at disse finner på mye tull, men makan da gitt!!!!! Var ute og etter cirka en time så kom uttaket, ble kun en liten runde før jeg ser den lille harakødden kommer tilbake og rett tilbake til uttaket for å deretter bare hoppe å sette seg igjen. Ikke noe enkel sak for en unghund!

Link to comment
Share on other sites

Vdr. trening fra 21.08.Ser på det du skriver om her som et ikke eksisterende problem. Har jaktet på hare med hund i 30 år nå og bare med langbeint hund. De siste 10 åra med Finsk Støver som er en av de vanligste og en av norges største støvere. Før det Hamilton og en blandigshund. Har i løpet av den tiden kun 2 ganger opplevd at hunden tar hare, og begge de gangene så har jeg følt det som haren ikke var frisk. Valgte ikke å veide ut haren med tanke på evnt. pest. Selv småharer drar ifra hunden som bare det. En voksen hare er straks etter uttak opp i fart på 70 km, en harehund klarer maks 40 km. Etter kanskje 100 - 150m mister hunden haren av syne, oftest lenge før (tett skog mv) og må begynne å bruke nesa og setter da ned farten betraktelig. På min garmin under siste los var gjennomsnitts hastigheten på hunden rundt 6 km. En liten hare drar i fra hunden bråfort for så å sette seg inn og trykke. Vi får da disse hakkelosene som det aldri blir noe flyt i, ikke noe morsomt å jage på. Ser at du har vært inne på det med tyvtrenig tidligere og det er jo akkurat det det er, en ikke lovelig måte å trene hundene på. På mine kanter er det ikke mye å merke av slikt. Det som finnes er folk som slipper den snille Spaniellen, og Retriveren sin og ikke tror at den kan gjøre skade. Jegerne er nok stort sett mye mere klar over sitt ansvar

Link to comment
Share on other sites

Kom hjem for 2 timer siden.. dro opp torsdag. Hatt mange fine loser :D

På fredag ble det uttak med Aron på en gammel sugg som IKKE ville på veien faktisk, den gikk noen gigantiske digre runder, bestefar så den èn gang, og da lurte haren bestefar trill rundt. Endte opp med at den lurte bikkja, hoppa inn i tettkrattet og gjemte seg så vi tok igjen bikkja etter et par timer.

 

Lørdag ble jeg med onkel som har dunker. Fikk 2 forskjellige loser den dagen, den første haren ble sett 2 ganger.

Men hare nr 2. derimot :mrgreen: ble skutt av søskenbarnet mitt etter 1t og 45 min med los.

 

I dag hadde vi ute 2 harer også, det er ikke mye hare i år, men er det hare, så finner denne dunkern haren.

Søskenbarnet mitt er slik at han skal "spare" på haren og la losen gå og gå og gå og helst ikke skyte før det har gått 1t eller mer. Haren kom rett på meg og han i dag etter 30 min los men jeg fikk ikke lov til å skyte :evil:

Bestefar og onkel så den 1 gang hver seg, samt at søskenbarnet mitt så den en gang til.

Fikk ikke skutt den.

Link to comment
Share on other sites

Var på harejakt med bestefar i dag :D

Er ikke dobbelt champion for ingenting :mrgreen:

Los non-stop i 3.5 time, var vel maks et par min tap mitt i losen.

Helt rått!! FØrste gangen jeg så haren var litt komisk, kom brusendes gjennom noen busker og vips der sitter haren 50-60m unna og glaner på meg :mrgreen:

Bikkja er forresten N JCH Stensåsens Bruno

291737_10150464673134922_531594921_11119953_1933495082_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hehe. Det er da noen harepinner rundt omkring, men prøver å ikke jakte for mye på hvert sted, skyter sjeldent mer enn et par stk på det samme plassen iløpet av sesongen. Det kryr ikke akkurat med hare, til at det skal ha blitt skutt over 70 rev her i fjord. Jakter i ringsaker jakt- og fiske områder også og der er det slettes ikke mye hare i år. Vi har kun fått skutt 1 hare på en 6-7 jaktdager med både 2- og 3 bikkjer løse på forskjellige områder om dagen.

Link to comment
Share on other sites

Hadde en times harelos midt i rådyrjakta, og det var jo artig! :D Det datt en hare også, men jaggu ikke godt å si om det var losharen til Ares, for det fløy harer i alle retninger der en stund. Den ene kjente jeg vinddraget av da den freste forbi bak stolsekken min i 60 km/t. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Fra og med fredag blir det ei ukes harajakt i hembygda. Med hamilton, selvfølgelig. :winke1:

Er visst ikke hara i fleng, men få satse på at det blir et par. Bikkja er jo så glad i veije.

 

Og da jeg er inne på veije, hvordan gjør harajegerne det her på forumet?Får bikkja veije?

Tradisjon tro får bikkja blod, innmat, samt harahodet.

Hodet skjæres av ved ørene, legges på bakken, tråkkes flatt til en tyggbar masse. Bento sier ikke nei takk. Blir borte på et blunk :D

Bikkja skal jo ha belønning, ihverfall er det tradisjon for de jeg er på harajakt med....

 

En harajeger jeg møtte i fjor ble helt forferdet da jeg fortalte at bikkja brukte vanligvis på å få veije. :shock:

Spesielt at hodet ble gitt til bikkja gikk ihvertfall ikke ann :shock:

Er dette en tradisjon som er på tur ut?

 

Så kammerater, bruker bikkja deres å få veije? Ev hva får bikkja?

Link to comment
Share on other sites

Hehe. Det er da noen harepinner rundt omkring, men prøver å ikke jakte for mye på hvert sted, skyter sjeldent mer enn et par stk på det samme plassen iløpet av sesongen. Det kryr ikke akkurat med hare, til at det skal ha blitt skutt over 70 rev her i fjord. Jakter i ringsaker jakt- og fiske områder også og der er det slettes ikke mye hare i år. Vi har kun fått skutt 1 hare på en 6-7 jaktdager med både 2- og 3 bikkjer løse på forskjellige områder om dagen.

Hvor har du hørt at de har skutt 70 rev?Tviler på dette..uansett er 70 lite slik det er oppi der nå!Ser omtrent ikke Haremøkk lenger,og lite fugl..skyt Rev folkens!

Link to comment
Share on other sites

Hvor har du hørt at de har skutt 70 rev?Tviler på dette..uansett er 70 lite slik det er oppi der nå!Ser omtrent ikke Haremøkk lenger,og lite fugl..skyt Rev folkens!

 

aiaiai, er på bygda her jeg mener. Er ikke mange som prioriterer å jakte rev oppå fjellet vil jeg tro, siden det kun er lov med rifle på storviltjakt, og ikke til småviltjakt ;)

Link to comment
Share on other sites

Gvamsingen. Jeg tror det eneste en kan gjøre er å støtte bikkja på tapet. Altså sette seg til der du tror bikkja sist hadde kontroll. Det er kun trening som kan utvikle dette. Noen blir aldri gode på tap. Mi bikkje har en tendens til å gå losspora tilbake til uttaket hvis tapet blir av en viss varighet. Der snur den og roer seg som oftest ned, men det er forbaska irriterende. MEN, det hender jo ikke så sjelden at haren hopper et godt stykke tilbake i egne spor

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg kjempeusikker på hva som skjer med bikkja mi!

Dina har ikke hatt ut hare siden 18september, og jeg har da vært ute ca 15ganger. Jeg har noen ulike "teorier" og tenkte høre hva dere syns.

1. Jeg var en tur i Sverige for å jakte og hu fikk da en dose med flottmiddel, kan bikkjene bli påvirket av dette?

2. Dina har mye tannsten for å være 2 år, noen har nevnt at dette kan være en bidragende årsak, noen som har erfaring?

3. Jeg har gitt henne en nesemiddkur, men det har kun gått seks dager, hvor lang tid tar dette?

 

Dina har ikke innbilt svangerskap eller tegn på sviktende motivasjon.

Bikkkja har hatt en negativ utvikling fra begynnelsen av september og frem til nå, sesongen startet VELDIG bra. Jeg har skutt hare for henne og hu har vist at hun greier å holde losen igang i drøye 60min.

Jeg vet at hu er ung enda og har mye og lære, men problemet er at hu ikke engang har funnet fot!

 

Hva gjøre? Jeg trenger et beroligende ord :winke1: !!!!!!!

Link to comment
Share on other sites

Hvor har du hørt at de har skutt 70 rev?Tviler på dette..uansett er 70 lite slik det er oppi der nå!Ser omtrent ikke Haremøkk lenger,og lite fugl..skyt Rev folkens!

 

aiaiai, er på bygda her jeg mener. Er ikke mange som prioriterer å jakte rev oppå fjellet vil jeg tro, siden det kun er lov med rifle på storviltjakt, og ikke til småviltjakt ;)

Synd det ikke er noen som jakter Rev med støver i fjellet..og med de idiotiske reglene så er det ikke rart det er mye Rev!Ser på jakttidene at det ikke er lov å skyte Rev etter oktober!Ærlig talt,vil dem ikke ha annet småvilt i skogene der oppe?Det er snart bare Rev og elg igjen..

Link to comment
Share on other sites

Hehe, er mye rev og elg oppi der ja.. Dem burde innføre så det ble lovlig ihvertfall og jakte rev med rifle! Da skulle jeg tatt en tur ut etter reven der oppe å! Problemet med å bruke støver er vel at hvis man jakter litt innover så flyger den til helvette.

Link to comment
Share on other sites

Fiende flott los med beaglen min i dag. Null grader, rim på myrene, vindstille, men skyfri himmel. Nydelig å fylle lungene med god høstluft. Det må ha vært gode forhold, for bikkja holdt koken da haren la på langtur på en grusvei. Det er såpass lite hare her sørpå, at jeg vil ha noen loser til før jeg ev skyter den. Fant det mer fornuflig å brenne røsslyng.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

man kan forholdsvis enkelt lage seg supervarme skosåler av harepels. Etter flåing, salte og tørke skinnet. Sørg for at det ikke er bretter da man tørker. Skjær ut figur, og legg i skoen med pels opp. Det tynne skinnet blir beskyttet da det ligger nedover, og slites ikke. Hår-siden derimot, slites en del og blir fort flat. Det er derfor såler som er av forbruks-verdi... Men istedet for å kaste skinnet, så får man jo kanskje to sett med såler av ett skinn. Til bruk for de aller kaldeste dagene....

 

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Hei alle harejegere..

 

Jeg trenger noen tips ang min første harehund..

 

Jeg har ei Hamitontispe på 16 mnd. Hun tar ut pus stort sett de gangene vi er ute, 2-3 ganger i uka og det virker som hun vet hva vi leter etter, men det ser ut som hun gir seg med en gang haren gjør sitt første "kromspring". Hun kan holde på i tapet i ca 10 min før det blir kjedelig/vanskelig og dermed følger sitt eget spor tilbake til uttaket, der jeg stort sett befinner meg.

Når hun tar ut, holder hun haren på beina i ca 30 min. Hun har aldri holdt på haren lenge nok til at den har kommet til uttaket...

 

Når hun kommer tilbake til meg, hva bør jeg gjøre?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...