Jump to content

Lager meg "mobil" jaktbu/åtebu på paller! Ferdig


Mads

Recommended Posts

Da har jeg fått isolert veggene.. er så tropevarme så jeg orker ikke mere i dag.. Blir nok isolasjon til taket også, så da blir hele fordømte bua isolert :lol:8)

 

da blir det å kjøre ned sponplatene en dag, også lage gluggene og tilpasse døra litt så er den ferdig;)

Link to comment
Share on other sites

Bare en kommentar til den ene glugga. Den som står helt inn til veggen. Om du ikke er links-skytter vil det bli vanskelig for deg å "følge" dyret om det beveger seg til høyre. Du står i utgangspunktet klemt inn i hjørnet. Da har du liten frihet til å dreie enda mer, visst du forstår?

 

Ville plassert glugga mer inn mot midten av veggen om det er mulig.

 

Ellers flott prosjekt.

Link to comment
Share on other sites

Bare en kommentar til den ene glugga. Den som står helt inn til veggen. Om du ikke er links-skytter vil det bli vanskelig for deg å "følge" dyret om det beveger seg til høyre. Du står i utgangspunktet klemt inn i hjørnet. Da har du liten frihet til å dreie enda mer, visst du forstår?

 

Ville plassert glugga mer inn mot midten av veggen om det er mulig.

 

Ellers flott prosjekt.

 

Skjønner hva du mener, men kommer ikke til å endre på noe. Den får stå slik den er nå siden jeg har fått gjort så mye på den så er dette noe jeg måtte ha gjort tidligere.

Link to comment
Share on other sites

Se der ja! :D Blir bra det der skaudun.

Lagde ferdig døra og ei glugge i går, fikk isolert den ene glugga og døra, samt at jeg kledde igjen den 3. glugga og isolerte der istedenfor.. Den ble totalt ubrukelig når jeg fikk tenkt meg om ;):lol:

 

Så skal ut nå snart og lage den siste glugga samt og isolere resten.. Da mangler jeg bare sponplatene, så er ikke mange timene igjen nå ! :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Dette er kjekt og lese om! Får masse ideer sjølv, men lagde meg ein jakt bu i sommer på ein traktor henger så det får holde med den. Er litt små fiks att utvendig og innvendig att, men tar meg god tid :smile: Har ikkje brukt den i høst men kommer nok til og bruke den ein gang. kan legge ut bilder vist eg får det til, vist det er nokon som ønsker det.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nå er det på HØY tid og få ut bua og få "slengt" ut no åte... Har bare utsatt og utsatt det hele tiden, men i dag fikk jeg kjørt ned platene.. :mrgreen: Skal en tur på harejakt imorra før jeg får gjort den ferdig :P Ble litt ymse denna bua, men mer enn bra nok til hva jeg skal bruke den til regner jeg med :D

 

Fine buer folkens. Skal få lagt ut bilde når jeg er ferdig. Ble et par ymse løsninger på dør og slikt, men det holder vel :D

 

Gleder meg til å få komme igang med åtejakt nå! Nå gjenstår det bare å finne ut hva jeg skal bruke som belysning, noe må det vel gå an og få til :D

Link to comment
Share on other sites

Du ville nok fått bedre utnytte av fuktsperra hvis du hadde lagt den på innsiden, eller bare valgt og ikke brukt plast. Siden den ikke er pustende så blir det feil og legge den på ut siden av isolasjon, men da vet du det til du skal bygge neste bu ;). Men du merker sikkert ikke så store forskjellen.

 

 

 

då var endligt dagen her. her kjem bildene mine! skal prøve vertfall :D

 

P1010101.jpg

 

P1010100.jpg

 

P1010099.jpg

 

P1010098.jpg

 

P1010097.jpg

 

P1010096.jpg

 

P1010093.jpg

 

P1010092.jpg

 

P1010088.jpg

 

P1010084.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ja da er endelig bua ferdig, gjorde resten i dag.. Her er no bilder. Skal ha den ut nå en dag med det første regner jeg med, så får tru jeg snart får skutt første reven min på åte i år! Aldri skutt rev på åte, men hijakt.

 

Det er sånn den står her hjemme bak huset..

20111211_152150.jpg

20111211_152133.jpg

20111211_152119.jpg

20111211_152042.jpg

 

Ble litt ymse.. Men får vel jakta åte der for det regner jeg med, hehe.

Lurer bare litt på hva jeg skal bruke for å holde varmen inni der..

Har luker altså på den åpne også altså, men den lå inne i bua akkurat da.

Link to comment
Share on other sites

Mads. Jeg brukte i mange år telys til å varme opp bua mi. Ei skifer plate med 6 telys, og så ei litt stor blomsterkrukke(kjeramisk) over. I løpet av 10 min er den så varm at du ikke klarer å ta på den! I de kaldeste periodene brukte jeg 2 slike krukker. Ble 10-12 varme inne når det var 15 blå ute.

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg vet at de avgir fuktighet. Men jeg prøvd de både i begge båtene mine og på hytta, og jeg merker ingenting. Men, man må ha lufting, det står det på de/i manualen. Men jeg fikk den ene fra en på jobben, og han sa det ble for fuktig i hans båt, men den var nok tettere enn mine inni :)

 

Uansett, med en sånn så blir det så varmt at man må lufte, iallefall i en sånn liten bu. Og, det blir jo ikke regnvær inni der, så mye fukt blir det ikke. Det kan jo høres slik ut når folk skriver det blir fuktig. Nesten så vannet renner nedover veggene :) Det blir det ikke :)

 

Og man kan grille pølse på de ved å holde grillpølsa foran varmeelementet. Det går dårlig med telys :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hehe, ser ut som en utedass :)

Kjempefint. En liten varmekilde ala gassovn så er du klar

Tenkte på "veslehuset" jeg også, da jeg så den. (Eller, ser at et annet nick har åpnet en tråd her om ei "Furtebu".)

Og at den hadde veltet i vinkastene i siste bilde over, men det hadde den nok ikke (ennå). Tror den bør være styggtung i bunnen, eller barduneres hvis den står i vindutsatt åpent lende. Tung i bånn hvis jegeren er av den typen som ikke går mye, Tenkte mest på veltefaren når "dassen" ikke var i bruk.

 

De viderekomne jegere lengst oppe i mitt dalføre sitter i sine biler og nyter mat og drikke, snakker med oppsyn for å få vite hvor flokken er, og så gå noen skritt og felle reinen.

 

Men her er det vel snakk om revejakt? Gluggjakt fra medbrakt glugg på pall?

De viderekomne jegerer kan kanskje sette seg opp ei slik bu, hvis det ikke er mulig å kjøre bilen helt frem til jaktfeltet?

 

Kunne trengt et slikt krypinn noen og enhver:

- kan et slikt krypinn settes opp i et jaktterreng kun etter grunneiers tillatelse?

- hva med andre jegere i valdet, kan de bruke denne bua?

- kan andre jegere/eller friluftsintersserte, skal vi si, legge ned veto mot slike pallebuer?

- hvor lenge kan en slik bu stå uten at den oppfattes som permanent bygning?

- blir en pallebu ikke regnet som meldingspliktig hvis den bare har et grunnflate på la oss si 1,5 - 2 kvadratmeter?

- og andre ikke-jagende, friluftsinteresserte, kan de avbenytte bekvemmelighetene?

- kan begrepet utvides til å gjelde "Moelvenbrakke" -lignende byggverk på hjul?

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg vet at de avgir fuktighet. Men jeg prøvd de både i begge båtene mine og på hytta, og jeg merker ingenting. Men, man må ha lufting, det står det på de/i manualen. Men jeg fikk den ene fra en på jobben, og han sa det ble for fuktig i hans båt, men den var nok tettere enn mine inni :)

 

Uansett, med en sånn så blir det så varmt at man må lufte, iallefall i en sånn liten bu. Og, det blir jo ikke regnvær inni der, så mye fukt blir det ikke. Det kan jo høres slik ut når folk skriver det blir fuktig. Nesten så vannet renner nedover veggene :) Det blir det ikke :)

 

Og man kan grille pølse på de ved å holde grillpølsa foran varmeelementet. Det går dårlig med telys :mrgreen:

 

Høres nesten ut som at jeg kommer til å kjøpe en sånn ovn etterhvert, for å være sikker når det blir for kaldt :mrgreen:

misunner dem som kan sitte i garasjen i 30 varmegrader i tskjorta og jakte åte jeg :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det blir gørrvarmt med en sånn gassovn inni den vasle bua. Men den er jo justerbar selvfølgelig. En liten gassboks holder i mange timer hvis man ikke kjører full fres. Og på full fres blir det for varmt uansett.

 

Her ser du to slike i båten når jeg er på tur nedover Oslofjorden, i Oktober i fjor. Og jeg brukte en i snekka mi på sensommeren + i snekka til hyttenaboen. Han har en slik gassovn nå :) Du ser den ene med ryggen som er svart + en rød til høyre. den røde er sånn billig til 300-350kr. Den svarte koster litt mer, men slår seg av hvis den velter og hvis det blir for lite oksygen i rommet.

 

Link to comment
Share on other sites

Satt 4,5 time i går så reven 2 ganger, dette var ikke mange timene etter jeg satte ut bua, så det reven var litt skeptisk til bua enda. Skal ut nå snart igjen. TK70 er like rundt hjørnet, har bestilt meg varmeovn lik som D52 nevnte og nå blir alt bra :D Hehe.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da er jeg godt igang med "mitt" prosjekt på mobil åtebu, og denne skal kunne kjøres ut med scooter, så vekt er en viktig faktor å ta hensyn til.

Har brukt kryssfiner og lett reisverk, isopor og skruer. (spiker er bannlyst da den skal fraktes)

Bua skal være komfortabel for en person, og ha skytemulighet fra tre sider, det skal også være mulig å sove der.

 

Starter med gulvet, som er isolert med 5cm isopor, 6mm plate i bunn og 12mm oppå.

Målene her er B 122 x L 220 cm.

Har lagt to 2"x 4" som meier under.

Beklager bildekvaliteten. (mobiltlf)

 

Foto0086.jpg

 

Foto0087.jpg

 

Splitter opp ett 3" drensrør som skrues fast under meiene, varmluftspistol ble brukt for å få en fin bøy framme.

 

Foto0088.jpg

 

Deretter males golvet hvitt på undersiden.

 

Foto0089.jpg

 

Foto0090.jpg

 

Reisverk i 2"x 2" skrues fast med vinkelbeslag på plata.

 

Foto0091.jpg

 

Fem cm isopor som isolering blir brukt i hele byggverket.

 

Foto0092.jpg

 

Bruker 4mm finer i vegg inne og ute, (vekt er viktig)

 

Foto0093.jpg

 

Høyde på vegg er bestemt av platebredde som er 122 cm.

 

Foto0094.jpg

 

Bakvegg!

 

Foto0095.jpg

 

Sperrer lages og laskes med rester fra golvplata (12mm), vinkelen lages i 45 grader for mest mulig høyde innvendig.

 

Foto0096.jpg

 

Skrues på med vinkelbeslag mot vegg.

 

Foto0097.jpg

 

Isolasjon med 4mm himling under.

 

Foto0099.jpg

 

Har brukt 6mm plate oppå taket.

 

Foto0101.jpg

 

Hjemme en tur, da blir luker til skyteskår fikset.

Her har jeg stiftet 5cm skumgummi kledd med flis som passer inn i hullene.

 

Foto0105.jpg

 

Endevegg blir isolert og kledd med 4mm plate.

 

Foto0106.jpg

 

Foto0107.jpg

 

Skytelukene har jeg skrudd fast med gummi som hengsler, dette er rimelig lydløst.

 

Foto0109.jpg

 

Foto0110.jpg

 

Vel, det var så langt i byggeperioden, mere kommer etter hvert.

Bua skal primært kjøres ut på en scooterkjelke, men kan flyttes litt på meiene som er under.

Link to comment
Share on other sites

Da er jeg godt igang med "mitt" prosjekt på mobil åtebu, og denne skal kunne kjøres ut med scooter, så vekt er en viktig faktor å ta hensyn til.

 

Heyy :-), denne er skremmende lik et prosjekt jeg holder på med i disse dager. Hadde tenkt å lage en egen tråd, men har ikke blitt til det ennå.

Mange lager mobil jaktbu, men jeg har behov for en ultra-mobil jaktbu! Ikke fordi den skal flyttes så mye, men fordi det er vektbegrensninger da den (også) skal flyttes på slede og scooter. Mine opprinnelige planer er meget likt det du bygger her, men jeg så meg nødt til å forenkle endel, da vekten begynte å krype noget meget oppover.

Har du beregnet ca-vekt på ferdig produkt? Evt hvordan du skal få den på en slede hvis/når den skal fraktes "langt" ?

Meget, meget interessant post denne! :-)

Link to comment
Share on other sites

Hei vkil

Har ikke beregnet vekta, men jeg greier nå å løfte den opp på ei side alene uten å drite på meg. :mrgreen:

Tipper den blir rundt 200 kg ferdig, og så kommer sleden i tillegg.

Bua blir 20 cm bredere enn sleden, men skal legge inn noen plank gjennom på tvers.

Er føret godt kan en selvsagt slepe den på meiene som er under, men dette var ikke tanken egentlig.

 

Kommer med mer info og bilder etterhvert, så her er bare å følge med.

Link to comment
Share on other sites

Egil Den glugga di ser bra ut!

Skal snart begynne og planlegge åtested og glugge til neste år, må ha en til og ;) Men vurderer og bare lage et slik tårn som han Ole Mathias bruker i filmen "Revejakt" da han og kristoffer sitter i et tårn og jakter. Så slipper det å bli så jævla mye arbeid. Men er jo ikke umulig at jeg lager 2 glugger til til neste år, så har jeg noen og sitte i hele tiden :mrgreen:

 

Det som er genialt er jo og plassere tårnet slik som han Ole Mathias fra filmen "Revejakt" har gjort, 100-150m unna en låve som de har montert lys på. Men det en sku hatt var et tårn så en slipp og skremme alt på tur opp dit :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Var en liten tur å gjorde noen småting i dag også, monterte siste luka i skyteskåret...

 

Foto0111.jpg

 

Måla på disse er 35x20 cm, og bak 20x20 cm.

 

Foto0115.jpg

 

Har satt på en ventil for friskluft inn i bua, med plastrør i vegg og regulering innenfra.

 

Foto0112.jpg

 

Foto0113.jpg

 

Foto0114.jpg

 

Viktig at lukt ikke kommer ut å skremmer reven, så alt av åpninger eller sprekker blir tetta med sprøytelim.

Dessuten skal det ikke komme fukt til, så alt av plater er hele utvendig.

 

Foto0116.jpg

 

Foto0117.jpg

 

Mer kommer etter hvert!....

Link to comment
Share on other sites

Plater og skruer samt lim og beslag... opp mot fem tusen vil jeg tro.

Reisverket har jeg liggende da jeg har sagbruk, men det blir ikke store kostnaden.

Madrass og teppegulv har jeg og liggende å slenge.

I hovedsak er det finerplatene som koster.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...