Jump to content

Vedlikehold av pistol


Luft

Recommended Posts

(merkelig om det ikke finnes en tråd her om dette emnet...jeg fant det ihvertfall ikke)

 

Er på utkikk etter et komplett pussesett, av god kvalitet, til pistol.

Finner masse forskjellige på bla.a. Børselars, men det finnes ingen info om produktene. Etter det jeg leser her inne, om pussesett for rifler og shotgun`s, finnes det mye dårlig kvalitet.

 

noen som kan gi meg et tips? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har jo flere å velge mellom på midway..

 

Selv bruker jeg alt mulig rart fra her og der , har brukt høytrykkspyler endel før , nå bruker jeg ultralyd på "storvask", og vanlige avfettninger og oljer/fett på normal puss. Bruker endel grillspyd av tre for å pirke i vanskelige plasser.

 

Men som nevnt har de flere sett for håndvåpen på midway.

 

BROKK

Link to comment
Share on other sites

jada, de finnes overalt...og egentlig er det bare å ta sjansen og kjøpe et, da de ikke koster all verden..men det er elendig å få noe av dårlig kvalitet, uansett hvor mye penger det er snakk om.

Syns det står for lite disse produktene rundt omkring, og bildene på de forskjellige er stort sett like.. :mrgreen:

 

vet du, konkret, om et sett som er braa?

Link to comment
Share on other sites

Har brukt noen gunslick produkter som jeg har vært fornøyd med , vet de har sett for håndvåpen ! Sjekk hjemmesiden!

 

Forsvarets pusselapper er jo fine å komplitere med hvis du kjenner en som har tilgang , så slipper du klippe..

 

Er det skikkelig bly trøbbel , finnes det egne sett for dette .

 

Liker forresten våpen oljene til Pro-long godt. Selges på TESS.

 

BROKK

Link to comment
Share on other sites

Det finnes rimelige pussesett fra både Kleenbore og Hoppes og en masse andre fabrikanter. Man ender opp med et samsurium av produkter til slutt uansett. Det viktigste er at pussestanga er av brukbar kvalitet.

 

Børster finnes i søkk og kav, jeg bruker som regel kleenbore. Det eneste man bør passe på her er at kobberbørster ikke funker sammen med mantelfjerner, da bruker man nylonbørste. Pusselapper er kort og godt haglelapper som klippes til korrekt størrelse etterhvert som man trenger dem. Da slipper man å være tom for .45 lapper med et lass .22 lapper liggende klar til bruk.

 

Jeg bruker som regel Hoppes #9 for å fjerne slam fra håndvåpen. Kleenbore blyklut og magasinbørster er også greit å ha. Av og til brukes det også blyfjerner eller mantelfjerner, som regel Birchwood-Casey. Tetra eller Hoppes dri-lube for steder man ikke ønsker kliss og en av de ørten typene våpenolje andre steder. Til slutt rustbeskytter man med f.eks. Barricade eller Eezox på flater som ikke skal smøres.

 

Andre ting som er greit å ha er bremserens og kompressor for skikkelig vårpuss. Et av verktøysettene til f.eks Pachmayr eller Smith & Wesson er heller ikke dumt å ha liggende.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

WD40/CRC/Bremserens + trykkluft enten på boks eller kompressor er en genial kombinasjon når man skal renske mekanismene nede i selve rammen når det trengs, slipper man å plukke frå hverandre noe mer enn ved vanlig "feltpuss" + eventuelt skjefteplater, blir gullandes reint og får ut alle kruttkorn, støv og liggnande uten å sitte igjen med eit puslespill :roll:

Link to comment
Share on other sites

TakkTakk :) Bore Snake er bestilt, ser jo genial ut, liker ikke helt den bronsebørsta heller jeg...

 

Er fersk i vedlikeholds-gamet og lurer på om BoreSnaken skal smøres med Special Grease`n som fulgte med våpenet?..det blir vel bare gør?

Manualen viser at man skal ha en liten dæsj Special Grease på bronsebørsten når man drar gjennom løpet, og Bore Snaken erstatter vel denne børsta?...

 

En annen ting...har e dykkerflaske, med luftslange og blåsepistol...

Er det greit å blåse (med rel. lavt lufttrykk såklart) vekk støv osv fra kammeret når man tar små rengjøringer mellom hver skyting?....

Link to comment
Share on other sites

Kan kjøre på med noe oppløsningsmiddel som kan få virke litt, så er det frem med den gode gamle filla og dra igjen løpet til det meste er borte. Så pleier jeg å dra med snaken til det er blankt og fint... Ved mye blying (selvlader) må jeg innrømme at snaken har fått dratt noen runder fra munning og mot tønne/kammer :oops:

Så er det en runde med olje på plasser etter fabrikatørens spesifikasjoner.

 

En liten stivbørsta nylonsak og moderat trykk skal nok ikke skade for å ta bort det værste en gang iblant.

Håndkle er supert til å dra med seg det meste av dritt der en kommer til...

 

Snaken vasker du bare når du synes den er blitt møkkete nok...

Jeg drar med fille for å slippe å grise til snaken alt for mye :D

Link to comment
Share on other sites

Det høres litt suspekt ut å bruke grease i løp/kammer på et våpen man bruker jevnlig. Nitrosolvent er tingen, evt en flytende rustbeskytter etter pussing, som man kan fjerne ved å dra en pusselapp gjennom løpet før man skyter.

 

Det er to grunner til at jeg ikke bruker boresnake som eneste pussemiddel. For det første så fester det seg mye dritt til snaken som brukes om og om igjen i motsetning til lapper eller propper som man kaster etter bruk. For det andre kan man skade kroningen hvis man ikke drar snaken rett ut av løpet. Synes man det blir for mye gørr med børste og lapper finnes det "plastflasker" man kan sette på munningen for å samle opp overflødig pussemiddel og lapper/propper.

 

Trykkluft er helt kurant å bruke, men det har egentlig lite for seg å pusse pistol på banen med mindre man skyter så mye at man får funksjonsproblemer eller man skyter korrosiv ammo eller svartkrutt, som er en helt annen problemstilling.

Link to comment
Share on other sites

Det høres litt suspekt ut å bruke grease i løp/kammer på et våpen man bruker jevnlig.

 

Enig..

Spesialfett skal vel brukes, i små doser, på småsteder som blir varme når man skyter...sånn jeg har forstått det nå..

 

Kjøpte en fin en fra Stenvaag, X-TEND Våpenolje nr.1....skal være spesielt god for fjerning av blying i løp samtidig som den smører og fordriver fuktighet. Drar gjennom løpet med en pusselapp, med en dråpe av denne "oljen" etter hver skyting. Avslutter med tørr pusselapp.

 

Det virker som våpenet var enten skittent, eller oljet for mye fra butikk..fikk funk.feil allerede etter 50 skudd...men, etter å ha skrudd og rengjort for første gang funker den perfekt! Godt å se at ting fungerer.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Låner tråden litt:

 

Kjøpte meg en Ruger Mk3 brukt på Fredag. Veldig fornøyd med pris, ekstrautstyr etc.

Har ikke fått skutt med våpenet, men regner med det skal gå greit.

 

Skulle ta en Våpenpuss i dag, før jeg drar på Klubbstevne på Tirsdag.

Der fikk jeg meg ett ordentlig hakaslepp.

 

Våpenet er helt utrolig skittent, og det er noe skitt jeg aldri har sett før.

Det er liksom ikke størkna olje eller "sot".

Det er en litt hard, tykk grå smørje.

Den dekker alle kriker og kroker på pistolen innvendig, og det er tjukt i det.

I tillegg er det nok av det på utsiden av pitstolen. Tilogmed på siktene finner jeg mett i dette skitet.

 

Jeg forstår ikke hva det er. Det virker nesten som grease med klumper i.

Det går jo bort med pussing, men det tar umettelig med tid.

 

Bilde1:

http://imageshack.us/photo/my-images/534/20110925151457.jpg

 

Bilde 2:

http://imageshack.us/photo/my-images/819/20110925151506.jpg

 

Bilde 3:

http://imageshack.us/photo/my-images/43/20110925172422.jpg

(Dette var de 6 første "trekkene" med en liten pinne, det var MYE igjen)

 

Er det noen som kan fortelle meg hva dette er? Pistolen skal, i følge selger, være skutt kun 500skudd.

Den har lugget på en Politistajons en liten stund, men kan vel ikke se at de tilfører noe sånt jævelskap for å holde den "smurt".

 

Somsagt, er fornøyd med kjøpet, og når den er ferdig pusset blir den fin, men lurer fortsatt på hva dette "gunket" er.

Link to comment
Share on other sites

Heeeeelt normalt. Mk1-2-3 er skikkelige møkkapistoler, spesielt med lyddemper på tuten. Det er rett og slett bare kruttslam, kanskje litt bly, blandet med litt for mye olje. Vil ikke ta stilling til om detblir såpass møkkete med bare 500 skudd, men dersom det er 500 skudd med Remington ammo så vil jeg ikke se bort i fra det, heller.

Link to comment
Share on other sites

Det beste rensemiddelet er faktisk Lampeolje, noe jeg har brukt i mange år. Jeg har ei plastverktøykasse med 5 liter olje stående, der jeg legger hele våpenet nedi uten skjefte. Etter noen timer er det som nytt. Jeg har ei tannbørste i tillegg for å ta krikrer og kroker. Bare prøv å spraye lampeolje på bilsida di om den har asfaltprikker. Jeg skal love deg at du blir overasket.

Link to comment
Share on other sites

Mye bra tips her, takker !

Hoppes nr 9 er så vidt jeg vet ikke å få kjøpt lenger. Var på jakt etter den ene og alene pga. den gode lukta - men ingen hadde den eller fikk bestilt.. (Tror også det finnes bedre typer nå..?)

Luft på boks er interessant - og like så lampeolje.

 

Jeg lærte av en svært kompetent 1911-mann å bruke sagkjedeolje på absolutt alle flater som går mot andre flater på 1911-pistolen, 45 Acp. Tror konsistensen på sagkjedeolje er bra på 1911-våpen..? Jeg bruker også dette på rørtanga mi, Benelli - og har hørt at Hämmerlien ikke tåler olje overhodet - før det blir feilfunk..?

 

Spørsmål: Hva med å bruke Autosol for rensing av løp innvendig, noen som vet noe om dette?

 

Rugeren i tråden her ser ut som har gått med CCI-ammo - CCI'en skitner vel absolutt mest til av all 22-ammo?

 

Mvh Finkel

Link to comment
Share on other sites

Jeg gikk igjennom en eske med div pusseutstyr etter min far i dag , jeg har hatt den stående i sikkert 10 år, der fant jeg jaggu en uåpnet flaske med Hoppes Nitro Powder Solvent Nr9, og vips så kom alle gode barndomsminner tilbake når korken ble åpnet, lurer på om det er mulig å lage en aftershave med samme lukt :lol:

Link to comment
Share on other sites

Tetragun sine "wipes" synes jeg er geniale til å tørke bort fingermerker, krutslam etc (isteden for tørkepapir og pusselapper ved tvortes puss).

Legger igjen en oljefilm (genial på våpen som skal ut i regn), så jeg bruker å wipe over alle våpen når jeg legger de i skapet (= null rust).

Når jeg tar jaktrifla eller en revolver er det bare å å springe ut i regnet, enten det er på jakt eller i feltløypa. :)

 

Det beste er at det har blitt så enkelt å tørke over våpna, at nå blir det faktisk gjort.

Har en stående på benken, og en liggende i veska for påkommende tilfeller på stevner (som i går).

 

 

P.s. Boresnakes skal vaske i maskin (i vaskepose) med jamne mellomrom. :wink:

OBS! Pass på å dra snora rett ut løpet (ser det er nevnt lenger oppe, men dette er ekstremt viktigt), da det ikke skal mye skjevdraging til før en har ødelagt (slipt skjev) kroningen om der er litt skitt på snora (og det er der normalt selv om man ikke ser det).

 

Jeg digger Boresnakes, men de må brukes med vett og forstand. Der er vistnok kommet ut en ny versjon med flere bronsebørster på nå (er vel ikke å få her til lands ennå), kjekt om noen kan si i fra når den dukker opp i Norge.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Autosol har jeg liten tro på i denne sammenheng, Autosol er et polermiddel og ikke et middel som løser opp kruttslam og div på et våpen,

 

Brukte autosol på tønna til revolveren jeg endelig fikk hentet sist helg. Solventet klarte ikke ta bort kruttrestene, ikke heller våpenoljen selv om disse midlene fikk virke i noen timer hver. Med autosolen gikk det enkelt og få bort kruttrestene som er fra sist vinter eller enda eldre.

Men det er jo som du sier ett polermiddel og jeg ville ikke brukt det i pipa, men det tar kruttrester :D

Link to comment
Share on other sites

Da jeg solgt min MK2 (rustfri), så plukket jeg den i biter og vasket den med varmt vann og Zalo (så varmt jeg kunen får det ut av krana), og tørket den med føner etterpå. Så helt ny ut da jeg var ferdig. Deretter oljet jeg fjærer og glideflater forsiktig. Glideflatene førket jeg av etterpå siden jeg bare ønsket en beskyttende film, smøring fikk neste eier sørge for. Kjekt med en tannbørste. Er ikke så mange fjærer i en Ruger, og mistenker at de er laget av stål som ikke ruster lett alle sammen. Bare får det ordentlig tørt, så er denne metoden grei. Blir utrolig mye dritt i avtrekkermekanismen på disse.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Hvor kjøpte du carbon cutter, og hva er selve merket? Break-Free?

Jeg googlet det for deg, og merket er Slip2000. Jeg kjøpte mitt glass hos en kar som hadde stand på Rena i 2006, men jeg tviler på at han fortsatt er der. Det ser ut til at den norske importøren er Taylor Outdoors. Produktet har for øvrig skiftet navn til Carbon Killer, og det selges også av bl.a. Midway.

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye olje og hvor skal den brukes på en pistol 9mm.

 

Hvilken olje anbefales...?

 

Glock - ingenting omtrent. er video på youtube. 3 dråper på sleide, 2 dråper på løp, 1 på ramme.

 

1911 så er det på alle glideflater.

 

Olje som anbefales er RHT speed metal :) Den er dritbra.

Link to comment
Share on other sites

Har faktisk ikke tatt meg tid til å lese tråden -- men hvis du finner noe som passer gjennom løpet - og i tillegg renpusser magasin/krinkelkroker med en tannbørste, og legger en dråpe olje på blankslitte deler - skal du ikke være langt unna et greit og funksjonellt våpen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...