Jump to content

SAUER-tråden, for Sauer-eiere


skyttern 6,5

Recommended Posts

Nei har bare tørket rent på løse deler for så å smøre de opp igjen, har plukka fra hverandre alt på børsa men avtrekket holder jeg meg litt unna;) Nei har heller ikke justert noe.

 

mye små deler så kansje best og overlate jobben til noen som kan det;)

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som den trenger en justering. Hvis du føler at det er helt utenfor din komfortsone leverer du den inn til en sauer servicesenter og får de til å justere den. Det er enkelt når det gjøres i rett rekkefølge.

 

Sent fra min Nexus 7 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Demonterte hele match avtrekket i dag. Gikk helt greit, bare å holde tunga rett i munn og huske hvor alt skal;) Renset og smurte opp alt, det gjorde susen.

 

Men over til noe annet, sikringen.

 

Den skal i følge Sauer være lydløs, gjelder det match avtrekk og?

Sikringen bråker noe helt forferdelig.

 

(Gjorde det før jeg plukka på det også)

 

Noen som har vært borti det?

Link to comment
Share on other sites

Du må holde igjen sikringen med tommelen på oversiden når du avsikrer. Da skal den være helt lydløs, ellers er det noe galt med den. Den lydløse sikringen var hovedgrunnen til at jeg bytta Blaseren i en sauer 202.

Link to comment
Share on other sites

Snakka med de nå, er nok som du sier Hansen.

 

Tørr er den ikke for jeg smurte opp alt i går, men Heelt feil viskositet på oljen jeg brukte;)

 

Edit: Lurer på om oljen på slutt stykket har kommet seg ned i avtrekkeren og løst opp det seige fettet/oljen...sånn over tid selfølgelig.

Link to comment
Share on other sites

Var hos Landrø og fikk en dæsj med veeldig seig olje til sikringen, nå er det lydløst igjen=)

 

Men når man har løst ett problem dukker det opp ett annet.....

 

måtte skru ut sett skruen som sitter forran avtrekket, den for justering av avtrekk's vekt.

 

Skal ha 1kg på avtrekket, hvordan går man frem for og få til dette?

 

prøve seg frem med avtrekk's lodd eller kan man bruke momment nøkkel på skruen og få den vekta man vil ha? feks 5nm=500g osv.

 

Og til slutt er det nødvendig og sette inn skruen med locktite igjen? så det var rester etter blå locktite der..tipper 243?

Link to comment
Share on other sites

Det måtte jo komme før eller siden, vi som har Sauer har lenge kunne bruke låsestykker fra utskutte Sauer piper, til å montere nye løp i. Nå har det samme kommet for Magnum, men her er låsestykket nylaget. Sitter her med to løp. Det ene er i 358 Norma Magnum og det andre er i 308 Norma Magnum. Har ikke kommet meg på bane enda, men satser på neste uke

Link to comment
Share on other sites

Hei godtfolk. Lufter en "idiotisk" tanke jeg har hatt ei stund her, og undres hva andre mener og gjør.

Har seriøst begynt å vurdere en str 200 i 6.5. Så langt høres alt fornuftig ut vet jeg. Denne har jeg tenkt å bruke til DSF (syns det er morro med diopter, savner skiskytinga...) som den er. Så begynner galskapen. Om jeg skal ha en sånn, så vil jeg også ha en Ssg 3000 stokk, til type blink osv, OG en stokk til type GRS/KKC el.l. til jakt, men da med ei lett pipe i .308.

Blir dette altfor mye sirkus med bytter av stokk og pipe i alle retninger, eller er dette noe noen av dere gjør. Har andre rifler i dag som jeg mest sannsynlig kommer til å beholde og bruke til jakt, så det blir ikke eneste.

Er bare veldig lysten på en "tack driver"...

Link to comment
Share on other sites

Er KKC en mer solid stokk og tåler bedre bytte, er det derfor du anbefaler den?

Kostnadene er jeg klar over, er ikke akkurat billig SSG3000 stokken heller.

Men tenker at kvalitet koster, og er lettere å få solgt seinere. Må uansett ta ting litt etterhvert.

Noen ankepunkter på hyppige stokk og pipebytter?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Grs har en liten adapter bak i kassa som bakre skjefteskrue festes i. Adapterer må bort før man kan benytte andre skjefter derfor blir det litt mer knot å bytte fram og tilbake mellom feks GRS og McM. Kkc benytter ingen adapter derfor blir jobben litt lettere. Begge to er gode stokker så du kan ikke gå feil der.

 

Sent fra min Nexus 7 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Noen som har erfaring med tofot på Sauer? Har en sauer 202 classic i 6,5x55 som jeg gjerne skulle hatt tofot på. Er den eneste muligheten og bore hull i stokken og sette på ordinære remfester eller finnes det noen adapter eller lignende som passer på sauer sine remfester? Noen som vet om firmaer som lager tofoter som passer akkurat til sauer?

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet hvorfor 2 like våpen (202 XT Synth .308w) blir levert med to forskjellige avtrekk? Riktignok så er de kjøpt forskjellige steder, men skulle tro de var like for det.

Når vi sammenlignet avtrekket så viser det seg at den ene har kryp og den andre (min) er uten. Selve avtrekkerbøylen ser også forskjellig ut bak avtrekket v/ justeringskruen.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke kryp men trykkpunktet du kjenner. Det er en kjempelett dødgang før avtrekket blir plutselig kontant og da går skuddet umiddelbart? Som Hansen Deluxe skriver er dette et match avtrekk og min klare favoritt til all bruk også jakt. Et slikt avtrekk er lettere å justere helt perfekt uten å være redd for at skuddet kan gå for tidlig(på Sauer i allefall) derfor mener jeg at det er et trygger avtrekk.

Link to comment
Share on other sites

Blir en av de levert som standard eller kommer det litt ann på dagsformen til leverandøren? Vi er 2 stk. som kjøpte samme sauer uten å spesifisere avtrekket. riktignok så ble de kjøpt med en ca 4 mnd. mellomrom og fra forskjellige butikker.

 

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Noen som har erfaring med tofot på Sauer? Har en sauer 202 classic i 6,5x55 som jeg gjerne skulle hatt tofot på. Er den eneste muligheten og bore hull i stokken og sette på ordinære remfester eller finnes det noen adapter eller lignende som passer på sauer sine remfester? Noen som vet om firmaer som lager tofoter som passer akkurat til sauer?

 

Jeg bruker tofot støtt og stadig. Det vanlige er vel å sette inn et ekstra remfeste, men jeg valgte en litt annen løsning.

Har også en 202 classic, men fikk tak i et brukt jaktmatch-skjefte. Fikk børsemaker til å frese et spor på undersiden av jaktmatchforskjeftet og legge inn en slik skinne som er på 200 STR (dog svarteloksert). Dermed setter jeg på versapod i skinnen på et blunk, jeg kan flytte reima frem og tilbake, bruke håndstøtte osv. Synes det er en fin løsning, og siden jaktmatchforskjeftet er bedre å holde i enn classic-forskjeftet så blir det til at classic-forskjeftet ligger i hylla hele tiden...

Tror faktisk at det er mulig å bestille dette originalt også, da til Wolverine-utgaven.

Link to comment
Share on other sites

Har du hørt med Magne Landrø ?

Nei. Jeg har hørt med Hans Kristian Wear.

De har levert et parti med løp fra s&l tidligere, som nå er utsolgt. får visst ikke nye løp fra disse, men han håpet å kunne levere løp fra shilen, lilja e.l seinere.

OBS: dette er 200str løp! kan sikkert få tak i 202 løp som er stempla sauer, men hvis jeg slipper unna med 3000,- for et shilen løp så gjør jeg gjerne det!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Tenkte i år som åra før, at jeg skulle bruke ferdiglada lapua mega i elgjakta.

 

Men det ble ikke så enkelt i en ny 202. Totallengda på skudda er såppas kort, at jeg ikke får matet de skikkelig opp, de butter kun imot. Kaliberet er forøvrig 308. (jeg har såklart riktig magasin)

 

Noen flere som har opplevd problemer med dette?

Link to comment
Share on other sites

Har ikke totallengde på patronene her.

 

Det virker å være en liten millimeter i "dødgang" når magasinet er på plass, om jeg presser opp magasinet mens sluttstykket føres fram går det helt fint. Men ved et raskt oppfølgingsskudd på jakt blir det jo litt tungvint å måtte tilbake med handa for å presse opp magasinet :roll: Har sendt melding til selger, spent på svar. (har forøvrig et 5skudds-magasin til rifla, der mater det helt fint av seg selv)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...