Jump to content

Lager meg "mobil" jaktbu/åtebu på paller! Ferdig


Mads

Recommended Posts

Hallo. Har lenge hatt ønsker om å få satt opp ei bu som jeg kan jakte rev ifra, evt. åte om vinteren, og nå har jeg endelig fått begynt. Fant ut at jeg ville lage ei som står på paller, slik at jeg kan flytte de med traktoren, så de ikke står på et sted permanent. Kommer til å legge ut bilder under prossessen så får de som vil følge med :D Har tenkt å nå først få satt opp bua, har sett meg ut et par go'plasser som jeg vil ha den. Den ene ved et grasjorde hvor jeg har sett en del rev, så må bare høre med grunneieren først. Er litt usikker på om jeg vil ha den over bakken, eller bakken. Kommer til å kjøpe et camo-nett som jeg skal ha på framsiden av den så..

 

Endra navne på denne da jeg har funnet ut hvordan alt skal gjøres å har nå fått begynt.

 

Begynte i dag med å se på litt materialer jeg hadde lett tilgjengelig og da ligger det en hel haug med 2"x2" bak huset her, og grovere trenger jeg ikke siden det ikke blir store greiene. Fant fram 2 eu-paller og 6 LECA-steiner og la ut steinene slik at pallene ligger i bredden. Så la jeg ut bunnsvilene, og SÅ kom det j***a møkkaværet! Så da måtte jeg gi meg.

Så fikk ikke kommet lengre enn bunnsvilene :roll: hittil i dag, drev vel på i en halv time tenker jeg før regnværet kom.

Legger ut bilder i morra :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

1 pall blir litt i minste laget, vil jeg tro... Så vet ikke helt hvordan jeg skal gjøre det, om jeg skal lage pallen litt breiere, evt. lage den litt breiere og litt lengre..(?)

 

Ta heller og skjøt sammen to Europaller ved å tre 2"4" gjennom midten og bruk hullplater på 3 sider der pallene skjøtes sammen for å stive av. I tillegg legger du selvsagt et eller annet slags "golv" oppå pallene som stiver av ytterligere. Så er det bare å sette opp et solid reisverk på toppen, med skråtak.

 

Bygde en slik konstruksjon i vår for å ha flyttbart hus til noen griser jeg flytter rundt på nyrydda beiter oppi skogen her, tar hele greia på pallgaffelen og flytter den uten problem (fordel å ta den på lessapparatet for å ha mulighet til å komme over hindringer...)

Link to comment
Share on other sites

Takk for tipset. Begynte med bua i sta, det blir 2 euro-paller som jeg lager bua på. Fant ut at det andre blir for lite.

 

Om noen er interessert kan jeg legge ut bilder iløpet av prossessen?

 

Har bare fått satt opp pallene på leca-steiner i dag som bua skal stå på mens jeg driver med den, samt at jeg har fått på bunnsvillene. Drev vel på i snøtt en halv time før det j***a regnet kom!

 

Men som sagt - om noen er interessert i å se hvordan jeg gjør bua og hvordan den blir så kan jeg legge ut bilder underveis.

Link to comment
Share on other sites

:mrgreen: Har fått tak i noen sponplater nå også, som jeg kommer til å bruke innvendig på gulv og vegger, isolasjon får jeg eventuelt kjøpe et par ruller av, siden jeg vil ha den isolert, men ikke med mere enn 5cm pga den er såppass liten og kompakt kommer til å bli.

 

Har jobba ellers i dag så fikk ikke begynt før i 6- halv 7 tiden:

Slik den var da så var det kun de 2 pallene og bunnsvilene. Jeg fant ut at jeg ville stive av det mest mulig og tok derfor og snudde hele greia opp ned og la inni 2 2x2" under pallene slik at det ble stivet av så slapp pallene å gi etter eller lignende.

 

Når jeg hadde gjort det så tenkte jeg at mens jeg førstes drev med det så kunne jeg gjøre det ordentlig så da lagde jeg på enmåte ei "ramme" under på pallen av 2x2" som den skulle stå på+ at det stiver av enda mere. Det så da slik ut:

 

DSC_0259.jpg?t=1311020943

 

Så måtte jeg herse og dra den så jeg fikk den opp på Leca- steinene mine igjen som jeg lar det stå på mens jeg jobber med den. Så da var det bare å begynne :D Da jeg fikk den opp på leca-steinene var det altså bare bunnsvilene som var gjort.

DSC_0260.jpg?t=1311020276

(Aron lurer på hva i allverden er det jeg driver å prøver å lage :mrgreen:)

 

Så var det bare å kjøre på med reisverk. Brukte håndsag og hammer så gikk ikke så fort for seg(Kapp og Gjerde-saga står bak der på hogststabben men fikk den ikke til å funke før jeg var ferdig :roll: , men etter ei lita stund var første veggen oppe :D Også var det bare å watre opp og sette på skråsverter.

DSC_0262.jpg?t=1311020412

 

Så fikk jeg nesten opp vegg nr 2. Fikk da watret og satt på skråsverter på den så 20 minutters arbeid så er den veggen ferdig også.

DSC_0264.jpg?t=1311020663

 

Et siste bilde for denne gang.

DSC_0263.jpg?t=1311020715

 

Gleder meg til å fortsette på den så fort jeg har mulighet.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvem bryr seg vel om vater i en mobil jaktbu? :wink:

 

Artig prosjekt du har der Mads! I den bua får du helt sikkert mange spennende timer. Husk å lage skyteskårene høye nok hvis du skal skyte med kikkertsikte. Og lakk gjerne skyteskårene og området rundt svarte utvendig, da blir du ikke så lett avslørt når du åpner gluggen. Lykke til! :D

Link to comment
Share on other sites

Hehe. Var litt for fos når jeg begynte med det der tror jeg så da ble det bare slik. Er ikke så veldig skeivt heller.. :lol:

 

Ja blir morro når jeg får den ferdig.

 

Nei skal ikke isolere gulvet. Blir bare å legge spon på gulvet. Veggene derimot skal jeg isolere.

Fikk ikke gjordt noe i dag. Var ikke hjemme før halv 8 i kveld fra å selge jordbær :roll: 14 1/2 mil å kjøre èn vei til Fagernes så...

Prøve å få gjort litt i morra.

Link to comment
Share on other sites

Jepp får se hva jeg gjør :D Må få kjøpt inn noe isolasjon om jeg ikke får tak i noe ellers :D

Det er jo også grunnen til at jeg ikke vil ha bua mer enn akkurat så jeg får plass inni der for jo mindre jo lettere er det å holde varmen :D

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått gjort litt i dag.. :D

 

Fikk laga gluggene i helt perfekt høyde så når jeg får på gulv så blir dette perfekt med tanke på skytinga også blir det 3 forskjellige glugger så jeg kan følge med fra alle kanter :D :D

 

Tror jeg kommer til å legge i noen "kubbinger" slik at jeg får stiva av alt mest mulig. Mangler et par stendere på veggen bak der som dere ser samt at jeg skal lage en glugge til på høyre hjørne (blir venstre når du ser på bildet). Så nå begynner det å ta litt form. Bare jeg får ferdig reisverket nå og får tak i isolasjon o.l så går alt av seg selv omtrent fremover :D

De små stenderne over og under de små gluggene er rett og slett for å få stiva av alt skikkelig :D

 

Bilder:

DSC_0266.jpg?t=1311193820

 

DSC_0265.jpg?t=1311193856

Link to comment
Share on other sites

Nå er reisverket ferdig :D Så fort jeg får tid igjen så begynner jeg med taket.

Valgte å legge i noen kubbing for mere avstiving..

Valgte også å lage meg 3 glugger. Lagde èn på som er på "midten" som dere ser, også lagde jeg meg en glugge på hvert hjørne på 30x25cm.

 

Hvis jeg har nok lekter kommer jeg til å først legge vindsperre(duk), også stående lekter og liggende panel :D

Innvendig blir det duk i bånn, så lekter, så isolasjon og så spon. Ville ha spon på gulvet også pga det isolerer litt.

 

Ikke noe bilder i dag, men kommer i morra da jeg forhåpentligvis har fått lagt på tak-sperrene(mini-sperrer :lol:).

Litt usikker enda, men kommer til å bygge opp enten 10 eller 14cm i forkant for så og legge sperrene oppå for at taket ikke skal bli helt flatt.

Link to comment
Share on other sites

Det er bra :D

Bare å legge ut! Så fort det blir opphold begynner jeg med taket 8)

Var å fant ut hvor jeg skal ha bua i sted om jeg får lov av grunneier.. Gleder meg å få noe å jakte ifra! :D

Bra det er inspererende.

 

Edit: Kjøpte jaktskudd og to-fot i dag :D Har igjen 19 treningsskudd som går til innskyting og fininstilling(montasjene løsna så har måtte stramme dem og da fløtte treffpunktet seg). Så en revevalp ved 6tiden i dagtidlig, var jammen ikke store greiene! Gleder meg til jakta, nå 8)

Link to comment
Share on other sites

gode ting!

men ein ting, kor brei dør lagar du?

bilde kjem i morgo

 

120x55 om jeg ikke husker helt feil :)

Skal lage døra selv. Stenderne står på CC60 så er vel 55 brei og 120 høy. Veggen er bare 140 høy siden jeg ikke ville ha den så brutalt stor, men blir akkurat passe!

________________________________________

 

Lukene på gluggene er jeg ikke helt sikker hvordan jeg gjør enda, men lurer på om jeg kommer til å lage så jeg bare åpner den og skyver den til sidne, skal ihvertfall prøve å lage til luker som er så lydløst som mulig, slik at jeg kan åpne den når jeg ser reven på vinteren, så slipper det å være oppe hele tiden da det trekker mere..

Link to comment
Share on other sites

skjønner...

døra mi blir vel 60cm brei og 180 høg.

brakka blir 180 høg bak og 2m frammme, eg vil ha muligheten

til å reise meg å strekka meg om eg sitt for lenge.

eg skal ha at eg opner luker til gluggene og så har eg asfalt plater som eg kan åpne

å lukke på innsida.

Link to comment
Share on other sites

Ja :) Får se hvordan jeg gjør gluggene enda. Først få gjort taket så det er tett, så slipper det å regne inn i den og sånt hele tiden, er jo regn alltid her så... Blir å bruke parkett til bordtak som fattern har liggende i garasjen etter han jobba som parkettprodusent, men er mer enn solid nok det, så :D

Blir duk istedenfor asfaltplater hos meg, siden jeg ikke har asfaltplater.. Prøve å finne meg et skikkelig sted jeg kan jakte åte i vinter, så jg har tilgang på strøm slik at jeg kan evt. bruke panelovn og lyskaster :D

 

Prøve å få tak i en skikkelig godstol også, slik at jeg ikke blir helt møøør i røva etter et par timer! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Da er "taksperrene" ferdig. Blir 30 cm utstikk :) Hvordan jeg gjør gessheimen rundt bua får dere se, er litt vanskelig og forklare :D

Ikke fått gjort mye i dag, da jeg ikke har det jeg skal for å komme videre, så i morra reiser jeg å henter igjen noe parkett fattern hadde i garasjen til bestefar, så da regner jeg med å være ferdig med taket i morra og litt til, om været holder :roll:

 

Bilder:

Her ser du fra framsiden. Her er glugga som kommer til å stå rett mot jordet.

DSC_0272.jpg?t=1311453493

 

Her et skrått bilde, og nei det er ikke bua som er så skakk, bilde ble visst litt skakt. ;)

DSC_0271.jpg?t=1311453641

 

Måtte ta med et bilde av en skikkelig finskestøver :mrgreen: Klarte ikke å la være når han satt sånn og fulgte med hele tiden :mrgreen:

DSC_0273.jpg?t=1311453774

Link to comment
Share on other sites

oioi, ser du bruker justerte matr. og alt-

mitt er smock smock opp med ujusterte sjølvskåre 2x6 :)

kan sikkert sette nokre tonn oppå uten at det knekk :)

har fått reisverket og ordna til gluggene eg og.

skal opp å plate innvendigt og kle utv. veggane no i dag.

Link to comment
Share on other sites

Hehe :P Er håpløst når det sprutregner da og parketten ikke tåler vann.. Meldt fint vær i morra, så satser på å få gjort taket ihvertfall.. Har ikke alle materialene klare enda eller, men skal da sikkert få gjort litt på veggene i morra også..

Link to comment
Share on other sites

:D

 

Nå er bordtaket ferdig.. Kaste oppå litt duk nå så er taket ferdig..

Regner md å få gjort en del i dag, om jeg har materialer så jeg bare kan holde på :)

Håper det er nok duk til å dekke veggene også, hvis ikke blir det ikke noe vindsperre :? :?

Men men, går nok! :D

Link to comment
Share on other sites

Snart ferdig med å panelere 3 vegger nå :) Fikk ikke gjort så veldig mye mer enn litt mer enn 1 vegg pga jeg måtte plukke bringebær, og i dag har jeg jobba også klyppa plen. Men nå kommer det seg :D Synes det begynner å bli ganske fint også egentlig.

 

En dag når jeg er ferdig med jordbærsesongen skal jeg på Biltema og handle dørhengsler og hengsler til glugga, samt at jeg får stikke innom en byggevarebutikk og kjøpe et par pakker med 50mm glava plater.

 

Har ikke orka å tatt noe bilde nå, men nå begynner det å ta form.

Prøve å få lagt ut et bilde i morgen, da jeg antageligvis blir ferdig med kledningen om jeg får tid i morra :D

 

 

Og skaudun, hvor er bildene? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ja gleder meg til å bli ferdig jeg også. For tiden undersøker jeg hva jeg kommer til å bruke som åtebelysning sent på høsten/vintern pga jeg kommer nok ikke til å få tilgang på strøm der hvor jeg har bua.

 

Mangler å kle 1,5 vegg ca med panel men har ikke gjort noe i dag har plukka bringebær :mrgreen:

 

Men mangler bare litt pappspiker nå så, fattern fant igjen noe takpapp som jeg skal bruke ;)

Link to comment
Share on other sites

eg er ikkje ferdig med mi bu, nett komme att frå ein festival tur og kjenne

eg skulle hatt ei bu so eg kunne sont mi straff og blitt ferdig med da :)

 

manglar ei takplate eller så er eg ferdig med bua. har spikra gluggar men manglar henglser til

desse eller så skulle den vøre plassert ut i terrenget.

ska få lagt ut bildena i løpet av helgo!

Link to comment
Share on other sites

Hehe :D Tenker jeg kler ferdig veggen og legger duk og "mini bjelkelag" så det er klart så jeg bare putter inn isolasjon alle steder :P

 

Kanskje jeg snekrer gluggene også..

Mangler bare noen pappspiker så jeg får festa takpappen nå så er ihvertfall taket ferdig ;) Er ikke mye igjen nå.

Link to comment
Share on other sites

Da er det på tide med en bilde-oppdatering.

Fått gjort litt i det siste nå da:D Over helga blir det å ta seg en rundtur å få tak i manglende altså : isolasjon, isolasjonskniv, pappspiker.

 

Her ser du glugga som blir på enmåte "hovedglugga", som kommer til å stå imot jordet. Mangler bare å få stifta og ordna litt på duken, gjorde det bare litt grovt inntil videre.

DSC_0001.jpg?t=1312044550'

 

Her ser du døra og en av "side"gluggene. Mangler bare å rette litt på losholten og skjære panelen deretter, og finjustere litt på døra. Selve døra laget jeg i huj og hast så blir til at jeg mår ta en tur til onkel og få splitta litt. Du ser døra inni døråpningen der like ved strømkabel trommelen.

DSC_0002.jpg?t=1312044680

 

Her ser du den andre veggen som også har ei "side"glugge, hehe.

DSC_0003.jpg?t=1312044843

 

Her ser du bakveggen. Mangler å skjære til et bord på toppen av veggen bare, så er jeg ferdig med all kledninga. Som sagt tidligere det med duken på taket er grovt gjort inntil videre ;)

DSC_0004.jpg?t=1312044923

 

Her ser du døra jeg laget i "huj og hast", hehe ;) Kom regnvær så fikk ikke gjort noe særlig mer.

DSC_0005.jpg?t=1312045064

 

Slenger med noen par bilder jeg tok innvendig av gluggene.

Bilde nr. 1:

DSC_0006.jpg?t=1312045172

 

Nr 2:

DSC_0007.jpg?t=1312045217

 

Kommer til å lage meg en liten benk inni der som jeg kan sette fra meg håndkikkert, drikke osv på og evt. så den blir riktig tilpasset høyde så jeg kan bruke tofoten når jeg har fått gjort ferdig alt innvendig og utvendig.

 

Nå gleder jeg meg bare til å få den ferdig og sette den ut siden jakta begynner 15. august.

Link to comment
Share on other sites

Flotte greier d her!

Av varierende type poster, slår du her til med en flott tråd, Mads!

Ikke la d dabbe av; fullfør prosjektet og tråden :-)

 

Skal selv bygge ei mobil-lettvektsbu til scooterslede til høsten, så dette er fin lesning!

 

Finfint!

 

vkil

Link to comment
Share on other sites

Hehe. Regner med å få ferdig bua denne uka, og få den ut på slagmarka så fort som mulig :mrgreen::lol:

 

Gleder meg bare til å få ferdig bua jeg! Er så jæææævla varmt nåda så får heteslag om jeg gjør litt :lol:

Men spørs om jeg ikke lager gluggene og skjærer til det siste panelbordet, samt ordner til gulvet så jeg bare mangler isolasjon for å fortsette ;) Og dørhengsler og hengsler til gluggene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...