Jump to content

SAUER-tråden, for Sauer-eiere


skyttern 6,5

Recommended Posts

Det finnes alternativer som er lavere enn det der.

 

Men det er litt mer krevende å få montert sikter med skinne lavt, men det går an.

 

Nå mener jeg det er umulig uansett å få en kolbe som er tilpasset åpne sikter til å passe til kikkertsikte uten noen form for kolbekamforhøyer.

Link to comment
Share on other sites

Amerikanske montasjer er rett og slett ikke pene nok til å stå på et så pent våpen som en Sauer 202

 

Er enig i at qr ikke er det fineste som er å få tak i av montasje men det eksempelet ditt på bildet er noe av det jæv****ste jeg har sett på lenge :overrasket:

 

Forresten så skrudde jeg av qr montasjen på swaroen min her om dagen etter 3-4 år og kikkerten var like fin. Visstnok så er overflatebehandlingen på Swarovski i en klasse for seg i følge den lokale våpen pushern min.

Link to comment
Share on other sites

Sorry amatør. Men vakkert var det ikke :winke1:

 

Sitter forresten og vurderer skinnemontert kikkert til den andre børsa mi (som jeg ikke kan nevne navnet på i denne tråden :lol: ) men blir ikke helt enig med meg selv.... Sauern står ihvertfall uten kikkert nå og det kan ikke fortsette særlig lenge....

Link to comment
Share on other sites

Takk! :) Børsa gir meg en skikkelig godfølelse, sjøl uten ha skutt, håper at følelsen kun blir større ved bruk.

 

Angående kaliber så gikk jeg ned ett hakk fra .308 til 6.5x55

 

Synes så langt stokken virker veldig bra for meg som er rechts og har "normalt" store hender også, men det gjenstår jo litt skyting før man kan si noe sikkert. Veldig uvant å gå fra rettrekker til vanlig boltmekanisme, det må jeg si ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg må bare skryte litt av Outbacken min nå, og kanskje spesielt de stygge amerikanske montasjene :winke1:

 

Jeg skyter mye DFS med 200 STR, og har alltid ladet 9 gram sierra MK til 800 m/s med skytterlagskrutt. Dette er også trenings/ jaktfeltammoen til Outbacken. Jaktladningen av året blir å putte en 140 gr Accubond i istedet for matckula til sierra. Enkelt, billig og greit.

 

Illdåpen ble å teste samskytingen mellom matchpatronene og jaktpatronene. Jeg ville samtidig teste stabiliteten på hurtigmontasjene. De fire kikkertene jeg bruker på Outbacken er alle montert i Leupold QR montasjer. Jeg hadde med en Leupold 6-18x40 og en Zeiss Variopoint. Jeg har i tillegg en liten ultralight Leupold variant i ekstra lave montasjer ( måtte file litt på basen for å få den på) og en billigmodell av leupold som skal skytes inn uten demper.

 

Etter innskyting med Leupolden, skøyt jeg en accubond, ett matchskudd, en accubond, osv til jeg hadde skutt 3 av hver ladning. Jeg tok av kikkerten for hver gang. For testens skyld skrudde jeg til montasjehendelene i ulik rekkefølge og med ulik styrke også. Alle 6 skudd samlet på 15 mm. Om man ser bort fra det ene skuddet, ble 5 skuddssamlingen 10 mm. Accubonden samlet på 8 mm ( tre skudd).

 

Neste test var å teste samskytingen utover til 300 meter. Jeg testet begge kikkertene med begge ladningene, og byttet kikkert for hvert skudd. Zeissen traff litt høyere enn den skulle på 300 meter ( 2 knepp for høyt med begge ladningene) Leupold 6-18 traff rett på ut til 300, god samskyting med begge ladninger. Da er kikkertene merket godt fra 100 til 300 meter, og nullstilt på 100. Alt ligger til rette for noen testserier ut over ettersommeren.

 

All skyting er med en Hausken demper. Tidligere erfaringer er at disse to ladningene ikke samskyter like bra uten lyddemper.

Link to comment
Share on other sites

Hei, håper jeg kan låne tråden litt da jeg sårt trenger noen råd angående de forskjellige modellene.

 

Det står nå mellom en classic II og en classic XT, som dere da forstår er det stokken som gjør meg usikker på hva jeg vil ha.

 

Har vært å sett på trestokken classic II har flere ganger, liker meget godt utseende og hvordan stokken føles. (++ med kinnstykke) Det som trekker litt ned her er den ekstra prisen, og at jeg hører rykter om at fortreet har en tendens til å vri seg hvis den har vært utsatt for en skikkelig regnskyll (ikke usannsynlig med mitt bruk). Noen som har opplevd dette? Må stokken oljes ofte for å holde den ved like?

 

Har desverre ikke fått sett særlig mye på XT-stokken, men fra det jeg husker var denne uten kinnstykke men med montecarlo-utforming slik som classic II, stemmer dette? Er det denne som også sitter på outback-modellen?

 

Har desverre ikke fått prøvd rifler med påmonterte kikkerter, kan dere si meg om montecarloen er tilstrekkelig for å få øyet linjert skikkelig med kikkerten? Det blir mest sannsynlig EAW-montasje hvis jeg kjøper, noen som vet om denne er tilstrekkelig lav? Liker å få linjert øyet skikkelig med kikkerten :winke1:

 

Lurer også på avtrekksvariantene som finnes, forstår det slik at en kombinasjon av snellert og direkte avtrekk kan monteres ved ønske. Er det noen som kan fortelle meg om dette systemet er noe anderldes i utformingen enn standardutformingen med direkte jaktavtrekk. Har kun sett på børse med direkte jaktavtrekk, liker avtrekket meget godt. Men kunne tenkt meg snellert hvis dette ikke ødelegger for avtrekket i uspent tilstand. :smile:

Er varianten like god som det direkte avtrekket når snellerten ikke er oppspent?

 

På forhånd takk for svar! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Fikk klådd litt på en Sauer 303 på en messe her om dagen...

Så nå sitter jeg å vurderer å bytte den ut mot en 202 outback 6,5x55 med hausken demper med nytt ytterrør og 2 par med leupold QR ringer, orginalt 3 og 5 skuds magasin. Har fått kappet løpet ca 5-10mm siden kroninga ble ødelagt. Har skutt ca 300-500 skudd med børsa. Hva kan jeg forvente å selge denne børsa for? Vurderer også innbytte så lurer på hvor mye jeg kan få, noen som har peiling?

Link to comment
Share on other sites

Slengte i veg 26 skudd i dag mot papp for å få skutt inn børsa. Grunnet litt spartansk utforming av anlegget (les: vinglete grankabbe), og i tillegg sviktende egenskaper som skytter, ble nok ikke skytinga med anlegg så bra som den helst skulle ha vært, men når jeg gjorde jobben fikk jeg til noen pene samlinger på rundt 20 mm, så det er absolutt en brukbar presisjon i børsa.

 

Skytinga uten anlegg foregikk sittende og alle dagens serier var veldig godt innenfor kravet til storviltprøva, men var absolutt ingen spesielt god skyting, så jeg gleder meg stort til å fortsette å trene å skyte med våpenet i tiden som kommer :)

 

Alt i alt må jeg si meg fornøyd med å ha fått et våpen som passer meg utrolig godt! Resultatene på skytinga står bare på forbindelsen mellom våpenet og bakkejorda, og det er jo godt å vite! Her gjelder det bare å trene mer ;)

Link to comment
Share on other sites

kolben skal trekkes til med 2.5 Nm moment, stemmer dette?

Nei! Du vil sannsynligvis kjenne at du har slark mellom kolbe og kasse med så lite moment. Du blander sikkert med 200 STR. 202 skal dras til så det henger, både bak og fremstokk. Løpsinnfestningen skal ha 4,5-5 med alukasse og litt mer med stålkasse.

Link to comment
Share on other sites

Jepp, men går stokkene om hverandre?

Nei, 202 har utsparing til sikringen bak tangen, mens (200 Euro) har sikring på/av henholdsvis foran og inne i avtrekkerbøylen. Mulig at fremre del av stokken (undertreet) passer, men ikke selve kolben.

Link to comment
Share on other sites

Måtte lete litt i "papirene" :wink:

338 win mag hadde jeg ikke stigningen på.

25-06 er utgått kaliber.

Samme er 6,5/284 (stigning 9").

 

 

Har en 300 wby mag synes det var litt rart med 1/12" stigning, må sjekke om Barnes 175 LRX forsatt er stabil på 300m+. Takk for info Hansen Deluxe.

Link to comment
Share on other sites

Veldig fornøyd med min nye sauer outback .223 med synchro stokk og zeiss Victory HT 3-12 med kulebanekompensator.

Første turen på jakt var forrige søndag der jeg tok denne røyen på 65 meter stående. :D Hadde jeg visst sauer rifler gjorde en til bedre skyttere skulle jeg kjøpt ny rifle for lengst. :lol:

 

c1pyZTNt.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bestemt meg for å kjøpe en 202 Classic xt med demper til rådyr, bever, rev og kanskje gås ! Det jeg ikke greier og bestemme meg får er kaliberet :? Har lyst på enten 22-250rem eller 243win, noe hjelp på veien :?:

 

Ps: lader ikke selv, men er i startgropa får å begynne.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...