Jump to content

Jegerprøvekurs for jenter.


Misty

Recommended Posts

Jeg kontaktet NJFF for å sondere terrenget for et kurs for samboeren, og ble henvist til en kar som ikke tok telefonene og aldri ringte tilbake. Kunne sikkert anstrengt meg enda mer, men det slår meg at det er litt treigt av NJFF å stadig gnåle om "flere jenter" når det ikke er et effektivt apparat til å ta dem i mot.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kontaktet NJFF for å sondere terrenget for et kurs for samboeren, og ble henvist til en kar som ikke tok telefonene og aldri ringte tilbake. Kunne sikkert anstrengt meg enda mer, men det slår meg at det er litt treigt av NJFF å stadig gnåle om "flere jenter" når det ikke er et effektivt apparat til å ta dem i mot.

 

Her er massevis av tilbud. :)

 

 

http://www.jegerjenter.net/forum/forum/ ... p?TID=1983

Link to comment
Share on other sites

Det at NJFF ikke fungerer kan være korrekt. Men vi må få tilbakemeldinger som er konkret så skal vi/jeg ta tak i det, når det gjelder mitt fylke(Hordaland).

Men skal en komme med kritikk så er det og fint om en samtidig har forslag til forbedringer.

Link to comment
Share on other sites

Man er jo ikke forpliktet til å si hva som bør gjøres annerledes selv om en påpeker en glipp. I dette tilfellet er det ganske opplagt hva som kan gjøres bedre. Rett og slett at NJFF tar i mot henvendelsene de selv har oppfordret til. Hvis den som ringer ikke kommer frem til rett person, bør den som tar telefonen kanskje notere navn og nummer til den som ringer, og sørge for at vedkommende blir kontaktet av av NJFFs rette mann eller kvinne.

 

Det er i hvert fall mitt forslag. Men det dreide seg ikke om ditt distrikt, jmonsen :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg lurer bare på hva som er forskjell på jegerprøvekurs og jegerprøvekurs for jenter?

Det høres ut som spesiell tilrettelegging uten at jeg klarer å få med meg hva slag spesielle tilpassinger som damer trenger for å ta jegerprøven.

Hvis det er mange nok som melder seg på kanskje de kunne inndeles etter hårfarge og størelse på atributter?

Link to comment
Share on other sites

Hmm…

Man kan starte sin jegerkarriere på Jegerprøvekurs for Kvinner. Man kan lære å skyte på Skytekurs for Kvinner. Man kan forbedre sine ferdigheter på Skytekvelder for Kvinner. Man kan delta på konkurranser i skyting i Skyteklasser for Kvinner. Man kan lære ymse om jakt på Jaktkurs for Kvinner. Man kan stifte direkte bekjentskap med jakt på Jaktturer for Kvinner. Man kan få innpass i jaktmarkene gjennom Jaktlag for Kvinner…

 

Men etter alt dette; har man da blitt Kvinnelig Jeger og Kvinnelig Skytter, eller bare simpelthen Jeger og Skytter?

 

Jeg sliter litt med å bli enig med meg selv om alle slike tiltak er av det gode, ved at de helt klart senker terskelen for deltakelse for en del kvinner. Eller om summen av slike tiltak bidrar til å opprettholde skiller innen en tradisjonell mannsbastion, ved å fremheve kvinner på jakt og innen skyting som noe fremmedartet og ”verneverdig”

 

Synspunkt?

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Jeg lurer bare på hva som er forskjell på jegerprøvekurs og jegerprøvekurs for jenter?

Det høres ut som spesiell tilrettelegging uten at jeg klarer å få med meg hva slag spesielle tilpassinger som damer trenger for å ta jegerprøven.

Hvis det er mange nok som melder seg på kanskje de kunne inndeles etter hårfarge og størelse på atributter?

 

Jeg og har lurt på det samme, er ikke et jegerprøvekurs likt for alle i Norge ? Kan ikke skjønne hvorfor det skulle være nødvendig med et spesielt for jenter, i likestillingslandet Norge ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøper poenget med det å knytte kontakter og at de ønsker en annen sosial setting, egentlig en god nok grunn for mange.

Kanskje har det vært for mange gamle konservative jaktgubber med fordommer, som skaper behovet.

Vi får bare håpe at vi ikke ender opp med to jaktformer i Norge, guttejakt og jentejakt.

 

Ellers vil jeg bare ønske alle som liker natur og opplevelsen av å gå på jakt hjertelig vellkommen på laget, uansett kjønn, rase eller religion.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Fordi det kan være en mindre terskel for noen kvinner til å være med på en tradisjonelt mannsdominert aktivitet.

 

Uansett - det er vel ikke noe stort problem at noe slikt blir arrangert når det viser seg at det er behov for det?

 

-BG

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor det er behov for egne jentekurs.!!!

Dørstokken for mange jenter inn i et mannsdominert miljø er høy. Jeg har vært jegerprøve instruktør siden 1986 og sett at jentene som kommer på jegerkurset sliter, ikke med kurset og innholdet.

Men mange sliter med egn ambisjonsnivåer og tanken om at dette er noe som er vanskeligt.

Derfor blir det lettere å komme igang med de første stegene uten vi gamle gråhårete allvitende er til stede og kommer med unødvendige nedlatende råd og kommentarer.

Resultatet som jentene viser på eksamen ligger nesten alltid over det guttene gjør. Og på skytingen gjør de det og bra så lenge de får våpen som passer.

Nå er BJF så heldig at vi har kvinnelig instruktør både til teoridelen og rifledelen av kurset, og da er det kun hagledelen som har behov for manns støtte.

Noen jenter kommer seg ikke inn i miljøet og får ikke tatt de første stegene i dette manns miljøet. Derimot klarer de fint dette når de får en myk overgang.

Forøvrig ser jeg ikke noe galt i at jenter kan være jenter en gang innimellom. Vi GUTTER er jo GUTTER hele tiden.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes matlagingskurs for menn, hvorfor vet jeg ikke, men et eller annet behov må det jo være.

 

Men nå har jaktkameratene mine og jeg blitt enig om å sende fruene på jakt til høsten, så kan vi gutta bli hjemme, da kan vi og juge å drekka uten at vi trenger ligge i ei løen gammal koie ute i skauen.

Link to comment
Share on other sites

Jepp. Da har Quinden funnet et kurs hun vil bli med på.

 

For øvrig synes jeg ikke det er det minste merkelig at kvinner finner seg bedre til rette på jegerkurs der det bare er andre kvinner som undervises. Jeg kan komme på en drøss av forklaringer, men jeg gidder ikke rable ned alt her, det holder kanskje bare å erkjenne at det er forskjell på oss. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke lest alle innleggene i tråden, men jeg kan ikke si jeg er så veldig for egne kvinne-kurs.

Egne skytekurs: Nja-tja.

Egne skytekvelder: NEI

 

Kvinner er dyktige, og når de går inn for å f.eks. ta jegerprøven eller bli med på skytekurs presterer de som regel betraktelig mye bedre enn menn. Fordi? Fordi når dem går inn for det, gjør de det ordentlig.

 

I jakt- og skyttermiljøene i dag er andelen kvinner betraktelig høgere enn hva den var for 5 år siden. Med egne kvinne-kurs i alle varianter har jeg inntrykk av at det blir etablert 2 miljøer, og kvinnene ikke blir integrert i det miljøet som allerede er der. Egne samlinger en gang i blant, et tiltak for kvinner er så absolutt bra! :D

 

Men dette med egne kurs, som her jegerprøvekurs, vil jeg styre unna. I lokalforeninga her blir det arrangert et jegerprøvekurs i året. Første kurset, (i 2002?) var jeg den eneste jenta på kurset. I år var ca. 50 % damer!

Link to comment
Share on other sites

Hypr. :evil::evil:

Du er og har vært en del av miljøet.

Men her snakker vi om noen som skal over et hinder, og disse deltageren har ingen bror, far, onkel eller andre som er i miljøet.

Og da er det tryggest å starte bland egne.

Jeg har mer erfaring på dette en det den foreningen din kan skaffe seg på 100 år. BJF kjører opp mot 25 kurs i året. Så vi vet hva vi holder på med.

 

PS, Nå var jeg litt sur. men som GGG. Har jeg litt lov :roll::roll:

Link to comment
Share on other sites

Hypr. :evil::evil:

Du er og har vært en del av miljøet.

Men her snakker vi om noen som skal over et hinder, og disse deltageren har ingen bror, far, onkel eller andre som er i miljøet.

Og da er det tryggest å starte bland egne.

Jeg har mer erfaring på dette en det den foreningen din kan skaffe seg på 100 år. BJF kjører opp mot 25 kurs i året. Så vi vet hva vi holder på med.

 

PS, Nå var jeg litt sur. men som GGG. Har jeg litt lov :roll::roll:

 

Festlig, et treffende svar til en av de få kvinnelige forumdeltakerne. :? God bedring i Bergen. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Enig med Hyprjinta. Synes mannlig innslag også er koselig. Har aldri opplevd at mannlige instruktører på jegerprøvekurs er annet enn vennlige og hyggelige..Aldri fått en nedlatende kommentar

 

Jeg styrer unna arrangementer der det er for mange jenter..bare for at det skal være jenter..Ser ikke at det bidrar til inkludering. Men at det kan føre til at jenter blir overlatt til jenter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig med j.monsen.. Om ikke annet er det greit med et alternativ for de som ønsker det.

 

Er du jente er det frivillig hvor man ønsker å gå, ønsker noen å gå et kurs med bare jenter så syns jeg et slikt kurs skal være tilgjengelig.

Link to comment
Share on other sites

:D Jeg må si at jmonsen og et par av dere andre fortjener stjerne i boka. Dere har virkelig skjønt det!

Det er også typisk at de to unge kvinnelige brukerne her kommer med sånne uttalelser.

Jeg har jobbet med jentekurs i flere år og kjenner behovet. Som det ble sagt her, det er ikke alle som er født inn i et jeger- eller skyttermiljø og får det inn med morsmelka.

Det er lettere å melde seg på et jentekurs hvis du har lyst til å lære og skyte eller jakte, enn der hvor de fleste er menn. Jenter er også veldig flinke til å motivere og oppmuntre hverandre.

Og hvis det er noe en virkelig trenger for å gå inn i et så mannsdominert miljø, så er det sevtillit, og det er jo dit vi vil! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Opptur-prosjektet i NJFF er et TILBUD til jenter - ingen tvang. Jenter som ønsker å delta på ordinære aktiviteter gjør det, så jeg skjønner egentlig ikke hva diskusjonen her skal være god for. Prosjektet ble startet fordi det viste seg at mange av jentene som tok jegerprøven, aldri kom seg videre - man ønsket å gjøre veien fra jegerprøven til skogen litt kortere :wink: Evalueringene viser også at dette har lykkes.

 

Så til dere som syns det er koselig med gutter og felleskvelder - flotters! Men la nå de jentene som ikke umiddelbart synes det også få en plass i miljøet.

Link to comment
Share on other sites

Opptur-prosjektet i NJFF er et TILBUD til jenter - ingen tvang. Jenter som ønsker å delta på ordinære aktiviteter gjør det, så jeg skjønner egentlig ikke hva diskusjonen her skal være god for. Prosjektet ble startet fordi det viste seg at mange av jentene som tok jegerprøven, aldri kom seg videre - man ønsket å gjøre veien fra jegerprøven til skogen litt kortere :wink: Evalueringene viser også at dette har lykkes.

 

Så til dere som syns det er koselig med gutter og felleskvelder - flotters! Men la nå de jentene som ikke umiddelbart synes det også få en plass i miljøet.

 

Ugh! Vel talt. :)

Link to comment
Share on other sites

:D Jeg må si at jmonsen og et par av dere andre fortjener stjerne i boka. Dere har virkelig skjønt det!

Det er også typisk at de to unge kvinnelige brukerne her kommer med sånne uttalelser.

Jeg har jobbet med jentekurs i flere år og kjenner behovet. Som det ble sagt her, det er ikke alle som er født inn i et jeger- eller skyttermiljø og får det inn med morsmelka.

Det er lettere å melde seg på et jentekurs hvis du har lyst til å lære og skyte eller jakte, enn der hvor de fleste er menn. Jenter er også veldig flinke til å motivere og oppmuntre hverandre.

Og hvis det er noe en virkelig trenger for å gå inn i et så mannsdominert miljø, så er det sevtillit, og det er jo dit vi vil! :lol:

 

Synes det er utrolig unødvendig å komme med sånn nedlatende bemerkninger. Nettopp derfor jeg styrer unna "jentearrangementer".

 

Ellers er jeg vel kanskje heldig da som ikke mangler selvtillit. Og har menn som ønsker kvinnekjønnet velkomment. Uten at jeg tror eller håper det er unormalt-

Link to comment
Share on other sites

At så mange argumenterer imot det her viser vel igrunn bare manglende forståelse for at mennesker er ultra-forskjellige :)

 

Noen jenter synes det er dødskult og skyte, og fikk prøve pappas 9,3 allerede som 13 åringer, andre lærte å sminke seg og har vokst opp i byen (går det an da??;) ) Jeg er litt usikker, men jeg tror kanskje dette kurset er myntet på sistnevnte 8)

 

Cathrine: Det er bra du har selvtillit, men hadde du hatt det om du aldri hadde sett ei børse før? Jeg mener, det står 20 menn og nistirrer på enhver bevegelse du foretar deg- føler du deg topp når du egentlig ikke aner hva i middelhavet du holder på med :roll: Slike jentekurs kan være en glimrende måte for jentegjenger (jo, jenter trives best parvis eller fler) å komme innenfor miljøet på en slakkere lærekurve. På de kursene jeg har vært på (mitt eget, og var innom en gang og to på mine kameraters) var antallet john deere frelste caps & kvisegutter med rompehumor særdeles høy, og dette alene kan skremme bort fisefine jenter som vil på duejakt til høsten 8) Og som førstegangsjeger nå i år, uten tidligere erfaring eller noe jakt-blod vet jeg hvordan det er å komme inn i ett nytt miljø, det og ta sine første hundre skudd på leirdue banen mens folka står å kikker, det er mange terksler og ting du skal over og bli vant med, hvorfor ikke lette noen av de? Det er jo tross alt snakk om rekruttering, ikke noe militærutdannelse med påfølgende NATO krav ;)

Link to comment
Share on other sites

Synes det er utrolig unødvendig å komme med sånn nedlatende bemerkninger. Nettopp derfor jeg styrer unna "jentearrangementer".

 

Ellers er jeg vel kanskje heldig da som ikke mangler selvtillit. Og har menn som ønsker kvinnekjønnet velkomment. Uten at jeg tror eller håper det er unormalt-

 

 

 

Synd du oppfattet det som nedlatende, det var bare fakta.

Det er nemlig veldig vanlig at andre jenter i miljøet ikke ser behovet. Det er også veldig vanlig at menn ønsker jenter velkommen, det er bare det at ikke alle jenter vet det.

Link to comment
Share on other sites

Cathrine: Det er bra du har selvtillit, men hadde du hatt det om du aldri hadde sett ei børse før? Jeg mener, det står 20 menn og nistirrer på enhver bevegelse du foretar deg- føler du deg topp når du egentlig ikke aner hva i middelhavet du holder på med :roll: Slike jentekurs kan være en glimrende måte for jentegjenger (jo, jenter trives best parvis eller fler) å komme innenfor miljøet på en slakkere lærekurve. På de kursene jeg har vært på (mitt eget, og var innom en gang og to på mine kameraters) var antallet john deere frelste caps & kvisegutter med rompehumor særdeles høy, og dette alene kan skremme bort fisefine jenter som vil på duejakt til høsten 8) Og som førstegangsjeger nå i år, uten tidligere erfaring eller noe jakt-blod vet jeg hvordan det er å komme inn i ett nytt miljø, det og ta sine første hundre skudd på leirdue banen mens folka står å kikker, det er mange terksler og ting du skal over og bli vant med, hvorfor ikke lette noen av de? Det er jo tross alt snakk om rekruttering, ikke noe militærutdannelse med påfølgende NATO krav ;)

 

Jeg svarer for meg selv og mine preferanser. Og sier hva jeg ville og ikke ville valgt. Jeg trenger ikke ei jente på siden av meg for å føle meg vel. Og jeg har nå tatt i et våpen før. Men har nå aldri vært redd for å ta en utfordring selv om det er en haug mannfolk bak og ser på. Og tåler å nesten falle av stubben etter å ha prøvd et 450 kaliber, uten å føle meg knekt av den grunn. Har nå litt humor selv også. Har kanskje også vært heldig med at jeg ikke har møtt på folk som kommer med kommentarer som forsurer miljøet på skytebanen. Og at jeg er 26 år, og kanskje tåler mer? Og er vant med konkurranse ånd, og litt press fra idrett? Hva vet jeg..

 

Er heller ikke verken fisefin eller fintfølende. Selv har jeg nettopp tatt jegerprøven. Er heldigvis heller ikke en av de som ikke tør løfte et våpen fordi noen kan se jeg ikke behersker hagla like godt som rifla. Litt flaut, ja! Men "get over it"!Jeg vet hva jeg kan og ikke kan, og det er som det er. Og jeg kan heldigvis ta igjen med samme mynt, eller verre.

 

Ellers lar rene jente-jegerprøver seg neppe gjennom føre her jeg bor. Men bevares! Hvis det er et liv laga tilbud, hvorfor ikke? Jeg svarer bare for meg selv når jeg sier at jeg ikke ville brukt det. Men det er kanskje folk som skal forklare meg hva jeg vil?

 

Ellers vet helt klart de som har vært instruktører o.l. hvilke tilbud det er behov for og ikke. Jeg som bruker har dog det synet jeg har, og de interessene jeg har. Og, ja: Vi bør respektere ulike syn uten å stigmatisere.. :evil: Jenter for eksempel..

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen her som prøver å si hva du vil Cathrine, det vet du også, du er her for å argumentere for jentene sin sak du 8)

 

De jentene som tok jegerprøven med meg, henger i en tynn jakt-tråd nå og jeg er vel igrunn det eneste som pusher de frem mot en aktiv jeger karriere.. Burde ikke foreningen gjort den jobben jeg gjør nå liksom? You tell me, som mener at alle jenter burde være like tøffe som deg 8)

Link to comment
Share on other sites

Synes det er utrolig unødvendig å komme med sånn nedlatende bemerkninger. Nettopp derfor jeg styrer unna "jentearrangementer".

 

Ellers er jeg vel kanskje heldig da som ikke mangler selvtillit. Og har menn som ønsker kvinnekjønnet velkomment. Uten at jeg tror eller håper det er unormalt-

 

 

 

Synd du oppfattet det som nedlatende, det var bare fakta.

Det er nemlig veldig vanlig at andre jenter i miljøet ikke ser behovet. Det er også veldig vanlig at menn ønsker jenter velkommen, det er bare det at ikke alle jenter vet det.

 

Du har ikke tenkt tanken på at kanskje dette behovet ikke er like stort alle plasser?

 

Ellers oppfatter jeg her at du har inntatt en "monopol-på-sannheten- holdning". Og at de med ulikt syn eller en annen oppfatning enn deg, ikke har skjønt det. Ihvertfall ut i fra hvordan du har ordlagt deg.

Link to comment
Share on other sites

Opptur-prosjektet i NJFF er et TILBUD til jenter - ingen tvang. Jenter som ønsker å delta på ordinære aktiviteter gjør det, så jeg skjønner egentlig ikke hva diskusjonen her skal være god for. Prosjektet ble startet fordi det viste seg at mange av jentene som tok jegerprøven, aldri kom seg videre - man ønsket å gjøre veien fra jegerprøven til skogen litt kortere :wink: Evalueringene viser også at dette har lykkes.

 

Så til dere som syns det er koselig med gutter og felleskvelder - flotters! Men la nå de jentene som ikke umiddelbart synes det også få en plass i miljøet.

Ja - Opptur = tiltak for å igangsette TILBUD, fordi mange jenter tok jegerprøven, men aldri kom seg ut på jakt.

 

 

 

 

Ja - kjør på, kurs kurs kurs. Mor mi og flere damer rundt om her har tatt jegerprøven de siste årene, men det største problemet for dem viser seg å være utryggheten med et våpen. En lærer ikke så lett når en er 50 år. Vi i Vang JFF tilbyr nybegynnerkurs med både rifle og hagle. Ingen typiske jentekurs, men antallet jenter var betraktelig høgere enn antall gutter på kurset!

 

Jeg er helt klart for at det skal være egne tiltak og noen få aktiviteter i året for jenter - på forskjellige interesseområder, men det å dele opp miljøet etter kjønn ser jeg ikke helt hensikten i. At det er litt skummelt første gangen er det vel også for gutter - den overgangen og det skrittet må en ta UANSETT, så hvorfor ikke ta det skrittet med en gang, sammen mens andre 'normale og dødelige' mennesker skal ta kurs?

Jeg VET det er tøft, men jeg tror ikke det blir noe særskilt lettere av å arrangere egne jente-jegerprøvekurs. Hva skjer når disse jentene skal komme seg på skytebanen og inngå i oridinære skytekvelder alene?? *ooh, scary*

Link to comment
Share on other sites

Hypr. :evil::evil:

Du er og har vært en del av miljøet.

Men her snakker vi om noen som skal over et hinder, og disse deltageren har ingen bror, far, onkel eller andre som er i miljøet.

Og da er det tryggest å starte bland egne.

Jeg har mer erfaring på dette en det den foreningen din kan skaffe seg på 100 år. BJF kjører opp mot 25 kurs i året. Så vi vet hva vi holder på med.

 

PS, Nå var jeg litt sur. men som GGG. Har jeg litt lov :roll::roll:

Jaja, kjør på du!

 

Jeg har bekjentskaper i miljøet, ja. Men fra jeg var 14 -15 har jeg stått på egne ben. Det var forsåvidt like scary for meg å ta jegerprøven, som de andre jeg gikk på kurset sammen med, enten de var jevnaldrene gutter eller menn på nærmere 40.

 

Du har kanskje dine erfaringer, men fra andre siden har jeg som JENTE faktisk selv OPPLEVD visse ting som du aldri kommer til å oppleve.

Jeg tror jeg vet ALT om det å stå alene som jente, mens alle andre vet bedre, ser ned på deg, aldri lar deg komme til orde og ikke minst MOTSI DEG UANSETT HVA DU SIER - SELV OM DU HAR GRUNNLAG TIL Å SI HVA DU VIL :roll:

 

Her i innlandet har vi god kommunikasjon mellom foreningene, å ja, det har vært diskutert her også, å ha egne skytekvelder for jenter osv, men vi er mange som motsier dette. Rett og slett fordi vi vil ha ett miljø, og ikke et kjønnskvotert miljø.

Det er faktisk mange menn som også vil ta jegerprøven og komme seg på skytebanen, men som er usikre. Ha derfor et åpent tilbud til ALLE. Rekruttering er ikke bare ungdommer og damer, men også menn i alle aldre. Disse trenger også et tilbud, og når usikre damer skal få det, må også usikre menn få det.

 

Vi kjørte 4 skytekurs i vår med god oppslutning. Her kom det flere som har vært medlem i mange år, men som vi ikke har sett på bana, jegerprøvekandidater, jenter i alle aldre og noen ungdommer. Annonseteksten lød som følgende: Usikker? Dette er et tilbud for nybegynnere og de litt rustne, men er ÅPENT FOR ALLE.

 

Som en av få damer i jff-miljøet her i fler år, har jeg sett et stadig tilsig av damer, og det er mye lettere nå enn for 2-3-4 år siden. Jeg har hørt de flestes historier, hjulpet mange i gang, vært instruktør, støtteperson, veileder og nå de siste 2,5/3 årene kvinnekontakt. Jeg har vært i rekrutteringsutvalg i fler år, og har sett dette omdiskuterte temaet fra de fleste sider. Utifra mine egne og andres historier og opplevelser, og erfaringen med det å drive en jakt- og fiskeforening, og ikke minst rekruttering, har jeg konkludert i min mening ut ifra det jeg selv har opplevd - og ikke det som alle andre mener og tror.

 

Dette er vel noe med dere GGG - Det ei (forholdsvis) ung jente har erfart er ikke verdt en dritt!

Link to comment
Share on other sites

Shit så lite konstruktive dere er Cathrine og Hypr. Wake up and smell the coffee!

 

Dette er IKKE kvotering, det er IKKE nedverdigende, det er IKKE noen skjult agenda - det er et tilbud til en gruppe mennesker som er underrepresentert av helt feil grunner, nemlig at de i mange tilfeller finner den dørstokken inn i jegerprøvelokalene/skytebanene tre meter høyere enn mange menn gjør. Det er ikke noe å benekte engang, det er fakta!

 

Dette er jo ikke tilbud til dere som synes det er greit, det er ikke et tilbud til dere som kan litt om jakt og fangst fra før - men vi trenger folk fra alle samfunnlag inn i jaktmiljøet. Ta dere en ørliten kikk rundt dere neste gang dere er på skytebanen, og spør dere hvorfor det er flere menn der enn kvinner? Det er nok noen kvinner som tar steget på egenhånd og klarer seg fint med det, og så er det mange kvinner som rett og slett ikke har den "innebygde" interessen for jakt og skyting. Men alle de som går rundt med en jeger og skytter i magen som ikke føler seg velkommen - DE vil vi ha inn!

 

Skal vi slutte å "kvotere" inn ungdom også? Skal det bli slutt på å oppmuntre barn til å være med i forskjellige miljøer (innenfor alt) her i landet? Det er SMART å tilrettelegge for mennesker som kan ha vanskelig for å ta steget, uansett grunn. Og det kunne sikkert vært tusen forskjellige jegerprøver for ulike personer som ikke trives så godt i sånne settinger. Eget kurs for nerder (som meg) hadde jo vært på sin plass, jeg hadde en kompis som *ALDRI* hadde tatt prøven om jeg ikke overbeviste han om at det gikk greit. Men det tok ti minutter så var vi i prat med alle de andre mennene som tok prøven. Han som hadde kona si med seg stod stort sett og pratet med henne, ellers var vi kun menn.

 

Og hvorfor er det et kjønnsdelt system? Flesteparten av de som er deltakere i kvinneutvalget deltar jo også på andre ting på lik linje med alle andre. De får bare den ekstra vitamininnsprøytningen som de kanskje må og bør ha siden de tross alt er veldig i mindretall i absolutt alle sammenhenger.

 

Hvis BJF (som jeg tilhører) hadde hatt BÅDE et mannsutvalg og et kvinneutvalg så hadde jeg syntes det var rart, for da har vi et kjønnsdelt system. Dette er bare et ekstratilbud som kommer oppå tilbudet til alle andre. Akkurat sånt som at ungdom får sitt eget tilbud (eller diskriminerer vi på alder da???), separat og i tillegg til det øvrige tilbudet.

 

Sånt som jeg leser dere så er dere bare grådig fornærmet. Men husk at det er INGEN andre enn dere som signaliserer at kvinner er noe som helst et svakere kjønn her. Dere burde være glad dere har en drøss med hardbarka menn som viser omtanke for kvinner og vil jobbe for å flere av dem inn i flokken. Dere to leser jo alt i verste mening. Ta dere en pære, pust i bakken og ta nå bort de fordømte skylappene.

Link to comment
Share on other sites

Debatten har ihvertfall gitt meg noen nye vinklinger for å skjønne hvorfor vi trenger egne jentekurs.

Jeg tror vi bare skal slå fast at mennesker er litt forskjellig skrudd sammen, også innenfor samme kjønn.

Etterhvert som debatten har gått fremover har jeg fått en større forståelse for behovet for egne jentekurs, selv om det i utgangspunktet er helt motstridene logisk sett i forhold til en del av argumentasjonen.

De som er vokst opp med jakt og våpen trenger ikke disse kursene og de som vil begynne med en mannsdominert aktivitet, vil drive med dette uten menn til stedet.

Så da synes jeg at alle jenter som vil gå jegerkurs bare for kvinner skal få lov til det, og at sånne kurs arrangeres så lenge det finnes deltagere nok.

Men det blir nok et lite pluss i margen for de damene som føler seg likeverdig "gutta", jeg ser heller ikke for meg noen situasjoner de ikke skulle være minst like gode.

Link to comment
Share on other sites

Ok, HNilsen. Din mening i et demokrati.

 

Sånt som jeg leser dere så er dere bare grådig fornærmet. Men husk at det er INGEN andre enn dere som signaliserer at kvinner er noe som helst et svakere kjønn her. Dere burde være glad dere har en drøss med hardbarka menn som viser omtanke for kvinner og vil jobbe for å flere av dem inn i flokken. Dere to leser jo alt i verste mening. Ta dere en pære, pust i bakken og ta nå bort de fordømte skylappene.

 

Det er flott at "hardbarka mannfolk" viser omtanke for kvinner. Er så heldig at jeg har opplevd at det kan komme naturlig i mitt lokale skytemiljø og på mitt lille jegerkurs uten kjønnkvotering. Ellers leser jeg mitt ut av svaret ditt over. Takk for pæra, puster helt greit og tror det er andre som har de skylappene :lol:

 

Hva andre kvinner har behov for kan jeg heller ikke svare på. Som jeg har sagt over. Men du nevner her at det også er usikre menn. Hvorfor skal man da bare lage et tilbud for usikre kvinner? Hvorfor ikke for usikre generelt? Og er de virkelig "i flokken" om de er kjønnkvoterte? Sikkert fin inngangsport med slike tiltak. Men i det lange løp: Vil kun kvotering sørge for å få kvinner inn i miljøet Eller er det enkeltes holdninger det står på, og som hindrer inkludering?

Link to comment
Share on other sites

Utrolig lesestoff dette her. Tror jammen hammeren traff spikeren midt på hodet. :lol:

Ja, nå mangler det bare at noen sier "Du er så søt når du er sint" :mrgreen:

 

H.Nilsen - jeg så enig, så enig. Og det finnes faktisk usikre gutter som deltar på jentekursene, spesielt på skyteaktivitetene. Ingen dører er stengt i de aktivitetene som tilrettelegges her, og vi har et bra samarbeid med ungdomsutvalget der vi samkjører kurs og aktiviteter.

Link to comment
Share on other sites

Hva andre kvinner har behov for kan jeg heller ikke svare på. Som jeg har sagt over. Men du nevner her at det også er usikre menn. Hvorfor skal man da bare lage et tilbud for usikre kvinner? Hvorfor ikke for usikre generelt? Og er de virkelig "i flokken" om de er kjønnkvoterte? Sikkert fin inngangsport med slike tiltak. Men i det lange løp: Vil kun kvotering sørge for å få kvinner inn i miljøet Eller er det enkeltes holdninger det står på, og som hindrer inkludering?

Det finnes både usikre menn og usikre kvinner. Men poenget mitt var at en må ta for seg de største gruppene en har ressurser til å ta hånd om samtidig. Hvis ikke blir vi sittende med ett kurs per usikker deltaker. Et annet poeng jeg også hadde var at min venn som var usikker fort ble trygg, for menn kommuniserer godt med andre menn (selv om noen fortsatt kan være litt skumle). En og to kvinner av tyve deltakere vil i mange tilfeller virke avskrekkende. Det er empirisk bevist at dette stemmer, fordi rekrutteringen av kvinner har økt dramatisk i takt med innføringen av kvinnegrupper og lignende tiltak. Og ingenting er vel bedre enn at det kommer flere kvinner med i jaktmiljøet!

 

Tror du virkelig at det er helt tilfeldig at kvinneandelen har eksplodert de siste ti årene? Det er tiltak som har ført til dette, og ære være BJF og andre som tar dette seriøst.

 

Når det er sagt; Jeg er imot kvotering på prinsippielt grunnlag. Men det er ikke kvotering vi diskuterer, det er et ekstratilbud. For det er ingen som sier at kvinner MÅ gå på kurs holdt i regi av kvinnegruppen. De kan like fullt og helt delta på vanlige kurs på lik linje med alle andre personer, være seg unge eller gamle, norske eller utenlandske, syke eller friske. Det er bare noe som tilrettelegges for en svært stor gruppe mennesker som har en jeger i magen, men som ikke har det nødvendige klatreutstyret for å komme over en tre meter høy dørstokk inn i kursrommet.

 

Nå er det like før jeg gir meg selv en +1 :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

På vegne av initiativtaker til kurset takker jeg for en engasjert debatt og mange gode og konstruktive innlegg. (og noen ikke så konstruktive)

Det mange har glemt er at dette tiltaket ikke er iverksatt for å skaffe debattinnlegg men for å få de kvinner som føler seg usikre på egne kunnskaper og ferdigheter til å våge seg på et jegerprøvekurs.

Jeg har noen år som instruktør på disse kursene og opplever at kvinner er mindre selvsikre enn menn, de er ofte i tvil om de klarer kurset, men når eksamen kommer er det ikke jentene som stryker.

Dette har nok noe med tradisjon å gjøre, jakt er en MANNSOPPGAVE, og jakt og skyting det KAN alle MENN, det jo bare tull at de må gå på kurs for å lære å skyte og jakte. Kvinner er litt mer ydmyke når det gjelder egen selvfølelse om ferdigheter som jeger og skytter, og da blir terskelen for å melde seg på kurs større enn for menn.

Derfor mener vi i Bergen Jæger og fiskerforening at dette er et tiltak verd å satse på.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg endelig hadde funnet så mange grunner til at jeg synes det var greit at det arrangeres jentekurs, da oppdager jeg at Bergen Jæger og fiskerforening ikke bare kjører jegerprøve for kvinner men det er pinadø et broilerkurs for kvinner.

Istedefor å drøye en hel uke hvorfor ikke bare ta det på en helg, så går det ennå raskere, kanskje dere rekker å holde 35 jegerprøvekurs i året.

Vi har et par JFFer i Osloområdet også som kjører hurtigkurs i dusintallet, dette er kun gjort for å gi foreningen inntekter og ikke noe annet, de seriøse foreningene styrer unna dette.

Dere burde starte med greencardkurs til golfbaner i stedet, eller hvorfor ikke kystskippereksamen.

Billigt er det heller ikke, foreningen jeg er medlem av tar faktisk halve prisen av det dere tar for de som er medlemmer.

Link to comment
Share on other sites

Mappy: Sånt jeg har forstått det så er det satt opp kurs etter behov, og det er vel absolutt ingen mening i å ha ventelister på jegerprøvekurs? For meg passet det utmerket å ha kurs i 7 dager i strekk i stedet for å drøye det med en kveld hver uke i 7 uker. Det er jo en forutsetning før en begynner at en har lest gjennom boken og slike ting. De har vel så mange kurs de har etterspørsel for, jeg synes det er et topp tilbud. Men det er jo kanskje bedre å la folk vente i månedsvis på å få plass fordi du synes det er dumt med så mange kurs..... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...