Jump to content

Harejakta 2011/2012


Taiko

Recommended Posts

  • Replies 168
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 2 weeks later...

Harejakt med kortbeinte bikkjer er så artig at jeg forstår egentlig hvorfor støverens popularitet taper seg... Det er vel å banne i kirka, men jeg synes det er artigere med en livlig basset bak haren enn en langbeint støver.

 

Datt tre losharer og en biløper for Ares i helga, morsom jakt hvor vi så hare hele tiden. Den siste timeslosen turet innafor 150x300 meter! :lol:

 

376182_2169337437777_1376942356_31836648_1054355789_n.jpg

Sønnen min poserer sammen med skytter Christer med den andre losharen den dagen for Ares. Dette var forøvrig midt under stormen Berit i Nordland på lørdag. Litt vanskelig å høre losen, men selve stormen raste jo i tretoppene og oppover, på bakken var det helt fint å eksistere.

Link to comment
Share on other sites

Grattis Ranger, hvor jakter du? Ser ut som det er litt hare der i alle fall!

 

Her nede i sør er det gått nedover på bestanden, så vi skyter ikke så fort sjansen byr seg lenger. Men i dag skjøt onkel en hare da vi var ute med en unghund.

 

http://kjetilsjakt.wordpress.com/2011/1 ... dre-agder/

 

svein-fc3b8rste-mikke2.jpg

 

Btw: Det du skriver om basset/støver, er bare vås :mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Får skrive litt jeg å.

Bestefar har fått ny støver, 4 år gammel finskstøver tispe fra Finland, Jahtikallens Minni heter hu.

Bra bikkje, knallfint mål!! Jeg skjøt første haren for den på søndag, ca 40 min los. Fredage'n før, jaga den i 4,5 time forrige fredag. Fikk ikke skutt den, men KUNNE ha skutt den, dog på bosoa, og det gjør jeg bare ikke. Jakter med bikkje så helt meningsløst og skyte den på bosoa. Sto 20 m unna den allers så lenge, skal legge ut bilde. Moro med bikkje som virkelig bruker målet, står bare å smiler jeg under losen :mrgreen: Moro.

 

Her har du nytispa på fote: 388469_10150595110344922_531594921_11763449_294983622_n.jpg

 

Haren lå ganske åpent til, men grunnen til det er vel at den er blitt jagd på i 4,5 time, så den kaster seg inn der'n har muligheten. Spesielt å se. Helga før var jeg og se 2 harer på bosoa :D

384292_10150599392834922_531594921_11776879_509599858_n.jpg

 

Var ute en tur i går med bikkja vi har hjemme her, Aron. Var fin dag i skogen. Så haren 1 gang inni bjørksnaret, men passerte meg i vel 200 km/t hehe. Bikkja jaga den i 2,5 time, minimalt med tap. Var artig. Er spådd snø her nå, så blir moro om det blir sporsnø til i morra, da er det vel fare for en tur ut :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Haha :D Skal til det ;) Gleder meg til i morra.. Slippe Aron, satser på det blir sporsnø! Prøve den vi drev med i går tenker jeg :D

Oppe i fjellet der hvor jeg skjøt haren, er det knallfint føre egentlig. Var bittelitt skare noen steder, men ellers fint føre. Moro å se spor, så ser man hvor vanskelig det er for bikkja. Noen steder er det kanskje 100 forskjellige spor, og bikkja skal finne ut hvilke som er det riktig, er nok ikke alltid det er like lett å være bikkje heller :D

Link to comment
Share on other sites

Litt av en dag i dag.. Spennende :D Slapp bikkja rundt 0945 og 0948 var det los gitt.. Vi slapp på ganske ferske spor, så den lå tydeligvis ikke langt unna :D Jaja, nå driver hu på den 8 timen med los giitt. Jeg og bestefar så haren 7 ganger tilsammen i dag.. Hadde BARE uflaks støtt.. Tenkte som så at nei hvis jeg steller meg og pisser kjem vel haren.. Så stelte jeg meg og pissa.. så bak meg og der satt harepus ja. TYPISk og ha uflaks. Andre gangen så sto jeg å så på spora der losen hadde gått, for denna haren fløg opp igjen samme sporet hele tiden, så tenkte jeg sku se om jeg så forskjell og plutselig sier det bare swosj så flyger haren forbi meg i 200 km/t...

 

Så var ren uflaks at vi ikke fikk skutt den, men bikkja driver nå på enda.. VIlle visst ikke bli med hjem hu nei.

Uansett morro og se haren så mange ganger, og at den gikk såppass fine runder!

Link to comment
Share on other sites

Da har vi vært ute og kosa oss igjen :D

Dot ble det og :D

Fikk uttak etter nesten 2 timer fot.

litt underkjølt regn. 10 min ut i losen kom det en ørn(begynner å bli en dårlig vane)

Dro rett ut og endte med dødtap. Uttak nr 2 kom ca kl. 13.

Denne tura fint en times tid før det var kvelden

http://youtu.be/skhJbkT_PAQ

 

Gratulerer med hare :D Alltid like morro da det blir dot og alt etter en times los ++ :D

Link to comment
Share on other sites

Var ute en tur i Lofoten i dag, fantastisk flott dag med -4 grader, hvorpå alle myrer ol. hadde frosset, så veldig behagelig terreng å gå i!

 

Etter en liten halvtime trasking hopper det ut en hvit pus, men jeg klarer å bomme :roll: Uvant hagle, da jeg måtte låne fattern sin s/s, da jeg er på ferie her. Men halvtime senere hadde jeg mer "flaks":

 

Jeg hadde med boxern min, Pluto, som har blitt fast følge på harejakt, da han faktisk utgjør en funksjon: jeg har erfart at harene ofte/alltid løper oppover (mot fjellet) når de blir støkket. Så taktikken var å gå høyt, for så å sende Pluto ned for å støkke i de områdene hvor jeg tenkte det kunne være hare. Dette gav kjapt uttelling. Dirigerte han ned mellom noen steiner hvorpå han støkker ut en hare, som forventet kommer løpende rett mot meg, som stod 30 meter oppi lia. I det den passerer meg sender jeg avgårde hagleskura som dessverre treffer litt langt bak. Den klarer å bykse inn i ei ur hvor jeg ikke hadde nubbesjangs å gå kroppen min inn.

 

Pluto derimot klarte å skvise seg inn, men å apportere er ikke hans beste egenskap, så jeg måtte bare høre at han stod å slikket på haren inni ura. Gode råd ble dyre.....

 

Etter litt tenkejobb så kappa jeg ned et lite tre, og spikket den slik til at den fikk en "krok" nederst. Tanken var å lure denne kroken rundt ene bakbenet til haren og dra den ut. Etter litt gravejobb var hullet ned i ura stort nok til at jeg kunne stupe inn overkroppen, sammen med det nye redskapet mitt. Klarte som planlagt å lure ene bakbenet oppi denne kroken og dra pus ut. Utrolig tilfredstillende! Var helt sikker på at denne var tapt. :D

 

Her er bilde av "harebikkja" mi, og til høyre ser man hare-ekstraktoren ;)

c97e84d2.jpg

 

Dagen ble toppet av en rype en time senere :D Enda en herlig dag i Lofot-fjellet, anbefales! :)

Link to comment
Share on other sites

Slik ser juleharene ut her i Danmark. Bor her nede.

Kjøpte meg en liten landeiendom i sommer. Fikk meg en harepus på smygjakt her om dagen (siste jaktdag) og hadde skuddsjanse på to rådyr (som jeg lot gå). Himmel og hav for et jaktterreng selv om det bare er på skarve 27 mål skog, stor vilttetthet. I høst har jeg skutt ett rådyr, fire fasaner og nå denne harepusen her på gården. Tror jeg gir meg med jakta for denne sesongen selv om jeg kan holde på til utgangen av januar. Skal heller se om jeg kan drive med aktivt viltpleie i vinter med å fore rådyrene og fasanene og ellers la dem bruke skogen i fred og ro til skjul og hvile.

 

28ahlxv.jpg

 

T :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Der jakta slutter nå til jul; er det bare jakta, eller er det båndtvang fra nå av også? Kan bikkjene slippes for treningas del så er jo det et stoooort plaster på såret. :D

 

Du kan slippe bikkja, men da må du ha grunneiers tillatelse.

Tror du kan skyte også, på jaktmarker som IKKE er med i Utmarkslaget vi har, men såklart da etter grunneiers tillatelse.

Link to comment
Share on other sites

Hvit hare på barmark ja, ingenting er finere enn det! Ti ganger finere med en hvit enn grå hare :)

 

Ellers blir det valp til våren. Fått førstevalg på tispe etter et kull fra topp premierte foreldre hvor begge deltok i Støver-NM i år, så det blir vanvittig gøy. Første valpen jeg skal trene opp, så gleder meg noe enormt!

 

Rase? Finne seff 8)

Link to comment
Share on other sites

Men det er jo greit at det er noe foran bikkja når det låter da :mrgreen::mrgreen::mrgreen:

 

Heller en litt løs støver, enn beagle-uling :mrgreen:

 

Men har ikke helt sett problematikken med lause støvere, snarere tvert om. Selvfølgelig begynner de når de er 8-9 år og oppover og bli litt lausere med årene. Verre med de småbeinte rasene, men der er det vel akseptert.

Link to comment
Share on other sites

Men det er jo greit at det er noe foran bikkja når det låter da :mrgreen::mrgreen::mrgreen:

 

Nå får du gi deg a :mrgreen: Men er enig med Sørlandsjeger, bestefar har nå 2 finner, begge er vel championer, den ene er N JCH , den er 12 år nå, og da er det omtrent los når den går på fote :mrgreen: Men fy fader for ei bikkje det har vært! De siste 2 åra har han begynt og bli litt laus, men kan ikke huske å ha vært borti en som er ung og laus.

 

Som jeg sier til søskenbarnet mitt med dunker, det er forskjell på å bruke målet, enn å være laus ;)

 

Jeg og onkel pleier å kalle den dunker'n for hakkespett :mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Helt enig med deg, 'sørlandsjeger' Den gamle Beagle-ulinga var forferdelig . Men velger man Beagle'r fra rette linjer, så slipper man det. Beagle'n min har et mål som er alldeles nydelig, med ganske fin nyansering :D . Finne-fans, jeg bare erter dere litt. Jeg har aldri hatt langbeint selv, og skal ikke ha det heller. Men har hatt mye moro med å høre hva de forskjellige miljøene sier. Og gjengangern er: finnene synger for dommerne :lol: . Selv hadde jeg nok valgt norsk, og muligvis Haldenstøver, for den er så pen :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...