Jump to content

Lager meg "mobil" jaktbu/åtebu på paller! Ferdig


Mads

Recommended Posts

Ja jeg fikk brukt den i en halvtime maks og nå funker'n ikke lenger ;) Det filteret i midten tar liksom ikke orntlig fyr.

For det første når jeg fikk den så hang håndtaket og slang det var ikke skrudd fast ;)

Men når den funka så varma den jo som faen! veit ikke hva mulighetene er for å få igjen noe nytt på noe slik jeg men...

Link to comment
Share on other sites

Da får jeg ringe dem på mandag. Ja den funka som snus vettu! måtte jo skru av ovnen etter 4-5 min :P

Deilig og ha det varmt å! har prøvd med nye gassflasker og alt men funker ikke.

 

Synd at det ble slik for den funka som faen, er godt og ha all ekstra lonk du kan få når du sitter midt i skauen i ei slik bu :D

Link to comment
Share on other sites

Oppdaterer her med noen bilder igjen.

Vindu og skyteskår får skodder som skal åpnes når bua er i bruk, har brukt gummi til hengsler som er skrudd og limt i øverkant.

 

Foto0118.jpg

 

Foto0119.jpg

 

Her er jeg igang med benken som er 180 x 70 cm, høyden er 35 cm.

 

Foto0122.jpg

 

Da er endeveggen med dør straks i boks...

 

Foto0123.jpg

 

Foto0125.jpg

 

Her har jeg limt inn ett plastrør for lufting i topp på endevegg, her skal det på ett rør litt over en meter.

Røret er 50 mm i diameter.

 

Foto0126.jpg

 

Røret kommer inn helt oppunder himlingen på innsiden, når det blir varmt inne vil luft strømme ut av røret, og frisk luft inn i ventilen over gulvet.

 

Foto0127.jpg

 

Detalj for å unngå nedbør og vann å trenge inn i røret.

 

Foto0128.jpg

 

Sånn blir det når en skal bruke bua, og når en drar kan en bare ta av røret og slenge det inn i bua.

Da snur en bare bendet så det peker ned.

 

Foto0129.jpg

 

Skal fortsette senere med skytebenk og andre små detaljer,.

Om noen har tips til noe er jeg takknemlig.

Link to comment
Share on other sites

Dæven Egil ! Måten du bygger den der på må jeg si er helt genial!

 

Skal du ha ovn inni der eller? Vedovn?

 

Ei slik bu går det jo an og overnatte i å :D Dra opp tidlig på dagen og kose seg i brakka til det er på høy tid med åtejakt og sove over og reise ned igjen dagen etter om du har den oppe på fjellet :D

Link to comment
Share on other sites

Vedovn nei, da tror jeg det hadde blitt badstue med 5 cm isopor rundt om... :wink:

Det jeg tenker å bruke er ei tom og rengjort malingsspann eller liknende, stikke hull nede og oppe for lufting, og brenne fire, fem

telys i slengen.

Har også en liten gassovn på 1000 W som kan være ok å benytte i starten for å få opp tempen i bua, og gass utvikler mye vanndamp så da kommer luftrøret i taket til nytte.

Du får bare følge med på tråden å se hva som kommer, skal oppdatere med bilder etter hvert som tiden går.

Har jobba litt nå i kveld og har ikke mye igjen, men det er for kaldt for malerjobb nå, så da blir det kanskje å sette opp ett presenningstelt med vifteovn for å få malt...

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg fikk brukt den i en halvtime maks og nå funker'n ikke lenger ;) Det filteret i midten tar liksom ikke orntlig fyr.

For det første når jeg fikk den så hang håndtaket og slang det var ikke skrudd fast ;)

Men når den funka så varma den jo som faen! veit ikke hva mulighetene er for å få igjen noe nytt på noe slik jeg men...

 

Var ute en tur i natt å prøvde ovnen for første gang. Samme problem med min. Den funket greit i ett minutt før det begynte å blafre i den og keramikken ble blå isteden for rød som den er når den brenner riktig. om jeg beveget litt på den funket det bra i fem sekunder igjen.

Etter mye bråk med tenning og bytte av flasker ga jeg opp. Det som eventuellt var av rev der hadde nok hørt meg for lenge siden :trist: .

Link to comment
Share on other sites

Husk at du må kjøre ovnen på fullt kjør til du har fått orntlig fyr på filteret i midten. Om den blafrer så har du antageligvis skrudd ned for mye eller for tidlig, du må la filteret i midten få orntlig god fyr før du skrur ned. skrur du den ned for mye så blafrer det.

Link to comment
Share on other sites

Har kun hatt den på fullt så det er nok ikke feilen. Har tatt den med hjem for å prøve den. bedre å sitte her å banne enn i bua. Problemet når den står å blafrer er at det kommer en plystrelyd i tillegg til blafringen så det blir en del støy i bua noe som sikkert ikke er noe fordel midt på natta. Ikke sikkert reven kan høre det men om den er så var som det sies er det et problem. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Har fått gjort ferdig åtebua nå, og i går ble den kjørt ut på plass.

Siden det har vert kaldt i det siste har "maling" vert problematisk uten presenningstelt, men med hjelp av dette og ei varmluftsvifte er bua blidt helt hvit.

 

Lemmene foran vindu og skyteskår er hengslet med gummi.

 

Foto0131.jpg

 

Innvendig er det kommet opp en benk med teppe på for minst mulig lyd.

 

Foto0133.jpg

 

Foto0134.jpg

 

Her er det satt på tau til håndtak rundt alle hjørner.

Har bare bora gjennom og knytt knute på innsiden.

 

Foto0138.jpg

 

Her er bua lasta opp på henger sammen med slede, scooter og en elgkalv...

Var noen som pekte og flirte da vi sklei gjennom bygda med denne doningen... :mrgreen:

 

Foto0141.jpg

 

Foto0142.jpg

 

Har laget en telysovn av en kakeboks, men glemte å ta bilde av den. (skal få gjort det senere)

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått bua ut på plass, og den har stått noen dager.

Åta er en elgkalv samt noe pellets som virker meget lovende, strødde ut litt fiskefor fra oppdrett.

 

Innflyttingsfest har jeg hatt alene nå ei natt, og i morgen natt fortsetter festen... :mrgreen:

 

Lovte å oppdatere med bilder av ovnen jeg laga for telys, så her kommer den:

 

Utgangspunktet er en kakeboks.

 

Foto0146.jpg

 

Har boret noen hull her og der, samt felt inn ett par blekkplater, og denne funker helt perfekt med telys.

 

Foto0145.jpg

 

Foto0144.jpg

 

Foto0143.jpg

 

Når det er ekstra kaldt har jeg også en ekstra telysovn av ei blomsterpotte i keramikk, denne står over ei gulvflis med 7-8 telys under, enkelt og funksjonelt.

 

Her er bua på plass bardunert med strammeband.

 

Foto0147.jpg

 

Å her er utsikten mot åta.

 

Foto0148.jpg

 

Å her nattens fangst... 8)

 

Foto0151.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jaggu bra Egil :mrgreen: Lager du en til på bestilling eller? :mrgreen: Neida, men ser jaggu fin ut den bua di. Grattis med både fin bu og rev.

 

 

Jeg sendte inn ovnen min til Marineshop for et par uker siden, siden den slutta og virke etter maks 25 min, og i dag kom det ny i posten.. Fikk ny på reklamasjon, så det var bra.. En sånn ovn er jo fin og ha om det blir glugge andre steder til vintern, som det kanskje ikke er strøm ;)

 

Siden jeg har fått ut bua mi så har jeg fått laga meg....... snøtak :mrgreen: Neida, fikk laga en "lem" over glugga sånn at det ikke blir så mye skygger og sånt :D

 

20120130_130659.jpg

Link to comment
Share on other sites

har bynt med mitt jaktbu prosjekt, blir på 240 x 180 og 150 høyde. 5cm isolasjon i tak og vegger. Bindingsverk med 22 lekter. Alt forborret og skrudd og limt.

 

03a785e5.jpg

Understellet med skiplast montert.

 

7f8ac71e.jpg

Skrur undersiden av gulvet. Vindsperre montert

 

f382bef7.jpg

Gulvet rettveien. 30 cm mellom lekter i gulv

 

f50a7d53.jpg

Isolasjon på plass

 

4c06935a.jpg

Plater ferdigskrudd

 

f675110e.jpg

Bindingsverker bynner og komme opp

 

de4237f6.jpg

Bakenden og døropningen

 

Forts. Følger :)

Link to comment
Share on other sites

Har ikke hatt all verdens aktivitet på åta de siste dager, og nå har jeg hatt bua hjemme en dag for noen justeringer.

Det dukker selvsagt opp problemer og småting som må rettes på på alle prototypeprosjekter.

Siden det skal være ei mobil åtebu har jeg også flyttet den til en annen lokalitet, der jeg har sett mye spor.

 

Det som ble gjort var at jeg monterte to meier med plastrør for bedre flyteevne, og drag så jeg slipper å bruke kjelke.

Kjelken gjorde at jeg måtte kjøre den saaaakte da den var meget ustø.

Satte og på ett beskyttelsesblekk i nedre kant for å unngå slitasje mot snøen.

 

Foto0162-Kopi.jpg

 

Foto0167.jpg

 

Til draget brukte jeg noen gamle støtdemperforinger for å få fjæring på det.

 

Foto0163-Kopi.jpg

 

Irriterte meg litt på lufterøret over taket som bråkte når det dryppet på topplokket, fikset med tec 7 og litt gulvbelegg.

 

Foto0164-Kopi.jpg

 

En annen ting med avtrekk fra varme omgivelser er problemer med kondens, derfor satte jeg opp ei trakt med flaske under lufterøret.

Over natten ble faktisk flaska nesten full av kondensvann.

 

Foto0165.jpg

 

Drag var noe helt annet når det gjaldt forflytting og hastighet i forhold til kjelke, kjørte faktisk opp i 60 km/t på ubrøytet veg i dag...

 

Foto0169.jpg

 

Her står bua nå, bildet er tatt fra der åta ligger. Skitt jakt!

 

Foto0171.jpg

 

,

Link to comment
Share on other sites

Da er min casa klar til bruk...

Ultra-mobil model beregnet for forflytning med scooter.

 

f967139c.jpg

Her med spesialtilpasset scootersleden som ryggsekk.

 

 

4454ea38.jpg

Her er den klar til transport.

 

Hvis det viser seg at "hoved-designet" fungerer, kan det tenkes at enkelte deler blir videreutviklet.

 

GØY!!!

Link to comment
Share on other sites

"En annen ting med avtrekk fra varme omgivelser er problemer med kondens, derfor satte jeg opp ei trakt med flaske under lufterøret.

Over natten ble faktisk flaska nesten full av kondensvann."

 

Mange som har dette problemet.. Især i rundt juletider! Tæheh :lol:

Link to comment
Share on other sites

Har fådd lagt vindtetting og ferdig og isolere, legger litt bilder till

 

c08c6e2a.jpg

Før isolering. Vinduer på 25 x 50 i mitten og glugger på 25 x 25 på siden

 

c8e07190.jpg

Vindtetting på plass med 15cm overlapping.

 

f96e9cd5.jpg

Plateslått. Litt dårlig lys til bildetaking.

Link to comment
Share on other sites

24c67428.jpg

 

Første strøk med maling. Laget innmaten til skytegluggene og sjært ut vinduene

 

c7995270.jpg

 

Lagt belegget ut.

 

e3e0a289.jpg

 

Listet gulvet innvendig

 

db1abdda.jpg

 

Malt andre strøket og listet rundt vinduer og skyteglugger. Laget og skyggesperrer over vinduer.

Link to comment
Share on other sites

...tror nesten jeg må sitere meg selv fra tidligere her...: Har du beltebil? hehe...

 

Du må legge ut video før jeg tror du røsker med deg den der bak en scooter! ;-)

Dog, min veier ca 180 kg med slede, og kjente knapt at den hang etter 4-takter'n min.

 

Flott bu!

Link to comment
Share on other sites

88cad9db.jpg

Tak listet.

 

18474fe3.jpg

Skyteglugger listet

 

e219f192.jpg

Dør listet

 

464cb437.jpg

Montert pakninger på selve døren og dørkarmen slik at man får dobbel sperre

 

e174d3ad.jpg

Montert vinduet. Fuget rundt hele.

 

Nu gjenstår det bare å liste rundt vinduene og montere inn ventilene.

Link to comment
Share on other sites

Da får jeg ringe dem på mandag. Ja den funka som snus vettu! måtte jo skru av ovnen etter 4-5 min :P

Deilig og ha det varmt å! har prøvd med nye gassflasker og alt men funker ikke.

 

Synd at det ble slik for den funka som faen, er godt og ha all ekstra lonk du kan få når du sitter midt i skauen i ei slik bu :D

 

Kanskje litt sent å si det nå, men oppdaga tråden først nå. Butan brenner ekstremt dårlig i kulde, så kan være der problemet ligger. Butan brenner visstnok dårlig fra 5pluss og nedover. Med de nye norske somrene har jeg til tider hatt problem med at gassbrennern har virket som den skal midt i juli. Er bl.a. derfor folk, som har peiling, sverger til multifuel eller lignende om vinteren.

Sørg for at gassflaska ikke kjøles ned merkverdig på veien fra hjemmet og til du skal fyre opp, så kanskje det blir bedre effekt. Også som andre sier, sørg for at elementet har varmet seg skikkelig før du skrur ned varmen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Gass er en fin brennkilde for den lager ikke farlige utslipp/eksos. Og den fungerer absolutt under 5 plussgrader.

 

Jeg har både multifuel og gasskokere fra Coleman. Bruker ikke multifuel inne.

 

Coleman leverer helårspropan som fungerer godt i kulda, ikke noe problem i det hele tatt.

 

Det er så mange myter ute å går, og gjerne fra de som "har hørt det av en kompis, som har en Onkel, som hørte at en kar i Tana sa at Pappan til naboen mente at...."

Link to comment
Share on other sites

Da fikk jeg endelig "jomfrureven" for bua mi!

 

(Suveren bildekvalitet med telefon i skumringa!)

f50193a2.jpg

En anelse korsrev.

 

Har blitt endel rev etter at bua ble satt ut, men ingen skutt fra bua før denne. Avsluttet sesongen greit med tre rev siste jakthelg, kun denne fra bua.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
  • 4 months later...

Har begynt å produsere hjortebuer av palle rammer og de funker kjempe bra.Bruker 9 karmer i høyden + palle....Litt maling,tak og dør av vannfast finer,3 vinduer laget av pleksiglass,noen plast lett presenninger og vips så har man en bu som er vanntett og tørr og klar til jakta....Vi bruker ca 7 timer per bu og kostnaden er vel på ca 1500 kr ...

20121124154724.jpg

20121124154736.jpg

 

Laget også en stor bu til hjortejakta til overnatting og posting!vi har seng og skikkelig isolering der (20cm)og en skikkelig Stressless så natta går fort... :wink:

18549810150269471810825.jpg

57628710151163364030825.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hei! jeg skriver til dere på dette emne, fordi jeg jobber med å prosjektere et lignende prosjekt. Jeg jobber med en mobil snekkerbu som er tenkt til å bygges på en Tysse-tilhenger. Jeg lurer derfor på om noen av dere kunne tipsa meg litt rundt det her med lover og regler når det gjelder bygging på tilhenger? Lover og regler om alt fra vekt, størrelser, bruk, frakt osv. Tips om byggningsmetoder tar også i mot med takk!

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Da var jeg omsider ferdig med min transportable åtejaktbu. Tok MYE lengre tid en planlagt.

Syntes EGIL sin bu var så genial at jeg lagde en kopi. Takk for god beskrivelse med bilder!

 

Legger ved noen bilder.

 

 

263wy8y.jpg

 

eq2ul0.jpg

 

Testtur. Var ingen problem å trekke selv i pudder!

2mds0g0.jpg

 

15pmla9.jpg

 

121vbwx.jpg

 

241a4c0.jpg

 

fuh5d.jpg

 

2wdyh34.jpg

 

2wej6mf.jpg

 

autemg.jpg

 

Skyteluke

1zf5mt.jpg

 

Veggfeste for skyteluke

2ntb3p3.jpg

 

 

Da var det bare å vente på jaktsesong!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...
På 20.7.2011 den 22.38, Mads skrev:

Da har jeg fått gjort litt i dag.. :D

 

Fikk laga gluggene i helt perfekt høyde så når jeg får på gulv så blir dette perfekt med tanke på skytinga også blir det 3 forskjellige glugger så jeg kan følge med fra alle kanter :D:D

 

Tror jeg kommer til å legge i noen "kubbinger" slik at jeg får stiva av alt mest mulig. Mangler et par stendere på veggen bak der som dere ser samt at jeg skal lage en glugge til på høyre hjørne (blir venstre når du ser på bildet). Så nå begynner det å ta litt form. Bare jeg får ferdig reisverket nå og får tak i isolasjon o.l så går alt av seg selv omtrent fremover :D

De små stenderne over og under de små gluggene er rett og slett for å få stiva av alt skikkelig :D

 

Bilder:

DSC_0266.jpg?t=1311193820

 

DSC_0265.jpg?t=1311193856

 Hvilke høyde  brukte du på bua

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...