Jump to content

Harejakta 2011/2012


Taiko

Recommended Posts

Har ikke så veldig mye å fortelle, men tråden må jo startes.

Høytidsdagen 21/8 har vært og livet har begynt igjen :)

Håper det er andre som har hatt en fin start på sesongen

med vakkker musikk i skogen.

 

Den skal tidlig krøkes som god harejeger skal bli:

normal_321039_193149130750200_100001653425165_513356_1600967_n.jpg

 

 

Skitt jakt :smile:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 168
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Et par hareloser og arbeid på søndag som var helt ok, i går kveld gjorde både jeg og bikkja alt det som boka sier vi ikke skal gjøre, men det kommer forhåpentligvis bedre dager. ;)

 

Søndagens første los ble nokså kort, da det ble tap på denne anleggsveien. Den andre var atskillig bedre.

 

299830_1889469641257_1376942356_31630915_1410703_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har hatt en innholdsrik kveld i skogen med Taiko. Under et søk så ser jeg en ørn som kommer så fint over tretoppene langs elveleiet, brått snur den og begynner å stupe ned i retning der Taiko er, hører noe voldsomt til skriking, jeg frykter det værste da jeg ser på peileren at Taiko er stille. Begynner å løpe med hjertet i halsen. Kommer til skogkanten ned mot elva og ser heldigvis Taiko i live... Skrikingen har vært der hele tiden. Samtidig ser jeg fra elva ørna lette fra elva og et rådyr bykse ut av elva fra samme sted. Denne ørna har altså slått et rådyr. Samtidig starter Taiko å lose, men bare 100m også kommer han tilbake. Må ha vært elg jeg har støkkt. Tør ikke la han løpe løs med denne ørna i området og kobler. Bestemmer meg for å gi Taiko en fin opplevelse på slutten av kvelden og drar et sted jeg vet det er mye hare. Slipp kl. 8, uttak 8.05 :) En jævel av en pus som tar han med på to vendereiser strakt ut en kilometer. Kobbler i full los kl.2130 :)

Link to comment
Share on other sites

Så harn var ute allerede kl 20? Har forsømt kvelds/natt-trening i alle år. Ser for meg at det kan være bra med noen sånne turer når bikkja har litt erfaring, mtp at det er mye lettere å jage på den tida av døgnet. Men alt med måte, ei ung bikkje som brukes mye på den måten faller nok igjennom når den slippes på morgen/formiddag under dårlige forhold?

Link to comment
Share on other sites

Kveldstur i dag, med uttak kl 1830. Hunden fikk holde på i ca 1,5 time før jeg koblet. Overraskende bra til å være en gammel hund uten særlig trening.

 

Hadde haren på "post" to ganger. Gleder meg til alvoret starter den 10.

 

Bruker stort sett 5'ere i min 20 kaliber til harejakt.

Link to comment
Share on other sites

Vært ute 3 ganger hittil og slippi bikkja. Har hatt fote og los 2 av gangene, den ene gangen hadde vi bare fote..

Slenger inn et bilde her av snurre sprett der han kom hoppendes inn på 10m :mrgreen: Gleder meg til jakta nå!

 

Sett mye hare i år også. Godt tegn :D

 

Var med søskenbarnet mitt i dag med dunkeren Karo.

297127_10150420643249922_531594921_10806031_1459616_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Til Tyren66:

Nå er jeg ikke noen veldig erfaren harejeger men har jakta og trent en del med min støver. Jeg har sluppet fra 21 til siste mars, og hu har greid å ta haren selv ved 2 tilfeller, en i begynnelsen av september og en i midten av november. Slike tilfeller skjer nok uansett en eller annen gang, verden er ikke perfekt og det er hverken vi eller hundene våre heller. Vi får heller håpe viltet klarer seg unna hundene og blir skutt i steden.... :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Revenjunkie......ser ikke noe problem i at hunden tar harer i jakttiden, det jeg ikke synes er like ok er den haren som blir tatt før jakten begynner. Er jo en årsak til at jaktstarten er satt til 10 September. Å selv da må man skille mellom årunger å voksne......

Mange årsunger er nesten bare en ulldott selv på denne tiden, å ikke noe problem for en ivrig hund å knekke.

Ser på det som om vi skulle begynt å trene på andejakten i Juli......vi skyter med løsskudd bare for å øve oss i teknikken.

Se på gåsa nå når det har vært skutt litt på den, den flyr som bare F... om den ser mennesker. Å samme reaksjon vil det være hos harer som har opplevd å bli jagd nesten hele sommeren.

Sier ikke at jeg er MOT dette, men får en litt underlig bi smak i magen når jeg hører hvor tidlig folk starter treningen.

Link to comment
Share on other sites

Enig med hårråjegern. Om uhellet skulle være ute så er det noe som skjer 1 av 1000 ganger kanskje, og da like gjerne under jakta som før jakta. Vil ikke se på hunden som et våpen og kalle det en bevisst gjerning heller. Om det skjer så er det naturens gang, og som hårrå sier; mest sannsynlig noe feil med den haren, eller dønn uflaks.

Link to comment
Share on other sites

er vel ikke hunden sin skyld at dere ikke kan vente med å trene bikkja til jakta har startet. Bikkja TAR haren uansett om den får mulighet til det, så fremt den har lange nok bein. Synes ikke det er en god nok unnskyldning å si at det må være noe feil med en hare som ikke kommer unna. Som alle vet, så kan haren ha flere kull gjennom sommeren, å hva skjer om en ivrig å tent jaktbikkje kommer over et kull med små nøster?????...... Joda, kan godt svare på det jeg, men synes det er unødvendig.

Har drevet jakt med både langbeint å kortbeint harehund, å støver--dunker osv kan uten problem innhente eller overrumple en hare selv om denne er alldeles frisk å rask. Kortbeinte som Beagle osv har ikke muligheten til dette da haren uten problem løper fra den. Men får dem bare tak i den først, så er den like død som med en langbeint :D

Har også vært med på at en pointer tok hare, men det hører til sjeldenheten :lol:

Det jeg egentlig mener er.......hvorfor ikke vente med å trene bikkja til etter at jakten har startet?????

Kan ikke tenke meg til at en harejeger har det så travelt ,at han ikke kan avse en eller to dager først i jakten til trening.

Å har han det så travelt, så burde han heller gå på Rimi å kjøpe seg en..... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter selv med en kraftig (noe overvektig) og kortbeint beagle, så at den skal få tak i en normal hare nå før jakta starter ser jeg på som helt umulig. Har dog opplevd at den ved en anledning har tatt igjen en bitteliten hare første jakthelga. Hunden var da i vesentlig bedre form... Det gikk bra med haren, da min hund ikke biter i noen ting.

 

Selv om det er mindre sannsynlig at hunden får tak i en liten hare i november enn i august, så blir hareunger født nesten året rundt, så å garantere for at bikkja ikke skal få tak en liten ulldott er bortimot umulig.

 

Der hvor jeg jakter blir minimum 3 uker av jakten spolert av elgjakt, så turene i august er en viktig del av min hare-høst.

 

Hadde jeg opplevd at hunden ved gjentatte ganger hadde tatt igjen haren i august, ville jeg selvfølgelig ha utsatt slippet av hunden.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri opplevd at bikkja har tatt hare eller noe som helst før jakta starter, så jeg trener den med veldig god samvittighet fra 21. august. Så lenge det er lov å trene hund da så er det greit, det er bestemt ut fra en forvaltningsmessig forsvarlig vurdering. Du gjør et problem ut av noe som er en svært sjelden foreteelse, Tyren64.

 

En jakthund lar seg ikke trenes opp "på en dag eller to" i starten av jakta heller. Synes ikke dette er verre enn at du rett og slett lar være å trene bikkje fra båndtvangen oppheves, så lar du oss andre få holde på med vårt.

Link to comment
Share on other sites

Ja, Tyren64, det er sikkert en grunn til at jaktstart er satt til 10. september. Men så er det sikkert også en grunn til at båndtvangen er ferdig 20. august også. Jeg har hvertfall null dårlig samvittighet for å slippe min. Hadde jeg hatt hund som klipte hara stup i ett, så kunne jeg kanskje vurdert annerledes.

 

For å svare på topic, så har det for min egen del vært labert. Hadde en kortere haralos på lørdag, som var sesongens første, og en times revelos på søndag. Hadde også en revelos på ca 20 minutt tidligere i forrige uke, men det er nå alt på de fem eller seks slippene vi har hatt. Så sesongen har ikke starta helt som ønskelig, men vi får trene på. Det beviser vel kanskje at det kan være lurt å slippe tidlig, slik at hund er klar til 10. septemer? :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri opplevd at bikkja har tatt hare eller noe som helst før jakta starter,

 

Er imponert over at hunden din vet når på året den kan glefse i seg en hare eller ikke. Men den føler sikkert på seg at jakten har startet da :lol:

Å dessuten om du ikke har en unghund som aldrig har vært på jakt før, så sjønner jeg at du bør ha en tid å trene denne på ja....men det har du fra 10 september å ut jakten. Har du dessuten ei bikkje som har drevet med jakt før, trenger ikke disse trenes på hare før jakten begynner. Om den er feit, tar du sykkelen fram så får dere begge litt trim. For det ligger i blodet til bikkje hva den skal når den kommer i skauen.

Virker som det er eieren å ikke hunden som er mest giret på å høre los før jakten starter :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Mads...ta heller bikkja etter sykkelen en tur du.....like god trim for den :D

Men litt artig å få varmet blodet til harejegerne her inne litt, var ikke mye som skulle til for å starte en diskusjon :lol:

Sier fortsatt IKKE at jeg er MOT denne formen for trening av bikkja......

Men at det kan skape unødig stress å angst blandt haren så tidlig er det ikke tvil om.

Link to comment
Share on other sites

Hehe. Mye bedre å slippe den i sitt rette element da!! Skogen!! :D

Gikk bra det.. Hadde fote i 3 t så ble det los i 2 timer. Bikkja driver på enda, da den f*** ikke ville være med hjem...... 12 år men fortsatt like jaktidiot selvom han ikke klarer å hoppe oppi bilen omtrent :D

Link to comment
Share on other sites

Hei alle ihuga harejegere! ja da nærmer det seg den virkelig store dagen, satser på at noen får felt en pus eller to for bikkja!:) (selvfølge med bilde).

selv skal jeg ut med en unghund så kan jo slå begge veier, men børsa skal med! Så håper hvertfall på en fin los og noe bålkos, og hvem vet, kanskje man er heldig:)

skitt jakt!

Link to comment
Share on other sites

Ja nå lukter det ENDELIG høst!!! Og harejakta starter om 1 døgn :thumbup::thumbup::thumbup: :popcorn:

Satser på å få en bra dag på Lørdag :D Eller, skal jo mye til at det skal bli en dårlig dag på harejakt men ;)

 

Neei, harejakt det er virkelig den jakta som gjelder når det kommer til høsten. Har jo fått dilla på litt annen jakt også, men har lenge gledet meg til harejakta nå.. Er liksom harejakta som fikk meg inn i jakt-verdenen også :D Husker jeg skjøt min første hare for 3 år siden :mrgreen: Var helt i ørska etterpå :mrgreen:

 

Har en del fine bilder fra jakta i fjord, men har dem på mobilen :roll: Og er en dritt tlf så aner ikke hvordan jeg skal få bildene over på pc'en :( JEG skjøt dessverre ikke noe hare i fjord.. Hadde BARE uflaks hele tiden, som at haren løp 20m for langt unna skuddhold.... :evil:

Link to comment
Share on other sites

Ja, her har jeg gått ifra og telle dagene til og telle timer:)

Ja, var harejakta som fikk meg og virkelig hekta på jakt!

Og er nok sant som de sier om harejakt, enten blir man hekta eller så er det ikke det helt store!

Får håpe du har litt mer tur iår da:)

Skitt jakt!

Link to comment
Share on other sites

Får ikke startet jakta før i morgen tidlig selv :trist: Men var

ute en tur før jobb og hilste på en kompis. Der var det full los, og

et mere beskrivende bilde av hvordan harejakt med hund gjerne arter seg,

har jeg vell aldri tatt før ;)

normal_IMG_5402u500.jpg

( er en hygen i los nedi skauen )

Link to comment
Share on other sites

Hadde en knallbra dag i skogen i dag.. Var herlig å få komme igang med skikkelig jakt igjen! :D hehe.

Startet dagen dårlig med 10 min rådyrlos... (Noen idioter skjøt rådyr for den for 2 år siden)........

 

Fattern så rådyra, ropte inn bikkja, takk og lov for lydig bikkje :D Og vi gikk til et sted hvor det ofte har lett for at det har vært hare og gikk vel omtrent 10-15 minutter så var det los igjen :D Da var harepus på beina :D

Jeg gikk så rett til der hvor jeg så haren flere ganger i fjord men hadde uflaks og tenkte at nei nå skal du f*** ikke få lure meg så da stelte jeg meg rett ved der den kom i fjord.. Der kom den nå å :mrgreen: Så haren 2 ganger uten å få skuddsjangs pga trer osv, men etter et tap på 5 minutter ble det uttak, Aron skrek rett ut og jeg tenkte nå må haren komme så jeg får skutt den.. Der kom snurre sprett hoppendes gitt etter en 2-3 minutter :D Plystra på den og jeg fikk skutt den etter nøyaktig 30 minutter los. Skjøt ingen hare i fjord, så var morro og få en nå! Også på første jaktdagen! :D

Brukte Nitedal Ekspress 35 i #5 tungsten.. Litt skeptisk til å bruke den på haren, nå skjøt jeg vel på ca 13-14m og rett i bringen, men så at det var også noen hagl som det var akkurat som om de hadde snurra seg inn i pelsen :think:

 

Jaja, her er bilde :D

 

311039_10150436155379922_531594921_10939634_2108550691_n.jpg

 

Aron er stolt han og :D

Link to comment
Share on other sites

Huff, støkkjakt på sovende hare... Men der fikk jeg vel fram hva jeg synes om det! ;) Haren er nattaktiv, dvs den er ute og beiter fra kveld til daggry. Resten av døgnet ligger den i dagleie. Haren trykker til den føler den ikke har noe valg, da spretter den ut og farer avsted i opptil 70 km/t, så den er ikke noen enkel blink. En hare kan ligge dørgende stille om du passerer den på 2 meters hold, så støkkjakt på denne tiden av året er vanskelig; lettere i terreng med stor harebestand.

 

Sporingsjakt på snøføre er en mer overkommelig oppgave; da ringer du beitefoten og følger sporene inn til dagleiet. Ut i fra dette så kan du kanskje vurdere sjøl når det er best å jakte på de, ikke minst ut i fra den harebestanden du har i ditt terreng. Å jakte hare er nok enklest med en bra hund.

Link to comment
Share on other sites

Idag har det vært en en dag med frustrasjon(kanskje mest for bikkja), jeg og kompisen dro ut i morres med bikkjene våre(en erfaren drever og en unghund av slaget Hamilton) og begge to har hatt flere fine loser i år.

Idag derimot så ble det bare krøll, begge bikkjene tok ut og losen gikk i 10-15, respektive 5min før det ble dødtap. :(

 

Jeg dro ut igjen på ettermiddagen og fikk igjen ut en hare. Denne gangen tok haren en fin runde og kom tilbake i uttaket :D men jeg rakk aldri å skyte, losen derimot gikk i 5min, for så gå skikkelig knakkete resten til uttaket å så dødtap igjen!!!!!!! Merka tydlig at forholdene vare vanskelige idag!

Link to comment
Share on other sites

Fine forhold fra morran av i Nordland, men så ble det varmt og tørt. Ares fikk ut en hare, så ble det veitap på 30-50 meter bred anleggsvei med asfalt, grus og steinfylling. Ares prøvde å sleike på asfalten for å finne igjen harefoten! :lol:

 

312357_1935336027888_1376942356_31680232_1951233038_n.jpg

 

Etterpå kom en revevalp jumpende opp på veien og fulgte etter Ares 10 meter bak han, uten at Ares så den. :roll: Men så fikk han ferten av fanten og da gnall det godt i skogen ei stund, men han hadde endel tap. Så slo han over på en ny hare etter å ha mista reven, men den haren passerte oss på 50 meters hold. Da var Ares snart sluttkjørt etter 4 timer i hardt terreng. Men fin trim!

 

En liten filmsnutt fra dagens økt her: :arrow:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Fine filmer du har Taiko, og takk for det! :D

Gleder meg skikkelig til helga for da blir det jakt oppe i fjellet :D Jakta starter på onsdag nå den 14, men skal begynne på skole imorgen igjen så blir ikke så jeg får reist opp på tirsdagen og jakta onsdag og fremover ;) Men det tar vi igjen!

Link to comment
Share on other sites

Holdt på å miste bikkja i dag. Det sto å gardsøykte nedi skogen da jeg gikk dit for å sjekke kom bikkja utpå veien 30m fra meg

kom så sakte mot meg da den var 20m unna kom det en ulv etter i samme spor. Da den var ca 25m unna hoiet jeg til da snudde den og travet sakte og rolig tilbake.

Link to comment
Share on other sites

Holdt på å miste bikkja i dag. Det sto å gardsøykte nedi skogen da jeg gikk dit for å sjekke kom bikkja utpå veien 30m fra meg

kom så sakte mot meg da den var 20m unna kom det en ulv etter i samme spor. Da den var ca 25m unna hoiet jeg til da snudde den og travet sakte og rolig tilbake.

Dæven,skummelt..hvor var dette?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...