Jump to content

Jegerprøvekurs for jenter.


Misty

Recommended Posts

Så godt å høre at dere har en så rørende omtanke for jegerprøvekanidatene.

 

Hos oss kjører vi kurset 2 kvelder i uka, før kurset kjører vi også en frivillig bit over 4 kvelder som ikke er påkrevd + en lørdag på skytebanen utover de obligatoriske skuddene.

 

Jeg er vel litt off topic nå, men klarte ikke å dy meg når jeg så kursopplegget, kanskje jeg starter en ny tråd for temaet.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje jeg har gått gllipp av noe. Det eneste jeg forsøker å si, er at samboeren min synes det er fint at det finnes sånne kjappe kurs. Og det må hun da få lov å mene. :)

 

meldingen over var nok til Nilsen og ikke Dere.

Link to comment
Share on other sites

Nu er det dog slik eingang at i 2008 skal jo barna få med seg alt av fotball gitartrening innebandy kveldskole på playstation osv, og på den måten skapes også behovet for hurtigkurs hvor man ikke behøver å måtte slette kalenderen sin hver tirsdag og torsdag den neste mnd, som flere av oss har sagt tidligere i tråden Mappy, vi er forskjellige, vi mennesker, så hvorfor argumenterer du videre nå? La nå jentene som vil ta kurset i sammen med likejevne jenter få ha den i fred nå =)

Link to comment
Share on other sites

Nu er det dog slik eingang at i 2008 skal jo barna få med seg alt av fotball gitartrening innebandy kveldskole på playstation osv, og på den måten skapes også behovet for hurtigkurs hvor man ikke behøver å måtte slette kalenderen sin hver tirsdag og torsdag den neste mnd, som flere av oss har sagt tidligere i tråden Mappy, vi er forskjellige, vi mennesker, så hvorfor argumenterer du videre nå? La nå jentene som vil ta kurset i sammen med likejevne jenter få ha den i fred nå =)

 

De fleste lærer å lese før de kan skrive, her er teksten i et innlegg som jeg skrev høyere opp:

 

Debatten har ihvertfall gitt meg noen nye vinklinger for å skjønne hvorfor vi trenger egne jentekurs.

Jeg tror vi bare skal slå fast at mennesker er litt forskjellig skrudd sammen, også innenfor samme kjønn.

Etterhvert som debatten har gått fremover har jeg fått en større forståelse for behovet for egne jentekurs, selv om det i utgangspunktet er helt motstridene logisk sett i forhold til en del av argumentasjonen.

De som er vokst opp med jakt og våpen trenger ikke disse kursene og de som vil begynne med en mannsdominert aktivitet, vil drive med dette uten menn til stedet.

Så da synes jeg at alle jenter som vil gå jegerkurs bare for kvinner skal få lov til det, og at sånne kurs arrangeres så lenge det finnes deltagere nok.

Men det blir nok et lite pluss i margen for de damene som føler seg likeverdig "gutta", jeg ser heller ikke for meg noen situasjoner de ikke skulle være minst like gode.

 

Som du kanskje skjønner har jeg ingen innvendinger mot eget jegerprøvekurs for kvinner.

Og som du sikkert klarer å lese er det akkurat jeg som har skrevet at vi er forskjellig, jeg har også påpekt at innlegget mitt om "intensivkurs" er off topic.

Det var bare det at jeg ble så skuffet over at Bergen jff drev med jegerkurs i et sånt omfang og på en sånn måte og det er helt uavhengig av kjønn.

 

Jeg håper at alle får råd om å kjøpe halvautomat, sånn at de rekker å få tømt magasinet på hurtigjakta

 

Skitt jakt

Link to comment
Share on other sites

MAPPY Skrev"

Det var bare det at jeg ble så skuffet over at Bergen jff drev med jegerkurs i et sånt omfang og på en sånn måte og det er helt uavhengig av kjønn."

 

Hva Mappy måtte mene om BJF sin politikk på kursing er revnene likegyldig. Så lenge kurset ligger innenfor de rammer som er bestemt av DN så har de sitt på det tørre. Forøvrig er BJF kursene utvidet med noen timer i forhold til standard kurset, med en egen rifle del som varer ca 3 timer.

Selv om jeg er BJF medlem, vil jeg som Fylkesleder i Hordaland ikke betenke meg om to ganger for å stoppe foreningen min vis de bryter de forutsetninger som er lagt av DN.

Der er i dag to foreninger i Bergen og de holder omtrent like mange kurs, hva forholdet er i Oslo blir noe annet med et stort antall klubber.

Hva pris angår så er det den relativ lik det som andre tilstøtende foreninger har på sine kurs.

 

Ovennevnte er en avklaring ikke et debatt innlegg .

 

PS. Dette er en debatt tråd om Jeger kurs for Kvinner. Ønsker noen å dra dette ut som egen tråd så gjør det. Men her er denne debatten over.

Link to comment
Share on other sites

MAPPY Skrev"

Det var bare det at jeg ble så skuffet over at Bergen jff drev med jegerkurs i et sånt omfang og på en sånn måte og det er helt uavhengig av kjønn."

 

Hva Mappy måtte mene om BJF sin politikk på kursing er revnene likegyldig. Så lenge kurset ligger innenfor de rammer som er bestemt av DN så har de sitt på det tørre. Forøvrig er BJF kursene utvidet med noen timer i forhold til standard kurset, med en egen rifle del som varer ca 3 timer.

Selv om jeg er BJF medlem, vil jeg som Fylkesleder i Hordaland ikke betenke meg om to ganger for å stoppe foreningen min vis de bryter de forutsetninger som er lagt av DN.

Der er i dag to foreninger i Bergen og de holder omtrent like mange kurs, hva forholdet er i Oslo blir noe annet med et stort antall klubber.

Hva pris angår så er det den relativ lik det som andre tilstøtende foreninger har på sine kurs.

 

Ovennevnte er en avklaring ikke et debatt innlegg .

 

PS. Dette er en debatt tråd om Jeger kurs for Kvinner. Ønsker noen å dra dette ut som egen tråd så gjør det. Men her er denne debatten over.

 

Jeg er helt enig om at vi er off topic.

 

Så synes jeg det er veldig fint at fylkeslaget til NJFF i Hordaland kun er opptatt av at formalitetene rundt avholdelse av kurs er i orden, ikke hvorvidt de er bra eller dårlige, eller om det gavner de som driver med jakt eller har tenkt til å begynne med det.

Du har vel ikke bare parkert denne delen av diskusjonen, men VI har vel kanskje ødelagt tråden.

Vi får håpe at de fleste som ville si noe har fått sagt det.

Jeg har derfor laget en ny tråd for "intensivkurs i jegerprøven"

viewtopic.php?f=79&t=5546

Link to comment
Share on other sites

I alle de årene jeg har vært jegerinstruktør og holdt kurs så har vi hatt blandet kurs hva kjønn gjelder. Blanding av alder og kjønn gir en normal og god følelse av tilhørighet på et kurs. Alle kursdeltagerne har vært kjempefornøyde med dette og det har gitt en kjempegod balanse i innlæring og fortståelse. Dere vet gutter kan ikke lytte og jenter kan ikke lese kart, ifølge Venus og Mars..... :P Jeg tror ikke kursene ville vært så suksessfulle om dette skulle vært delt i kjønn (eller alder for den saks skyld). Jeg tror de av dere som maner for delte kurs er uerfarne, lager ris til egen bak på sikt og fremsetter dette med jakting som noe som må læres kjønnsinndelt for å få full og riktig forståelse. Hva sier dere da ? - fordi vi er så forskjellige, - at i sammen med gutta så blir det vranglære ?? Egne jentekurs, snakk om lage det vanskelig. Hvordan skal du blande gutter og jenter i et jaktlag senere da ?? Det blir jo en umulig oppgave, vil jeg tro. De har jo hatt dønn forskjellig og kjønnssriktig opplæring etter disses mening. Med en egen jente instruktør til og med !! Det kurset jeg hadde flest jenter på i starten av 2000 tallet så gavnet det faktisk hele forening. Og blandingen åpnet for en helt ny frisk. Det er jo ingen vits i å legge opp til hver for seg politikk. Dette er vel heller ikke intensjonen til NJFF`s jentepolitikk såvidt meg bekjent. Vi utfyller jo hverandre ellers i livet, så hvorfor skulle ikke det være gjeldende også ved dette om jeg må spørre. Vi har alle noe å lære hverandre, og man lærer så lenge man har elever. Det er og viktig for instruktøren å ha kjønnsblanda kurs.Til de av dere som velger kjønnsdelte kurs vil jeg bare si; dere går glipp av halve kurset fordi vi er forskjellige i oppfattelser og i meninger. For som en kjennsgjerning er at ved de fleste gode kurs så skjer den beste meningsutvekslingen på "gangen" (eller i baren) og ikke i plenum, desverre.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Vil bare gratulere kona mi og søster mi som kom inn døra nå. Begge bestod jegerprøven med glans! :D

 

De har jobbet hardt i forkant, da det meste har vært nytt for de. Må si jeg er stolt av de akkurat nå.

 

I helga var de med og drev fram hjort på post som ble skutt. Fin oppladning til kveldens eksamen. Nå

blir det vel jeg som må sitte hjemme med ungene mens de drar til fjells...... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Usikre jenter på jakt gjør sjelden feil, nettopp fordi de er usikre og tenker på det de har lært.

De holder gjerne skuddet tilbake og lar dyret løpe, og det er IKKE feil.

Bestemmer de seg for å skyte så er det oftest et sikkert skudd.

Og andelen skyttere som mister hodet fullstendig og brenner laus i hytt og pine...vel, den består hovedsaklig av hannkjønn..

 

Ja takk, mer jenter i skauen! :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...