Jump to content

2 billige rifler??


østlendingen

Recommended Posts

Jau..vet jo at billig høres ut som grus i motoren for noen her inne, og ALLE må minimum ha ei riflepakke til minst 50.000 for å kunne skyte......

(leses med passe porsjon ironi)

 

Vel, her er saken.

 

Kjærringa tok jegerprøven i dag, og merkelig nok, ble jeg oppringt av en slektning, som spurte om jeg hadde lyst til å hjelpe dem med jakt på Elg og Hjort.

 

Siden jeg aldri har følt nødvendigheten for å betale x tusen, for å leie vad/jakt, har jeg heller aldri overveid kaliber for storvilt....

Og plutselig er behovet for 2 rifler her....

Men akkurat nå er badet under oppussing, og pengene går fort nok som det er, og dette blir for min del, nesten som prøvejakt å regne....

Er det noen som har gylne tips som ikke koster xx.xxx tusen kroner?

 

Har en del kikkerter av leupold og annet liggende, så tror jeg skal klare meg med det jeg har der foreløpig....

Det er jo mulig å få seg "gratis" M98, men aner ikke mere om disse enn prisen, og at det er GAMLE- godt brukte greier.

Sambo vil nok uansett ikke ha rekyl type 30.06, så jeg står litt på bar bakke her.

Kan jo selvsagt takke nei til gratis storviltjakt, :evil:

men hadde vore morro å fått dette med seg.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 108
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Weatherby Vanguard i .308. Denne er priset til 2990 i diverse blekker jeg har fått fra XXL i det siste. Jeg finner ikke denne rifla i nettbutikken, så det kan muligens være en kampanjepris.

 

 

Ellers er jo 6.5x55, 7x57, .260 og 7-08 fine kaliber uten for mye rekyl, men de ligger jo gjerne høyere i pris hvis du ikke finner noe brukt?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er veldig mye å finne på brukt markede. Men hva er ca pris du kan/vil gi for riflene. Tikka t3 er aldri feil å begynne med. Er vel kanskje den rifla en får mest for pengene for. Varierer fra 7000-9000 kommer an på tilbudspriser hos enkelte

Link to comment
Share on other sites

Weatherby Vanguard i .308. Denne er priset til 2990 i diverse blekker jeg har fått fra XXL i det siste. Jeg finner ikke denne rifla i nettbutikken, så det kan muligens være en kampanjepris.

God ide dersom det skal være nytt. Om hjortejakten er på dagtid kommer du langt på både hjort og elg med Redfield kikkertsikte til ca 1500,-

Link to comment
Share on other sites

Mauser M67 (i 6,5 x 55), og bytt stokk.... litt tung, men grei... nå er jo jeg inhabil da, til å mene noe som helst som mausere...

 

Støtter denne jeg. Presis og uslitelig rifle.

 

ELLER: En brukt husqvarna mauser (f.eks 1650 eller 1900) i 6.5x55..

(en del lettere enn M67 og ei særdeles fin og presis rifle til en billig penge)..

Link to comment
Share on other sites

Hvis du lader selv, så ligger det en del kupp ute på bruktmarkedet. Jeg kjøpte selv en Remington Seven, rustfri for kr 3.000,-. Den var i .260 Remington, ikke akkurat verdens mest kurrante kaliber når det gjelder fabrikkammo, men skytebanene flyter over av engangsskutte .308-hylser (En del .243 og 7mm-08 også), og 6.5-kuler er omtrent det billigste man får kjøpt på komponentbasis. Remington har også et avtrekk som lar seg justere trygt og rent til rundt kiloen.

 

Ellers er det vanskelig å se et bedre kjøp enn en Howa med kikkert hos diverse forhandlere. Trenger en avtrekksjobb og frilegging av pipa (På jaktdepotet frilegger de pipa hvis du spør uten å ta noe for det). Man får jo lyddempere til rundt tusenlappen, og det ville jeg også bakt inn i denne pakken. Totalt bør du kommer under 10K. Mht til kaliber, så kjøp et som er kurrant (6,5x55/.308/.30-06), ikke bare er det enklere med tilgang på ammunisjon, andrehåndsverdien er høyere. Hovakassene er flate under akkurat som Sako og Tikka, og lar seg bedde enkelt hvis det skulle være behov for det.

 

Å kjøpe Weatherby Vanguard ser jeg ikke helt poenget med når man kan får kjøpt Howa, samme fabrikk, men WV har muligens vært innom Obama en tur for "kvalitetskontroll", og jeg må innrømme at jeg har mer sans for japanernes egen kvalitetskontroll enn onkel Sam sin.

 

Alternativt ville jeg sett etter en Tikka T3 Light i 6.5x55 på bruktmarkedet, godt justerbart avtrekk fra fabrikk. Finnene lager børser som skyter, ja de har noen plastdetaljer, men for folk flest er ikke dette noe problem. 3 skudd i magasinet holder til de fleste jaktsituasjoner, og man får 5-skudds hvis man vil skyte jaktfelt. Løstagbart magasin er trygt og godt, og man kan ha et ekstra, koster ikke all verden.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Du får ombygd Mauser M98 hos Landerø, med jaktstokk. 3500,00. Har selv brukt M98 både i konkuransesammenheng og jakt i mange år. Utrolig driftsikre våpen. Hadde det ikke vært for at jeg fikk en Sauer Highland av kona i 60 årsgave hadde jeg harr 98en enda. Jeg hadde satt på den en Bredvollstokk og det faller jo selvsagt mye dyrere. Men som det er sagt i inleggene over her så er det mye bra brukt av andre merker også på markedet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ihvertfall begynne med å foreslå 6,5x55. Minste kaliber godkjent til storvilt. Hvis du slenger på en lyddemper, har du nesten ikke rekyl.

 

Jepp, og viss du hugsar på å kappe ein 12-15 cm av løpet i tillegg, så har du eit våpen som i realiteten ikkje tilfredsstiller krava til anslagsenergi på storvilt, i mange tilfelle.

 

Eg forstår ikkje kvifor ein gang på gang her på kammeret, skal tilrå, attpåtil til førstegangsjegerar, å utstyre seg heilt marginalt og jamvel mindre enn det også, for den jaktutøvinga ein har tenkt å drive.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ihvertfall begynne med å foreslå 6,5x55. Minste kaliber godkjent til storvilt. Hvis du slenger på en lyddemper, har du nesten ikke rekyl.

 

Jepp, og viss du hugsar på å kappe ein 12-15 cm av løpet i tillegg, så har du eit våpen som i realiteten ikkje tilfredsstiller krava til anslagsenergi på storvilt, i mange tilfelle.

 

Eg forstår ikkje kvifor ein gang på gang her på kammeret, skal tilrå, attpåtil til førstegangsjegerar, å utstyre seg heilt marginalt og jamvel mindre enn det også, for den jaktutøvinga ein har tenkt å drive.

 

 

så ikke kapp løpet da,er ikke værre en det.

min Tikka er ukappet.

Link to comment
Share on other sites

Om du skal ha våpen til elgjakta er det dårlig tid til å finne no brukt. Så jeg ville vurdert ny rifle. Siden pris er en faktor og rekyl en annen faktor vil jeg faktisk foreslå weatherby i 308 fra xxl. Den koster 3k + optikk og montasjer.

Andre greie billige er feks howa. Men tror den er noe dyrere.

 

Btw er 6,5 lovlig til storvilt så lenge det står på ammopakka at patronen holder kravet ;)

Link to comment
Share on other sites

Er ikkje umogleg å finne brukte rifler av grei kvalitet. Her er to som er ferdig gjenga for lyddemper: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=30252291

 

Vekt på rifla og utforminga av kolben er avgjerande for korleis ein føler rekylen. Så kva som er "behageleg" å skyte med vil variere mykje mellom ulike rifler.

Kjøper du rifler med demper så vil du få ein merkbar redukjson i rekylen.

Link to comment
Share on other sites

Har vel fått meget gode tilbud fra både jaktdepotet og Landrø, men får telle litt på fingrene...

Får låne meg en 308 og noen lette kuler, og se hva hu synes....

Hva er minimum for elg med 308 eller er så og si alt av ekspanderende greit?

 

(er ikke vits i å kjøpe ei rifle som ikke blir brukt heller)

Link to comment
Share on other sites

hm. Da er vel howa og xxl børsa ca likt prisa. Om de er det idag hadde jeg nok valgt howa.

 

Hehe, XXL-børsa er en Weatherby Vanguard. Disse blir produsert for Weatherby av Howa og er i praksis omtrent samme rifla. Samme gjelder S&W 1500 og Mossberg 1500 tror jeg det var.

Det er jeg klar over, men om prisen er noenlunde lik ville jeg fortsatt valgt howa. Der kan du nemlig velge skjeftetype selv.

Link to comment
Share on other sites

Det er jeg klar over, men om prisen er noenlunde lik ville jeg fortsatt valgt howa. Der kan du nemlig velge skjeftetype selv.

 

Det er et godt poeng. Har selv Howa og er kjempegodt fornøyd med den etter å ha byttet til en fullbedda hoguestokk. Liker denne børsa bedre enn remington 700 sps.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp en rimelig rifle, gjerne ny da har du garanti om det oppstår noe i høst.

Greier deg med et rimlig sikte første året, kjøp heller mye treningsammo i år og venn deg til med børsa.

annbefaler ett standarkaliber på førstegangskjøp :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

 

Btw er 6,5 lovlig til storvilt så lenge det står på ammopakka at patronen holder kravet ;)

 

Er det virkelig det? Når noen "bevisstløstkapper" en 6,5 ned til 40cm, hviler det ikke da et ansvar på jegeren om at utstyret fremdeles holder de krav som er satt? Uansett hva som står på ammopakka.

Link to comment
Share on other sites

Det er visstnok tidligere uttalt fra DN at det som står på pakka er veiledende.

Man kan jo ikke ta allverdens forbehold. Hva om noen har en 3006 som gir unormalt lav hastighet, skal de dømmes for ulovlig jakt da dersom kulene går for sakte til å holde kravet??

Link to comment
Share on other sites

er det ikke krav om at løpet skla være min 47 cm på jakt?

var det før, om det er endret vet ikke jeg. men vil ikke kappet løpet så kort.

Har en mod seven, og byttet løp på den da det gamle var utskutt og gikk da opp på løpslengden til 55 cm (fra 47) bedre hastighet og mindre smell ble resultatet ;-)

Link to comment
Share on other sites

Om våpenet er orginalt er det greit, men når det kappes 20cm av ei pipe er det en så vesentlig endring i mine øyne at våpeneier må forsikre seg om at alt er ok.

At det i praksis ikke betyr noe er en annen sak.

Beklager for avsporing i tråden.

Link to comment
Share on other sites

Om våpenet er orginalt er det greit, men når det kappes 20cm av ei pipe er det en så vesentlig endring i mine øyne at våpeneier må forsikre seg om at alt er ok.

At det i praksis ikke betyr noe er en annen sak.

Beklager for avsporing i tråden.

 

Tja, jeg har en 49 cm 6,5 pipe som faktisk gir omtrent samme hastighet som en annen 6,5 pipe jeg hadde som var 62 cm lang. Hva sier det? At det ikke bestandig er lengden som avgjør hastigheta. (innvendige dimensjoner kan nok ha noe å si ja). Anyways, det er lov med 40 cm pipe. Å det står ikke i noen forskrifter at man plikter å måle hastigheta på skudda selv om man kapper løp.

Link to comment
Share on other sites

Anyways, det er lov med 40 cm pipe. Å det står ikke i noen forskrifter at man plikter å måle hastigheta på skudda selv om man kapper løp.

For å sitere § 19 i viltloven: "Jakt og fangst skal utøves på slik måte at viltet ikke utsettes for unødige lidelser og slik at det ikke oppstår fare for mennesker eller husdyr eller skade på eiendom."

Jeg er helt enig med OlavM om at en ved vesentlige endringer på et våpen må forsikre seg om at dette ikke går utover kravene vi har satt til human jakt.

 

Uansett, dette er off topic. La oss høre mer om billige rifler og gode tilbud i stedet..

Link to comment
Share on other sites

venter fremdeles mail fra jaktdepotet....

Landro kom som sagt med et godt tilbud på rifle med leupold kikkert, mot depotet sin rimeligere pakke med bushnell....

Akkurat kikkerter bryr jeg meg ikke så mye om, så lenge jeg ser korset i røret, og ser godt hva som er på andre siden.

(ergo strekker ikke strikken i skumring, og betaler derfor ikke unødvendig mye for den beste skumringskikkerten)

 

Landrø er jo 20 min unna, og de svarer, så får se ;)

 

 

*edit*

Marlin XL7/XS7 synthetisk 308 og leupold fra landro, og har sett folk prøve høyere pris brukt på finn. enn hva landrø ga tilbud på... så tror det er grei pris ;)

noen synspunkter på den rifla?

Link to comment
Share on other sites

Anyways, det er lov med 40 cm pipe. Å det står ikke i noen forskrifter at man plikter å måle hastigheta på skudda selv om man kapper løp.

For å sitere § 19 i viltloven: "Jakt og fangst skal utøves på slik måte at viltet ikke utsettes for unødige lidelser og slik at det ikke oppstår fare for mennesker eller husdyr eller skade på eiendom."

Jeg er helt enig med OlavM om at en ved vesentlige endringer på et våpen må forsikre seg om at dette ikke går utover kravene vi har satt til human jakt.

 

Uansett, dette er off topic. La oss høre mer om billige rifler og gode tilbud i stedet..

 

 

Jeg syntes dere skal fortsette med dette karer.

Resultatet vil da for fremtiden være et lovverk som gjør at vi må søke for å kappe pipe og montere demper.

 

Kan dere ikke bare drite i dette og la oss som jakter med 6,5 eller 260 og korte piper gjøre det. Hadde vi ikke hatt god erfaring med det hadde vi vel ikke gjort det

Link to comment
Share on other sites

Tok en titt på Finn.no, og det er endel som kan være interessant, både nytt og brukt.

 

Snasen Brno 601 6,5x55 til 4 000,-: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=29835780 om du vurderer brukt.

 

Sikker kvalitet, Tikka M55 .308 til 5 000,-: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=30093706

 

Lite brukt Remington 700 .308 til 5 000,-: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=29764206

 

Ny, Savage Stevens .308 til 3 200,-: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=29957792

 

Ny, Marling XS7 .308 til 5 200,-: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=17646777

 

Brno'en øverst fristet meg litt...

 

Gjør det enkelt, kjøp rimelig, smell på en av kikkertene du har, stikk og skyt. Kost på demper m.m. senere, når oppussing er ferdig! :)

Link to comment
Share on other sites

Etterhvert som timene/dagene går, ser jeg fordelen av at vi begge har samme kaliber. (mtp hjemmeladning, dersom jeg lærer meg det en gang)

Så får se om frøkna overlever 308, da denne ikke skal være så mye hardere på rekyl enn 6,5x55

 

Skal låne fars brno 308 og ta noen skudd på sandtaket og se hva hu sier.....

 

Savagen var jo heller ikke allverden dyr..

har jo et par kikkerter her, så koster jo totalt ikke så mye mere med nytt som brukt....

Link to comment
Share on other sites

Remington 700 er jo knall børse da. Er jo en grunn til at disse er så populære som de er. Var et av alternativene mine da jeg skulle ha rifle ved nyttår.

Valget falt på en Howa 1500 da jeg ikke hadde så god råd som først antatt etter nyttårsregningene.

Fikk Howa 1500 SS Hogue(.223) med Nikko Stirling 3-12x56, Leupold montasjer, gjenging og S&L Hardcore 35 for 10 300,- og synes ikke dette var for ille.

Har i ettertid fått prøve Savage'n, og angrer ikke på at den ikke ble valgt.

Howa har forøvrig en ganske feit kolbekappe, i motsetning til Remington 700, så merker ikke mye til rekylen i .308(ja jeg har prøvd).

Link to comment
Share on other sites

Jeg må si meg enig med deg dufus. Man får en hougestokk ganske rimelig dersom man bestiller den fra utlandet:

 

http://www.amazon.com/dp/B004P9KL06/ref=asc_df_B004P9KL061678126?smid=A21C4U5X700J66&tag=nextagusmp0382361-20&linkCode=asn&creative=395105&creativeASIN=B004P9KL06

 

Om man ønsker det kan man også få en stokk fra Boyds for en relativt rimelig penge. Adskillig penere å se på er de også.

 

http://www.boydsgunstocks.com/Classic-Replacement-Stocks-Weatherby-Vangaurd-Howa-s/32.htm

 

 

Hmmm... nesten så jeg kunne få lyst på en vanguard med en stokk fra Boyds sjøl... Pokker!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...